Mclaren Mp4-23

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
:doubtful:

http://f1.automoto365.com/news/controller.php?lang=en&theme=default&team_id=&month=7&seasonid=18&nextMode=GpNewsForm&news_id=32239

McLaren’s secret weapon?

It appears as if McLaren’s new steering wheel could be behind the Woking based squad’s recent surge in form with Lewis Hamilton and Heikki Kovalainen going from struggling to keep up with their rivals at Ferrari in France a month ago to winning back to back dominating victories at Silverstone and Hockenheim.

Hamilton won by over a minute in the rain soaked British Grand prix, and although he wasn’t miles ahead in Germany, he would have been if not for a safety car and the team’s decision not to pit when the rest of the field did. Instead he came in under green flag conditions several laps later, only to make his way back from fifth to first, with a few seconds to spare in just sixteen laps.

Although there is no doubt about Hamilton’s driving finesse, the domination we have seen in these recent races has left other teams scratching their heads, but it claims by the Telegraph are to be believed, the answer is quite simple.

It appears as if the MP4-23’s steering wheel is a little different from its rivals with four paddle levels instead of the regular two. Two being to change gears and the two additional levers used to adjust engine torque to suit the gear selected, helping to minimize wheel spin in slow corners but retaining speed for the fast ones. The rules indicate that drivers can not select gears and torque settings in one move, so the extra two levers must be used for the car to remain legal.

Just how long it will be before other teams use this technology, or the FIA bans it, is anyone’s guess, but if it is the reason for their upward turn in performance, you can bet it won’t take Ferrari too long to be right up there with them!
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Selittäisi muuten paljon, varsinkin siitä Silverstonen kisasta. Hamilton ajoi yhtä kovaa kuin Rubens, jolla oli kuitenkin sadekelin kumit... Heikille on varmaan säädetty ihan omat käyrät, jotta ei pysyisi Hamin tahdissa :D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaahas, ihmettelinkin mistä se puol sekkaa Mäkkärille yht'äkkiä tuli.:eek:
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
Tuo selittäisi kyllä aika paljon Hämiksen viime kisojen suorituksista, kuten Hocken stadion osuuden vauhdin puhumattakaan Kanadan aika-ajon vikan sektorin ajat. Vaikka hän itse sanoikin, että hän vain osasi luovia läpi rikkoutuneen radan, mutta helppohan sitä on ulos mutkasta ampua kun kone hoitaa pidon kontrolloinnin.

Se vain mietityttää, että miksi sitten Hese on ollut kisavauhdissa niin munaton Hämikseen verrattuna ja miksi esim. känädässä hän ei onnistunut vikalla sektorilla vaan kärsi kuten koko muu porukka :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
No ehkä heikillä ei ole kaikkia samoja osia ja härpäkkeitä. Sielähän JJ:kin mukaan ruuvasivat hampun auton alustaan uutta palikkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se vain mietityttää, että miksi sitten Hese on ollut kisavauhdissa niin munaton Hämikseen verrattuna ja miksi esim. känädässä hän ei onnistunut vikalla sektorilla vaan kärsi kuten koko muu porukka :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Ehkä Heikki vain on rähmäkäpälä. Ratissa liian monta liikkuvaa osaa. ;)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Täytyypä haalia McLarenin incar videoita ja tarkastaa miten käytännössä tuo toimii... vieläkun pääsisi vertaamaan Heikin ja Lewisin Silverstonen videoita...
Heikiltähän meni takakumit huonoon kuntoon.. Ton käyttöä on tietty pantu Lewis harjoitelemaan simulaattorissa...

Ei siis mennyt kauaa kunnes luistonestokieltoa alettiin kiertää.

McLaren on tietty maileja edellä kun pystyivät oman elektroniikan takia keskittymään kehitystyöhön kun muut joutuivat hukkaamaan aikaa järjestelmän käyttöönottoon....
 

Osse

Active member
Liittynyt
7.1.2008
Viestit
33
Selittää myös pr-pojan peräänajot. Voi jäädä vähemmän miettimisaikaa edessä olevan tarkkailuun, jos joutuu jokaisen mutkan jälkeen säätämään rattia.:alppu:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Minä olen mielestäni nähnyt viime vuosien aikana useissa F1-autoissa siellä ratin takana juurikin neljä laippaa, ja aina ihmetellyt että mikä sen toisen parin tarkoitus on. Ei nyt tule suoraan mieleen minkä tallien autojen rateissa olen tuon huomannut, mutta McLarenilla on ollut ainakin käytössä jo useita vuosia.

Edit: Pikaisen Google-kuvahaun tulos.

