Täytyy sanoa, että on ollut kova haku kyllä Toivoselta. Ne ovat takuulla olleet silloin ennen kauden alkua harvassa, jotka ovat veikanneet mestariksi ketä tahansa muuta kuin Vatasta.
Olihan Salonen ehdottomasti jonkin tason long shot maailmanmestariksi 1985 kauden alla. Mutta ei ehkä kuitenkaan ihan mahdoton veto, etenkään raudanlujalle laji-ihmiselle joka on seurannut muutakin kuin vain tuloksia. Mitä videoilta olen katsonut Salosen ajoa Datsuneilla/Nissaneilla niin ihailtavan sulavaa ja eleetöntä oli tekeminen jo noillakin autoilla. Ja olihan Salonen jo Nissanilla ylivoimaisesti rallin kovapalkkaisin kuljettaja, juttujen perusteella. Se tosin taidettiin saavuttaa enemmänkin Salosen raudanlujilla neuvottelutaidoilla, kuin ajotaidoilla niinkään.
Salonen oli myös aina Vatasta huomattavasti varmempi kuljettaja, vaikka ei ehkä omannutkaan sitä samanlaista yliluonnollista God Modea johon Vatanen pystyi aina ajoittain yltymään. Sekin on tosiasia, että Salonen olisi hyvin todennäköisesti ollut mestari 1985 ilman Vatasen onnettomuuttakin, tuo neljän nollakisan putki olisi ollut Arille joka tapauksessa liikaa varmaa Salosta vastaan. Ja toisaalta jos 1985 Monte oli osoittanut mihin Vatasen God Mode voi parhaimmillaan johtaa, niin 1985 Korsika olikin sitten käänteinen esimerkki mihin se voi johtaa pahimmillaan. Eli samoin kun Montessa, Vatanen joutui Korsikalla ylitsepääsemättömään takaa-ajoasemaan rengasrikkojen takia. Arihan ei ikinä luovuttanut ja tästä seurasi sarja tajunnanräjäyttäviä pohja-aikoja, mutta tämä liito katkesi sitten todella rajuun ulosajoon jossa olisi voinut käydä pahastikin. Se Argentiinan mällihän taisikin olla sitten vain todella huonoa tuuria, eikä mitään tekemistä yliyrittämisen kanssa.
Toisaalta siinä mielessä Salonen oli samanlainen mielialakuljettaja kuin Vatanen, että ajoittain jos miestä ei niin inspiroinut ajaa, saattoi olla aika yössäkin, niinkuin esim. 1986 Jyskälän avauspäivänä. Sitten taas on toisaalta esimerkkejä kun Salonen on ollut sopivasti ärsytettynä, kuten 1986 Ruotsin avauspätkät, jolloin mies on täysin omalla levelillään. Tähän liittyen, olen melko varma, että Hannu Mikkola on jossain kommentoinut Salosen olleen hänen mielestään rallin historian kaikkien aikojen paras kuski lumella. Olisikohan antanut joskus 80-luvun lopulla tämän kommentin kun olivat tallikavereina Mazdalla.
Mutta ei siinä mitään, kyllä mestarisuosikkeja 1985 kauden alla on ollut nimenomaan yksi ja ainoa, Ari Vatanen. Etenkin kun Sport Quattro oli jo ehtinyt osoittautua huomattavasti Pösöä heikommaksi laitteeksi 1984.