Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Olikos se nyt 5 kierroksen verran enemmän löpöä tällä kertaa tankissa mitä Massalla?:rolleyes: Kimille laadittu taktiikka tuntunut olleen McLaren-ajoista lähtien, että tankki täyteen ja baanalle.
Oishan tuo taktiikka tosiaan voinut olla toisenlainenkin. Unkarissa on kuitenkin helkkarin vaikeaa ohittaa puhtaasti ajamalla ja lähdössä kevyemmästä autosta on selkeä etu. Itse olen vain maallikko ja Ferrarilla on asiantuntijoita mutta kyllä heidän päätöksensä aina ajoittain ihmetyttää, tai sitten en vain ymmärrä kaikkea :D
 

Keijo

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
118
Olikos se nyt 5 kierroksen verran enemmän löpöä tällä kertaa tankissa mitä Massalla?:rolleyes: Kimille laadittu taktiikka tuntunut olleen McLaren-ajoista lähtien, että tankki täyteen ja baanalle.
Niin,4-5 kierrosta se oli ja sitä sopii ihmetellä,miksi tälläinen taktiikka radalla jossa lähtöruudulla/startilla on elintärkeä merkitys,kuka laatii taktiikan,eikö se ole yleensä kuski&kisainssi vai onko ferrarilla joku muu..ettei vaan Todtin suku häärää sielläkin,heh(tämä oli huumoria...):D
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Olikos se nyt 5 kierroksen verran enemmän löpöä tällä kertaa tankissa mitä Massalla?:rolleyes: Kimille laadittu taktiikka tuntunut olleen McLaren-ajoista lähtien, että tankki täyteen ja baanalle.
Kimi teki virheen nopealla kierroksellaan. Muuten olisi ollut jälleen korkeammalla huolimatta bensalastista.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Oishan tuo taktiikka tosiaan voinut olla toisenlainenkin. Unkarissa on kuitenkin helkkarin vaikeaa ohittaa puhtaasti ajamalla ja lähdössä kevyemmästä autosta on selkeä etu. Itse olen vain maallikko ja Ferrarilla on asiantuntijoita mutta kyllä heidän päätöksensä aina ajoittain ihmetyttää, tai sitten en vain ymmärrä kaikkea :D
Jospa sitä Kimin rengasongelmaa on paikattu raskaammalla lastilla? Olis kuitenkin onnistuessaan ollut läähtöruudukossa hiukan korkeammalla. Ehkä pari sijaa?
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Nykyisten ferkkujen taktiikoiden lisäksi tuntuu hämmentävän erikoiselta nykyiset luotettavuudet McLäärenien ja Ferkkujen välillä. Ihmeellistä miten heti Kimin lähdön jälkeen 2 vuodessa Lääreni on jääny tien varteen teknisen vian vuoksi yhdellä kädellä laskettavia kertoja kun Ferrailla niitä tuntuu riittävän kisasta toiseen.

Ihmetyttää vain todella...
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Nykyisten ferkkujen taktiikoiden lisäksi tuntuu hämmentävän erikoiselta nykyiset luotettavuudet McLäärenien ja Ferkkujen välillä. Ihmeellistä miten heti Kimin lähdön jälkeen 2 vuodessa Lääreni on jääny tien varteen teknisen vian vuoksi yhdellä kädellä laskettavia kertoja kun Ferrailla niitä tuntuu riittävän kisasta toiseen.

Ihmetyttää vain todella...
Sehän on se paljon puhuttu fakta, että Kimi vaan rikkoo kaikki autot. Myös tallikaverien autot. :D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Nykyisten ferkkujen taktiikoiden lisäksi tuntuu hämmentävän erikoiselta nykyiset luotettavuudet McLäärenien ja Ferkkujen välillä. Ihmeellistä miten heti Kimin lähdön jälkeen 2 vuodessa Lääreni on jääny tien varteen teknisen vian vuoksi yhdellä kädellä laskettavia kertoja kun Ferrailla niitä tuntuu riittävän kisasta toiseen.

