Rallin B-ryhmä jutustelu

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6591
Monte 1980 aikataulussa näkyy taas Monten ominaispiirteet. Sunnuntaina on körötelty kokoontumisajo, jonka päätteeksi on ajettu 6 EK:ta matkalla Monacoon sunnuntai-illasta maanantaiaamuun. Sitten koko maanantaipäivä on vietetty taukoa ja ralli on jatkunut puoliltaöin kohti luodetta. Puolitoista vuorokautta ajetaan lyhyillä tauoilla ja sitten saavutaan Monacoon keskiviikkona puoliltapäivin. Tämän jälkeen ralli jatkuu vasta torstai-iltana, eli siis yli vuorokauden tauon jälkeen. Maalintulo tuttuun tapaan viimeisen yö-Turinin jälkeen perjantaiaamuna.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
227
Sijainti
pk.seutu
Tomin nuoteista sarjassa, Bossen jaksossa totesivat yksissä tuumin, että Monte Carlo on todella huonosti järjestetty kilpailu. Oliko peräti mm-sarjan huonoin tässä suhteessa. Sinällään melko yllättävää, luulisi että jossain Portugalissa tai Italiassa olisi enemmän ns. manana-meininkiä.
Onko Monacon ongelma siinä, että se tietynlainen glamour ja oheistoiminta (jokainen silmäätekevä haluaa näyttäytyä) ovat tärkeämpiä kuin itse varsinainen kilpailu. Brändiltään ja tunnettavuudeltaan Monaco on ylivoimaisesti suurin ja tunnetuin. Niin rallina kuin grand prixinä. Se on kisa, jonka jokainen kuski varmasti tahtoo ainakin kerran urallaan voittaa.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6591
Montella on erityisasemansa ja vahva rahoitus ja vielä tietysti FIA:n ranskalaisten suosio. En nyt tiedä onko se niin paljon huonommin järjestetty ralli kuin muut, mutta erityisvapauksiahan se saa esimerkiksi torstain erikoiskokeiden, yöpätkien ja superspesiaalin puuttumisen puolesta. Eikä kuskit ja tiimit taida paljoa arvostaa sitä Monaco-Gap-välin suhaamista. Toki myös yleisön takia peruutettuja pätkiä on ollut ihan viime vuosina.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
674
Tomin nuoteista sarjassa, Bossen jaksossa totesivat yksissä tuumin, että Monte Carlo on todella huonosti järjestetty kilpailu. Oliko peräti mm-sarjan huonoin tässä suhteessa. Sinällään melko yllättävää, luulisi että jossain Portugalissa tai Italiassa olisi enemmän ns. manana-meininkiä.

Rallihan on tosiaan MM-sarjan kruunun jalokivenä äärimmäisen suosittu + sijainti on strategisesti täydellinen siihen, että sinne pakkautuu sankoin joukoin sekä italialaisia, ranskalaisia, että espanjalaisia. Eli sinne saadaan samaan kattilaan kaikki parhaimmat ja pahimmat puolet näiden kyseisten maiden intohimoisesta katsojakulttuurista.

Vanhoilla rallivideoilla Monte Carlo, Portugali ja San Remo on sellainen pyhä kolminaisuus josta valtaosa kaikkein hulluimmista välähdyksistä on. Portugali on nykyään se ylivoimaisesti pahamaineisin, kuuluisan onnettomuudenkin takia...mutta väittäisin, että Monte Carlo ja San Remo eivät aikanaan olleet yhtään sen parempia tässä suhteessa. 1991 Katalonian ensimmäiset pätkät, keskellä kovinta Carlos-huumaa, oli myös kuin oltaisiin palattu aikakoneella takaisin B-ryhmän aikaan ja Sintralle:



Modernia härkätaistelua, niin kuin Vatanen legendaarisesti tokaisi eräässä haastattelussa.

Pikainen katsaus Juwrasta paljasti, että kun aletaan laskea vuodesta 2000 eteenpäin, on ajettu ainoastaan kuusi MM-Montea joissa pätkiä ei ole peruttu. 12/18, eli 2/3 on osuus ralleista joissa peruttiin pätkiä. En nyt jaksanut alkaa tarkistelemaan onko joukossa mukana vuosia jolloin pätkien perumiset ei johtuneet katsojista, mutta veikkaisin että yleisön takia kuitenkin valtaosa näistä peruutuksista. Tuota aikaisempia vuosia en ottanut mukaan laskuihin, koska 90-luvulta on paljon sen verran kreisiä kuvamateriaalia Monte Carlosta, ettei siellä pahemmin taidettu pätkiä ainakaan yleisön takia perua.

