Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuosta vuoden 1985 Korsikasta piti vielä sanomani, että kisa itsessäänhän lässähti heti kättelyssä kuin muutama 90-luvun puolenvälin Jyskälä konsanaan. Ennakkoasetelmat olivat aivan tolkuttoman mielenkiintoiset ja kerrankin Peugeot ei ollut mikään itsestäänselvä ennakkosuosikki. Ralli oli voitettu kahtena edellisvuonna Lancialla, ja assulla - jos jossain - sinänsä vanhentunut 037 oli vielä ihan voittaja-auto; keväällä Portugalissa Biasion oli kiitänyt alun assuosuuksilla kisan kärjessä. Nyt mukana olisi italialaistallin hurjaakin hurjempi iskunyrkki: Alen, Toivonen, Bettega ja Biasion (Miki toki virallisesti Jolly Clubin autolla). Sen lisäksi Korsikalle oli rahdattu yksi Sport Quattro Röhrille ja tuohon aikaanhan Walter oli aina yksi ennakkosuosikeista viivalle ilmestyessään. Kaupan päälle tarjolla oli vielä kaksi maailman ensi-iltaa: 205 T16 E2 Sabyn ohjaamana, ja puhtaasti Ranskan kapeille asfalttiteille suunniteltu Renault 5 Maxi Turbo, joita oli saatu viivalle kolme kappaletta - viralliset tehtaan autot Ragnottille ja nopeaksi tiedetylle Francois Chatriot'lle, sekä olutmerkki 33:n tukemana Ranskan mestaruussarjassa väläytelleelle nuorelle Didier Auriolille. Peugeotejakin oli käytännössä neljä, kun Vatasen, Salosen ja Sabyn ohella mukana oli todellinen Korsikan legenda Bernard Darniche yksityisesti ilmoitetulla, mutta tehdasvalmisteisella autolla. Ja olipa mukana vielä Opelkin, Manta 400:n toiseksi viimeisessä virallisessa MM-esiintymisessä. Kuljettajana toimi Ranskan mestaruussarjan 1985 kaikki siihenastiset kilpailut voittanut Guy Frequelin. Eli kattaus oli kerrassaan timanttinen. Noh, siitä huumasta päästiinkin sitten äkkiä. Henkka ei tunnetusta syystä (Costa Smeraldan mälli) päässyt mukaan lainkaan. Sitten ekalle pätkälle jäivät Röhrl, Salonen, Darniche ja Frequelin – viimeksi mainittu hyytyi heti pätkän ja kisan ensi metreille. Ja Lancioiden kohtaloa nyt ei liene sen kummemmin tarvetta eritellä; jäljelle jääneet Alen ja Biasion vedettiin kisasta nelosen jälkeen. Sivuhuomiona mainittakoon, että kansainvälisesti täysin tuntematon Auriol aloitti kisan tyylikkäästi ajamalla ykköselle viidenneksi nopeimman ajan (30 sekuntia Ragnottin pohjista).
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Vielä tuosta 1985 Korsikasta...Röhrlin Audista halkesi jarrulevy heti ykkösellä ja kisaahan olisi toki voinut helposti jatkaa, mutta Audi ei halunnut ottaa riskiä vaarallisilla vuoristoteillä vian uusiutumisesta, vaan veti Walterin kokonaan pois kisasta. Röhrl oli kuulemma testannut tuota kisaa varten niin maan helvetillisesti, ettei koskaan mitään kisaa varten sellaista rupeamaa ollutkaan tehnyt. Tästä syystä turhautuminen purkautui kyyneliin kun ralli oli taputeltu heti 38 kilometrin jälkeen. Tämä oli hänen mukaansa ainoa kerta hänen koko urallaan kun rallikeskeytys satutti miestä näin rajusti.

Yleisön pyynnöstä vielä hieman lisää rallinörtteilyä ja jatketaan aina niin mielenkiintoisella tallikaverivertailulla. Eli taas vertailuun otetaan huomioon ainoastaan kisat joissa molemmat kuljettajat olleet mukana. Mielenkiinnon lisäämiseksi laajennetaan vertailuun mukaan myös voitot ja pätkäpohjat. Tämä aihealue tosin ylittää pelkän B-ryhmän rajat, mutta laitetaan nyt tähän topikkiin muun historiikin jatkoksi.

Röhrl vs. Alén 1977-1980, 1983

Pisteet
228-187 Röhrl

Voitot
8-3 Röhrl

Pätkäpohjat
193-103 Röhrl
Muuten suhteellisen tasainen parivaljakko, mutta etenkin Walterin maaginen 1980 kausi keikauttaa tilastot selvästi Walterille. Yllättävää myös, että Walter murskasi Markun pätkäpohjissa, joka oli Markun bravuuri.


Mikkola vs. Blomqvist 1982-1985

Pisteet
216-234 Blomqvist

Voitot
5-6 Blomqvist

Pätkäpohjat
167-235 Blomqvist
Äärimmäisen tasainen pari, mutta Stigu vääntää voiton joka akselilla. En laskenut 1983 Ruotsia mukaan tilastoihin koska Audi heitti Stigun jostain syystä 80 Quattrolla tuohon kisaan. Onko jollain muuten tietoa mikä tuossa oikein oli ideana? Vähän tasoitusta, että Hannullakin mahdollisuus voittoon Stigun kotiteillä? Samoin jätin 1984 Jyskälän ja Norsunluurannikon laskuista kun miehet ajoivat pitkillä ja pätkillä Quattroilla samoissa kisoissa. Lisähuomiona, Hannu ei arvostanut Blomqvistia tallikaverina. Stigu kuulemma pelasi tiimin sisällä ainoastaan omaan pussiinsa.


Alén vs. Toivonen 1984-1986

Pisteet
94-74 Alén

Voitot
0-2 Toivonen

Pätkäpohjat
72-74 Toivonen
Markku peittosi Henkan ainoastaan pisteissä ja silläkin sarakkeella Henkka oli kovasti kirimässä Markun etumatkaa kiinni ennen kuin kohtalo puuttui peliin.


Alén vs. Biasion 1983-1989

Pisteet
215-232 Biasion

Voitot
4-6 Biasion

Pätkäpohjat
142-145 Biasion
Miki vie hiuksenhienosti kaikki tilastot nimiinsä, joka etenkin pätkäpohjien kohdalla on suorastaan hämmentävää kun vastassa on itse Mr. Maximum Attack. Laajensin siis Biasion vs. Alén vertailun 1983-1989 kausiin, eli kaikkiin MM-ralleihin jotka miehet ajoivat toisiaan vastaan Lancialla (Biasionin Jolly Club -aikakausi mukaanlukien) ja melko yllättäen Biasion pysyy tästä huolimatta edellä. Tein samoin kun FISA, eli jätin 1986 San Remon huomiotta tilastoista. Todella yllättäen Biasion peittosi Alénin pisteissä 1986 kauden keskinäisissä. San Remo huomioiden 1986 kauden pisteet olisivat päättyneet tasan, mutta toisaalta Biasion lahjoitti voiton Alénille juuri siinä kisassa.


Biasion vs. Kankkunen 1987, 1990-1991

Pisteet
187-205 Kankkunen

Voitot
3-4 Kankkunen

Pätkäpohjat
119-88 Biasion
Tasainen vääntö. Biasionin selkeä voitto pätkäpohjissa kuitenkin melko yllättävää. Biasion on varmasti erinomainen ehdokas rallin historian aliarvostetuimmaksi kuljettajaksi.


Vatanen vs. McRae 1991-1993

Pisteet
56-60 McRae

Voitot
0-1 McRae

Pätkäpohjat
26-54 McRae
Mestari vs. Oppipoika. Colinin räjähtävä nopeus oli jo hyvin esillä. Ari onnistui tosin pitämään Subarua vähän paremmin tiellä, omien laskutoimitusten mukaan kaadot Colinille 4-2.


Biasion vs. Delecour 1992-1994

Pisteet
147-167 Delecour

Voitot
1-4 Delecour

Pätkäpohjat
40-118 Delecour
Biasion pystyi laittamaan vähän hanttiin Sierralla, mutta Escortilla Delecour nousi täysin omalle tasolleen. 1993 ja vielä 1994 kauden alussahan Delecour oli suorastaan maaginen, mutta Ferrari F40:n ratissa ajettu onnettomuus katkaisi tämän liidon, jollaista ei sitten koskaan enää myöhemmin nähty Delecourilta.