Ihmetyttää vain todella...
Mielestäni tuo menee luonnollisen vaihtelun piikkiin. McLarenin 2002-2005 vuosien aikana kokema epäluotettavuus oli varmaan tallin johdolle niin kova paikka, että siitä eteenpäin on korostettu luotettavuuden tärkeyttä. 2006 vuoden autohan oli jo McLareniksi varsin luotettava, mutta vauhti puuttui. Moottori oli tehollisesti ihan susi, mutta sitäkin luotettavampi. Sille perustalle rakennettiin kaudella 2007 ja edelleen kaudella 2008. Nyt se alkaisi tuottaa hedelmää, mutta edelleen näyttää huono onni vainoavan ratkaisevilla hetkillä.

Ferrarilla taasen luotettavuus on ollut avainasemassa koko 2000-luvun ajan, siitä ollaan varmasti oltu ylpeitä ja se on iskostunut toimintakulttuuriin & työskentelytapoihin. Nyt Massalle sattuneen moottoririkon voi mielestäni luokitella tilastotappioksi. Ei se paraskaan moottori loputtomiin kestä.

Ja täytyy tietysti muistaa myös, että sinivalkolasit kehittävät suomalaisten teknisistä ongelmista suuria tragedioita jotka muistuvat vielä monen vuoden takaa, mutta muiden keskeytykset jäävät unholaan hyvinkin nopeasti. :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mielestäni tuo menee luonnollisen vaihtelun piikkiin. McLarenin 2002-2005 vuosien aikana kokema epäluotettavuus oli varmaan tallin johdolle niin kova paikka, että siitä eteenpäin on korostettu luotettavuuden tärkeyttä. 2006 vuoden autohan oli jo McLareniksi varsin luotettava, mutta vauhti puuttui. Moottori oli tehollisesti ihan susi, mutta sitäkin luotettavampi. Sille perustalle rakennettiin kaudella 2007 ja edelleen kaudella 2008. Nyt se alkaisi tuottaa hedelmää, mutta edelleen näyttää huono onni vainoavan ratkaisevilla hetkillä.
Olisiko kierrosrajoitinsäännön käyttöönotto pelannut Mercedeksen pussiin? 2007 alusta otettiin käyttöön ja kilpailukyky parani huomattavasti edelliskaudesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisiko kierrosrajoitinsäännön käyttöönotto pelannut Mercedeksen pussiin? 2007 alusta otettiin käyttöön ja kilpailukyky parani huomattavasti edelliskaudesta.
Ainahan jotkut osaavat hyödyntää sääntömuutokset paremmin kuin toiset. Tosin McLarenilla pettivät kyllä usein muutkin kuin moottorit (ja pettää edelleen, kuten esim. Heikillä Barcelonassa).

Toisaalta... Adrian Newey ei enää vaikuttanut McLarenin 2007 autoihin. Samaan aikaan Red Bullin luotettavuus on heikentynyt. :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ainahan jotkut osaavat hyödyntää sääntömuutokset paremmin kuin toiset. Tosin McLarenilla pettivät kyllä usein muutkin kuin moottorit (ja pettää edelleen, kuten esim. Heikillä Barcelonassa).

Toisaalta... Adrian Newey ei enää vaikuttanut McLarenin 2007 autoihin. Samaan aikaan Red Bullin luotettavuus on heikentynyt. :D
Tarkoitin lähinnä kilpailukyvyn paranemista. Mercedeksen moottorin kierrosalue oli vissiin hieman alempana kuin pahimmilla kilpailijoilla?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Btw. Rellulla myönsivät että heidän v10 kone tuotti kilpakumppanejaan enemmän tehoa matalammilla kierroksilla. Sitä hyötyä eivät näemmä ole saaneet siirrettyä nykyiseen koneeseen.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Ainahan jotkut osaavat hyödyntää sääntömuutokset paremmin kuin toiset. Tosin McLarenilla pettivät kyllä usein muutkin kuin moottorit (ja pettää edelleen, kuten esim. Heikillä Barcelonassa).

