Rallin B-ryhmä jutustelu

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
669
Muistokirjoitus (VM 3/89)
Kiitos! :thumbup:

Torphista on erityisesti jäänyt mieleen koosteet 1985 Suurajoista joissa on hienoja klippejä kun Torph laulattaa Golfia oikein isoa kovaa. GTV:n koosteella Miikkulainenkaan ei voi kuin ihastella ja myöntää että nyt on kova poika tullut Ruotsista ajamaan rallia. Torph pieksi Ruotsin junioritiimin ilmoittamalla Golfilla tehtaan Golfit vaatimattomasti yli kymmenen minuutin erolla. Ilman teknisiä ongelmia Torph olisi myös vienyt koko A-ryhmän nimiinsä, mutta Ericsson 90 Quattrolla ehti lopulta niukasti edelle.

En tiedä olisiko ollut sitten maailmanmestaritason talentti lopulta, mutta varmasti vähintään sukupolvensa menestyneimpien ruotsalaisten Erikssonin ja Ericssonin tasoinen, osakilpailuvoittoihin kykenevä kuljettaja olisi ollut oikealla autolla. Torph oli muuten montaa huippukuljettajaa kartturoineen Tina Thörnerin poikaystävä.
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2557
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tämä ei osu B-ryhmän aikakauteen, mutta sen verran lähellä ollaan, että menkööt. Timo Salosen mainio, hyvin (ralli)elämänmakuinen palstakirjoitus, jossa sattuu ja tapahtuu (VM 11/81).

 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18141
On se ollut touhua. Itku silmässä Escortilla ja 23 kilometrin suoria.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3994
Sijainti
Event horizon
Ei niistä mikään ollut täydellinen...

Pelkästä Jyskälästä saa vähän ettiä kun yleensä kokoelmia...
Siis tosta vehkeestä oli 1000hv versio melkeen valmiina... ja toikin nosti jo etupyöriä...

Tuo '85 siimojen kierto olikin se vuosi kun selostaja Guru Kyllönen taivasteli roiskeveden aiheuttamassa höyrypilvessä kuinka "Audin jäähdyttäjään taisi nyt mennä vettä..." :p
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2557
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella


Taas venytetään käsitettä "B-ryhmän jutustelu", mutta ei takerruta siihen. Arin palsta VM:n numerossa 11/79 sisältää kaiken muun hauskan ohella myös melko profeetallisen pohdiskelun Salosen vauhdista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3994
Sijainti
Event horizon
3-litrainen turboahdettu Coupe-Tane olisi voinut olla aika mielenkiintoinen tuttavuus.... Samaa luokkaa tuon Trumpan TR-8:n kanssa.,
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
669
Aivan käsittämätöntä, mikäli tuo Henkan kertomus mykistä kypäräpuhelimista Portugalin kolmella ensimmäisellä pätkällä pitää paikkansa.


Mahtava löytö taas! :oops:(y)

Sanomattakin selvää, että ajatukset siirtyivät välittömästi Korsikalle ja viittomiseen ohjaamossa EK17:llä, jolloin Henkka ajoi tauluun ne viimeiset ja aivan käsittämättömät pohjat, ennen kuin kohtalo puuttui peliin.



Tämä Portugalin tarina ainakin vähän tukisi sitä, että Korsikan EK17 suoritus olisi ollut Henkalle täysin mahdollista ilman kypäräpuhelimiakin. Toki Sintran pätkät olivat lyhyitä, monena vuonna tahkottuja ja kaikin puolin varmasti todella tuttuja Henkalle...että sinällään niiden ajaminen ilman kypäräpuhelimia oli varmasti monin verroin helpompaa kuin 60 kilometrinen Korsikan pätkä.

1982 Portugalissa Henkka muuten esitti samanlaisen ilotulituksen Sintran pätkillä kuin 1984 (pohjat seitsemälle ekalle pätkälle), mutta sinä vuonna rengasrikko katkaisi sen liidon.

Ja olihan Henkan meno Talbotillakin Sintrassa kyllä melko mukavaa katsottavaa:
 
  • Like
Reaktiot: DC

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
669

Ollut Markulla näemmä vielä hieman tilannetta 1986 Jyskälässä kaadon jälkeenkin.

