Mclaren Mp4-23

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location


Onko tuosta etupöläreiden downforce vaikutuksista todellista näyttöä?
Vaikuttaa jotenkin kaukaa haetulta.:doubtful:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Leo sanoi:


Onko tuosta etupöläreiden downforce vaikutuksista todellista näyttöä?
Vaikuttaa jotenkin kaukaa haetulta.:doubtful:
Samaa mieltä!

Jarrut lämmittävät ilmaa hyvin vähän, jos virtaus on yhtään kovempaa. Ilmamassan osuus on pienempi kuin muun muun auton ympäri/ali kulkevan massan. Vai pitäisikö sanoa suhteessa tiheyteen.

Luulisi "pölykapseleiden" vaikuttavan renkaan ilmanvastukseen vähentävästi ja reiät vain mahdollistavat jarrujen jäähdytyksen. Onhan kaikissa piheys/nopeus autoissakin renkaat kapseloitu
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Sallivatko muuten säännöt rumpujarrujen käytön? Tehokkain jarruhan olisi rumpujarru, joka jarruttaisi ulkokehältä eikä sisältä niinkuin perinteinen rumpujarru.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Leo sanoi:
Onko tuosta etupöläreiden downforce vaikutuksista todellista näyttöä?
Vaikuttaa jotenkin kaukaa haetulta.:doubtful:
Tuskin niitä on ilman näyttöä alettu käyttää, eiköhän niiden oletettu hyöty perustu ihan simulointeihin ja testeihin.
bigbear sanoi:
Jarrut lämmittävät ilmaa hyvin vähän, jos virtaus on yhtään kovempaa.
Menee lähinnä mutuilun puolelle, mutta suorilla, joissa virtaus on kovempaa downforcesta olisikin enempi haittaa kuin hyötyä. Jarrut kuumenevat hehkuun asti nimenomaan jarrutuksissa, jolloin lämpimämmän ilman hyöty tulee käyttöön jatkuen mutkan läpi. Eli downforcea lisäävä vaikutus vaikuttaa juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan. Ei tässä varmaankaan mistään kymmenyksistä puhuta, mutta hyöty se on pienikin hyöty.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
WebSlave sanoi:
Tuskin niitä on ilman näyttöä alettu käyttää, eiköhän niiden oletettu hyöty perustu ihan simulointeihin ja testeihin.

Menee lähinnä mutuilun puolelle, mutta suorilla, joissa virtaus on kovempaa downforcesta olisikin enempi haittaa kuin hyötyä. Jarrut kuumenevat hehkuun asti nimenomaan jarrutuksissa, jolloin lämpimämmän ilman hyöty tulee käyttöön jatkuen mutkan läpi. Eli downforcea lisäävä vaikutus vaikuttaa juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan. Ei tässä varmaankaan mistään kymmenyksistä puhuta, mutta hyöty se on pienikin hyöty.
Sata inssiä testannu noitakin härpäkkeitä miljoonien tunneleissa. Turha meidän höpötellä virtauksista. Vaikka toisaalta se on täysin ok ja oikeastaan meidän pitääkin.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
bigbear sanoi:
Sallivatko muuten säännöt rumpujarrujen käytön? Tehokkain jarruhan olisi rumpujarru, joka jarruttaisi ulkokehältä eikä sisältä niinkuin perinteinen rumpujarru.
Mitkä jarrut siellä formuloissa nyt onkaan? Lue oma tekstisi ajatuksella. Rumpujarru on aika hyvin saman tehoinen kuin levyjarru mutta lämmön poisto on levystä paljon tehokkaampaa. Eli levyjarru on ihan huomattavasti "tehokkaampi" pysäytyskeino.
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Mutuna sanoisin et inssit keksi ensin pölärit ja sitten piti miettiä miten jarrut jäähdytetään mahdollisimman pienellä haitalla. Varmaankin auton pohjasta riippuu sit se aukon kohta. Aika erilaisia ratkasuja talleilla siihen näyttää olevan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jspeed sanoi:
Mutuna sanoisin et inssit keksi ensin pölärit ja sitten piti miettiä miten jarrut jäähdytetään mahdollisimman pienellä haitalla. Varmaankin auton pohjasta riippuu sit se aukon kohta. Aika erilaisia ratkasuja talleilla siihen näyttää olevan.
Meinaat, että meni pitkälle 2000 luvulle inssien tajuta, että renkaan peittäminen kapselilla olisi aerodynaamisesti järkevää? Näin myöhään?