Toisaalta... Adrian Newey ei enää vaikuttanut McLarenin 2007 autoihin. Samaan aikaan Red Bullin luotettavuus on heikentynyt. :D

Totta. Ei se aina ollut vain moottori. Ei nyt jaksa luntata tietolähteistä mikä aina petti, mutta DNF:iä tuli siihen malliin että ainakin itse vihasin McLääreniä enemmän silloin kun Räkä siellä ajoin, kuin nyt.

Ja nyt sitten kaikki tuntuu toimivan suhteellisen varmasti. Hyvin menee syklit Kimin kannalta :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DNF:iä tuli siihen malliin että ainakin itse vihasin McLääreniä enemmän silloin kun Räkä siellä ajoin, kuin nyt.
Minua ei tekniset viat saa vihaamaan ketään/mitään. No, ei kyllä mikään muukaan. Mutta minulle suomalaismenestys ei olekaan mitenkään olennaista. McLaren oli kyllä jonkinlainen suosikkitallini Mikan ja Kimin aikana. Niin pitkä suomalaismiehitys ei voi olla vaikuttamatta, ja kun vielä pidin West-värityksestä, niin siinäpä syytä tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Minua ei tekniset viat saa vihaamaan ketään/mitään. No, ei kyllä mikään muukaan. Mutta minulle suomalaismenestys ei olekaan mitenkään olennaista. McLaren oli kyllä jonkinlainen suosikkitallini Mikan ja Kimin aikana. Niin pitkä suomalaismiehitys ei voi olla vaikuttamatta, ja kun vielä pidin West-värityksestä, niin siinäpä syytä tarpeeksi.
En kiellä etteikö kyllä olisi ollut hyvännäköne auto siihen aikaan:alppu: Otti vain niin pirusti päähän se hajoileminen siihen aikaan. Vihaaminen ehkä nyt turhan vahva termi, mutta kuitenkin...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kiertokanki syy Massan keskeytykseen

F1-sähkeet 5.8.

Kiertokangen murtuminen oli syynä Felipe Massan keskeytykseen johtoasemassa Unkarin Grand Prix -kisassa.

Männän ja kampiakselin välissä pyörivä osa petti vain kolme kierrosta ennen maalia.

Italiassa on spekuloitu, että Ferrarin moottoripulma olisi johtunut liian laihan bensiiniseoksen käyttämisestä.

Kimi Räikkönen hyötyi, kun Massa joutui keskeyttämään hämmentävän moottoririkon vuoksi juuri ennen varmaa voittoa.

- Se on ikävää Felipelle ja ikävää tiimille. Tiedän, miten se sattuu, kun olen kokenut muutaman kerran samanlaista, Räikkönen tuumaili.

TS/Heikki Kulta
En kyllä ole koskaan nähnyt kiertokangen varsinaisesti pyörivän...:rolleyes:

Kovalainen painosti kiertokangen pyörimään ja se hajosi...
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kiertokanki syy Massan keskeytykseen



En kyllä ole koskaan nähnyt kiertokangen varsinaisesti pyörivän...:rolleyes:

Kovalainen painosti kiertokangen pyörimään ja se hajosi...
Kiertokanget pyörivät silloin kun Massa pyörähtää.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Kiertokanki syy Massan keskeytykseen



En kyllä ole koskaan nähnyt kiertokangen varsinaisesti pyörivän...:rolleyes:
Sama kai miksi kiertokangen liikettä kutsuu, 90% uutisen lukijoista ei varmaan tiedä mistä veivistä puhutaan, tai välitä.

Kovalainen painosti kiertokangen pyörimään ja se hajosi...
Samaa mieltä ;) :wink:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös