gin
Aikuisten leikisti
Kylmät ja sateiset säät Ferrarin turmiona?
Ah ilmastonmuutos minkä teit!
aika susi toi F2008 on kyllä kylmällä ilmalla.
Ah ilmastonmuutos minkä teit!
aika susi toi F2008 on kyllä kylmällä ilmalla.
Siinä mielessä tuo saattaa olla totta, että rengasrikot ja muut renkaisiin liittyvät ongelmat tuovat aina huonoa mainosta rengasvalmistajalle. Kun tämän kauden viimeisen kolmanneksen seosvalintoja tehtiin, tuo saattoi painaa hyvinkin paljon Bridgestonen vaakakupissa.Jospa se onkin tuossa se syy miksi ne renkaat ovat nykyään niin kovat? Hieman samankaltaista ajatusta voi viljellä Alonson kahdesta mestaruudesta. Olikos se niin että Ranskalainen auto ja Ranskalaiset renkaat
Kierrosrajoitus on tietysti kolmas suorituskykyvakio.Kun F1 siirtyi yhden rengasvalmistajan järjestelmään, ehkä McLaren lähestyi autonkehitystä muita enemmän siitä näkökulmasta, että nyt kaikkien autojen suorituskyky perustuu tiettyyn renkaaseen. Se ja standardoitu ECU ovat vakioita, joihin jokaisen auton suorituskyky on sidottu. Ehkä he päättivät opiskella uusien renkaiden käyttäytymisen heti alkuunsa erittäin hyvin, ja perustaa autonsa suunnittelunsa niiden renkaiden varaan. Ehkä Ferrarilla luotettiin liikaa siihen että uusi Bridgestonen rengas on käytökseltään saman tyyppinen kuin rengaskilpailun aikaan, eikä kiinnittänyt asiaan sen suuremmin huomiota.
Varmasti renkaat ovat "tasapuoliset" kaikille, mutta vielä tasapuolisempaa se olisi, jos kuljettaja saisi itse valita 4 eri vaihtoehdosta 2 mitä käyttää viikonlopunaikana. Autot ja ajotyylit, kun ovat kovin erinlaisia. Lewis oli ongelmissa alkukaudesta, kun käytettiin hänelle liian pehmeitä seoksia ja nyt Kimi on ongelmissa, kun seokset ovat hänelle liian kovat.Mutta yleisesti ottaen renkaat ovat varmaan aika tasapuoliset kaikille. Jos Bridgestone kehittäisi renkaita erityisesti tietyn tallin toiveita silmällä pitäen, niin eiköhän se talli olisi Ferrari. Tuskin Bridgestonella olisi mitään intressejä muita talleja kohtaan.
Renkaissa ei varmasti "vikaa" ole, viikonloppuna käytettävät seokset vaan taitavat olla tällä hetkellä pykälää liian kovat Ferrarille ja varsinkin Kimille.Eiköhän Ferrari ehtinyt jo viime vuoden alkupuolella herätä Brigestonen monopolirenkaiden ominaisuuksiin. Nehän eivät käytännössä muuttuneet täksi kaudeksi. Varmaan jotain pientä kehitystä tehtiin, muttei mitään olennaista. Eihän Bridgestone turhaan haaskaa rahaa sellaiseen, joka ei millään tavalla hyödytä sitä.
Ferrari kritisoikin sitä, että Bridgestone on valinnut kisoihin viimevuotista kovempia seoksia. Tuollaista on tietty vähän vaikea ennakoida, kun loppukisojen seokset kerrotaan vasta kauden aikana.Renkaissa ei varmasti "vikaa" ole, viikonloppuna käytettävät seokset vaan taitavat olla tällä hetkellä pykälää liian kovat Ferrarille ja varsinkin Kimille.
Vaikeahan se on ennekoida, mutta turhan herkkä tuo Ferrari kyllä on.Ferrari kritisoikin sitä, että Bridgestone on valinnut kisoihin viimevuotista kovempia seoksia. Tuollaista on tietty vähän vaikea ennakoida, kun loppukisojen seokset kerrotaan vasta kauden aikana.
