Timo Salonen esitti Henkan onnettomuudesta jännää teoriaa, että Henkalla olisi mennyt mutkat keskenään sekaisin.
Top Gear Suomi Lokakuu 2012
Muistan vieläkin sen kohdan missä Henkka ajoi ulos kuin eilisen päivän. Kukkulan päältä lähtevä tie näytti menevän vasempaan, mutta se oli vasen tositäys. Toinen mutka, sekin ihan samannäköinen vasen tositäys. Kolmas mutka ihan samannäköinen, mutta se lähti ihan veks. Veikkaan, että Henkalla on mennyt kolmannessa mutkassa laskut ihan sekaisin, ja kun hän ei ollut täysin tervekään, hän menetti siinä autonsa hallinnan. Nuoteissa mulla olisi tuollaisessa kohdassa kolme huomiomerkkiä ja sitten vielä ekstrakehoitus kirjaimilla: VARO PERKELE!!! Tämä sen takia, että löytäisit ajoissa sen oikean kurvin, kun tie lähtee yhtäkkiä ihan veks. Se Corte-Tavernan paikka Korsikassa oli niin paha, koska siinä oli peräkkäin niin monta samannnäköistä mutkaa.
Tässä vertailun vuoksi sisääntulo kaikkiin paikkoihin, siinä järjestyksessä missä ne tulevat erikoiskokeella muutaman sadan metrin välein.
Onnettomuuspaikka on toki hieman erilainen nykypäivänä jo tuon muurinkin myötä, joka tekee paikasta heti huomattavasti vähemmän hämäävän kuin mitä se on ollut 1986. Etenkin tuo toinen vasuri joka löytyy 700 metriä ennen onnettomuuspaikkaa kieltämättä näyttää hämäävän samanlaiselta sisääntulossa. Päinvastoin kuin onnettomuuspaikka, mutka avautuu kuitenkin heti helpoksi.
Ajatus, että Henkka olisi ulkomuistiin luottaen ajanut Korsikan 1000 kilometrin reittiä tuntuu erikoiselta. Toisaalta sellainenkin skenaario on tietysti mahdollinen, että kypäräpuhelimet ovat lopettaneet toiminnan ja Henkka on ajatellut, että hän kyllä muistaa tuon osuuden ulkoa. Jonkun silminnäkijähavainnon mukaan kabiinista olisi näkynyt erikoista viittelöintiä juuri ennen onnettomuutta, joka voisi myös viitata Crestoon antamassa nuotteja käsimerkein. Jos onnettomuuspätkältä vielä joskus ilmenee kuvamateriaalia ennen onnettomuutta, niin se voisi omalta osaltaan tukea tai kumota tällaista teoriaa.
Ja jos mietitään skenaariota, että Henkan nuotti onnettomuuspaikkaan olisi ollut "very long bad left", ilman lisähuomioita kirrauksista ym. ja hän on kuullut sen "very long flat left", täysin mahdollista että varoituskellot eivät ole soineet ennen mutkaa. Tässä tapauksessa Henkka olisi mahdollisesti alitajuisesti/automaattisesti olettanut, että kyseessä on samanlainen helpompi paikka kuin nuo kaksi edeltävääkin.