Itse ihan rehellisesti uskon tuon jarrutuksesta hukkaan menevän lämpöenergian hyödyntäminen. Se voisi jopa ollakin 2000 lukua..
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Oberfeldwebel sanoi:
Meinaat, että meni pitkälle 2000 luvulle inssien tajuta, että renkaan peittäminen kapselilla olisi aerodynaamisesti järkevää? Näin myöhään?

Itse ihan rehellisesti uskon tuon jarrutuksesta hukkaan menevän lämpöenergian hyödyntäminen. Se voisi jopa ollakin 2000 lukua..
Ei oo vissiin kovin helppo saada sitä kapselia pysyyn paikoillaan ja tehdä rakenteesta sellanen et renkaan vaihtaa parissa sekunnissa. Formula-auton renkaassa mikään pilipalirakenne tule edes kestämään. Ei oo välttämättä ollut niin helppo kehittää kuin päällepäin näyttää. Pyöräilyssäkin on se
kapselin ilmanvastusta pienentävä vaikutus huomattu aikoja sitten, eikä se ole muuttunut vaikka on 2000 luku. Lisäksi aikasemmin on samalla rahalla todennäköisesti saatu isompi hyöty muualta.

Mclarenin uudessa ja vanhassa kapselissa on eroa myös aukon sisällä kun katsoo ylempänä olevia kuvia:ahem: Tiedä sitten mitä meinaa uudella mallilla tehdä se on varmaa ettei käytetä mittauksessa. Muuttaa liian paljon virtauksia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jspeed sanoi:
Ei oo vissiin kovin helppo saada sitä kapselia pysyyn paikoillaan ja tehdä rakenteesta sellanen et renkaan vaihtaa parissa sekunnissa. Formula-auton renkaassa mikään pilipalirakenne tule edes kestämään. Ei oo välttämättä ollut niin helppo kehittää kuin päällepäin näyttää.
Ehkä aikaa on vienyt kapselin pysyminen paikallaan vaikka rengas pyöriikin.
Uskon vahvasti, että idea on ohjata lämmin ilma auton alle. (vrt. takarenkaan kapseli)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
sakuraba sanoi:
Kyllä mä sen tiedän. Kunhan vaan herättelin bigbearia joka on kyllä ihan sekasin.

edit. jarruläppää

http://www.f1technical.net/articles/2
Mites sekaisisi mä olen :D

Otetaan esimerkki. Levujarruissa jarrupalan korkeus vaikuttaa siihen kuinka suurelta kehältä jarru toimii vai miten sen nyt ilmaisisi. Jos pala on vainn 50mm korkea ja levyn halkaisija on 250mm niin jarrut toimii 200-250mm alueella. Eli koko momentti ei ole ulkohalkaisijalla. Rumpujarruissa taas rummun sisähalkaisija määrää momentin. Mielestäni jos jarrupala olisi rummun ulkokehällä niin silloin saataisiin suurin jarruteho, koska jarrujen halkaisija olisi suurin mahdollinen, jos levyn/rummun halkaisija on rajoitettu.

Toinen asia on mahtuuko rumpu vanteeseen jne.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No ehkä rummussa voi saada muutaman millin suuremman kehän aikaiseksi samassa vanteessa mutta levyjarrussa saadaan ihan eri tavalla voimaa palan puristamiseen isomman männän/mäntien kautta ja levyn jäähdytys toimii 10 kertaa paremmin kuin suljetussa rumpujarrussa.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
L4z! sanoi:
Laittais edes 96:n Saabin kapselit, ois ainakin tyyliä
On muuten hieno pirssi,mikseiköhän ne ole tosiaankaan vielä keksinyt määrätä rumpujarruja formuloihin,sillähän sais nopeuksia hitaammaks,kunhan vaan rumpujen koko laitettas tarpeeksi pieneksi,ja ohittaminenkin saattas olla paljon helpompaa...(heh heh!).Ysikutosella ja F1:llä on muuten jotain yhteistä,nimittäin rattivaihteet.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Heh, tuo Kimin keskeytys Monacossa pistää kyllä naurattamaan jo. Johonkin postasin kuvan Kimin makoilessa jahdilla tv-kuvassa, samalla kuin näytettiin vielä jäljellä olevia kierroksia.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
sakuraba sanoi:
No ehkä rummussa voi saada muutaman millin suuremman kehän aikaiseksi samassa vanteessa mutta levyjarrussa saadaan ihan eri tavalla voimaa palan puristamiseen isomman männän/mäntien kautta ja levyn jäähdytys toimii 10 kertaa paremmin kuin suljetussa rumpujarrussa.
Voimaa saa myös rumpujarruun, jos vaan haluaa. Siinä en näe eroa. Ymmärrä nyt etten tarkoita perinteistä rumpujarrua, vaan sellaista rumpua, jossa pala on ulkopuolella eli periaatteessa levyjarru, jossa levyä jarrutetaan ei sivuilta vaan päältä.

