RAC 1985 täydelliset pätkätulokset
Oho! No nyt on jo tosi kovaa settiä.
Enpä minäkään tiennyt, että Pond kävi johdossa, saati sitä, että Markku ehti olemaan Henkan edellä vielä ulosajon jälkeenkin! Juwra, kaikki videokoosteet, lehtiraportit ym. tosiaan väittävät Toivosen siirtyneen suoraan johtoon Markun ulosajon jälkeen. Pondin johdosta ei ole ollut missään mitään mainintaa. Toki voi olla, että tuohon maailman aikaan ei oltu niin kartalla oikein kenenkään toimesta mikä oli kokonaistilanne aina yksittäisten pätkien jälkeen. Markun ulosajon jälkeen ollaan saavuttu johonkin huoltopaikalle muutaman pätkän jälkeen ja katsottu siellä yhteistuumin päivitetystä tuloslistasta, että jahas Toivonen on siirtynyt kärkeen ja todettu siitä vain suoraan, että johtopaikan on täytynyt vaihtua Markun ulosajossa.
Mutta asiahan ei sitten ollutkaan ihan näin yksinkertainen! Tämä ehdottomasti nostaa Henkan suorituksen arvoa vielä entisestään. Toki mainittakoon, että Henkalla oli tuossa se etu puolellaan, että tuli lähtöjärjestyksessä niin kaukana takana viimeisenä yönä, että pystyi tasan tarkkaan seuraamaan Markun ja Pondin aikoja jotka menivät keulassa. Henkka itse sanoikin jossain haastattelussa, että oli kyllä hyvin perillä kokonaistilanteesta koko viimeisen yön.
Muistaakseni Pondin vauhdista putoamista viimeisenä yönä selitettiin sillä, että Pirellillä oli tarjota alle huomattavasti paremmat renkaat viimeisen yön olosuhteisiin kuin Michelinillä ja Pondilla ei ollut näin enää mitään aseita taistella Lancioita vastaan. Hieno ajo joka tapauksessa
Katselinkin tässä muuten 1985 RAC -koosteet läpi melko hiljattain, joten nämä pätkäajat putosivat taivaalta kuin kreivin aikaan. Uutena huomiona särähti hieman korvaan eräässä Top Gear -koosteessa kun juontaja selosti kameraan Sundströmin keskeytystä ja totesi kasuaalisti loppuun
"...and tonight the car is locked up in a garage in Lockerbie...wherever that is!" Kolme vuotta myöhemmin ei tarvinnut kenenkään enää kysyä missä on Lockerbie, valitettavasti.
Eihän tuosta ilman kommelluksia selvinnyt kukaan. Lopun ulosajon lisäksi, Markulta on jäänyt erityisesti mieleen se videollekin tarttunut vauhdikas 360 spinni lähes täydestä laukasta Oliver's Mountin pätkällä (silti vain sekunti pohjista!) ja Dalbylla myös ulosajo, jossa Markku oli myös jumissa jossain ojassa pari minuuttia. Siitäkin on hienoa klippiä olemassa kun Markku huitoo seuraavalla huoltopaikalla omintakeisella englannillaan menemään
"Is only too much maddy you know one corner...and out! Straight on and firebitch! 10 kilometre no traction, no brakes!" Veikkaisin, että firebreak sanaa haettiin tuossa kyseisessä Markku-spiikissä, mutta mene ja tiedä.
Henkalla oli niitä pahoja bensansyöttöongelmia Walesissa, sen jälkeen joitain spinnejä ja ojassakäyntejä, sekä se Kielderin pikakaato vielä kirsikkana kakun päälle. Mikkola 1981 ja Vatanen 1984 muuten ehtivät kanssa kaataa matkalla voittoon, eli sinällään RAC:ssa kaataminen saattoi olla vain ja ainoastaan hyvä enne lopputuloksen kannalta 80-luvulla.
Pondillakin ollut varmaan vaikka mitä ohjelmaa, mutta ainakin yöllä Stangin pätkällä mies tuli rajusti alas keulalleen hypystä ja joutui ajamaan ilmeisesti käytännössä ilman valoja seuraavan pitkän Hamsterleyn pätkän...näemmä kuitenkin "ainoastaan" 40 sekuntia tullut pataan siellä eli aika vähällä ollaan kuitenkin selvitty RAC mittapuulla.
Kisahan oli varmasti yksi kaikkien aikojen armottomimmista kun keliolosuhteisiin ja aikatauluun lisätään B-ryhmän monsterit. Pond ja Toivonen ajoivat kilpailun vielä lisäksi läpi kipeänä...ainakin Pond oli haastattelujen perusteella melko kovassakin flunssassa.
Mieleen on jäänyt erityisesti kanssa Henkan voittohaastattelu jossa mies totesi,
"it was such an adventure that I could write a book from it." Sitä se on varmasti ollut.