Rallin B-ryhmä jutustelu

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
:thumbup:

Tässä Henkka tuota onnettomuutta edeltävässä mutkassa, jossa yritys oli ihan kohdillaan ja mitään isompaa varmistelua ei havaittavissa. Tästä vain 300 metriä eteenpäin tapahtui ulosajo.
http://www.youtube.com/watch?v=CDtgWyjh9RY&t=4m47s

https://www.google.fi/maps/@41.1600488,9.4045431,3a,53.6y,123.27h,86.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1spNIBhAfGICIK7rzu5_H5lg!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi

Onnettomuusvasuria edeltää todella loiva vasen, joka estää näkyvyyden itse onnettomuusmutkaan. Eli jos/kun Henkalta on mennyt nuotti ohi, tuo loiva näkyvyyden peittävä vasuri selittää miljoonaa saapumisen paikkaan. Henkalle on vasta aivan viime hetkellä avautunut mutkan todellinen jyrkkyys ja hän on juuri ehtinyt käsijarrusta vetämään nopeasti ennen kun on rysähtänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Vuonna 1986 Henkka joutui muuten ajamaan tuon onnettomuuspätkän köröttelemällä:
http://www.youtube.com/watch?v=SZokXt7irDU&t=42m20s

Volumex-ahdin sanoi työsopimuksen irti ja Henkka hävisi tämän johdosta rallin viimeisenä päivänä lähes 10 minuuttia. Onneksi maagisessa vireessä ollut Henkka oli varautunut tähän ja oli jo ehtinyt kelaamaan yli 10 minuutin johdon ennen viimeistä päivää. :D

Voittomarginaalia jäikin vielä ruhtinaalliset 36 sekuntia. 1985 Costa Smeraldan tapahtumista oli viimeistään saatu niskalenkki, mutta tämä jäikin sitten Henkan ja Sergion viimeiseksi voitoksi.

Mestarin taukojumppaa kasaribiitin säestämänä:
http://www.youtube.com/watch?v=SZokXt7irDU&t=40m56s
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
1986 Costa Smeraldasta tuli mieleen...sääli, että jäi näkemättä mihin Henkka olisi pystynyt S4:lla Uuden-Seelannin ja Jyskälän nopeilla sorateillä. Otteet Costa Smeraldassa olivat kuitenkin sellaisia, että dominointi MM-ralleissa ei olisi välttämättä jäänyt pelkästään asvalttiteille 1986 kauden vanhetessa. Markku olisi nopeudellisesti kyllä ollut Jyskälässä kova pala '86 Henkallekin.

http://www.youtube.com/watch?v=lqJMfUW8IDk&t=0m15s
Silkkaa taidetta.

Suosittelen muuten kanssa katsomaan YouTubesta tämän upean koosteen 1986 Uudesta-Seelannista. Juhan ja Markun legendaarinen kaksinkamppailu yhdessä B-ryhmän aikakauden parhaimmista kisoista.
https://www.youtube.com/watch?v=qEA8mHAFl_w
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Mitä Markkuun, Henkkaan ja Jyskälään tulee, niin hävisikö Markku itseasiassa koskaan tallikaverilleen Jyväskylässä?
Riippuu ihan mitkä kaikki kisat lasketaan mukaan. 1975 Salonen oli ainoa Datsunin kuljettaja, joka ajoi maaliin asti. Alen ja Valtaharju jäivät taipaleelle. 1977 Autonovon Fiatilla Alen keskeytti ja Salonen ajoi kakkoseksi.

Mutta pääsääntöisesti kun Aleeni näki ruutulipun niin tallikaverilla ei juuri ollut palaa. Ja parina vuonna talli ajatti vain Aleenia (mm. 1982 Lancia ja 1990 Saparo)
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
hävisikö Markku itseasiassa koskaan tallikaverilleen Jyväskylässä?
Jos 1993 Jyskälän omaa virhettä ei lasketa, niin ei. Uskomaton rekordi.

Sivuhuomiona...Henkka siirtyi käyttämään avokypärää kesken 1986 Costa Smeraldan. Mies on aloittanut kisan umpikypärä päässä, mutta siirtynyt pian avokypärään. Sama avokypärähän oli sitten myös päässä Korsikalla.

Costa Smeraldaan asti Henkka oli joitain Akropoliksia lukuunottamatta tietääkseni aina ajanut umpikypärällä. Myös Markku siirtyi lopullisesti avokypärään 1986 kesällä. Olot S4:n kabiinissa ovat varmasti olleet aika tukalat vähänkin lämpösemmissä kisoissa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Avokypärä vs. umpikypärä aiheesta tuli vielä mieleen McRaen todella raju mälli Korsikalla 2000. Colin ajoi totuttuun tapaan avokypärä päässä ja sai rytäkässä ikäviä vammoja kasvoihin turvakaaresta, jotka umpikypärän käyttö olisi mahdollisesti estänyt. Tallikaveri Sainz siirtyi McRaen onnettomuudesta pelästyneenä välittömästi takaisin umpikypärään hetkeksi aikaa. Jännä juttu, että Colin itse jatkoi avokypärällä kuin mitään ei olisi tapahtunut.

McRaen Ford oli myös todellisessa vaarassa syttyä tuleen kun Colinia yritettiin pitkään saada Focuksesta ulos. Tilannetta pahensi, että Colinilla ei ollut onnettomuushetkellä päällä edes tulenkestävää ajoasua, vaan mies ajoi ainoastaan t-paita päällä. Tuohon McRaen onnettomuuteen sitten loppuivatkin t-paita päällä ajelut ja myös Safarissa piti aina olla ajoasu päällä. B-ryhmän aikoihinhan Safariakin sai vielä ajaa rennosti kokonaan ilman kypärää ja varmaan alasti jos niin mieli teki.

Tässä Markun mietteitä aiheesta:
http://www.youtube.com/watch?v=s0tLMLPGiJk&t=6m1s
 
Viimeksi muokattu:

Mergus

New member
Liittynyt
23.12.2018
Viestit
2
1984 ja 1989 pätkä ajettiin sadekelillä. Ragnottin pohjat kuivalla kelillä 1985 tasan 15 minuuttia, mutta tuo oli tosiaan juuri se pätkä jossa Ari ajoi ulos. Sanomattakin selvää, että 15 minuuttia olisi mennyt heittämällä rikki jos Pösö olisi pysynyt tiellä. Koitin etsiä Arin ulosajopaikkaa Google Mapsista. En löytänyt, mutta löysin sattumalta toisen mielenkiintoisen kuvauspaikan. Kaunis pitkä helikopteriotos jossa Henkka lataa menemään miljoonaa paikantuu näemmä juuri nimenomaan tuolle pätkälle. Voi olla, että mysteerejä olisi aika paljon vähemmän jos tuo helikopteri olisi päättänyt seurata Henkkaa vain kaksi pätkää myöhemmin.
https://www.google.fi/maps/@42.3617692,9.4919016,3a,90y,214.95h,98.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSZqx1QgxIQRVZhBOx5eovA!2e0!7i13312!8i6656

https://www.youtube.com/watch?v=Hw4JsiWGvIY&t=13m37s
Tuo Google Mapsin vesiputouskohta näkyy videolla ajassa 14:41.

Samalta tieltä löytyy pari kilometriä myöhemmin myös toinenkin hieno kuvauspaikka joka on aika usealla 1986 Korsikaa käsittelevällä videolla.

https://www.google.fi/maps/@42.3455941,9.4968287,3a,75y,48.59h,93.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPvZuGA7mHXguBEAAvOeyOw!2e0!7i13312!8i6656
http://www.youtube.com/watch?v=fQWzsNR3m8E&t=3m43s

Itse onnettomuuspätkältä ja ennen onnettomuutta, ainoa minun tiedossa oleva 100% vahvistettu olemassa oleva klippi saati valokuva on kun Henkka starttaa kohtalokkaalle pätkälle.

Arin paikka taitaa löytyä tästä, vaikkakin hieman metsittynyt aikainsaatossa...
https://www.google.fr/maps/@42.3993355,9.4827574,3a,60y,57.22h,83.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sypeqG1JxoMKrbDCyd4KPXw!2e0!7i13312!8i6656?hl=fr

Muistelinkin nähneeni tämän itse videon linkeissä ;)
https://www.youtube.com/watch?v=WLpg7gGqsoE
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Arin paikka taitaa löytyä tästä, vaikkakin hieman metsittynyt aikainsaatossa...
https://www.google.fr/maps/@42.3993355,9.4827574,3a,60y,57.22h,83.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sypeqG1JxoMKrbDCyd4KPXw!2e0!7i13312!8i6656?hl=fr

Muistelinkin nähneeni tämän itse videon linkeissä ;)
https://www.youtube.com/watch?v=WLpg7gGqsoE
Kiitos! En ollut näin pitkää versiota ikinä tästä lipasta nähnytkään. Todella hurja mälli kyllä tämäkin, mutta onneksi auto pyöri pehmeään pusikkoon.

Tuo sandjoprodin linkkaama sijainti on kuitenkin 100% varmuudella väärä, koska onnettomuuspätkä ei ole kulkenut lainkaan tuosta kohtaa. Mutta sain tuon aivan lopussa olevan Arin talutusklipin ansiosta selvitettyä oikean sijainnin.

Tämäkin paikka on metsittynyt jonkin verran vuosien saatossa. Kameramies on seisonut jossain tässä main, mutta puut peittävät nyt näkymän mutkaan:
https://www.google.fr/maps/@42.3477703,9.4946811,3a,15y,54.14h,86.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1si2DHona961P1tXdfK2JsbQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=fr

Onnettomuus on sattunut todella pitkässä ja inhottavassa oikeassa, joka kirraa lopussa pahasti. Tässä näkymä onnettomuusmutkan alusta:
https://www.google.fr/maps/@42.3488839,9.4960206,3a,35.9y,182.15h,88.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1vi2BMcgZxDxM_POBl_t3g!2e0!7i13312!8i6656?hl=fr

Ja tässä näkymä joka paljasti tarkan sijainnin. Eli sama kuvakulma paikasta jossa Aria talutetaan pätkältä pois, erikoiskoe on jatkunut tuolle ylemmälle tielle.
https://www.google.fr/maps/@42.3476067,9.4947768,3a,25.1y,150.07h,86.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdM3bFWwX9xpDFxN4uJgdSQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=fr

Kukkulan päällä siintävä kylä on muuten sama kylä josta linkkasin tämän kuuluisan kuvauspaikan.
https://www.google.fi/maps/@42.3455941,9.4968287,3a,75y,48.59h,93.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPvZuGA7mHXguBEAAvOeyOw!2e0!7i13312!8i6656

Tämä Arin onnettomuusmutkahan on näköjään ollut todella tuplahuomio kamaa. Vähintään yhtä paha, ellei pahempikin kuin Henkan paikka vuotta myöhemmin. Olisikohan Ari missannut nuotin jotenkin totaalisesti, niin ylikovaa hän paikkaan tuli.

Mutta kiitos! Saatiin tämäkin mysteeri selvitettyä. :D :thumbup:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5267
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On kyllä todella v-mäinen paikka. Jotenkin näyttää - sen lisäksi, että vauhtia on aivan järjettömästi liikaa - että auto on myös aivan totaalisen väärällä linjalla mutkan profiiliin ja apexiin nähden. Voi olla täysin väärin analysoitu, mutta ikään kuin Ari olisi ajamassa loivaa vasenta ja sitten tie kääntyykin vaan alta pois. Samanlaista teoriaahan on tosin esitetty myös Henkan onnettomuuden osalta (mutka toki eri suuntaan).
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
On kyllä todella v-mäinen paikka. Jotenkin näyttää - sen lisäksi, että vauhtia on aivan järjettömästi liikaa - että auto on myös aivan totaalisen väärällä linjalla mutkan profiiliin ja apexiin nähden. Voi olla täysin väärin analysoitu, mutta ikään kuin Ari olisi ajamassa loivaa vasenta ja sitten tie kääntyykin vaan alta pois. Samanlaista teoriaahan on tosin esitetty myös Henkan onnettomuuden osalta (mutka toki eri suuntaan).
Luulen, että paikka on ollut vielä potenssiin kaksi pahempi vuonna 1985, kuin miltä se näyttää nyt Google Mapsissa. Kasvillisuutta on ollut silloin huomattavasti vähemmän. Kuskin näkövinkkelistä katsottuna tuossa kirrauskohdassa on todennäköisesti ollut todella hämäävä aukko taustalla. Jos Ari on ymmärtänyt nuotin väärin, välttämättä hän ei ole saanut minkäänlaista varoitusta ylikovasta vauhdista, ennen kuin sitten kirjaimellisesti vasta tuossa kohtaa jossa mutka kirraa pahasti ja auto alkanutkin jo pyörimään välittömästi. Paikka on tullut totaalisesti silmille.

Joo Henkan onnettomuudestahan on samaa teoriaa ja toki Henkan onnettomuusmutkan profiilikin sopisi aika hyvin teoriaan väärinymmärretystä nuotista. Henkalla oli nuottikielessä sekä "flat left", että "bad left" ja muistaakseni Antti Syvälahti spekuloi tuollaisen väärinkäsityksen mahdollisuutta. Täysin identtinen "flat left/bad left" väärinkäsityshän sattui Kankkuselle 1995 Katalonian ulosajossa.