"I remember here in Ouninpohja, 1986, we were going sideways and then spinning at very high speed. Big moment - hey, I am telling you, a big moment. I was scared this time. What is happening? I got out of the stage and the rear wing was missing - no downforce. Very scary.
Veikkaisin, että tämä spinni on tapahtunut Okskulmantiellä kun ollaan tultu oikein isoa kovaa Rapsulan pätkän loppua ja Markku ei ole vielä tuossa kohtaa ollut tietoinen auton uusista mielenkiintoisista aero-ominaisuuksista kaadon jäljiltä. 🤓



When I was sitting on the startline of the stage in Corsica, the smoke was coming. What is that? I don't understand, some forest fire, something?
Tämäkin oli mielenkiintoinen kommentti. Normaali aikataululla Markun olisi pitänyt startata Corte-Tavernan pätkälle klo 14.57, neljä minuuttia Henkan jälkeen. Taisin jokin aika sitten laskea, että Henkan onnettomuus on todennäköisesti tapahtunut jo klo 14.55 puolella, eli tämä Markun kommentti periaatteessa täsmäisi tuon laskutoimituksen kanssa. Palon on kyllä täytynyt lähes välittömästi kehittyä melko voimakkaaksi, että Markku on kerennyt nähdä savua jo ennen pätkälle lähtöä.

I remember when we tested the Group A Delta at the end of 1986. 'Hey, what is this? The car is nothing.'"
😄
Tämä taisi olla samalla se kuuluisa testi, jossa Markku sai viestin Giorgio Piantalta, että maailmanmestaruus vietiin pois. Siinä ei välttämättä kyllä ole tunnelmat olleet kovin korkealla kun B-ryhmän hurmos vaihtuu köröttelyyn ja samalla uran kruunu viedään pois. Olikohan tällä surullisella joulukuisella Lapin testillä jokin yhteys siihen, että Markku skippasi 1987 Monten vai oliko Markku jo hyvissä ajoin ennen tätä päättänyt, ettei aja Montea?

We were in Sienna, testing for Sanremo. I went to dinner with Jean and I gave him paper [contract] and I signed. 'Jean,' I said, 'I work for you now'.
Ahaa, homma menikin näin päin, että Markku tarjosi sopimuksen Peugeotille 😁...mikäs siinä.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6555
Veikkaisin, että tämä spinni on tapahtunut Okskulmantiellä kun ollaan tultu oikein isoa kovaa Rapsulan pätkän loppua ja Markku ei ole vielä tuossa kohtaa ollut tietoinen auton uusista mielenkiintoisista aero-ominaisuuksista kaadon jäljiltä. 🤓
Näin sen täytyy olla.Kuten aiemmin on todettu, seuraavan ek:n eli Konivuoren Markku ajoi vielä puolikkaalla takakatteella, sen jälkeisessä Ouninpohjassa (lyhyt versio keltaiselta talolta Hämepohjaan) kate oli paikoillaan. Tosin sinne Markku ei vielä ajanut pohjia, vasta seuraavalle pätkälle Juupajoelle, ja siitä eteenpäin lähes kaikille. Konivuoressa ja Ouninpohjassakin Markku oli silti pätkien toiseksi nopein, joten eiköhän tuo spinni ole Rapsulassa sattunut.
Tämäkin oli mielenkiintoinen kommentti. Normaali aikataululla Markun olisi pitänyt startata Corte-Tavernan pätkälle klo 14.57, neljä minuuttia Henkan jälkeen. Taisin jokin aika sitten laskea, että Henkan onnettomuus on todennäköisesti tapahtunut jo klo 14.55 puolella, eli tämä Markun kommentti periaatteessa täsmäisi tuon laskutoimituksen kanssa. Palon on kyllä täytynyt lähes välittömästi kehittyä melko voimakkaaksi, että Markku on kerennyt nähdä savua jo ennen pätkälle lähtöä.
Toki Markun muistikuvat on varmasti shokin takia sekoittuneet mahdollisesti vaikka videokuvaan.

Itse ajoin tuossa viime viikolla valtatietä ja huomasin mäen päältä metsän takaa sankan savun nousevan. Muutamaa kilsaa myöhemmin näin mistä savu nousi – jonkun auto oli syttynyt tuleen kesken ajon. Tässä kohtaa palokuntakaan ei ollut vielä paikalla, joten ei se nyt ihan montaa minuuttia ollut ehtinyt vielä palaa kun ensimmäisen havainnon tein. Renkaista ainakin tulee tosi kovasti savua. Puhumattakaan sitten siitä, että jotkin erikoisvalmisteiset osat ja rikkoutunut bensatankki posahtavat...
Olikohan tällä surullisella joulukuisella Lapin testillä jokin yhteys siihen, että Markku skippasi 1987 Monten vai oliko Markku jo hyvissä ajoin ennen tätä päättänyt, ettei aja Montea?
Veikkaisin itse, että tämä liittyi Lancian herrasmiesohjelmaan, että kaikki kuskit sai saman verran kisoja, ja toisaalta talli sai jaettua huippukuskinsa pitkin kautta valmistajien pisteitä keräämään.
 

