Rallin B-ryhmä jutustelu

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1211
McKleinin Group B - The rise and fall of rallyings wildest cars tämä suhteellisen laadukas group B kirja taisi täälläkin löytyä useammalta, mutta onko ketään joka olisi hankkinut myöhemmin ilmestyneitä saman sarjan kirjoja:

Group A - When rallying created road car icons
Group 4 - From Stratos to Quattro
Group 2 - The genesis of world rallying

onko nämä mahdollisesti samaa laatutasoa kuvat / jutut kuin group B kirjassa? Kirjojen previewsta jää hieman epävarma olo.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Luulen, että paikka on ollut vielä potenssiin kaksi pahempi vuonna 1985, kuin miltä se näyttää nyt Google Mapsissa. Kasvillisuutta on ollut silloin huomattavasti vähemmän. Kuskin näkövinkkelistä katsottuna tuossa kirrauskohdassa on todennäköisesti ollut todella hämäävä aukko taustalla. Jos Ari on ymmärtänyt nuotin väärin, välttämättä hän ei ole saanut minkäänlaista varoitusta ylikovasta vauhdista, ennen kuin sitten kirjaimellisesti vasta tuossa kohtaa jossa mutka kirraa pahasti ja auto alkanutkin jo pyörimään välittömästi. Paikka on tullut totaalisesti silmille.

Joo Henkan onnettomuudestahan on samaa teoriaa ja toki Henkan onnettomuusmutkan profiilikin sopisi aika hyvin teoriaan väärinymmärretystä nuotista. Henkalla oli nuottikielessä sekä "flat left", että "bad left" ja muistaakseni Antti Syvälahti spekuloi tuollaisen väärinkäsityksen mahdollisuutta. Täysin identtinen "flat left/bad left" väärinkäsityshän sattui Kankkuselle 1995 Katalonian ulosajossa.

Tässä vielä Kankun ulosajo:
https://www.youtube.com/watch?v=CYOPduHDnJQ&t=4m33s

Kuuluisa suomalainen kirosanakin sieltä taitaa vielä ehtiä tulemaan, ennen kun Celica onkin puskassa.
Lainaus Valtasen kirjasta.

”kypärät laitettiin päähän ja Ek19 starttaa.Ari ei kuule nuotteja, hän alkaa panikoida ja pelkäämään että Alen ajaisi heidät kiinni”

”Jarrutus pitäisi alkaa! Vauhtia on 140-150km/h , äkkiä oikean puolinmaiset pyörät menevät vesiliirtoon ja auto pyörähtää vasemman kautta salamana ympäri osuen sisäpuolen kallioon kimmoten siitä rotkon reunan yli
ja alken pyöriä hurjilla volteilla kohti rotkon pohjaa jonne auto lopulta tipahtaa pyörilleen.Auto syttyy rotkon pohjalla liekkeihin mutta onneksi Vatanen ja Harymän ei menetä tajuntaansa ja selviävät autosta ulos ennen kun se palaa "poroksi”. ”

En nyt löytäny kirjaa käteeni. Mutta muistelisin , että kypäräpuhelimet olisi saanu jostain syystä vettä eikä siksi olisi toimineet. Hyvin mahdollista, että kypäräpuhelin ei olisi myöskään toiminut Toivosen tapauksessa.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
52
Lainaus Valtasen kirjasta.

”kypärät laitettiin päähän ja Ek19 starttaa.Ari ei kuule nuotteja, hän alkaa panikoida ja pelkäämään että Alen ajaisi heidät kiinni”

”Jarrutus pitäisi alkaa! Vauhtia on 140-150km/h , äkkiä oikean puolinmaiset pyörät menevät vesiliirtoon ja auto pyörähtää vasemman kautta salamana ympäri osuen sisäpuolen kallioon kimmoten siitä rotkon reunan yli
ja alken pyöriä hurjilla volteilla kohti rotkon pohjaa jonne auto lopulta tipahtaa pyörilleen.Auto syttyy rotkon pohjalla liekkeihin mutta onneksi Vatanen ja Harymän ei menetä tajuntaansa ja selviävät autosta ulos ennen kun se palaa "poroksi”. ”

En nyt löytäny kirjaa käteeni. Mutta muistelisin , että kypäräpuhelimet olisi saanu jostain syystä vettä eikä siksi olisi toimineet. Hyvin mahdollista, että kypäräpuhelin ei olisi myöskään toiminut Toivosen tapauksessa.
Arin 1984 ulosajo johtui osin toimimattomista kypäräpuhelimisista. Lopullinen niitti oli vesiliirto.
1985 ulosajo johtui Arin itsensä mukaan Terry Harrymanin väärin lukemasta nuotista. Toki Arin yritys oli aivan tapissa, kun yritti ajaa kärkeä kiinni rengasrikkojen jälkeen. Matti Lammin toimittamalla 1985 MM-rallivuoden koostella näytetään, kuinka helikopteri tuo Korsikalla Arille renkaan keskelle pätkään.
Nuotti tuli kuulemma väärin ja sen jälkeen Ari yritti hidastaa vauhtia kääntämällä autoa sisäpuolen kallioon.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
1985 ulosajo johtui Arin itsensä mukaan Terry Harrymanin väärin lukemasta nuotista.
Tämä olikin minulle uutta tietoa :thumbup:. Vatasen paikka, kuin Toivosenkin paikka vuotta myöhemmin, on sellainen että jos siinä väärän nuotin lukee/kuulee niin raju ulosajo on lähes varma.

Vatasen ulosajo on muuten aika samanlainen kuin McRaen ulosajo Korsikalla 2000 johon viittasin jo tuossa aiemmin. Vähän samanlainen pitkä mutka joka kirrasi pahasti lopussa ja Colin yritti viime hetkellä ottaa vauhtia pois kääntämällä auton sisämutkan kallioon. Rytäkässä onboard-nauhan kartturin ääniraita katosi kokonaan, eikä Colin näin itsekään koskaan saanut selvää jälkikäteen oliko Grist lukenut nuotin väärin. Colinilta katosi tuossa rytäkässä myös lähimuisti niin, että hän ei muistanut jälkeenpäin koko Korsikan reissusta yhtään mitään.
http://www.youtube.com/watch?v=uMhSiKG6wfs&t=0m11s

Itse veikkaan, että Colin oli tuohon kirrauskohtaan tullessaan vielä mielessään ajamassa tuota edellistä loivaa vasenta. Ei välttämättä tarvitse olla edes väärinluettu nuotti, vaan tuollaisessa paikkaa riittää jos etäisyydet on huonosti merkattu nuotteihin. Todella pitkissä mutkissa joissa on keskellä lyhyitä osuuksia kun tie lopettaa hetkeksi kääntymisen, voi helposti syntyä väärinkäsitys, että missä kohtaa ollaan tarkalleen menossa. Jäänyt mieleen, että Colinilla oli 2001 San Remossa täysin vastaava väärinkäsitys, joka ei tosin silloin johtanut ulosajoon.
http://www.youtube.com/watch?v=6Ct8AHPgHI8&t=9m24s
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Kirjassa Selkää säästämättä, Risto Kauppinen kertoo B-ryhmän Audin maksaneen miljoonan ja SM-sarjaan tarvittava varaosapaketti puolimiljoonaa lisää. Oli tyytynyt N-ryhmäläisestä rakennettuun A-ryhmän 80 quattroon.
(Jostain myös muistan lukeneeni, että Nissan 240RS olisi suomessa maksanut suunnilleen saman kuin Quattro.)
Kauppinen kehui myös Waldegårdia herrasmieheksi. Oli Suurajoissa -84 jäänyt lähtöjärjestyksessä Kauppisen taakse. Ennen Ouninpohjaa oli Thorzelius käynyt huikkaamassa, jotta älkää heistä välittäkö, heillä on peli menetetty ja katsovat sopivan paikan missä mennä ohi kun saavat pätkällä kiinni. Siitä sisuuntuneena olivat laskeneet BDA Escortilla oikein tosissaan ja maalissa jääneet "vain" 51 sekuntia Waldegårdin Celicalle. Oli maalissa Thorzelius käynyt onnittelemassa, että lujaa tulitte vanhalla Escortilla.
Pimeällä ajettavilla pätkillä ei sitten kuulemma enää mahtanut Waldegårdille mitään.
Sen sijaan kauppisen laitellessa Escorttiin vähän käytettyjä renkaita alle oli Terry Kabyn kartturi Kevin Gormley tullut rallin tiimellyksessä kertomaan ettei heitä vastaan kannattanut ajaa, koska heillä oli tehtaan puolesta vielä 100 uutta rengasta laittaa alle. Kaksikolla ei ollut kuin sekunti eroa siinä vaiheessa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Sinäänsä mielenkiintoista, että Tony Pond käytti -84 kauden ajaen testiä Metro prototyypillä ja samaan aikaan kilpailevan tallin Opel Kadett 400 olematta jäävi. Ajoipa yhden kisan Nissanillakin.
Nykyään tuollainen ei olisi mitenkään mahdollista.
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
Oli aika, jolloin VM:n MM-kisaraportit (niistä kisoista, joissa omat toimittajat olivat paikalla) olivat nykymittapuulla melkein seikkailukertomuksiksi luokiteltavia tarinoita. Yksi viimeisiä lajissaan oli VM:n työryhmän hieno raportti unohtumattomasta vuoden 1985 RAC-rallista. Kaikki on timanttia otsikosta lähtien, itse kisasta puhumattakaan.

VM 1/86

https://imgur.com/a/xco6qXO
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
Kun tuli tuo 1986 vuosikerta kaivettua esiin, niin tässä vielä VM:n kisaraportit Ruotsista Jyskälään (pl. Korsika).

Ruotsi: Plääh, vain kaksoisvoitto (VM 3/86): https://imgur.com/a/ZTs7wrF
Portugali: Tätä osattiin odottaa (VM 4/86) + pääkirjoitus: https://imgur.com/a/skymSKB
Safari: Mitä? Ruotsalaisten kaksoisvoitto... (VM 5/86): https://imgur.com/a/vzHpl3z
Akropolis: Paluu päiväjärjestykseen (VM 7/86): https://imgur.com/a/is60mGF
Uusi-Seelanti: Kankkunen tyrmäsi (VM 8/86): https://imgur.com/a/YwlR5s6
Argentiina: Jarrua, Alén! (VM 9/86): https://imgur.com/a/qCvJcxw
Jyväskylä: Superautojen jäähyväiset (VM 10/86): https://imgur.com/a/5lflqCd
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
209
Sijainti
pk.seutu
Ensinnäkin kiitokset noista artikkeleista. Ei löytyisi 85 ja 86 Montea?
Sitten tuosta San Remosta, olisiko Kankkuselle riittänyt kakkossija Biasionin takana mestaruuden varmistamiseen?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
Ensinnäkin kiitokset noista artikkeleista
Jep, suuret kiitokset tästä kulttuuriteosta! :thumbup:

Sitten tuosta San Remosta, olisiko Kankkuselle riittänyt kakkossija Biasionin takana mestaruuden varmistamiseen?
Ei, Kankkusen olisi pitänyt voittaa San Remo, Alénin ollessa samalla korkeintaan yhdeksäs, jotta mestaruus olisi ratkennut jo San Remossa.

Kisan kokonaan mitätöimisen sijasta, loppupeleissä Alénille olisi ollut paljon parempi tulos MM-taistelun kannalta se, että Kankkunen olisi ajanut toiseksi Alénin ollessa kolmas, tai edes neljäs. Tämä siitä syystä, että tuohon aikaan ainoastaan kahdeksan parasta tulosta laskettiin mukaan loppupisteisiin. Alénilla oli ainoastaan viisi tulosta ennen San Remoa joten kaikki kolme viimeistä kisaa olisivat kerryttäneet pistepottia ilman vähennyksiä. Kankkusella oli jo kuusi tulosta ennen San Remoa joten yhden viidennen sijan pisteet (8 pistettä) olisi pitänyt pudottaa kokonaispotista, jos oletetaan, että Kankkunen olisi tässä vaihtoehtoisessa historiassa kerännyt San Remon lisäksi pisteitä myös RAC:sta ja Olympuksesta.
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
Ensinnäkin kiitokset noista artikkeleista. Ei löytyisi 85 ja 86 Montea?
Sitten tuosta San Remosta, olisiko Kankkuselle riittänyt kakkossija Biasionin takana mestaruuden varmistamiseen?
Löytyy molemmat Montet, mutta se 1986 kisaraportti on painettu kolmoisvoiton kunniaksi tehdyn julisteen kääntöpuolelle, joten se on hieman hankalampi saattaa digimuotoon puhelimen kameralla.

