Mclaren Mp4-23

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
formulastara sanoi:
Pöläreistä puheenollen, vuoden 1976 Porsche 935:sta löytyi jo kunnon pölärit:
[/IMG]
5 ja C-ryhmä ynnä muut urheiluautoluokat ovat käyttäneet tosiaan noita jo 70-luvulta. Ei ole yllättävää, että juuri Ferrari ja BBS toivat idean viimein ykkösiin, kun tietää historia ja katsoo noita kuvia... Rallissa Lancia, Toyota ja taisipa Audikin hyödyntää moisia ennen kuin kiellettiin.

www.mat.fi löytyy jopa ihan kuvallista infoa, kuinka olivat tehty.

Mutta toki pitää muistaa, että ilmavirtaukset toimivat näissä nykyisissä hiukan toisen suuntaa...

F1 ei suinkaan aina ole se tekninen huippu... Kuten uusimman VM:n 88-numeron muisteloissa todetaan, Porschella oli jo tuolloin käytössä kaksoiskytkimellä varustettu "puoliautomaatti" ja Audillahan oli kytkin siirrettynä vaihdekeppiin jo aiemmin.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
bigbear sanoi:
MUn mielestä tälläinen "ulkoinen" rumpu ei tarvitse mitään vipuja vaan ainoastaan hydraulisylinterin, jossa on jatkovarsi ja jarrupalaa vedetään kohti rumpua
Kyllä, siksi tms. omassa tekstissäni. Tuo vaan vie älyttömästi tilaa, jos työsylinteri/t ovat rummun päällä. Ja johonkin ne pitää tukea älyttömän kovasti.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
ja painoa kertyy lisää pyörännapaan rumpujarrujen muodossa, sitä massaa kuitenki yritetään pitää pienenä siellä navoissa jousituksen maksimoimiseks... ja se rummun hitausmomentti on eri luokkaa kun levyn, koska kitkapinnan tuoma massa on kokonaan ulkokehällä vs. levy...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kehmu sanoi:
Kyllä, siksi tms. omassa tekstissäni. Tuo vaan vie älyttömästi tilaa, jos työsylinteri/t ovat rummun päällä. Ja johonkin ne pitää tukea älyttömän kovasti.
Työsylinteri olisi rummun sisällä ja massa voi olla ulompana kuin levyllä, mutta sehän tarkoittaa vain parempaa jarru "momenttia".

Toisaalta saman tehon kuin levyn saavuttamiseksi tarvittaisiin halkaisijaltaan pienempi rumpu...

Mutta ihan miten vaan..
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
bigbear sanoi:
Työsylinteri olisi rummun sisällä ja massa voi olla ulompana kuin levyllä, mutta sehän tarkoittaa vain parempaa jarru "momenttia".

Toisaalta saman tehon kuin levyn saavuttamiseksi tarvittaisiin halkaisijaltaan pienempi rumpu...

Mutta ihan miten vaan..
Niin, mä en nyt varmaan ymmärrä oikein tuota sun systeemiä :D . Teoriassahan olet oikeassa, mutta toteutuksen toimivuudessa uskallan olla eri mieltä. Jos ymmärsin oikein, niin a) jarrukenkä on rummun ulkopuolella ja jarrutuspinta toimii rummun ulkopinta. b) työsylinteri on rummun sisällä. -> jollainhan se on saatava ne kengät liikumaan jos sylinteri on rummun sisällä -> vipuvarsien tai muun voimaa välittävän tsydeemin avulla, mikä taas aiheuttaa sen, että voima jarruttamiseen jaetaan epäsuorasti, mikä aiheuttaa hyötysuhteen laskua ja teknistä epävarmuutta.

Ja vaikkakin saman tehon saavuttamiseen tarvitaan pienempi rumpu kun levy, niin tässä tulee sitten esille se voiman jakaminen. Eli miten rumpu saadaan säädettyä yhtä herkäksi kuin levy... ON/OFF jarruilla ei tee mitään. Kyllähän jarrut saadaan lukkoon autossa kuin autossa, mutta miten sen voiman jakaminen, jotta jarrutus olisi mahdollisimman tehokas...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
bigbear sanoi:
Työsylinteri olisi rummun sisällä ja massa voi olla ulompana kuin levyllä, mutta sehän tarkoittaa vain parempaa jarru "momenttia".

Toisaalta saman tehon kuin levyn saavuttamiseksi tarvittaisiin halkaisijaltaan pienempi rumpu...