Muistaakseni 1987 joku pätkä Monten alussa olisi kyllä peruttu juurikin yleisön takia...ehkä koska B-ryhmän onnettomuudet oli vielä tuoreena mielessä. Mutta 90-luvulle tultaessa B-ryhmän opetukset näyttivät kyllä olleen jo iloisesti pyyhkiytyneet pois mielistä. Olemattoman katsojakurin lisäksi on jäänyt myös erityisesti mieleen 1994 Montesta yleisön virittämä lumiansa keskelle mutkaa assulla, johon lankesivat sekä yllätysjohtaja Schwarz, että McRae. Ilmeisesti 1995 Montessakin oli jotain ansaa rakenneltu Saint Bonnetin pätkälle...ainakin Tommin reaktioista päätellen:
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4003
Sijainti
Event horizon
Monacosta tekee mielenkiintoisen juuri se kelien vaihtelevuus ja ennalta arvaamattomuus. Alhaalla voi olla hyvinkin kesäinen keli ja kuivalla/kuivaihkolla asulla slicksit on parhaimmillaan mutta ylös vuorille mentäessä keli muuttuu usein hyvinkin lumiseksi. Siinähän sitten koittavat liukastella parhaansa mukaan Col de Turinin ja muiden vuoristosolien läpi. Sama juttu takavuosien RAC:ssa kun ajettiin vielä Skotlannin nummilla ja alla ei saanut olla piikkipyöriä, vaikka ne luultavasti olisivatkin olleet paras valinta keliolosuhteisiin nähden.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11084
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Monacosta tekee mielenkiintoisen juuri se kelien vaihtelevuus ja ennalta arvaamattomuus. Alhaalla voi olla hyvinkin kesäinen keli ja kuivalla/kuivaihkolla asulla slicksit on parhaimmillaan mutta ylös vuorille mentäessä keli muuttuu usein hyvinkin lumiseksi.
Tuossa jo yleistetään liikaa. 2012 meillä oli ilo jutella VW:n (Ogier & S2000 Skoda) kelitiedustelijan kanssa. Jo 200m matkalla olosuhteet muuttuivat täysin. Siinäpä oli työtä raportoida toiselle ajokerralle....
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3929
Sijainti
Parc Fermé
Olemattoman katsojakurin lisäksi on jäänyt myös erityisesti mieleen 1994 Montesta yleisön virittämä lumiansa keskelle mutkaa assulla, johon lankesivat sekä yllätysjohtaja Schwarz, että McRae. Ilmeisesti 1995 Montessakin oli jotain ansaa rakenneltu Saint Bonnetin pätkälle...ainakin Tommin reaktioista päätellen:
2005 oli myös jotain samantapaista härdelliä, Solberg ja Grönholm rysäyttivät samaan betoniporsaaseen.
 

simc

Active member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
43
Argentiinan ralli 1989, viimeisiä "pikku-B-ryhmäläisiä" MM-ralleissa:

(VM 9/89)