Olikos noita rengaskovuuksia neljä; erikoispehmeä, pehmeä, keskikova ja kova? Sääntöhän pitäisi muuttaa sellaiseksi, että tiimit voisivat vapaasti valita noista neljästä kaksi itselleen parhaiten sopivaa rengastyyppiä jokaiselle gp-viikonlopulle ja ilmoittaa valinnoistaan ennakkoon Bridgestonelle.Vaikeahan se on ennekoida, mutta turhan herkkä tuo Ferrari kyllä on.
Itse toivoisin, että rengassääntö muutettaisiin sellaiseksi, että kuljettaja valitsee 2 seosta niistä 4 vaihtoehdosta esim 60min ennen ensimmäisiä vapaita harjoituksia.
Täysin samaa mieltä. Oli nyt sitten kyseessä Mäkki tai Ferrari, niin ärsyttää kun kisa kaatuu autolle sopimattomiin renkaisiin.:thumbfh:Olikos noita rengaskovuuksia neljä; erikoispehmeä, pehmeä, keskikova ja kova? Sääntöhän pitäisi muuttaa sellaiseksi, että tiimit voisivat vapaasti valita noista neljästä kaksi itselleen parhaiten sopivaa rengastyyppiä jokaiselle gp-viikonlopulle ja ilmoittaa valinnoistaan ennakkoon Bridgestonelle.
Bridgestone.Päättääkö FIA vai Bridge käytettävät seokset?
jostain syystä sulle on käynyt niin, että ei tahdo olla oikeutta omaan mielipiteeseen, keskustelujen perusteella, sen takia mainitsin tuon erikseen
Kustannukset eivät lisääntyisi, jos tallien olisi tehtävä seos valinta esim. viikkoa ennen kisaviikonloppua. Tällöin renkaiden määrä pysyisi samana kuin nyt ja tallit saisivat käyttöönsä haluamansa rengasseokset.Bridgestone.
Syy miksei FIA salli/Bridgestone tuo kaikkia neljää seosta on tietenkin kustannukset. Joka kisaan kuljetettaisiin kaksinkertainen määrä kuivan kelin renkaita, joista puolet kuitenkin jäisi käyttämättä. Hirvittävää tuhlausta. Rengasmonopolin hyviin puoliin kuuluu juuri se, että kustannukset pysyvät järjellisinä.
Yhtä märän kelin rengasta suunnitellaankin, GP2:ssa näin jo on. Yhdellä kuivan kelin renkaalla ei tulla sielläkään toimeen, sillä eri ratojen olosuhteet vaihtelevat niin paljon.Paras kun olisi vain 1 kuivankelin ja 1 märän kelin kumi. Siinä ei tarttis sitten arpoa. :alppu:
Jos Bridgestone saa itse päättää mitä seoksia käytetään ja Formula 1 on ainoa luokka joka näitä renkaita käyttää, niin mitäs kulujen säästämistä se olisi jos niitä renkaita tuotettaisiin varastoon "liikaa"?Villi huhu kertoo, että bstone ajattaa nyt varastoja pois, jotka ovat pullollaan näitä kovempia seoksia.
- Koo
Viestiketju- The technicians in Maranello have understood why they were slower in the wet than their competitors. And also why, when it's cold (on a wet or dry track) there are difficulties. The problem is related to the brakes. The carbon brakes need to have a very high operating temperature, when it drops a little the brakes are immediately effected by that. When the ambient temperatures are bit low then, in Ferrari's case, the brakes are too cold and consequently don't work as efficiently as they should. As a result the drivers cannot 'stress' the tyres under braking (having to brake carefully), which is usually the best way to heat up the rubber. And the deadly combination of having cold brakes as well as cold tyres compromises the drivers' braking even more. The best example for that could be seen at Monza last week. Especially when it was wet, the Ferrari drivers didn't have the highest topspeeds at the end of the straight because they were already braking at that point.
Hopefully the team can find a good solution for it...
- Di Montezemolo on Valentino Rossi: ''He's an intelligent guy and I don't have regrets that he's not a Formula 1 driver now. He would have struggled to win. He's made the right choice to remain in MotoGP.''
- In the middle of next year the building will start of the new headquarters of the Gestione Sportiva.
-AFCA
Asiasta kolmanteen. Tosiaan taitaa olla Mugellon testeissä Massa. Panee ihmetyttää toi toispuoleinen takasiipi?
Vissiinkin viime viikon testeistä.