Tuollaisen jäähdytys voisi toimia jopa paremmin kuin levyn. Tehdään rumpuun reikiä ja johdetaan ilmaa rummun sisään, josta se ohjautuu reikien kautta ulos.

Ihme vänkäämistä jos joku ideoi uutta. Tuo on sitä kuuluisaa vanhassa on vara parempi ajattelua.. :)
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
bigbear sanoi:
Voimaa saa myös rumpujarruun, jos vaan haluaa. Siinä en näe eroa. Ymmärrä nyt etten tarkoita perinteistä rumpujarrua, vaan sellaista rumpua, jossa pala on ulkopuolella eli periaatteessa levyjarru, jossa levyä jarrutetaan ei sivuilta vaan päältä.

Tuollaisen jäähdytys voisi toimia jopa paremmin kuin levyn. Tehdään rumpuun reikiä ja johdetaan ilmaa rummun sisään, josta se ohjautuu reikien kautta ulos.

Ihme vänkäämistä jos joku ideoi uutta. Tuo on sitä kuuluisaa vanhassa on vara parempi ajattelua.. :)
No teoriassahan voipi olla kenties parempi, jos unohdetaan muut seikat kuin jarruteho. Ensinnäkin, F1:n vanteet ovat 13" (jos nyt oikein muistan...) ja tollanen sun kuvailemasi systeemi tarvitsee aikamoiset vipuvarret tms. että saavutetaan vastaava teho kuin 'samankokoisilla' levyjarruilla. Eli eiköhän jo tuo käytännön toteutus kaada koko homman. Toiseksi, jos voitaisiin formulan vanteen sisälle toteuttaa, tulisi rummusta suhteellisen pieni. Ja esim. 10" rumpujarru on tehoiltaan aika onneton loppujen lopuksi, näin siis perinteisellä tekniikalla toteutettu. Kolmanneksi, levyjarrujen jarrutuspaine on huomattavasti helpommin säädettävissä kuin rumpujarrujen. Neljänneksi, rumpujarrut ovat pirun paljon epäluotettavammat kuin levyjarrut (vipuvarret, pienet jouset ja kiinnikkeet).

Eli jos ajatellaan että insinööri listaa molempien plussat ja miinukset, ja sitten päättää kumpaa ruvetaan kehittämään, kummankohan puolelle kääntyy?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kehmu sanoi:
No teoriassahan voipi olla kenties parempi, jos unohdetaan muut seikat kuin jarruteho. Ensinnäkin, F1:n vanteet ovat 13" (jos nyt oikein muistan...) ja tollanen sun kuvailemasi systeemi tarvitsee aikamoiset vipuvarret tms. että saavutetaan vastaava teho kuin 'samankokoisilla' levyjarruilla. Eli eiköhän jo tuo käytännön toteutus kaada koko homman. Toiseksi, jos voitaisiin formulan vanteen sisälle toteuttaa, tulisi rummusta suhteellisen pieni. Ja esim. 10" rumpujarru on tehoiltaan aika onneton loppujen lopuksi, näin siis perinteisellä tekniikalla toteutettu. Kolmanneksi, levyjarrujen jarrutuspaine on huomattavasti helpommin säädettävissä kuin rumpujarrujen. Neljänneksi, rumpujarrut ovat pirun paljon epäluotettavammat kuin levyjarrut (vipuvarret, pienet jouset ja kiinnikkeet).

Eli jos ajatellaan että insinööri listaa molempien plussat ja miinukset, ja sitten päättää kumpaa ruvetaan kehittämään, kummankohan puolelle kääntyy?

MUn mielestä tälläinen "ulkoinen" rumpu ei tarvitse mitään vipuja vaan ainoastaan hydraulisylinterin, jossa on jatkovarsi ja jarrupalaa vedetään kohti rumpua
 
Ylös