Samaa mieltä!Leo sanoi:
Onko tuosta etupöläreiden downforce vaikutuksista todellista näyttöä?
Vaikuttaa jotenkin kaukaa haetulta.:doubtful:
Tuskin niitä on ilman näyttöä alettu käyttää, eiköhän niiden oletettu hyöty perustu ihan simulointeihin ja testeihin.Leo sanoi:Onko tuosta etupöläreiden downforce vaikutuksista todellista näyttöä?
Vaikuttaa jotenkin kaukaa haetulta.:doubtful:
Menee lähinnä mutuilun puolelle, mutta suorilla, joissa virtaus on kovempaa downforcesta olisikin enempi haittaa kuin hyötyä. Jarrut kuumenevat hehkuun asti nimenomaan jarrutuksissa, jolloin lämpimämmän ilman hyöty tulee käyttöön jatkuen mutkan läpi. Eli downforcea lisäävä vaikutus vaikuttaa juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan. Ei tässä varmaankaan mistään kymmenyksistä puhuta, mutta hyöty se on pienikin hyöty.bigbear sanoi:Jarrut lämmittävät ilmaa hyvin vähän, jos virtaus on yhtään kovempaa.
Sata inssiä testannu noitakin härpäkkeitä miljoonien tunneleissa. Turha meidän höpötellä virtauksista. Vaikka toisaalta se on täysin ok ja oikeastaan meidän pitääkin.WebSlave sanoi:Tuskin niitä on ilman näyttöä alettu käyttää, eiköhän niiden oletettu hyöty perustu ihan simulointeihin ja testeihin.
Menee lähinnä mutuilun puolelle, mutta suorilla, joissa virtaus on kovempaa downforcesta olisikin enempi haittaa kuin hyötyä. Jarrut kuumenevat hehkuun asti nimenomaan jarrutuksissa, jolloin lämpimämmän ilman hyöty tulee käyttöön jatkuen mutkan läpi. Eli downforcea lisäävä vaikutus vaikuttaa juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan. Ei tässä varmaankaan mistään kymmenyksistä puhuta, mutta hyöty se on pienikin hyöty.
Mitkä jarrut siellä formuloissa nyt onkaan? Lue oma tekstisi ajatuksella. Rumpujarru on aika hyvin saman tehoinen kuin levyjarru mutta lämmön poisto on levystä paljon tehokkaampaa. Eli levyjarru on ihan huomattavasti "tehokkaampi" pysäytyskeino.bigbear sanoi:Sallivatko muuten säännöt rumpujarrujen käytön? Tehokkain jarruhan olisi rumpujarru, joka jarruttaisi ulkokehältä eikä sisältä niinkuin perinteinen rumpujarru.
Hiilikuitu levyjarrut.sakuraba sanoi:Mitkä jarrut siellä formuloissa nyt onkaan?
Meinaat, että meni pitkälle 2000 luvulle inssien tajuta, että renkaan peittäminen kapselilla olisi aerodynaamisesti järkevää? Näin myöhään?Jspeed sanoi:Mutuna sanoisin et inssit keksi ensin pölärit ja sitten piti miettiä miten jarrut jäähdytetään mahdollisimman pienellä haitalla. Varmaankin auton pohjasta riippuu sit se aukon kohta. Aika erilaisia ratkasuja talleilla siihen näyttää olevan.
Ei oo vissiin kovin helppo saada sitä kapselia pysyyn paikoillaan ja tehdä rakenteesta sellanen et renkaan vaihtaa parissa sekunnissa. Formula-auton renkaassa mikään pilipalirakenne tule edes kestämään. Ei oo välttämättä ollut niin helppo kehittää kuin päällepäin näyttää. Pyöräilyssäkin on seOberfeldwebel sanoi:Meinaat, että meni pitkälle 2000 luvulle inssien tajuta, että renkaan peittäminen kapselilla olisi aerodynaamisesti järkevää? Näin myöhään?
Itse ihan rehellisesti uskon tuon jarrutuksesta hukkaan menevän lämpöenergian hyödyntäminen. Se voisi jopa ollakin 2000 lukua..
Ehkä aikaa on vienyt kapselin pysyminen paikallaan vaikka rengas pyöriikin.Jspeed sanoi:Ei oo vissiin kovin helppo saada sitä kapselia pysyyn paikoillaan ja tehdä rakenteesta sellanen et renkaan vaihtaa parissa sekunnissa. Formula-auton renkaassa mikään pilipalirakenne tule edes kestämään. Ei oo välttämättä ollut niin helppo kehittää kuin päällepäin näyttää.