Auriol vs. Kankkunen 1990-1995

Pisteet
473-571 Kankkunen

Voitot
11-11

Pätkäpohjat
338-347 Kankkunen
Jätin 1994 kauden pari viimeistä kisaa kokonaan pois laskuista kun Juhalla oli testimielessä jo uusi Celica alla noissa kisoissa. Otin 1991 kauden mukaan laskuihin vaikka Didi ajoi Jolly Clubilla, autoissa tuskin suurta eroa kuitenkaan oli. Toisin kun FIA, päätin jättää 1995 kauden osalta myös pisteet voimaan. Voitot tasan ja pätkäpohjasarakkeen uskomaton tasaisuus kuuden kauden otannalta on suorastaan häkellyttävää. Yllättävän selvä voitto pisteissä kuitenkin Juhalle. Didi vei 1990 ja 1994 kaudet, mutta muut kaudet Juhan nimiin.


Sainz vs. McRae 1994-1995, 2000-2003

Pisteet
350-294 Sainz

Voitot
7-10 McRae

Pätkäpohjat
165-181 McRae
Jännä havainto, että McRaen 1995 maailmanmestaruudesta huolimatta, 2001 oli ainoa kausi kun Colin peittosi Carloksen keskinäisissä pisteissä. Carlokseltahan jäi 1995 Uusi-Seelanti ajamatta, joka saattoi lyhyessä sarjassa hyvinkin viedä silloin maailmanmestaruuden. Vähemmän yllättäen Colin vie sekä voitot, että pätkäpohjat, mutta ei mitenkään dominoivasti. Carlos pystyi vielä 2000-luvulla vanhana miehenäkin nakuttamaan melko hyvin pohjia taululle.


Hirvonen vs. Latvala 2008-2011

Pisteet
535-442 Hirvonen

Voitot
10-5 Hirvonen

Pätkäpohjat
148-187 Latvala
Varmuus vs. Vauhti. Latvala muuten takoi kaikista kuljettajista eniten pohjia tauluun vuonna 2011. Kova suoritus kun ottaa huomioon, että viivalla oli myös Loeb ja Ogier Citikoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Yleisön pyynnöstä vielä hieman lisää rallinörtteilyä ja jatketaan aina niin mielenkiintoisella tallikaverivertailulla. Eli taas vertailuun otetaan huomioon ainoastaan kisat joissa molemmat kuljettajat olleet mukana. Mielenkiinnon lisäämiseksi laajennetaan vertailuun mukaan myös voitot ja pätkäpohjat. Tämä aihealue tosin ylittää pelkän B-ryhmän rajat, mutta laitetaan nyt tähän topikkiin muun historiikin jatkoksi.
Huikea, aivan huikea koostepaketti. Mielenkiintoista tilastodataa kieltämättä, pitäisiköhän ihan ottaa projektiksi laaja-alainen tilastotutkinta pistekertymistä esimerkiksi eri rallien osalta tiettyjen aikakausien aikana.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En laskenut 1983 Ruotsia mukaan tilastoihin koska Audi heitti Stigun jostain syystä 80 Quattrolla tuohon kisaan. Onko jollain muuten tietoa mikä tuossa oikein oli ideana?
VM:n kisaraportin mukaan kyseessä oli ko. auton ensiesiintyminen ja ilmeisesti tehdas halusi käyttää tilaisuuden hyväksi auton mainostamiseen (kenties samanlainen keissi kuin Darcnichen kanssa seuraavan vuoden Montessa?). Valintahan oli sinänsä turvallinen, sillä tehtaista Ruotsin lumille lähtivät mukaan ainoastaan Audi (Mikkola, Blomqvist, Mouton, sekä David Suttonin autolla Lasse Lampi ja Blomqvistin 1982 voittoautolla Ted Kottulinsky) sekä Opel (Vatanen). Erikoisena yksityiskohtana mainittakoon, että 80 Quattro luokiteltiin A-ryhmään vasta 1.6.1983, joten A-ryhmän voitto meni Ruotsissa Kalle Grundelille. Vatasen vajaan 12 minuutin aikatappio voittajalle sisälsi viisi minuuttia lumitöitä kisan avauspäivänä.