Tässä vielä Kankun ulosajo:
https://www.youtube.com/watch?v=CYOPduHDnJQ&t=4m33s

Kuuluisa suomalainen kirosanakin sieltä taitaa vielä ehtiä tulemaan, ennen kun Celica onkin puskassa.
 
Viimeksi muokattu:

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
145
Paljonkohan on nopeusrajoitus siviililiikenteelle näillä Korsikan teillä? Kun näyttää näitä kuvia katsellessa kaistojen leveys olevan samaa,mitä lasten liikennepuistossa..:nope:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5267
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Joo Henkan onnettomuudestahan on samaa teoriaa ja toki Henkan onnettomuusmutkan profiilikin sopisi aika hyvin teoriaan väärinymmärretystä nuotista. Henkalla oli nuottikielessä sekä "flat left", että "bad left" ja muistaakseni Antti Syvälahti spekuloi tuollaisen väärinkäsityksen mahdollisuutta.
Jep, Syvälahti tuon teorian on ainakin nostanut esille. Tosin, näin umpimaallikkona tekee sitä myös mieli hieman epäillä (vaikka vahvan periaatteellisesti en haluakaan koskaan epäillä mitään mitä Syvälahti on sanonut). Henkan nuottikieltä tuntemtta, mutta voisi kuvitella että onnettomuuspaikka on " ... left tightens into ... left" (ja huomiot päälle) jolloin bad ja flat sanojen sekaannus tuntuisi hieman omituiselta.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Jep, Syvälahti tuon teorian on ainakin nostanut esille. Tosin, näin umpimaallikkona tekee sitä myös mieli hieman epäillä (vaikka vahvan periaatteellisesti en haluakaan koskaan epäillä mitään mitä Syvälahti on sanonut). Henkan nuottikieltä tuntemtta, mutta voisi kuvitella että onnettomuuspaikka on " ... left tightens into ... left" (ja huomiot päälle) jolloin bad ja flat sanojen sekaannus tuntuisi hieman omituiselta.
Joo tuskinpa se pelkästään "bad left" tai "long bad left" on ollut nuoteissa. Toisaalta sekin on mahdollista. Aina välillä vanhoja onboardeja katsellessa tulee hämmästeltyä äärimmäisen yksinkertaista nuottikieltä kun verrataan nykypäivän nuotteihin. Vatasen klassikko-onboarditkin 80-luvulta on aika hauskaa kuunneltavaa nykypäivän perspektiivistä: "right...left...right maybe....absolute right".

En kanssa tunne Henkan nuottikieltä sen paremmin, mutta veikkaan Henkalla olleen melko samanlaisen nuottikielen Kankkusen kanssa jos sieltä "flatit" ja "baditkin" löytyi. Varmaankin Fred Gallagherin perintönä, kun hän oli molemmilla ensimmäisenä englantilaisena vakikartturina. Jännä yhteensattuma, että Henkka tavallaan "ajoi sisään" sekä Gallagherin, että Piirosen Kankkuselle. Vaikka olihan Piironen jo joitain satunnaisia kisoja toki Kankkuselle kartturoinut jo 80-luvun alussa.

Mutta joo, jos Henkka on kuullut pelkästään "flat left" ennen onnettomuusmutkaa niin luulisi hälytyskellojen jo soineen kovasti siinä vaiheessa...ei se paikka sentään niin helpolta ole näyttänyt ennen mutkaa. Jos nuotti on ollut täysin sama kuin Kankkusella 1995 Katalonian tapauksessa eli "very long bad left" ja Henkka on kuullut sen "very long flat left", se olisi hieman realistisempi väärinymmärryksen skenaario. Tuossa skenaariossa Henkka olisi tullut paikkaan valmistautuen ajamaan pitkää täyttä/lähes täyttä mutkaa, ehkä vähän nostaen sisääntullessa, odottaen että mutka alkaa siitä aukeamaan sokean sisääntulon jälkeen. Keskellä mutkaa olisi kuitenkin totuus paljastunut. Henkkahan yritti kyllä viimeiseen asti pelastaa tilannetta, auto tippui tieltä vasta aivan mutkan lopussa.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Gallagherista ja Henkasta vielä hauska tarina. Kun miehet alkoivat ajamaan yhdessä, ajatus oli ensin, että Gallagher lukee Henkalle suomeksi nuotteja. Tästä ideasta luovuttiin kuitenkin hyvin nopeasti, kun Henkka ei meinannut saada selvää Gallagherin eksoottisesta ääntämisestä. Miehet päätyivät yhteistuumin paljon helpompaan ratkaisuun ja Henkka opetteli englanniksi nuotit. Nuottikieli pidettiin Gallagherin mukaan mahdollisimman yksinkertaisena ja kaikki ylimääräiset monimutkaisuudet oli nuoteista karsittu pois. Miesten ensimmäisessä yhteisessä kisassa 1981 Montessa oli kuitenkin jäänuottiryhmä tehnyt nuotteihin omia lisämerkintöjään ja kun Gallagher luki Henkalle "ice on apex", niin Henkka hämmentyneenä kysyi keskellä mutkaa "what is apex?" :D
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Timo Salonen esitti Henkan onnettomuudesta jännää teoriaa, että Henkalla olisi mennyt mutkat keskenään sekaisin.