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
363
Sijainti
Penkalla
Tämä taisi olla samalla se kuuluisa testi, jossa Markku sai viestin Giorgio Piantalta, että maailmanmestaruus vietiin pois. Siinä ei välttämättä kyllä ole tunnelmat olleet kovin korkealla kun B-ryhmän hurmos vaihtuu köröttelyyn ja samalla uran kruunu viedään pois.
Markkuhan kertoi Teknavin videossa, että kun MM-kauden -86 jälkeen mentiin Lappiin testaamaan uutta A-ryhmän Deltaa, hän ajoi tien täydeltä vain yhdellä kädellä veivaten, niin tehottomia ne alun A-ryhmäläiset olivat.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6555
RAC 1985 täydelliset pätkätulokset


Täytyy sanoa että multa on jotenkin mennyt ohi VM:n raportin ja kaikki mahdolliset videot katsottuani, että Pond on johtanut rallia vielä EK54:n jälkeen, kun Alen ajoi ulos. Sitten muutama pätkä on ollut suorastaan sekuntikamppailua kärjessä. Toivoselta tosin parit ihan kreisit pohjat, esim 9 kilsan mittaisella EK60 Combilla Alen jäi 21 sekuntia ja Pond yli minuutin! Luntahan tuossa kohtaa taisi olla ihan reilusti, joten ehkä jokin rengashomma? Varmasti myös sekä Delta S4 että Metro 6R4 olivat tuossa kohtaa sen verran raakileita, että auton kunto vaihteli pätkästä toiseen ja kuskin suorituskyky sen mukaisesti.

Täytyisi jostain myös selvitellä vielä se kattokeskinopeus, jonka Alen ilmeisesti ylitti parilla Yorkshiren pätkällä, mutta ainakaan noissa tuloksissa sitä ei näy...
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2557
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Täytyisi jostain myös selvitellä vielä se kattokeskinopeus, jonka Alen ilmeisesti ylitti parilla Yorkshiren pätkällä, mutta ainakaan noissa tuloksissa sitä ei näy...
Englannissa on edelleen käytössä pikiksillä tavoiteaika, jonka alittaneet saavat kaikki saman ajan. Aika lasketaan 70 mph (112 km/h) nopeudelle. Alen alitti tuon tavoitteen kahdesti: Croptonissa 114 ja Clipstonessa 120 km/h, ensinmainittu aivan jäisissä olosuhteissa.

VM 1/86, s. 20
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6555
Pitäisikö tämän kattokeskinopeusrajoitteen jotenkin näkyä noissa tuloksissa? 🤔 Alenin pohjat Langdalessa on justiinsa sen 123 km/h keskinopeuden verran ja kokonaisaikaan on lisätty sama määrä. Eikä AT-pisteitäkään ole annettu
 

DC

No passport till 1958
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2557
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Pitäisikö tämän kattokeskinopeusrajoitteen jotenkin näkyä noissa tuloksissa? 🤔 Alenin pohjat Langdalessa on justiinsa sen 123 km/h keskinopeuden verran ja kokonaisaikaan on lisätty sama määrä. Eikä AT-pisteitäkään ole annettu
Pitäisi mielestäni näkyä, kuten näkyy Croptonissa, eli Alenille merkitty 9:25, vaikka "oikea" aika lienee ollut 9:00. Mutta hyvä kysymys, miksi sama logiikka ei sitten päde Langdalessa?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6555
Hyvä huomio! Clipstone 2:lla varmaan sama juttu

Muitakin kovavauhtisempia pätkiä on ollut, esim Olivers Mountin ratapätkä ja Clumber Parkin puistopätkä
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
669
RAC 1985 täydelliset pätkätulokset

Oho! No nyt on jo tosi kovaa settiä. o_O(y)

Enpä minäkään tiennyt, että Pond kävi johdossa, saati sitä, että Markku ehti olemaan Henkan edellä vielä ulosajon jälkeenkin! Juwra, kaikki videokoosteet, lehtiraportit ym. tosiaan väittävät Toivosen siirtyneen suoraan johtoon Markun ulosajon jälkeen. Pondin johdosta ei ole ollut missään mitään mainintaa. Toki voi olla, että tuohon maailman aikaan ei oltu niin kartalla oikein kenenkään toimesta mikä oli kokonaistilanne aina yksittäisten pätkien jälkeen. Markun ulosajon jälkeen ollaan saavuttu johonkin huoltopaikalle muutaman pätkän jälkeen ja katsottu siellä yhteistuumin päivitetystä tuloslistasta, että jahas Toivonen on siirtynyt kärkeen ja todettu siitä vain suoraan, että johtopaikan on täytynyt vaihtua Markun ulosajossa.

Mutta asiahan ei sitten ollutkaan ihan näin yksinkertainen! Tämä ehdottomasti nostaa Henkan suorituksen arvoa vielä entisestään. Toki mainittakoon, että Henkalla oli tuossa se etu puolellaan, että tuli lähtöjärjestyksessä niin kaukana takana viimeisenä yönä, että pystyi tasan tarkkaan seuraamaan Markun ja Pondin aikoja jotka menivät keulassa. Henkka itse sanoikin jossain haastattelussa, että oli kyllä hyvin perillä kokonaistilanteesta koko viimeisen yön.

Muistaakseni Pondin vauhdista putoamista viimeisenä yönä selitettiin sillä, että Pirellillä oli tarjota alle huomattavasti paremmat renkaat viimeisen yön olosuhteisiin kuin Michelinillä ja Pondilla ei ollut näin enää mitään aseita taistella Lancioita vastaan. Hieno ajo joka tapauksessa

Katselinkin tässä muuten 1985 RAC -koosteet läpi melko hiljattain, joten nämä pätkäajat putosivat taivaalta kuin kreivin aikaan. Uutena huomiona särähti hieman korvaan eräässä Top Gear -koosteessa kun juontaja selosti kameraan Sundströmin keskeytystä ja totesi kasuaalisti loppuun "...and tonight the car is locked up in a garage in Lockerbie...wherever that is!" Kolme vuotta myöhemmin ei tarvinnut kenenkään enää kysyä missä on Lockerbie, valitettavasti.

Eihän tuosta ilman kommelluksia selvinnyt kukaan. Lopun ulosajon lisäksi, Markulta on jäänyt erityisesti mieleen se videollekin tarttunut vauhdikas 360 spinni lähes täydestä laukasta Oliver's Mountin pätkällä (silti vain sekunti pohjista!) ja Dalbylla myös ulosajo, jossa Markku oli myös jumissa jossain ojassa pari minuuttia. Siitäkin on hienoa klippiä olemassa kun Markku huitoo seuraavalla huoltopaikalla omintakeisella englannillaan menemään "Is only too much maddy you know one corner...and out! Straight on and firebitch! 10 kilometre no traction, no brakes!" Veikkaisin, että firebreak sanaa haettiin tuossa kyseisessä Markku-spiikissä, mutta mene ja tiedä.

Henkalla oli niitä pahoja bensansyöttöongelmia Walesissa, sen jälkeen joitain spinnejä ja ojassakäyntejä, sekä se Kielderin pikakaato vielä kirsikkana kakun päälle. Mikkola 1981 ja Vatanen 1984 muuten ehtivät kanssa kaataa matkalla voittoon, eli sinällään RAC:ssa kaataminen saattoi olla vain ja ainoastaan hyvä enne lopputuloksen kannalta 80-luvulla.

Pondillakin ollut varmaan vaikka mitä ohjelmaa, mutta ainakin yöllä Stangin pätkällä mies tuli rajusti alas keulalleen hypystä ja joutui ajamaan ilmeisesti käytännössä ilman valoja seuraavan pitkän Hamsterleyn pätkän...näemmä kuitenkin "ainoastaan" 40 sekuntia tullut pataan siellä eli aika vähällä ollaan kuitenkin selvitty RAC mittapuulla.

Kisahan oli varmasti yksi kaikkien aikojen armottomimmista kun keliolosuhteisiin ja aikatauluun lisätään B-ryhmän monsterit. Pond ja Toivonen ajoivat kilpailun vielä lisäksi läpi kipeänä...ainakin Pond oli haastattelujen perusteella melko kovassakin flunssassa.

Mieleen on jäänyt erityisesti kanssa Henkan voittohaastattelu jossa mies totesi, "it was such an adventure that I could write a book from it." Sitä se on varmasti ollut.
 
Ylös