Talvi 1982-1983 oli ollut huono (siis lämmin ja vähäluminen) ja Ruotsissakin ajettiin kisaraportin mukaan paikoitellen kuin sorarallia. Perinteiset järven jäälle vedetyt pätkät/osuudet oli jätetty kaikki keliolosuhteiden takia pois.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Päätin sitten ottaa projektiksi listata B-ryhmän aikakauden (1982-1986) eri rallien 10 eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa kyseisissä ralleissa.
Pistesysteeminä käytin nykyistä, WRC-sarjassa käytössä olevaa 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 - järjestelmää.
Suluissa olevista kisoista (1985 Korsika, 1986 Portugali, 1986 Korsika sekä 1986 Sanremo) en ole ottanut talteen tilastomerkintöjä vetäytymisien yms. vuoksi.

Ensimmäiseksi käsitellään MM-kauden kolme ensimmäistä kilpailua: Monte Carlo, luminen Ruotsi sekä Portugali.

Monte Carlo
1. Walter Röhrl 105 3 voittoa, 1 kakkossija ja sija 4 (5 starttia)
2. Hannu Mikkola 60 1 kakkossija, 2 kolmossijaa ja 1 sija 4 (4 starttia)
3. Stig Blomqvist 45 sijat 2, 3 ja 4 (3 starttia)
4. Henri Toivonen 41 voitto + 2 kuutossijaa (3 starttia)
5. Ari Vatanen 35 voitto + sija 5 (2 starttia)
6. Timo Salonen 34
7. Bruno Saby 28
8. Jean-Luc Therier 27
9. Markku Alen 22
10. Dany Snobeck 14
..
12. Massimo Biasion 10
Juha Kankkunen 10


Ruotsi
1. Stig Blomqvist 86 2 voittoa + 2 kakkossijaa (5 starttia)
2. Ari Vatanen 51 voitto + kakkossija + sija 6 (3 starttia)
3. Michele Mouton 40 kakkossija + sijat 4 ja 5 (3 starttia)
4. Hannu Mikkola 37 voitto + nelossija (3 starttia)
Per Eklund 37 sijat 3, 4 ja 5 (5 starttia)
6. Karl Grundel 29
7. Juha Kankkunen 25
8. Lasse Lampi 23
Mikael Ericsson 23
10. Gunnar Pettersson 20
..
11. Markku Alen 18
12.Walter Röhrl 15
Timo Salonen 15

Portugali (en laskenut vuotta 1986 mukaan sen traagisten tapahtumien vuoksi, startit otin kylläkin lukuun top5-kuljettajien osalta)
1. Hannu Mikkola 50 2 voittoa (3 starttia)
2. Michele Mouton 43 voitto + kakkossija (2 starttia)
3. Walter Röhrl 38 kaksi kolmossijaa + sija 6 (5 starttia)
4. Markku Alen 30 kakkossija + sija 4 (3 starttia)
Massimo Biasion 30 kakkossija + sija 4 (3 starttia)
6. Timo Salonen 25
7. Franz Wittman 21
8. Per Eklund 18
9. Attilio Bettega 15
10. Carlos Torres 12
Stig Blomqvist 12



Tilastoissa saattaa olla virheitä, pyrin kyllä tarkistamaan tiedot vielä toiseen kertaan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Yleisön pyynnöstä vielä hieman lisää rallinörtteilyä ja jatketaan aina niin mielenkiintoisella tallikaverivertailulla. Eli taas vertailuun otetaan huomioon ainoastaan kisat joissa molemmat kuljettajat olleet mukana. Mielenkiinnon lisäämiseksi laajennetaan vertailuun mukaan myös voitot ja pätkäpohjat.
Hyvä postaus Ayrton-Analta kuten aina.

Mutta tuosta kun eliminaatiolla etenee niin kohta saadaan selville the paras kuski evah' :wink:

Alen huonompi kuin Rörhl
Alen huonompi kuin Toivonen
> Rörhl vs. Toivonen? Varmaan Rörhl

Mikkola huonompi kuin Blomqvist
> Blomqvist vs. Rörhl? Varmaan Rörhl?

Alen huonompi kuin Biasion
Biasion huonompi kuin Kankkunen
Biasion huonompi kuin Delecour
Auriol huonompi kuin Kankkunen
> Delecour vs. Kankkunen? Eivät ole kai koskaan ajaneet samassa tiimissä.

Vatanen huonompi kuin McRae
Sainz huonompi kuin McRae(?)
> Sainz vs. Kankkunen?
> McRae vs. Kankkunen? Eivät ole kai koskaan ajaneet samassa tiimissä.

Ultimate vertailu olisi ehkä sitten Rörhl vs. Kankkunen/Sainz vs. McRae?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
733
Biasion vs. Kankkunen 1987, 1990-1991



Tasainen vääntö. Biasionin selkeä voitto pätkäpohjissa kuitenkin melko yllättävää. Biasion on varmasti erinomainen ehdokas rallin historian aliarvostetuimmaksi kuljettajaksi.
Hieno analyysi kokonaisuudessaan.

Monte-Carlo 1987 olisi voinut päättyä myös toisinpäin, jolloin tilanne olisi selkeästi enemmän Kankkuselle edullinen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Mielenkiintoisia kyllä mutta täytyy myös muistaa Kankkusen sanat eli hän on joutunut antamaan sijoituksiaan tallikaverille useastikin joten suoraan vertaaminen on siksi mahdotonta. Kuinka monta niitä tilanteita sitten on ollut tietää vain Kankkunen itse mutta jossain haastattelussa muistan hänen sanoneen että voittoja olisi aikapaljon enemmän jos ei olisi pitänyt antaa tallikaverin voittaa..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielenkiintoisia kyllä mutta täytyy myös muistaa Kankkusen sanat eli hän on joutunut antamaan sijoituksiaan tallikaverille useastikin joten suoraan vertaaminen on siksi mahdotonta. Kuinka monta niitä tilanteita sitten on ollut tietää vain Kankkunen itse mutta jossain haastattelussa muistan hänen sanoneen että voittoja olisi aikapaljon enemmän jos ei olisi pitänyt antaa tallikaverin voittaa..
Nämä nyt on vähän näitä... sitten taas toisaalta niitä tilanteita pitäisi samalla logiikalla olla myös toiseen suuntaan.

Monte 1987 oli ryöstö, siitä ei ole kahta sanaa. Ja erityisen surkeaksi tilanteen tekee se, ettei Kankkunen koskaan onnistunut Montea sitten urallaan enää valloittamaan. 1999 oli mestarillinen suoritus, mutta Mäkinen ja Mitsu oli silloin niin järkyttävän tiukka combo, ettei siinä enää sitten mitään mahtanut, kun ekoilla pätkillä tuli vähän eroa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
733
Kankkusen tallimääräyksistä tuli mieleen ainakin tuo Monte-Carlon voiton lahjoittaminen Biasionille 1987 ja Akropoliksen voiton lahjoittaminen Sainzille 1997.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Päivä siihen kului kun laski eniten pisteitä keränneet kuljettajat ralleista.

Stig Blomqvist keräsi neljästä rallista eniten pisteitä vuosina 1982-1986 (Ruotsi,Akropolis,Argentiina sekä Suomi).

Walter Röhrl (Monte sekä San Remo) , Björn Waldegård (Safari & Norsunluurannikko) sekä Hannu Mikkola (Portugali & Iso-Britannia) keräsivät kahdesta rallista eniten pisteitä samoina vuosina, ja kertaalleen korkeimmat pisteet ralleista keräsivät Timo Salonen (Uusi-Seelanti) sekä Markku Alen (Korsika).

Eli johtopäätöksenä voisi vetää, että Stigu olisi paras kuski? :D
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jossain ketjussa oli joskus puhetta suomalaisissa ralleissa ajettujen pätkien kovimmista keskinopeuksista. Uudenkaupungin SM-rallissa oli joskus 90-luvulla joku aivan mielipuolinen pätkä (keskinopeudeltaan), jos en ihan väärin muista. Mutta kovana haastajana tässä kategoriassa on takuulla myös 1984 Lammin SM-rallin ykköspätkä (assulla), jossa pohjat ajaneen Antero Laineen keskinopeus oli vaatimaton 138km/h.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Hyvä postaus Ayrton-Analta kuten aina.

