DC
Helsingin UA
No niin, ja sitten kipinkapin katsomaan rally-mapsista mitä sinne on tänään ilmestynyt
Ja juuri kun vasta päästiin 1985 RAC:ta tunnelmoimasta.No niin, ja sitten kipinkapin katsomaan rally-mapsista mitä sinne on tänään ilmestynyt
Joo, tässä pääsee vetämään näköjään kunnon nostalgiatripinJa juuri kun vasta päästiin 1985 RAC:ta tunnelmoimasta.
Tomin nuoteista sarjassa, Bossen jaksossa totesivat yksissä tuumin, että Monte Carlo on todella huonosti järjestetty kilpailu. Oliko peräti mm-sarjan huonoin tässä suhteessa. Sinällään melko yllättävää, luulisi että jossain Portugalissa tai Italiassa olisi enemmän ns. manana-meininkiä.
Muistaakseni 1987 joku pätkä Monten alussa olisi kyllä peruttu juurikin yleisön takia
Tuossa jo yleistetään liikaa. 2012 meillä oli ilo jutella VW:n (Ogier & S2000 Skoda) kelitiedustelijan kanssa. Jo 200m matkalla olosuhteet muuttuivat täysin. Siinäpä oli työtä raportoida toiselle ajokerralle....Monacosta tekee mielenkiintoisen juuri se kelien vaihtelevuus ja ennalta arvaamattomuus. Alhaalla voi olla hyvinkin kesäinen keli ja kuivalla/kuivaihkolla asulla slicksit on parhaimmillaan mutta ylös vuorille mentäessä keli muuttuu usein hyvinkin lumiseksi.
2005 oli myös jotain samantapaista härdelliä, Solberg ja Grönholm rysäyttivät samaan betoniporsaaseen.Olemattoman katsojakurin lisäksi on jäänyt myös erityisesti mieleen 1994 Montesta yleisön virittämä lumiansa keskelle mutkaa assulla, johon lankesivat sekä yllätysjohtaja Schwarz, että McRae. Ilmeisesti 1995 Montessakin oli jotain ansaa rakenneltu Saint Bonnetin pätkälle...ainakin Tommin reaktioista päätellen:
85 ja 86 vuosien kilpailut, jotka ainakin suomalaisvinkkelistä katsottuna ovat varmasti ne legendaarisimmat Montet ratkesivat osaltaan juuri rengaspuolella. Vatanen (85) ja Toivonen vuotta myöhemmin kehittivät hurjat loppukirit, onnistuivat rengasvalinnoissaan ja pääsivät kuittaamaan sarjan kruunun jalokiven.Monacosta tekee mielenkiintoisen juuri se kelien vaihtelevuus ja ennalta arvaamattomuus. Alhaalla voi olla hyvinkin kesäinen keli ja kuivalla/kuivaihkolla asulla slicksit on parhaimmillaan mutta ylös vuorille mentäessä keli muuttuu usein hyvinkin lumiseksi. Siinähän sitten koittavat liukastella parhaansa mukaan Col de Turinin ja muiden vuoristosolien läpi. Sama juttu takavuosien RAC:ssa kun ajettiin vielä Skotlannin nummilla ja alla ei saanut olla piikkipyöriä, vaikka ne luultavasti olisivatkin olleet paras valinta keliolosuhteisiin nähden.
Uusien reittikarttojen innoittamana täällä onkin luonnollisesti jo 1986 Monte-videot kovassa katsonnassa. Rallin alkajaisiksi tarjoiltiin nimenomaan lunta, loskaa ja jäätä. Uutena säväyttävänä huomiona...ykköspätkän livelähetyksessä lähtöpään reportterin mikki jäi vahingossa päälle Wilsonin lähdettyä matkaan ja näin Salvador Servian 037:n tyhjäkäynti viivalla toistettiin koko komeudessaan suoraan lähetykseen Metron äänien päälle.Etenkin 86 vuoden kilpailu taisi olosuhteiltaan olla melkoisen haastava. Kelit vaihtelivat laidasta laitaan ja tarjolla oli vähän kaikkea: lunta, loskaa, jäätä ja sitten ihan kuivaa assua.
Aina tämä 037 vain pystyy säväyttämään...ja mitä erikoisimmilla tavoilla. Jopa 1986 Montessa, kun auto oli jo täysin museokalustoa ja täysin väärässä rallissa. Servian meno itse pätkällähän on harvinaisen karua katsottavaa...etenkin kun siihen alle on saatu ensin katsottua 11 nelivetomonsterin esitykset lumessa ja loskassa. Jo lähtökiihdytyksessä neljä sekuntia pataan ja maalissa 2,6km pätkällä 15 sekuntia. Mutta kuitenkin lopulta 7. sija ja paras kaksivetoinen maalissa...paremmin kuin Markku 1984....muistikuva 1984 Väärinmajan lähdössä aamulla klo 6. Tyhjäkäynti ihan kuin vanhassa vähän viritetyssä mopossa...Alen oli tapansa mukaan hyvin keskittynyt, avas oven ja seisoin siinä puolen metrin päässä, mutta ei siihen saanut mitään katsekontaktia..
Joo, se on kyllä hämmentävä ultra-rariteetti. Olisikohan Erkki "nyt meidän täytyy odottaa yksi täysi kierros" Mustakari ollut sopivasti "melkein paikalla" jossain Jerezin tai Estorilin F1-testeissä ja siksi päätynyt paikalle itse ralliinkin? En ainakaan muista muita rallijuttuja Mustakiikarilta.Näistä erityisharvinaisuuksista puheen ollen tuli muuten mieleen kanssa Ruutulipun kooste 1992 Portugalista, jossa reportterina paikan päällä oli itse Erkki Mustakari! Tekikös Eki enemmänkin rallipuolen juttuja, vai oliko tuo Portugalin keikka vain joku one-off?
1.3. ajettiin F1-kauden avaus Kyalamissa, Etelä-Afrikassa ja Portugalin ralli pyörähti käyntiin sopivasti pari päivää myöhemmin tiistaina. Jos Ekiä on uskominen, oli mies paikan päällä joka ainoassa F1-kisassa 1989 Estorilista aina 2013 Monzaan asti, 2012 Bahrainia lukuunottamatta...joten tuskin 1992 Kyalami on tehnyt poikkeusta tässä sarjassa.Joo, se on kyllä hämmentävä ultra-rariteetti. Olisikohan Erkki "nyt meidän täytyy odottaa yksi täysi kierros" Mustakari ollut sopivasti "melkein paikalla" jossain Jerezin tai Estorilin F1-testeissä ja siksi päätynyt paikalle itse ralliinkin? En ainakaan muista muita rallijuttuja Mustakiikarilta.
Totta. Toisaalta olen itse joskus miettinyt sellaista, että olisi ollut hienoa ja mielenkiintoista nähdä Henkka ja Didier Auriol tasavertaisella kalustolla tikkaamassa Monten tai Korsikan asfalttiteitä ja ottamassa mittaa toisistaan.tätä kovempaa assukuskia on nähty rallin puolella...koskaan tai ikinä.
Totta! Tämä titaanien taistelu olisi ollut kyllä todella hienoa nähdä jossain Korsikalla...Didikin on lopulta vain pari vuotta Henkkaa nuorempi.Totta. Toisaalta olen itse joskus miettinyt sellaista, että olisi ollut hienoa ja mielenkiintoista nähdä Henkka ja Didier Auriol tasavertaisella kalustolla tikkaamassa Monten tai Korsikan asfalttiteitä ja ottamassa mittaa toisistaan.