Top Gear Suomi Lokakuu 2012
Muistan vieläkin sen kohdan missä Henkka ajoi ulos kuin eilisen päivän. Kukkulan päältä lähtevä tie näytti menevän vasempaan, mutta se oli vasen tositäys. Toinen mutka, sekin ihan samannäköinen vasen tositäys. Kolmas mutka ihan samannäköinen, mutta se lähti ihan veks. Veikkaan, että Henkalla on mennyt kolmannessa mutkassa laskut ihan sekaisin, ja kun hän ei ollut täysin tervekään, hän menetti siinä autonsa hallinnan. Nuoteissa mulla olisi tuollaisessa kohdassa kolme huomiomerkkiä ja sitten vielä ekstrakehoitus kirjaimilla: VARO PERKELE!!! Tämä sen takia, että löytäisit ajoissa sen oikean kurvin, kun tie lähtee yhtäkkiä ihan veks. Se Corte-Tavernan paikka Korsikassa oli niin paha, koska siinä oli peräkkäin niin monta samannnäköistä mutkaa.
Tässä vertailun vuoksi sisääntulo kaikkiin paikkoihin, siinä järjestyksessä missä ne tulevat erikoiskokeella muutaman sadan metrin välein.






Onnettomuuspaikka on toki hieman erilainen nykypäivänä jo tuon muurinkin myötä, joka tekee paikasta heti huomattavasti vähemmän hämäävän kuin mitä se on ollut 1986. Etenkin tuo toinen vasuri joka löytyy 700 metriä ennen onnettomuuspaikkaa kieltämättä näyttää hämäävän samanlaiselta sisääntulossa. Päinvastoin kuin onnettomuuspaikka, mutka avautuu kuitenkin heti helpoksi.

Ajatus, että Henkka olisi ulkomuistiin luottaen ajanut Korsikan 1000 kilometrin reittiä tuntuu erikoiselta. Toisaalta sellainenkin skenaario on tietysti mahdollinen, että kypäräpuhelimet ovat lopettaneet toiminnan ja Henkka on ajatellut, että hän kyllä muistaa tuon osuuden ulkoa. Jonkun silminnäkijähavainnon mukaan kabiinista olisi näkynyt erikoista viittelöintiä juuri ennen onnettomuutta, joka voisi myös viitata Crestoon antamassa nuotteja käsimerkein. Jos onnettomuuspätkältä vielä joskus ilmenee kuvamateriaalia ennen onnettomuutta, niin se voisi omalta osaltaan tukea tai kumota tällaista teoriaa.

Ja jos mietitään skenaariota, että Henkan nuotti onnettomuuspaikkaan olisi ollut "very long bad left", ilman lisähuomioita kirrauksista ym. ja hän on kuullut sen "very long flat left", täysin mahdollista että varoituskellot eivät ole soineet ennen mutkaa. Tässä tapauksessa Henkka olisi mahdollisesti alitajuisesti/automaattisesti olettanut, että kyseessä on samanlainen helpompi paikka kuin nuo kaksi edeltävääkin.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5267
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ajatus, että Henkka olisi ulkomuistiin luottaen ajanut Korsikan 1000 kilometrin reittiä tuntuu erikoiselta. Toisaalta sellainenkin skenaario on tietysti mahdollinen, että kypäräpuhelimet ovat lopettaneet toiminnan ja Henkka on ajatellut, että hän kyllä muistaa tuon osuuden ulkoa.
Tuskin on tosiaan varsinaisesti ulkomuistista ajanut. Henkka oli ehtinyt kiertää tuon vuoden pätkät 2-3 kertaa, jolloin 1000km+ reitistä ei varmaan hirveästi jää yksityiskohtaisia muistijälkiä. 1985 Henkka ei ehtinyt Korsikalle kai missään vaiheessa tulla harjoittelemaan, joten sieltäkään ei ollut apuja. Se 1981 reitti pitäisi vielä tarkistaa, että ajettiinko tietä D-18 silloin. Mikäli Salosen teoria pitäisi paikkansa, olisi kyseessä ollut varmaan ennemmin joku mutkan alitajuntainen sekoittaminen edellisiin saman näköisiin. Hämmentävän vähän onnettomuudesta on kyllä tietoa. Juuri esim. onnettomuustutkintaraportti (jonka en tosin usko olevan kovinkaan kovalla pieteetillä rustattu) tai ylipäänsä kaikki kuvat/videot tuon erikoiskokeen varrelta - tuntuu että ne kaikki on jääneet sinne vuoteen 1986.