Mutta ihan miten vaan..
Kyllä se taitaa sitten olla rumpujarru kielletty formuloissa kun se olisi niin paljon parempi kuin levyjarrut. Uskon kyllä, että levyjarruilla saadaan parempi jarrutusteho kevyemmällä ja teknisesti yksinkertaisemmalla sekä varmemmalla rakenteella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Voisi olettaa että vain edestä siiven sivupystytukeen kiinni oleva takasiipi taipuisi alas patopaineen vaikutuksen alaisuudessa suorilla helpommin kuin siipi joka on koko matkaltaa kiinnitetty siiven sivupystytukeen, staattiset katsastusmittaukset varmaan saadaan menemään helpostikkin läpi...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
markot sanoi:
Voisi olettaa että vain edestä siiven sivupystytukeen kiinni oleva takasiipi taipuisi alas patopaineen vaikutuksen alaisuudessa suorilla helpommin kuin siipi joka on koko matkaltaa kiinnitetty siiven sivupystytukeen, staattiset katsastusmittaukset varmaan saadaan menemään helpostikkin läpi...
Joo tuohan on melkeinpä ainoastaan keskeltä tuettu... kuten joskus 70-luvulla...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
- Olen kuitenkin ihan aikataulussa. Tiesinkin, että tämä on hiukan vaikeampi auto ajaa kuin Renault. Vaikka siinä on pitoa enemmän, se on tuollainen kiikkerä. Pitää vielä harjoitella, mutta aika hyvin se on sieltä löytynyt.
Renaultilla tottunut helppoihin autoihin... :rolleyes:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ghost_Glove sanoi:
Ja kommentti oli varmaan Kovalaiselta... ;)
(eikä vaikka Fisicolta.... :rolleyes: )
Se unohtui. Ilmankos muuten Fisichella ei saanu Renaultia limitille kun oli liian helppo ajaa :thumbup: Ei osaa luottaa auton hyvyyteen.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niinhän se menee, että nopeat autot eivät ole välttämättä helppoja ajaa, eikä säätää. Tästä on puhunut aikanaan Häkkinen, samaa puhuu nyt Heikki sekä Nico.

TS sanoi:
Kovalaisen mielestä uusi McLaren on hieman vaikeampi ajettava kuin Renault, jolla hän kilpaili viime kaudella.

- Vaikka pitoa on enemmän kuin Renault'ssa, niin tämä on vähän sellainen kiikkerä auto. Pitää vielä vähän harjoitella, jotta saan autosta kaikki parhaat puolet esiin, suomussalmelainen kertoi.
TS sanoi:
Williams on nopea, mutta ei mikään helppo ajettava.

- Vaikea on revittää nopea kierros, kun ei tiedä, kuinka pitkälle voi vetää. Jos menee yli, peli on ohi, Rosberg kiteytti.
Liian helposti hallittavassa autossa ei ole sitä tuntumaa, että pääsisi kunnon vauhtiin.

TS sanoi:
Pitkä veto kovin näyttö

Kärkiajat syntyivät yhden kierroksen rykäisyssä, kun Räikkösen nopein tulos tuli kolmen kierroksen vedolla, mikä päättyi bensiinin loppumiseen pääsuoralla.

Tallien keskinäisen valtapelin kannalta päivän tärkein viesti tuli Hamiltonin pitkästä 16 kierroksen vedosta, jolla hän oli puoli sekuntia Räikköstä ja sekunnin kisasimulaation ajanutta Felipe Massaa nopeampi.

McLaren näyttää hyötyvän Barcelonan kaltaisella nopeiden mutkien radalla pidemmästä akselivälistään.
Hyvin tuntuu Macin uusi aeropaketti toimivan. Ongelmana viime vuonna ja ilmeisesti testikauden alussa on ollut juuri pitkät vedot, ja lähinnä se, että auto on syönyt renkaat suht nopeasti. Nyt uudella aeropaketilla pystyy ilmeisen kilapilukykyisiä aikoja vetämään.

Saman aikaisesti HK huhuili, että Kimillä oli Ferrarin uuden aeropaketin kans jonkin luokan pito-ongelmia.

McLaren on siis saavuttanut Ferraria mahdollisesti juuri näillä nopeilla radoilla. Vastaavasti luulen, että Ferrari on saavuttanut McLarenia hitailla radoilla. Jolloin kaudesta voi tulla vielä tasaisempi kuin viime kaudesta.

:ahem:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
Niinhän se menee, että nopeat autot eivät ole välttämättä helppoja ajaa, eikä säätää. Tästä on puhunut aikanaan Häkkinen, samaa puhuu nyt Heikki sekä Nico.
Mikä sitten on helppo itse kullekin. Luulen että esim. Fisichellalle ns. helppo ajettava, eli aliohjaava auto kuten Renault onkin vaikea, kun siitä pitäisi ottaa ne viimeiset kymmenykset. Siis helppo ajaa, mutta ei kulje kovaa, kun ei sovi hanskaan. Vähän samaa vikaa oli viime kaudella Kimillä ja Ferrarilla, mutta Kimi ajoi silti kiitettävää vauhtia ja Ferrarin kanssa pääsivät eteenpäin säätöjen kanssa.
Liian helposti hallittavassa autossa ei ole sitä tuntumaa, että pääsisi kunnon vauhtiin.
Riippuu kuskista miten hyvin löytää auton rajat :thumbup:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Missä kapsulit :confused:





Ohan toi paremman näkönen ku se viimevuoden valas... toi takasiipi on kyllä ilmava. Noi sivuohjaimet on kyllä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös