DC
Helsingin UA
Saby muuten toteaa VM:n kisaraportissa tulevansa Jyväskylään "ensi vuonna tehokkaammalla pelillä". Tiedä sitten tarkoittiko Maxi Turboa vai oliko Peugeot-soppari jo tuolloin takataskussa. Noh, yhtä kaikki, eipä tullut.
Täysin uutta tietoa. Suurajoihin 1986 huhuttiin myös Sundströmia Pösöllä ja Bastia Fordilla.Selailin VM:n vuosikertaa 1984 ja Varikolla kuiskitaan-palstaa. Kahdessakin numerossa (5/84 ja 6/84) kerrotaan Lancian tulevan Suomeen kolmella autolla. Alenin ja Toivosen tallikaverina kolmatta autoa ajaisi Mikko Sundström. Viimeksi mainitussa numerossa kerrotaan myös Timo Saloselle tarjotun Jolly Clubin Lanciaa San Remoon.
Kyllä siinä hiki nousee pintaan kun miettii minkälainen lähtölista vuoden 1986 Suurajoissa olisi ollut ilman Korsikan tapahtumia:Suurajoihin 1986 huhuttiin myös Sundströmia Pösöllä ja Bastia Fordilla.
Tässä Henkka vauhdissa juuri tuolla viimeisellä Passo Ghimbegnan pätkällä joka jäi historiaan yhtenä kaikkien aikojen yksittäisistä EK-suorituksista:Henkka tarjoili kahdella viimeisellä pätkällä uskomattoman näytöksen ollen 35:llä ek-kilometrillä 42 sekuntia Markkua nopeampi. Todellinen one for the ages-haamuveto Henkalta.
https://youtu.be/CIdOHxyda3sTässä Henkka vauhdissa juuri tuolla viimeisellä Passo Ghimbegnan pätkällä joka jäi historiaan yhtenä kaikkien aikojen yksittäisistä EK-suorituksista:
https://www.youtube.com/watch?v=kl_P_n0Husg&t=11m41s
Kyllä :thumbup:https://youtu.be/CIdOHxyda3s
Myös tämän koosteen viimeinen välähdys (ajasta 9.10 ->) lienee valoisuudesta päätellen samalta pätkältä. Onhan siinä tekemisen meininkiä kun Henkka tulee.
Ihan viimeistä kertaa 037 oli Alenin (ja Lancian) kaivatun MM:n metsästyksessä Safarissa -86. Panostivat luotettavuuteen.Talli oli 1985 ulkona kaikista MM-kamppailuista ja kun vanha kunnon 037 esiintyi sekin MM-areenalla viimeistä kertaa, saattoi jopa Cesare Fioriokin mahdollisesti heltyä ja antaa kuljettajilleen tavanomaista vapaammat kädet.
Aivan, näinhän se oli. Ja haastattelussa ennen kisaa Markku sanoi tallin tuovan Deltan Afrikkaan myöhemmin keväällä - myöhemmät tapahtumat taisivat sitten peruuttaa tuon testin.Ihan viimeistä kertaa 037 oli Alenin (ja Lancian) kaivatun MM:n metsästyksessä Safarissa -86. Panostivat luotettavuuteen.
Luin kirjauutuuden Markus Ånäsin "Kärsimysten tie" (Johnny Kniga). Suomalaisen urheilun katkerimmat tappiot ja epäoikeudenmukaisuudet.
Rallista oli kirjoittanut Markku Alenin saavuttamattomasta MM:sta. Joo, en suosittele kirjaa tilastot ja faktat tunteville. Markku oli mm. "aloittanut uransa Fordilla, josta siirtyi Fiat Mirafiorin rattiin". Henkan kohtalon mutka Korsikalla oli "loiva vasen."
Muissakin lajeissa virheitä virheitä...
Kyllä näin tosiaan oli. Korsikalla ja ilmeisesti Jyväskylässäkään ei asiaa huomattu, mutta San Remossa ei sattunut auto uriin. Ilmeisesti asia kyettiin kuitenkin korjaamaan luokitusta vaatimattomilla konsteilla.Salosen itsensä juontamassa Superautojen aika - dokumentissa, hän kertoo että Peugeot kokeili San Remossa leveämmällä raidevälillä varustettua autoa, eikä se Timon mukaan oikein toiminut. Voisiko tuossa olla syy Audin / Röhrlin ylivoimalle.
Kisan jälkeen Peugeot jäi Italiaan testaamaan ja totesivat, että kapeammalla raidevälillä oleva auto on parempi ja nopeampi ja se taisi olla taas RAC:ssa käytössä.
Ehdottomasti. Henkka jätti parhaimman viimeiseksi. Tuo aika Corten "armeijapätkälle" joka jäi Henkan viimeiseksi pätkäajaksi on ihan käsittämätön. Lähes sekunti/kilometri pohjat ja yli kolmella minuutilla Sabyn 1985 EK-ennätys murskaksi.tässä on ainutkertainen lahjakkuus at the absolute height of his powers.
Pysäytyskuva. Täydellinen. Kiitos Ayrton-Ana.…mies lähti tästä maailmasta tehden sitä mitä rakastaa aivan absoluuttisella huipulla, juuri sillä hetkellä ja niihin viimeisiin sekunteihin asti...
Tän kommentin lukemisen jälkeen meninkin katsomaan uudelleen tuon "Group B - The Age of Supercar" -videon, ja itku meinasi tirahtaa linssiin kun Lancia humahti tuleen osuessaan puuhun. Jotenkin tuo traaginen musiikki ja epätoivoinen radioon huutelu sai tunteet pintaan. Sanoisin että puhtaan vauhdin puolesta aivan ylivoimainen kuljettaja, ja mitä olisikaan uralle vielä mahtunut jos kyseistä onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Voisin kuitenkin sanoa että miehen myyttinen maine vain kasvoi tuon traagisen tapahtuman myötä.Niin surullinen kuin Henkan kohtalo onkin niin lohtua tuo se, että mies lähti tästä maailmasta tehden sitä mitä rakastaa aivan absoluuttisella huipulla, juuri sillä hetkellä ja niihin viimeisiin sekunteihin asti täydellisesti omaa lajiaan dominoiden.