Ei olisi riittänyt Kankkuselle kakkostila San Remosta. JOS Kankkunen olisi ollut toinen ja Alen kolmas (Cerrato olisi joka tapauksessa väistynyt alta pois), olisi RAC:hen lähdetty tilanteessa Kankkunen 106 - Alen 81.

edit. Ayrton-Ana oli ripeämpi :thumbup:
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
84
Löytyy molemmat Montet, mutta se 1986 kisaraportti on painettu kolmoisvoiton kunniaksi tehdyn julisteen kääntöpuolelle, joten se on hieman hankalampi saattaa digimuotoon puhelimen kameralla.
Älytöntä paperinsäästöä. Mulla oli vuosia se S4:n kuva seinällä ja jos joskus halusi lukea ko. artikkelia, niin juliste piti irrottaa.

Kiitos vanhojen raporttien kuvaamisesta.
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
In 1985 I placed a bet and lied sanotaan laulussa, mutta keskitytään nyt tuon (alku)vuoden muihin asioihin. Suomessa oli "vuosisadan talvi", Vauhdin Maailma täytti 20 vuotta ja rallimaailman kiistaton kuningas oli Ari Vatanen. Palataan hetkeksi Arin suuruuden ajan kaikista suurimpaan hetkeen, Monteen 1985. Ja ikään kuin kaupan päälle samasta lehdestä (VM 3/85) mukana myös Ruotsin ralli, jossa Vatasen ylivoima alkaa suorastaan jo puuduttamaan. Tuskin olisi kukaan tuolloin uskonut, että tuo Ruotsin voitto jäisi Vatasen hämmästyttävän uran viimeiseksi MM-voitoksi. Ja niin, oli se onni, ettei talonmies-Alpo ollut tuolloin Karlstadin lähistöllä - Ari ja Harjanteen Seppo joutuivat nimittäin kisan jälkeen vielä doping-testiin!

https://imgur.com/a/CTUajnR
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
In 1985 I placed a bet and lied sanotaan laulussa, mutta keskitytään nyt tuon (alku)vuoden muihin asioihin. Suomessa oli "vuosisadan talvi", Vauhdin Maailma täytti 20 vuotta ja rallimaailman kiistaton kuningas oli Ari Vatanen. Palataan hetkeksi Arin suuruuden ajan kaikista suurimpaan hetkeen, Monteen 1985. Ja ikään kuin kaupan päälle samasta lehdestä (VM 3/85) mukana myös Ruotsin ralli, jossa Vatasen ylivoima alkaa suorastaan jo puuduttamaan. Tuskin olisi kukaan tuolloin uskonut, että tuo Ruotsin voitto jäisi Vatasen hämmästyttävän uran viimeiseksi MM-voitoksi. Ja niin, oli se onni, ettei talonmies-Alpo ollut tuolloin Karlstadin lähistöllä - Ari ja Harjanteen Seppo joutuivat nimittäin kisan jälkeen vielä doping-testiin!

https://imgur.com/a/CTUajnR
Ihanaa! :eek: :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=oR_IliPDrs4&t=5m48s

Tässä on legendaariseen haastatteluun ikuistettu kuljettaja lajinsa absoluuttisimmalla huipulla, uransa korkeimmassa lakipisteessä, operoimassa tasolla jolle vain aniharva koskaan pääsee, missään lajissa. Suuresta takaiskusta huolimatta Arin olemus on rauhallinen ja tyyni, kuin taustalla hennosti liplattava meri.

"There is no such thing as an absolute limit, which is a solid one. The limit is flexible. You can stretch it, if it needs to be stretched." -Ari Vatanen, Monte Carlo 31.1.1985

Lähes Sennamaista filosofista pohdintaa limitistä ja Ari totta vie venytti limitin käsityksiä ihan uusiin ulottuvuuksiin tuossa rallissa. Arin mestariteos vailla vertaa...kuin Arin elämä pienoiskoossa yhteen ralliin tiivistettynä.

