Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Saby muuten toteaa VM:n kisaraportissa tulevansa Jyväskylään "ensi vuonna tehokkaammalla pelillä". Tiedä sitten tarkoittiko Maxi Turboa vai oliko Peugeot-soppari jo tuolloin takataskussa. Noh, yhtä kaikki, eipä tullut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Selailin VM:n vuosikertaa 1984 ja Varikolla kuiskitaan-palstaa. Kahdessakin numerossa (5/84 ja 6/84) kerrotaan Lancian tulevan Suomeen kolmella autolla. Alenin ja Toivosen tallikaverina kolmatta autoa ajaisi Mikko Sundström. Viimeksi mainitussa numerossa kerrotaan myös Timo Saloselle tarjotun Jolly Clubin Lanciaa San Remoon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Selailin VM:n vuosikertaa 1984 ja Varikolla kuiskitaan-palstaa. Kahdessakin numerossa (5/84 ja 6/84) kerrotaan Lancian tulevan Suomeen kolmella autolla. Alenin ja Toivosen tallikaverina kolmatta autoa ajaisi Mikko Sundström. Viimeksi mainitussa numerossa kerrotaan myös Timo Saloselle tarjotun Jolly Clubin Lanciaa San Remoon.
Täysin uutta tietoa. Suurajoihin 1986 huhuttiin myös Sundströmia Pösöllä ja Bastia Fordilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Suurajoihin 1986 huhuttiin myös Sundströmia Pösöllä ja Bastia Fordilla.
Kyllä siinä hiki nousee pintaan kun miettii minkälainen lähtölista vuoden 1986 Suurajoissa olisi ollut ilman Korsikan tapahtumia:

Lancia: Alen, Toivonen
Peugeot: Salonen, Kankkunen, Sundström
Audi: Mikkola
Ford (RS200 Evolla, jota ei koskaan MM-sarjassa ehditty nähdä): Blomqvist, Grundel, Lindholm

Toki Sundström ja Lindholm jäivät sattuneesta syystä virallista vahvistusta vaille, mutta kun Peugeot kuitenkin tuli lopulta kolmella autolla, niin eiköhän se kolmas olisi ollut juuri se Mikon auto, jos Stigu olisi ollut kiinni Fordilla. Samoin se Fordin huhuttu kolmas auto - Timo Putkonen omasi varmasti sellaiset suhteet niin Stuart Turneriin kuin myös Peter Ashcroftiin, että eiköhän sieltä yksi RS200 olisi saatu Bastin ajettavaksi. Voi pojat...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Video Stylen Henkka-dokkarissa Markku muistelee, miten Henkka veti 1985 San Remon vikalle pätkälle aivan tolkuttomat pohjat. Kisan viimeinen lenkkihän ajettiin asfaltilla, San Remoa ympäröivillä vuoristoteillä. Kisaa oli ajettu jo täydet kolme päivää (eka päivä assulla ja kaksi seuraavaa soralla) ja Walter Röhrl oli jo ratkaissut pelin kiidättämällä S1:n vastustamattomaan vauhtiin. Erikoiskokeiden 9 ja 35 välissä Walter ajoi pohjat kahta lukuunottamatta kaikille pätkille (ja oli näillä kahdellakin toiseksi nopein). Viimeisen yön pätkille lähdettiin tilanteesta:

1. Röhrl - Geistdorfer 4:44.13
2. Salonen - Harjanne + 5.22
3. Alen - Kivimäki + 8.42
4. Toivonen - Piironen + 10.26
5. Biasion - Siviero + 10.34

Eli Walter ja Timo saivat keskittyä ajamaan lähinnä terveisiä, mutta Lancia-triolla oli tiedossa hyvät jäsentenväliset. Talli oli 1985 ulkona kaikista MM-kamppailuista ja kun vanha kunnon 037 esiintyi sekin MM-areenalla viimeistä kertaa, saattoi jopa Cesare Fioriokin mahdollisesti heltyä ja antaa kuljettajilleen tavanomaista vapaammat kädet. Viimeiselle yölle oli suunniteltu 10 pätkää ja urakka piti aloittaa ajamalla yli 37-kilometrinen Ronde kolmeen kertaan. Ensimmäinen veto kuitenkin peruttiin, joten yön työlista lyheni yhdellä. Henkka ajoi Markkua kiinni pätkä pätkältä, ja kun kaksi erikoiskoetta oli jäljellä, oli ero enää vaivaisen sekunnin. Markkukaan ei näissä tilanteissa yleensä ole ensimmäisenä nostamassa käsiään ylös luovutuksen merkiksi, mutta tuona lokakuun yönä ei edes Maximum Attack riittänyt. Henkka tarjoili kahdella viimeisellä pätkällä uskomattoman näytöksen ollen 35:llä ek-kilometrillä 42 sekuntia Markkua nopeampi. Todellinen one for the ages-haamuveto Henkalta.

Näytä liitetiedosto 26627
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Henkka tarjoili kahdella viimeisellä pätkällä uskomattoman näytöksen ollen 35:llä ek-kilometrillä 42 sekuntia Markkua nopeampi. Todellinen one for the ages-haamuveto Henkalta.
Tässä Henkka vauhdissa juuri tuolla viimeisellä Passo Ghimbegnan pätkällä joka jäi historiaan yhtenä kaikkien aikojen yksittäisistä EK-suorituksista:
https://www.youtube.com/watch?v=kl_P_n0Husg&t=11m41s

Tuo pätkä ajettiin täysin identtisenä vielä kolme vuotta myöhemmin ja Cerraton pohjat jäi 57 sekuntia Henkan 1985 pohjista, kolme sekuntia/kilometri. 1988 A-ryhmäläiset oli kyllä vielä selvästi hitaampia assulla kun B-ryhmäläiset, mutta ei lähellekkään kolme sekuntia/kilometri hitaampia. Kaikkien aikojen paras suomalainen rallikuski assulla, no competition.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Vielä lisää vertailua Henkan vauhdista ja myöhemmistä vuosista. Useimpia pätkiä ei ajettu samassa muodossa enää vuoden 1987 jälkeen.

Langan 2 1985 19.55 km Toivonen 13:30 86.89 km/h
Langan 1 1990 19.55 km Biasion 13:42
Colle Langan 2013 19.93 km Basso (207 S2000) 13:35 88 km/h

Carpasio 1985 21.7 km Toivonen 14:57
Carpasio 1989 21.7 km Biasion 15:09

Keliolot pitäisi kyllä tarkistaa vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
https://youtu.be/CIdOHxyda3s

Myös tämän koosteen viimeinen välähdys (ajasta 9.10 ->) lienee valoisuudesta päätellen samalta pätkältä. Onhan siinä tekemisen meininkiä kun Henkka tulee.
Kyllä :thumbup:

Tässä toisen suomalaisen asvalttimestarin kyydissä tuo sama neulansilmä:
https://www.youtube.com/watch?v=FIiqvvuWoEk&t=1m37s

Ja tässä samalta onboardilta tuo vähän myöhemmin tuleva BBC:n kuvauspaikka:
http://www.youtube.com/watch?v=FIiqvvuWoEk&t=2m54s
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Talli oli 1985 ulkona kaikista MM-kamppailuista ja kun vanha kunnon 037 esiintyi sekin MM-areenalla viimeistä kertaa, saattoi jopa Cesare Fioriokin mahdollisesti heltyä ja antaa kuljettajilleen tavanomaista vapaammat kädet.
Ihan viimeistä kertaa 037 oli Alenin (ja Lancian) kaivatun MM:n metsästyksessä Safarissa -86. Panostivat luotettavuuteen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ihan viimeistä kertaa 037 oli Alenin (ja Lancian) kaivatun MM:n metsästyksessä Safarissa -86. Panostivat luotettavuuteen.
Aivan, näinhän se oli. Ja haastattelussa ennen kisaa Markku sanoi tallin tuovan Deltan Afrikkaan myöhemmin keväällä - myöhemmät tapahtumat taisivat sitten peruuttaa tuon testin.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Luin kirjauutuuden Markus Ånäsin "Kärsimysten tie" (Johnny Kniga). Suomalaisen urheilun katkerimmat tappiot ja epäoikeudenmukaisuudet.
Rallista oli kirjoittanut Markku Alenin saavuttamattomasta MM:sta. Joo, en suosittele kirjaa tilastot ja faktat tunteville. Markku oli mm. "aloittanut uransa Fordilla, josta siirtyi Fiat Mirafiorin rattiin". Henkan kohtalon mutka Korsikalla oli "loiva vasen."
Muissakin lajeissa virheitä virheitä...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Luin kirjauutuuden Markus Ånäsin "Kärsimysten tie" (Johnny Kniga). Suomalaisen urheilun katkerimmat tappiot ja epäoikeudenmukaisuudet.
Rallista oli kirjoittanut Markku Alenin saavuttamattomasta MM:sta. Joo, en suosittele kirjaa tilastot ja faktat tunteville. Markku oli mm. "aloittanut uransa Fordilla, josta siirtyi Fiat Mirafiorin rattiin". Henkan kohtalon mutka Korsikalla oli "loiva vasen."
Muissakin lajeissa virheitä virheitä...
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Hahhaa.

"Kaikki B-ryhmäläiset autot oli rungoltaan putkihäkkyröitä. Tehty oikeastaan vain suoralla tiellä ajettaviksi"
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Salosen itsensä juontamassa Superautojen aika - dokumentissa, hän kertoo että Peugeot kokeili San Remossa leveämmällä raidevälillä varustettua autoa, eikä se Timon mukaan oikein toiminut. Voisiko tuossa olla syy Audin / Röhrlin ylivoimalle.
Kisan jälkeen Peugeot jäi Italiaan testaamaan ja totesivat, että kapeammalla raidevälillä oleva auto on parempi ja nopeampi ja se taisi olla taas RAC:ssa käytössä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Salosen itsensä juontamassa Superautojen aika - dokumentissa, hän kertoo että Peugeot kokeili San Remossa leveämmällä raidevälillä varustettua autoa, eikä se Timon mukaan oikein toiminut. Voisiko tuossa olla syy Audin / Röhrlin ylivoimalle.
Kisan jälkeen Peugeot jäi Italiaan testaamaan ja totesivat, että kapeammalla raidevälillä oleva auto on parempi ja nopeampi ja se taisi olla taas RAC:ssa käytössä.
Kyllä näin tosiaan oli. Korsikalla ja ilmeisesti Jyväskylässäkään ei asiaa huomattu, mutta San Remossa ei sattunut auto uriin. Ilmeisesti asia kyettiin kuitenkin korjaamaan luokitusta vaatimattomilla konsteilla.
Lähteenä Jean Todtin kirja 205 projektista.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tässäkin ketjussa on puhuttu Korsikasta '86 ja siitä miten käsittämättömän kovassa vedossa Henkka oli juuri silloin. Ensimmäisten kuuden ek:n pätkäajat tuli jo käsiteltyä, mutta oikeastaan siitä eteenpäin alkoi vasta se varsinainen Henkka-show. Jos suomea ja englantia voisi keskenään sekoittaa, niin tässä on ainutkertainen lahjakkuus at the absolute height of his powers.

Näytä liitetiedosto 26629
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
tässä on ainutkertainen lahjakkuus at the absolute height of his powers.
Ehdottomasti. Henkka jätti parhaimman viimeiseksi. Tuo aika Corten "armeijapätkälle" joka jäi Henkan viimeiseksi pätkäajaksi on ihan käsittämätön. Lähes sekunti/kilometri pohjat ja yli kolmella minuutilla Sabyn 1985 EK-ennätys murskaksi.

Mielenkiintoinen yhteensattuma, että tämä Henkka-show tapahtui aikalailla samoilla pätkillä kuin Ari-show 1985. Nuo Arin jumalaiset EK:t 9-15 ajettiin vieläpä lähes täysin identtisenä 1986, ainoastaan EK 9 oli n. 100 metriä lyhyempi vuonna 1986. EK 12 olisi toki ollut merkittävästi eri pituinen, mutta se peruttiin 1986. Molemmissa kisoissa oli myös täysin kuivat olosuhteet noilla kyseisillä pätkillä. Niinpä laskin ajat yhteen ja Ari olisi hävinnyt 1986 Henkalle 3 minuuttia ja 12 sekuntia, 0,82s/km. Ja tämä siis nimenomaan tuolla osuudella jossa Ari ajoi täysin hurmiossa uskomattomia pohjia toisensa perään. Kertoo toki myös siitä kuinka hurjasti autot olivat kehittyneet vuoden aikana, mutta myös siitä kuinka tajutonta kyytiä Henkka on oikeasti mennyt.

Niin surullinen kuin Henkan kohtalo onkin niin lohtua tuo se, että mies lähti tästä maailmasta tehden sitä mitä rakastaa aivan absoluuttisella huipulla, juuri sillä hetkellä ja niihin viimeisiin sekunteihin asti täydellisesti omaa lajiaan dominoiden.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Niin surullinen kuin Henkan kohtalo onkin niin lohtua tuo se, että mies lähti tästä maailmasta tehden sitä mitä rakastaa aivan absoluuttisella huipulla, juuri sillä hetkellä ja niihin viimeisiin sekunteihin asti täydellisesti omaa lajiaan dominoiden.
Tän kommentin lukemisen jälkeen meninkin katsomaan uudelleen tuon "Group B - The Age of Supercar" -videon, ja itku meinasi tirahtaa linssiin kun Lancia humahti tuleen osuessaan puuhun. Jotenkin tuo traaginen musiikki ja epätoivoinen radioon huutelu sai tunteet pintaan. Sanoisin että puhtaan vauhdin puolesta aivan ylivoimainen kuljettaja, ja mitä olisikaan uralle vielä mahtunut jos kyseistä onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Voisin kuitenkin sanoa että miehen myyttinen maine vain kasvoi tuon traagisen tapahtuman myötä.
 
Ylös