Edit: postaus Grönholmista ja Solbergista 2005 Montessa oli OT, tämä kuuluu paremmin aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
227
Sijainti
pk.seutu
Monacosta tekee mielenkiintoisen juuri se kelien vaihtelevuus ja ennalta arvaamattomuus. Alhaalla voi olla hyvinkin kesäinen keli ja kuivalla/kuivaihkolla asulla slicksit on parhaimmillaan mutta ylös vuorille mentäessä keli muuttuu usein hyvinkin lumiseksi. Siinähän sitten koittavat liukastella parhaansa mukaan Col de Turinin ja muiden vuoristosolien läpi. Sama juttu takavuosien RAC:ssa kun ajettiin vielä Skotlannin nummilla ja alla ei saanut olla piikkipyöriä, vaikka ne luultavasti olisivatkin olleet paras valinta keliolosuhteisiin nähden.
85 ja 86 vuosien kilpailut, jotka ainakin suomalaisvinkkelistä katsottuna ovat varmasti ne legendaarisimmat Montet ratkesivat osaltaan juuri rengaspuolella. Vatanen (85) ja Toivonen vuotta myöhemmin kehittivät hurjat loppukirit, onnistuivat rengasvalinnoissaan ja pääsivät kuittaamaan sarjan kruunun jalokiven.
Etenkin 86 vuoden kilpailu taisi olosuhteiltaan olla melkoisen haastava. Kelit vaihtelivat laidasta laitaan ja tarjolla oli vähän kaikkea: lunta, loskaa, jäätä ja sitten ihan kuivaa assua. Ja mm. Salonen taisi valitella pitkin kisaa, ettei tahdo löytää fiilistä juuri kelien vaihtelevuuden takia.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
674
Etenkin 86 vuoden kilpailu taisi olosuhteiltaan olla melkoisen haastava. Kelit vaihtelivat laidasta laitaan ja tarjolla oli vähän kaikkea: lunta, loskaa, jäätä ja sitten ihan kuivaa assua.
Uusien reittikarttojen innoittamana täällä onkin luonnollisesti jo 1986 Monte-videot kovassa katsonnassa. Rallin alkajaisiksi tarjoiltiin nimenomaan lunta, loskaa ja jäätä. Uutena säväyttävänä huomiona...ykköspätkän livelähetyksessä lähtöpään reportterin mikki jäi vahingossa päälle Wilsonin lähdettyä matkaan ja näin Salvador Servian 037:n tyhjäkäynti viivalla toistettiin koko komeudessaan suoraan lähetykseen Metron äänien päälle. :love:


Tämähän on muuten juurikin Markun legendaarinen 1985 Jyskälä-yksilö. Eli tämän "odottavan äänen" voi mielessään suoraan siirtää sateiseen, pimenevään elokuun iltaan jossain Jämsän seudulla ja Markun kaukaisuuteen keskittyneeseen katseeseen, valmiina tarjoilemaan sellaista maximum attackia, että alta pois. Tästä onnekkaasta hienoudesta välähtikin mieleen makan muistot 1984 Jyskälästä:

...muistikuva 1984 Väärinmajan lähdössä aamulla klo 6. Tyhjäkäynti ihan kuin vanhassa vähän viritetyssä mopossa...Alen oli tapansa mukaan hyvin keskittynyt, avas oven ja seisoin siinä puolen metrin päässä, mutta ei siihen saanut mitään katsekontaktia..
Aina tämä 037 vain pystyy säväyttämään...ja mitä erikoisimmilla tavoilla. Jopa 1986 Montessa, kun auto oli jo täysin museokalustoa ja täysin väärässä rallissa. Servian meno itse pätkällähän on harvinaisen karua katsottavaa...etenkin kun siihen alle on saatu ensin katsottua 11 nelivetomonsterin esitykset lumessa ja loskassa. Jo lähtökiihdytyksessä neljä sekuntia pataan ja maalissa 2,6km pätkällä 15 sekuntia. Mutta kuitenkin lopulta 7. sija ja paras kaksivetoinen maalissa...paremmin kuin Markku 1984.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
674
Day 3! Monday! Dry and bright!

Ja koska tänään on Monday, niin käytetään nyt sitä vaikka sitten tekosyynä tämän klipin postaamiseen...ehkä yksi kaikkien aikojen hienoimmista ja pisimmistä otoksista Henkasta, joka pikkuhiljaa kehittyy täydelliseen kliimaksiin:

Kuvauspaikka: EK7 St Saveur en Rue - St Regis, 4 kilometriä lähdöstä.
https://www.google.fi/maps/@45.2926851,4.5077487,3a,90y,251.4h,88.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJz61vP2GFMSLw06y-02ZXQ!2e0!7i13312!8i6656

Siinä on nuori suomalainen moottoriurheilija at the peak of his powers. En jaksa uskoa, että tätä kovempaa assukuskia on nähty rallin puolella...koskaan tai ikinä. Kirsikkana kakun päällä selostajalegenda numero yksi, Murray Walker spiikkaamassa MM-rallia (joka ei ole RAC) on kanssa sen luokan erityisharvinaisuutta, joka vain ja ainoastaan sopii täydellisesti 1986 Monten arvolle. Kuin kunnianosoituksena B-ryhmän saavuttamalle kliimaksille, Walker vedettiin yhtäkkiä kehiin hoitamaan sekä 1985 RAC, että 1986 Monte BBC:lle (tai tuotantoyhtiö BHP:lle, joka nämä BBC:lle tuotti...miten vain).

Jotenkin on sellainen tunne, että Walker olisi myös spiikannut BBC:n 1985 Jyskälä-koosteen, mutta en nyt mene vannomaan koska olen vain nähnyt siitä jotain random-välähdyksiä, mutta en valitettavasti ikinä kokonaista versiota. Henkan ulosajo Laajavuoressa Walkerin selostamana on kyllä painunut jostain dokkarista mieleen, joten eiköhän Walker sen koosteen ole selostanut. Yleensähän Steve Rider hoiti ansiokkaasti nämä brittien kasarikoosteet ja on varmaankin loppupeleissä se kasarin/ysärin alun voice of rallying (Timo Pulkkisen ja Antero Miikkulaisen ohella toki).

Näistä erityisharvinaisuuksista puheen ollen tuli muuten mieleen kanssa Ruutulipun kooste 1992 Portugalista, jossa reportterina paikan päällä oli itse Erkki Mustakari! Tekikös Eki enemmänkin rallipuolen juttuja, vai oliko tuo Portugalin keikka vain joku one-off?
 

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2567
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Näistä erityisharvinaisuuksista puheen ollen tuli muuten mieleen kanssa Ruutulipun kooste 1992 Portugalista, jossa reportterina paikan päällä oli itse Erkki Mustakari! Tekikös Eki enemmänkin rallipuolen juttuja, vai oliko tuo Portugalin keikka vain joku one-off?
Joo, se on kyllä hämmentävä ultra-rariteetti. Olisikohan Erkki "nyt meidän täytyy odottaa yksi täysi kierros" Mustakari ollut sopivasti "melkein paikalla" jossain Jerezin tai Estorilin F1-testeissä ja siksi päätynyt paikalle itse ralliinkin? En ainakaan muista muita rallijuttuja Mustakiikarilta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4003
Sijainti
Event horizon
Olikos Audin S1:ssa ongelmia olion kierron kanssa, kun tuos videolla puhaltaa parissa kohden aika tanakkaa sinistä öljysavua?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
674
Joo, se on kyllä hämmentävä ultra-rariteetti. Olisikohan Erkki "nyt meidän täytyy odottaa yksi täysi kierros" Mustakari ollut sopivasti "melkein paikalla" jossain Jerezin tai Estorilin F1-testeissä ja siksi päätynyt paikalle itse ralliinkin? En ainakaan muista muita rallijuttuja Mustakiikarilta.
1.3. ajettiin F1-kauden avaus Kyalamissa, Etelä-Afrikassa ja Portugalin ralli pyörähti käyntiin sopivasti pari päivää myöhemmin tiistaina. Jos Ekiä on uskominen, oli mies paikan päällä joka ainoassa F1-kisassa 1989 Estorilista aina 2013 Monzaan asti, 2012 Bahrainia lukuunottamatta...joten tuskin 1992 Kyalami on tehnyt poikkeusta tässä sarjassa.

Olisikohan Kyllönen sanonut Ekille, että hei älä lennäkään suoraan takaisin Suomeen sieltä Afrikasta...vaan pysähdy kotimatkalla heittämässä vielä pieni keikka Portugalissa...se kun osui sopivasti siihen Ekin matkan varrelle ja täydelliseen ajankohtaan. Ja näin pääsi syntymään tällainen todellinen erikoisharvinaisuus. Mene ja tiedä.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
227
Sijainti
pk.seutu
tätä kovempaa assukuskia on nähty rallin puolella...koskaan tai ikinä.
Totta. Toisaalta olen itse joskus miettinyt sellaista, että olisi ollut hienoa ja mielenkiintoista nähdä Henkka ja Didier Auriol tasavertaisella kalustolla tikkaamassa Monten tai Korsikan asfalttiteitä ja ottamassa mittaa toisistaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
674
Totta. Toisaalta olen itse joskus miettinyt sellaista, että olisi ollut hienoa ja mielenkiintoista nähdä Henkka ja Didier Auriol tasavertaisella kalustolla tikkaamassa Monten tai Korsikan asfalttiteitä ja ottamassa mittaa toisistaan.
Totta! Tämä titaanien taistelu olisi ollut kyllä todella hienoa nähdä jossain Korsikalla...Didikin on lopulta vain pari vuotta Henkkaa nuorempi.
 
Ylös