Ari oli pätkillä yli 13 minuuttia nopeampi kuin kukaan muu tuossa rallissa. 13 minuuttia. Suomalainen kuljettaja. Monte Carlo -rallissa. :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
209
Sijainti
pk.seutu
Kiitos Monte-85 artikkelista!
Ari oli käsittämättömässä tikissä tuolloin. Eikä pelkästään alkuvuodesta 85, vaan jo loppuvuodesta 84. Jyväskylä, San Remo, RAC...Jyskälässä veti muistaakseni kahden minuutin eron muihin. Tavallaan sääli, että se dominointi jakautui kahdelle eri kaudelle. Ja huono homma sekin, että Ruotsin jälkeen niin epäonni kuin omat virheet alkoivat vainota Vatasta. Ei kuitenkaan Saloselta mitään pois. Kyllä Löysä mestaruutensa ehdottomasti ansaitsi, kun isoa kuvaa katsotaan. Vaikka ei samanlaisiin tajunnanräjäyttäviin pohja-aikoihin kyennytkään kuin Ari Monacossa tai Korsikalla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3917
Sijainti
Event horizon
Vat-Man totes jossain haastiksessa että asioita teki huomattavasti helpommaksi se, että Pesöössä riitti habaa paiskoa sitä asvaltillakin sladiin aivan kuten olisi soralla ajanut. Ei tarvinnut edes yrittää sopeuttaa ajotapaansa eteläeurooppalaiseen muottiin vaan saattoi jatkaa samalla tyylillä kun aikanaan Escortin puikoissa. Rothmans-Mantahan ei tahtonut sopia vat-manin kintaaseen kun ei taittunut mutkiin pelkästään kaasulla vaan pyrki aliohjaamaan aivan liikaa.
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
Kiitos Monte-85 artikkelista!
Ari oli käsittämättömässä tikissä tuolloin. Eikä pelkästään alkuvuodesta 85, vaan jo loppuvuodesta 84. Jyväskylä, San Remo, RAC...Jyskälässä veti muistaakseni kahden minuutin eron muihin.
Castrol Filmsin 1984 Jyskälä-koosteella Arin vauhti puetaan hienosti sanoiksi: even Markku Alén at his brilliant best can't keep Vatanen in sight. Ja jokainen edes Suurajojen alkeet lukenut ymmärtää mitä se tarkoittaa ja edellyttää.

Tavallaan sääli, että se dominointi jakautui kahdelle eri kaudelle. Ja huono homma sekin, että Ruotsin jälkeen niin epäonni kuin omat virheet alkoivat vainota Vatasta. Ei kuitenkaan Saloselta mitään pois. Kyllä Löysä mestaruutensa ehdottomasti ansaitsi, kun isoa kuvaa katsotaan. Vaikka ei samanlaisiin tajunnanräjäyttäviin pohja-aikoihin kyennytkään kuin Ari Monacossa tai Korsikalla.
Joo, kyllähän tuollaisella 5/5 sarjalla olisi käytännössä minkä tahansa kauden mestaruus 80-luvulla kuitattu, jos se olisi osunut parempaan saumaan. Salosen puolesta on kuitenkin sanottava kaksi seikkaa:

1) Timo ei vuonna 1985 tehnyt yhtäkään kilpailun maksanutta virhettä
2) Mikäli U-Seelantia pitää mittatikkuna, oli valtikka tallin sisälläkin siirtynyt jo kevään-kesän 1985 aikana Saloselle - toki tässä vaikutti varmasti Arin kammosaldo Portugalista Akropolikseen, eikä ajaminen varmasti ollut sitä unenomaisen rentoa kuten Arin hienoimpina hetkinä.

Toki se on myös Vatasen puolesta huutava vääryys, ettei hän saanut mahdollisuutta taistella - johti se sitten voittoon tai tappioon - mestaruudesta loppuun asti. Kyllähän Ari Jyskälässä Evo 2:lla olisi ollut sellainen näky, että rallijumalien olisi pitänyt se suoda.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
84
Salonen ei esittänyt aivan samanlaista murskaavaa ylivoimaa ja ekstaasissa ajamista kuin Vatanen.

En tiedä, kuinka paljon oli kyse siitä, että Salonen ei päässyt kovempaa ja kuinka paljon siitä, että Salosen ei tarvinnut ajaa kovempaa, koska Peugeot oli niin ylivoimainen auto 1985.

Eikai Saloselle pärjännyt kukaan muu Ruotsin rallin jälkeen kuin Röhrl viimeisessä mm-osakilpailun voitossaan San Remossa S1:llä. Tuolloinkin Röhrl oli takonut viikkotolkulla testejä Toscanassa. Audille oli tärkeää saada S1:lle voitto eikä valmistautumista jätetty puolitiehen. Röhrl oli myös jossain uskomattomassa flow-tilassa piiskaten quattron lentoon.

RAC:ssä Mikkola, Grundel, Alen ja Toivonen olivat edellä keskeytysvaiheessa, mutta oliko Salosen täyttä vauhtia vielä nähty?
 
Ylös