Ferrari




BMW



Williams



Laippaa näkyy olevan jos jonkinlaista. Eli se nyt ei ole ainakaan mikään uusi juttu. Mutta se voi tietysti olla, että McLaren on keksinyt jonkun erityisen kätevän tavan hyödyntää niitä ylimääräisiä laippoja. F2008:han esimerkiksi kuskin täytyy vähän väliä irrottaa ote ratista, kun täytyy säätää jarrutasapainoa sieltä ratin takaa tai jotain moottoriin liittyvää noista ratin namiskoista.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Minä olen mielestäni nähnyt viime vuosien aikana useissa F1-autoissa siellä ratin takana juurikin neljä laippaa, ja aina ihmetellyt että mikä sen toisen parin tarkoitus on. Ei nyt tule suoraan mieleen minkä tallien autojen rateissa olen tuon huomannut, mutta McLarenilla on ollut ainakin käytössä jo useita vuosia.
Kytkin laipat ne on ollu ainakin ennen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Laippaa näkyy olevan jos jonkinlaista. Eli se nyt ei ole ainakaan mikään uusi juttu. Mutta se voi tietysti olla, että McLaren on keksinyt jonkun erityisen kätevän tavan hyödyntää niitä ylimääräisiä laippoja. F2008:han esimerkiksi kuskin täytyy vähän väliä irrottaa ote ratista, kun täytyy säätää jarrutasapainoa sieltä ratin takaa tai jotain moottoriin liittyvää noista ratin namiskoista.
Ei kai ne ylimääräisiä ole? Kai niillä aina joku tarkoitus sentään on. Nykysääntöjen mukaan jarrubalanssia ei saa enää sähköisesti(?) ratista vaan se pitää hoitaa käsin manuaalisesti eli jollain vivulla ohjaamossa.
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Eikös tuossa talvitestien aikana joku löytänyt tuosta ECU:sta jonkun koodinpätkän, jota olisi voitu hyödyntää luistonestoon. Hamille on varmaan koodattu niihin laippoihin tuollainen ON/OFF TC. Laippa pohjassa TC on päällä ja laippa palautettuna TC on poissa. ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kytkin laipat ne on ollu ainakin ennen.
jep, kytkinlaipat nimenomaan.
muistaakseni Ferrarilla menee niin että ylemmät vivut ovat vaihteen valitsimet (vasemmalla alas, oikealla ylöspäin) ja alemmat taas molemmat kytkinvivut, 2kpl siksi että helpottaa esim lähdöissä ja varikolle tulossa kun samaan aikaan pitää räplätä vaihdetta suuntaan tahi toiseen niin ei ole kytkinnamiska sidottu vain toiselle puolen rattia :)

edit. how stuff worksissa muuten virhe, nuo alemmat nimenomaan ovat kytkimelle, ylemmät vaihteille koska vaihteita
käytetään useammin ja yleensä etusormilla kuitenkin :)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ei kai ne ylimääräisiä ole? Kai niillä aina joku tarkoitus sentään on. Nykysääntöjen mukaan jarrubalanssia ei saa enää sähköisesti(?) ratista vaan se pitää hoitaa käsin manuaalisesti eli jollain vivulla ohjaamossa.
Niin, tuolla tarkoitin lähinnä sitä että vaihdelaipathan siellä on joka tapauksessa, ja ne toiset on sitten "ylimääräiset" joihin voidaan laittaa muita toimintoja.

FO110K sanoi:
edit. how stuff worksissa muuten virhe, nuo alemmat nimenomaan ovat kytkimelle, ylemmät vaihteille koska vaihteita
käytetään useammin ja yleensä etusormilla kuitenkin
Minä ihmettelin vähän samaa, että jopas on tyhmiä insinöörejä jos ne tärkeimmät laipat olisi tuolla alhaalla. Ellei tuossa sitten kuvata jotain niin outoa kilpa-autoa, jossa ei ole suorakytkentävaihteistoa mutta käsikytkin tuolla laipassa. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tässä on kuva jostain aikaisemmasta Mäkin ratista. Saattaa kylläkin olla vain replika.. Mäkissähän näyttö(t) ei ole ohjauspyörässä

Etsinnässä kuva uutuudesta... ja siitä missä kytkin on...





Lisää rateista...

Doornbos / RBR Steering Wheel
http://www.youtube.com/watch?v=ErqCf21KmQ8
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Dennis povaa hyvää vauhtia myös Unkariin... (Autosport)

Autoon tulee useita aerodynaamisia ja mekaanisia muutoksia. Mm. mahdollisesti se pitkä moottorikate...

"
I can't see that we'll be any less strong in Hungary," said a delighted Dennis after seeing Hamilton extend his lead in the drivers' world championship. "And the car will look a bit different there, so we'll see."

McLaren are expected to introduce a range of aerodynamic and mechanical updates to their car for the Hungary race - which could include their shark fin engine cover that is set to be tested again at Jerez this week.
 
Ylös