En kanssa tunne Henkan nuottikieltä sen paremmin, mutta veikkaan Henkalla olleen melko samanlaisen nuottikielen Kankkusen kanssa jos sieltä "flatit" ja "baditkin" löytyi. Varmaankin Fred Gallagherin perintönä, kun hän oli molemmilla ensimmäisenä englantilaisena vakikartturina. Jännä yhteensattuma, että Henkka tavallaan "ajoi sisään" sekä Gallagherin, että Piirosen Kankkuselle. Vaikka olihan Piironen jo joitain satunnaisia kisoja toki Kankkuselle kartturoinut jo 80-luvun alussa.
Henkka ja Juha olivat ilmeisesti kavereita myös rallimaailman ulkopuolella. Muistaakseni Lasse Erolan kirjassa "Juha Kankkunan - ralliteiden kuningas" Jussi kertoo miten he monesti harjoittelivat kisaa (eli nykykielelle käännettynä tutustuivat reittiin) yhdessä. Ja itseasiassa siinä muutama kuukausi sitten tulleessa Teknavin B-ryhmä-jutussakin Markku taisi sanoa, että oli paljon vähemmän Henkan kanssa tekemisissä kuin Juha, vaikka tallikavereita olivatkin. Voisi veikata, että tuollaisessa kanssakäymisessä myös nuottikieli alkaa muodustua saman tyyppiseksi. Ja etenkin, kun siinä on vielä Gallagherkin yhdistävänä tekijänä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Mikäli Salosen teoria pitäisi paikkansa, olisi kyseessä ollut varmaan ennemmin joku mutkan alitajuntainen sekoittaminen edellisiin saman näköisiin.
Jep. Ja jos mietitään skenaariota, että onnettomuus olisi tapahtunut väärinkuullusta nuotista johtuen, yhtälöstä tekee vielä entistä vaarallisemman, että nuo kaksi edeltävää vasuria ovat helpompia kuin miltä näyttävät ennen mutkaa. Eli ne ovat profiililtaan sellaisia paikkoja joissa pitää vain luottaa nuottiin ja antaa mennä kovempaa kuin mitä silmä sanoisi ennen mutkaa. Onnettomuusmutka on täysin päinvastoin, vielä vaarallisempi kuin miltä se näyttää ennen mutkaa. Jos Henkka on kuullut nuotin väärin, on mahdollista, että hän on automaattisesti ajatellut paikan olevan taas yksi samanlainen vasuri jossa pitää vain luottaa nuottiin ja antaa mennä.

Henkka ja Juha olivat ilmeisesti kavereita myös rallimaailman ulkopuolella. Muistaakseni Lasse Erolan kirjassa "Juha Kankkunan - ralliteiden kuningas" Jussi kertoo miten he monesti harjoittelivat kisaa (eli nykykielelle käännettynä tutustuivat reittiin) yhdessä.
Henkan ja Juhan yhteisistä harjoituksista jäänyt mieleen tarina jossa pojat testasivat autojen kiihtyvyyttä, olisikohan ollut 1984 Jyskälän harjoituksissa. Hieman yllättäen Juhan Twincam Celica peittosi Henkan 037:n mennen tullen.

Harjoitusautoista puheen ollen...jos joltain löytyy iso versio aivan tajuttoman makeesta kuvasta jossa Henkka poseeraa punaisen harjoitus 037:n edessä, niin olisin erittäin kiitollinen.



Olen varma, että olen nähnyt tästä isomman version joskus jossain, mutta en löydä sitä enää mistään.
 
Ylös