Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Kukas tuntee Ferrarin paremmin kuin juurikin Bridgestone. Mikäslaiset suhteet ex. kumppaneilla nykyisen mahtaa olla?

Alkukauden aikana McLaren ja erityisesti Hamilton on kärsinyt renkaista, on ollut kuoriutumista ja muuta kestoon liittyvää häikkää.
Onko puhdasta yhteensattumaa, että juuri ennen Hockenheimin GP:tä rengastoimittaja julkaisee tulevien kisojen seokset ja juuri silloin voimasuhteet kääntyvät. Hamiltonin renkaat alkaa kuin taikaiskusta kestämään ja Ferrarin leirissä alkaa mystiset pitovaikeudet, erityisesti Räikkösellä. Tosin ei yhden kierroksen mies Felippe Massakaan ole aikaisemmin nähdyssä vauhdissa.

MTV3 -Bridgestone julkaisi F1:n rengasseoksia


Niin naivilta kuin tämä viesti kuulostaakin, niin Deniksen kyseessä ollessa mikään ei ole poissuljettua.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Kukas tuntee Ferrarin paremmin kuin juurikin Bridgestone. Mikäslaiset suhteet ex. kumppaneilla nykyisen mahtaa olla?

Alkukauden aikana McLaren ja erityisesti Hamilton on kärsinyt renkaista, on ollut kuoriutumista ja muuta kestoon liittyvää häikkää.
Onko puhdasta yhteensattumaa, että juuri ennen Hockenheimin GP:tä rengastoimittaja julkaisee tulevien kisojen seokset ja juuri silloin voimasuhteet kääntyvät. Hamiltonin renkaat alkaa kuin taikaiskusta kestämään ja Ferrarin leirissä alkaa mystiset pitovaikeudet, erityisesti Räikkösellä. Tosin ei yhden kierroksen mies Felippe Massakaan ole aikaisemmin nähdyssä vauhdissa.

MTV3 -Bridgestone julkaisi F1:n rengasseoksia


Niin naivilta kuin tämä viesti kuulostaakin, niin Deniksen kyseessä ollessa mikään ei ole poissuljettua.
Muuten joo mutta, eikös Bridgestone ole normaalistikin julkaissut nuo rengasseokset aina ihan uutisissa? Vaikka oudolta se kuulostaakin että ongelmat alkoivat tuon jälkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kukas tuntee Ferrarin paremmin kuin juurikin Bridgestone.
Etukäteen arveltiin, että Bridgestonen monopoli olisi Ferrarille ja siten Kimille etu. Eipä ollut, ainakaan Kimille. En usko Ferrariyhteistyöllä olleen muuta merkitystä kuin että ne renkaat tietysti perustuvat niihin alunperin Ferrarin toiveita mukailleisiin renkaisiin.
Onko puhdasta yhteensattumaa, että juuri ennen Hockenheimin GP:tä rengastoimittaja julkaisee tulevien kisojen seokset ja juuri silloin voimasuhteet kääntyvät.
Mitä merkitystä tällä voisi olla? Onhan niillä samoilla seoksilla ajettu koko alkukausi.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Mitä merkitystä tällä voisi olla? Onhan niillä samoilla seoksilla ajettu koko alkukausi.
Näinhän sen pitäisi olla, mutta tiedätkö varmasti, että nyt käytettävät esim. superpehmeät ovat teknisesti identtiset kauden alkupuolella käystettyihin vastaaviin verrattuna.

Jos jo samanlaisilla perättäisissä rengassarjoissa on merkittäviä toiminnallisia eroja, niin miten on todettavissa käytettävien renkaiden samanlaisuus? Yksinkertaisimmillaan samoista renkaista voisi valkata toleranssin ääripäät toiseen läjään kuin priimat. Jolloin molemmat rengaserät täyttäisivät säännöt, mutta toisen rengaserän käyttäjillä olisi edessä odottamattomia ongelmia.
Mutta itse en pidä mahdottomana edes sitä, että rengasseoksia olisi kehitetty kauden alusta.

En tietenkään minään faktana tätä heittänyt, ajoitus, oireet ja lopputulos herätti vain mielenkiinnon.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näinhän sen pitäisi olla, mutta tiedätkö varmasti, että nyt käytettävät esim. superpehmeät ovat teknisesti identtiset kauden alkupuolella käystettyihin vastaaviin verrattuna.
Salaliittoteoriat sikseen.

Kenellekään ei ole etua siitä, että seoksia tai rakennetta salaa muutetaan kesken kauden. Kas kun niitä pitäisi testatakin jossain ennen käyttöönottoa. Ja Bridgestonelle tästä aiheutuisi vain lisäkuluja ilman mitään etua. Kuluistahan tehdas on valittanut tähänkin asti.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Voisikohan Ferrarin kehitystyöhän vaikutta heikentävästi heidän vanhentunut tuulitunnelinsa, vai onko heillä usempikin käytössä? Ei kai nykyään voi pärjätä yhdellä vanhentuneella.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Voisikohan Ferrarin kehitystyöhän vaikutta heikentävästi heidän vanhentunut tuulitunnelinsa, vai onko heillä usempikin käytössä? Ei kai nykyään voi pärjätä yhdellä vanhentuneella.
Ferrari pärjäsi paremmin tänään kuin viimekaudella Unkarissa. Tänään 0.292 jäljessä, 2007 0.550. Massa pärjää, Kimi konttaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Johtopäätelmä viimekisojen aika-ajosta, vaikuttaa siltä että tämän kauden Ferrari on renkaille liiankin hellä, joka johtaa varsinkin Kimin tapauksessa ongelmiin. Vai mikä siinä on niin vaikeata laittaa eteen lisää siipeä jos auto aliohjaa?

Mitä järkeä on ylipäätänsä tehdä auto jolla voi ajaa samoilla renkailla vaikka 50 kierrosta pidon juurikaan muuttumatta kun varikkostoppien väli on kuitenkin vain 20-23 kierrosta? Yhden stopin tai pidemmän ensimmäisen stintin taktiikalla ei kisoja enää voiteta kun kärki menee karkuun! :jaska:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei se ole niin yksinkertista, että jos puskee niin vaan lisää etusiipeä. Siellä on sata muutakin juttua mikä siihen vaikuttaa rungosta lähtien, kai ne nyt löisivät siivet pystyyn jos se jotain auttaisi, ainakin häviäisivät huippunopeudessa reilusti.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Joo, turha täällä on maallikkojen neuvoa auton säätämisessä pätkääkään. Maikkarin ääliöt, kuten mustakari vain antavat kansalle sellaisen kuvan, että kaikki oleellinen säätäminen on aina siivissä.

Todellisuudessa kuitenkin siipien kulmat on melko tarkkaan tiedossa jo ennen kuin radalla on edes käyty kertaakaan. Radan profiili määrittelee, millä määrällä siipeä kannattaa lähteä ajamaan ja muilla säädöillä luodaan itse ajettavuus siihen ympärille. Etupään pitoa voidan yrittää parantaa säätämällä jousitusta, renkaiden kulmauksia jne. jne.

Pelkästään etusiipeä säätämällä harvoin saadaan toivottuja tuloksia ja se vaikuttaa kauttaaltaan auton balanssiin, joten kaikkea täytyy säätää siinä mukana.