Mutta tuosta kun eliminaatiolla etenee niin kohta saadaan selville the paras kuski evah' :wink:

Alen huonompi kuin Rörhl
Alen huonompi kuin Toivonen
> Rörhl vs. Toivonen? Varmaan Rörhl

Mikkola huonompi kuin Blomqvist
> Blomqvist vs. Rörhl? Varmaan Rörhl?

Alen huonompi kuin Biasion
Biasion huonompi kuin Kankkunen
Biasion huonompi kuin Delecour
Auriol huonompi kuin Kankkunen
> Delecour vs. Kankkunen? Eivät ole kai koskaan ajaneet samassa tiimissä.

Vatanen huonompi kuin McRae
Sainz huonompi kuin McRae(?)
> Sainz vs. Kankkunen?
> McRae vs. Kankkunen? Eivät ole kai koskaan ajaneet samassa tiimissä.

Ultimate vertailu olisi ehkä sitten Rörhl vs. Kankkunen/Sainz vs. McRae?
En usko, että näistä voi kuitenkaan ihan noin yksinkertaisesti tehdä johtopäätöksiä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että kuljettajat kohtaavat aina toisensa eri vaiheissa uraansa ja joissain tilanteissa eri olosuhteet (esim. kokemus, ikä, motivaatio tai kokemus vaikka tietystä autosta/tiimistä) saattaa heilauttaa vaakakuppia yhteen suuntaan melko rajusti. Sanoisin, että noista kaikista pareista Auriol vs. Kankkunen on ylivoimaisesti paras isompien johtopäätöksien vetämiseen. Miehet ajoivat yhtäjaksoisesti kuusi vuotta yhdessä, kahdessa eri tiimissä ja vielä aikalailla samassa vaiheessa uraakin, iässäkin puhutaan ainoastaan kuukausien erosta eikä vuosista. Sainz vs. McRae toki siinä mielessä todella hyvä pari myös, että hekin ajoivat kuusi kautta yhdessä ja peräti kolmessa eri tiimissä. Mutta tässä vertailussa McRaen verrannollinen nuoruus Sainziin mielestäni hieman avittaa Colinin tilastoja 2000-2003 periodilta ja vaikka 1994-1995 Carlos oli vielä ehdottomasti prime iässä, sai Colin vähän apuja siitä, että Carlos saapui tuolloin "Colinin tiimiin" Subarulle.

En tehnyt Mäkinen vs. Solberg vertailua, mutta ilman sen tekemistäkin tiedän, että Petter koko lailla murskasi Tommin joka akselilla heidän ajaessaan yhdessä Subarulla 2002-2003. En kuitenkaan millään rankkaisi Petteriä Tommin edelle tästä huolimatta. Samaten en rankkaisia Delecouria Biasionin edelle. Samoin kun Tommi, Biasion oli uran ehtoopuolella ja juuri siirtynyt pitkäaikaisesta vakitiimistään uuteen tiimiin jossa odotti nuori, nopea ja nälkäinen tallikaveri, joka oli juuri siirtymässä uransa ylivoimaisesti kuumimpaan periodiin.

Samaten Kankkunen vs. Burns olisi yksi hyvä esimerkki huonosta vertailuparista. Burns peittosi Juhan todella rumin lukemin kaudella 2000, mutta siinäkin oli vastassa 29-vuotias uransa ehdottomasti kuuminta kautta ajava kuljettaja vs. nelikymppinen viimeisiä kausiaan ajava veteraani.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Kankkusen tallimääräyksistä tuli mieleen ainakin tuo Monte-Carlon voiton lahjoittaminen Biasionille 1987 ja Akropoliksen voiton lahjoittaminen Sainzille 1997.
1997 Indonesia oli myös tallimääräys, eli molemmat Carloksen 1997 voitot oli Juhalta saatuja lahjoja. Indonesian tapauksessa tosin talli avitti tallimääräyksen toteutumista laittamalla Juhalle salaa täysin väärät renkaat monsuunikelille avittaakseen Carloksen nousemista Juhan edelle. Juha oli tästä aika vaarallisestakin tempauksesta ymmärrettävästi todella vihainen M-Sportin väelle. Juha ei kuitenkaan julkisesti silloin halunnut asiasta sen enemmin avautua, vaan paljasti episodin vasta elämäkerrassaan reilu kymmenen vuotta myöhemmin.
 
Ylös