Kyllä mä sen tiedän. Kunhan vaan herättelin bigbearia joka on kyllä ihan sekasin.J.Hunt sanoi:Hiilikuitu levyjarrut.
Mites sekaisisi mä olensakuraba sanoi:Kyllä mä sen tiedän. Kunhan vaan herättelin bigbearia joka on kyllä ihan sekasin.
edit. jarruläppää
http://www.f1technical.net/articles/2
On muuten hieno pirssi,mikseiköhän ne ole tosiaankaan vielä keksinyt määrätä rumpujarruja formuloihin,sillähän sais nopeuksia hitaammaks,kunhan vaan rumpujen koko laitettas tarpeeksi pieneksi,ja ohittaminenkin saattas olla paljon helpompaa...(heh heh!).Ysikutosella ja F1:llä on muuten jotain yhteistä,nimittäin rattivaihteet.L4z! sanoi:Laittais edes 96:n Saabin kapselit, ois ainakin tyyliä
Voimaa saa myös rumpujarruun, jos vaan haluaa. Siinä en näe eroa. Ymmärrä nyt etten tarkoita perinteistä rumpujarrua, vaan sellaista rumpua, jossa pala on ulkopuolella eli periaatteessa levyjarru, jossa levyä jarrutetaan ei sivuilta vaan päältä.sakuraba sanoi:No ehkä rummussa voi saada muutaman millin suuremman kehän aikaiseksi samassa vanteessa mutta levyjarrussa saadaan ihan eri tavalla voimaa palan puristamiseen isomman männän/mäntien kautta ja levyn jäähdytys toimii 10 kertaa paremmin kuin suljetussa rumpujarrussa.
No teoriassahan voipi olla kenties parempi, jos unohdetaan muut seikat kuin jarruteho. Ensinnäkin, F1:n vanteet ovat 13" (jos nyt oikein muistan...) ja tollanen sun kuvailemasi systeemi tarvitsee aikamoiset vipuvarret tms. että saavutetaan vastaava teho kuin 'samankokoisilla' levyjarruilla. Eli eiköhän jo tuo käytännön toteutus kaada koko homman. Toiseksi, jos voitaisiin formulan vanteen sisälle toteuttaa, tulisi rummusta suhteellisen pieni. Ja esim. 10" rumpujarru on tehoiltaan aika onneton loppujen lopuksi, näin siis perinteisellä tekniikalla toteutettu. Kolmanneksi, levyjarrujen jarrutuspaine on huomattavasti helpommin säädettävissä kuin rumpujarrujen. Neljänneksi, rumpujarrut ovat pirun paljon epäluotettavammat kuin levyjarrut (vipuvarret, pienet jouset ja kiinnikkeet).bigbear sanoi:Voimaa saa myös rumpujarruun, jos vaan haluaa. Siinä en näe eroa. Ymmärrä nyt etten tarkoita perinteistä rumpujarrua, vaan sellaista rumpua, jossa pala on ulkopuolella eli periaatteessa levyjarru, jossa levyä jarrutetaan ei sivuilta vaan päältä.
Tuollaisen jäähdytys voisi toimia jopa paremmin kuin levyn. Tehdään rumpuun reikiä ja johdetaan ilmaa rummun sisään, josta se ohjautuu reikien kautta ulos.
Ihme vänkäämistä jos joku ideoi uutta. Tuo on sitä kuuluisaa vanhassa on vara parempi ajattelua..
Kehmu sanoi:No teoriassahan voipi olla kenties parempi, jos unohdetaan muut seikat kuin jarruteho. Ensinnäkin, F1:n vanteet ovat 13" (jos nyt oikein muistan...) ja tollanen sun kuvailemasi systeemi tarvitsee aikamoiset vipuvarret tms. että saavutetaan vastaava teho kuin 'samankokoisilla' levyjarruilla. Eli eiköhän jo tuo käytännön toteutus kaada koko homman. Toiseksi, jos voitaisiin formulan vanteen sisälle toteuttaa, tulisi rummusta suhteellisen pieni. Ja esim. 10" rumpujarru on tehoiltaan aika onneton loppujen lopuksi, näin siis perinteisellä tekniikalla toteutettu. Kolmanneksi, levyjarrujen jarrutuspaine on huomattavasti helpommin säädettävissä kuin rumpujarrujen. Neljänneksi, rumpujarrut ovat pirun paljon epäluotettavammat kuin levyjarrut (vipuvarret, pienet jouset ja kiinnikkeet).
Eli jos ajatellaan että insinööri listaa molempien plussat ja miinukset, ja sitten päättää kumpaa ruvetaan kehittämään, kummankohan puolelle kääntyy?