Vaikka moni on heittämässä kirvestä kaivoon tässä vaiheessa kautta, niin ei tilanne kuitenkaan täysin toivoton ole. Massa oli aika-ajoissa Heikin kanssa samassa vauhdissa ja Kimillä meni kierros omaan virheeseen. Lewis tuntuisi vain olevan tällä hetkellä niin sinut autonsa kanssa, että saa kilpailijat näyttämään heikommilta, kuin mitä todellisuudessa ovat. Toivotaan ihan mestaruustaiston jännittävyydenin kannalta, että tämä on vain väliaikainen tilanne ja Kimi voittaa viimeistään Spassa.:thumbup:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Veikkaan että kisapaikalle päästäessä liikutaan hyvin pienissä raameissa sen suhteen miten autoa voi säätää, erityisesti jousituksen osalta. Tämä siksi että aerodynamiikka on herkkää maavaran ja korin asennon muutoksille. Myöskään renkaan lämpöjen vuoksi suuntaan tai toiseen ei voi kamalasti mennä.
Kuitenkin, jos auton säätämisestä mitään ymmärrän niin ensin kokeillaan muut jutut pidon lisäämiseksi eikä ensimmäisenä ruuvata lisää siipeä.
Uskon että simuloinnin ja testien avulla haetaan perussäädöt kaikkiin osa-alueisiin joita perjantaina ja lauantaina voi muuttaa +- puoli pykälää.
Em. lisäksi kisassa voi tietysti pyöritellä etusiipeä ja ratin nuppeja, mutten usko että niissäkään on laaja skaala ääriasentojen välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Toinen juttu, jos auton säätämisestä mitään ymmärrän niin ensin kokeillaan muut jutut pidon lisäämiseksi eikä ensimmäisenä ruuvata lisää siipeä.
Uskon että simuloinnin ja testien avulla haetaan perussäädöt kaikkiin osa-alueisiin joita perjantaina ja lauantaina voi muuttaa +- puoli pykälää.
Tätä nimenomaan hain takaa. Eli siiven määrä on ennalta varsin tarkkaan tiedossa ja ajettavuutta pyritään muokkaamaan muilla asetuksilla. Siipiä todennäköisesti säädetään vain olosuhteiden muuttuessa selkeästi.

Mutta en minäkään lähde sitä sen enempää arvioimaan, miksi Kimi ei saa autoaan istumaan itselleen. Sille on syynsä, miksi ne kaverit, jotka analysoivat autoista kerättyä dataa, tienaavat isoja tilipusseja. Meikäläisen Motec+GTR2 kokemuksella ei taida ihan formulamekaanikoksi kuitenkaan vielä päästä.:eek:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onhan se selvä, että jos mekaanista pitoa voidaan saada lisää käytännössä ilman mitään haittavaikutuksia, niin se on parempi vaihtoehto, kuin siiven lisääminen, joka hidastaa suoranopeuksia.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ferrari oli tänään yllättävän nopea. Melkeen voitto ja nopeinmat kierrokset....

Oliko sitten syynä 46 asteen asfaltin lämpö vai mikä?

Toi Massan moottoririkko kumissaolosuhteissa (rääkättiinkö sitä liikaa?) panee mitettimään miten kestää Kimillä Valenciassa missä on luultavasti kuuma sielläkin?

Jokatapauksessa punaiset ovat taas mukana kärkikahinoissa...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Ainoa ongelma näyttää olevan Kimin aika-ajo vauhti. Auto on edelleen nopea kunhan se saadaan toimimaan.
 

arttum

________
Liittynyt
8.1.2004
Viestit
160
?

Onko joku pitänyt kirjaa teknisistä vioista kauden aikana? Moottorin kanssa tuntuisi ainakin olevan huomattavasti enemmän ongelmia kuin McLarenilla (ainakin Australia, Ranska ja Unkari). Oliko Massalla muuten sama kone kuin Hockenheimissa?

Ja onko tullut vahvistusta tuosta Räikkösen ongelmasta kisan lopussa? Ferrarin pistepotti olisi helposti voinut olla pyöreä 0.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ainoa ongelma näyttää olevan Kimin aika-ajo vauhti. Auto on edelleen nopea kunhan se saadaan toimimaan.
Olikos se nyt 5 kierroksen verran enemmän löpöä tällä kertaa tankissa mitä Massalla?:rolleyes: Kimille laadittu taktiikka tuntunut olleen McLaren-ajoista lähtien, että tankki täyteen ja baanalle.
 
Ylös