Mclaren Mp4-23

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ghost_Glove sanoi:
Näköharha vai mikä lanka tosta Mobilin tekstin kohdilta lähtee alaviistoon?
Jonkinlainen ilmanohjain se on. Näytti olevan paikallaan jo auton julkistustilaisuudessa.

Ghost_Glove sanoi:
Ja Ferkku ja Mäkki ovat muuten tähän mennessä nähdyistä uusista autoista ainoot joiden moottorikatteessa ei ole erillistä reikää nostoliinalle... Molemmilla nostoliinan paikka on moottorinilmanoton suun alapuolella.
Tiedä sit onko sillä merkitystä, mutta eipä ole ylimääräisiä reikiä moottorikatteen sivuilla...
En ole varma, sijoittavatko tiimit tuon nostoliinan paikan aina tarkalleen auton painopisteen pystyakselille, mutta varmasti kuitenkin suhteellisen lähelle sitä. Muutenhan nostaminen olisi harvinaisen työlästä auton kallistuessa joko eteen- tai taaksepäin.

Voisiko tästä sitten päätellä, että Macilla ja Ferkulla painopiste on suhteellisesti lähempänä auton keulaa kuin muilla?
 

Rednef

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
103
Voisiko tästä sitten päätellä, että Macilla ja Ferkulla painopiste on suhteellisesti lähempänä auton keulaa kuin muilla?
Aina ne vähän kallaa kun nostetaan, aijät pitää spoilereistä kiinni.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jeeves sanoi:
Jonkinlainen ilmanohjain se on. Näytti olevan paikallaan jo auton julkistustilaisuudessa.
Jos en ihan väärin muista, kyseessä on 'varjolevy', jotta moottorikate täyttää sääntöjen määräykset.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jeeves sanoi:
Jonkinlainen ilmanohjain se on. Näytti olevan paikallaan jo auton julkistustilaisuudessa.
Jeps, kuva oli julkistuksesta juurikin... En oo tsekannu näkyykö sitä testikuvissakin. Mutta jos se on yllä mainittu varjolevy niin luulis sen sit olevan paikallaan jatkossakin... :)

Jeeves sanoi:
En ole varma, sijoittavatko tiimit tuon nostoliinan paikan aina tarkalleen auton painopisteen pystyakselille, mutta varmasti kuitenkin suhteellisen lähelle sitä. Muutenhan nostaminen olisi harvinaisen työlästä auton kallistuessa joko eteen- tai taaksepäin.

Voisiko tästä sitten päätellä, että Macilla ja Ferkulla painopiste on suhteellisesti lähempänä auton keulaa kuin muilla?
Juu ainahan noi autot keulii kun niitä on nosteltu. Tai ainakin lähes aina. En muista onko tuohon tullut muutos, mutta epäilen. Eli monastihan joku ratavalvoja pääsee istuun auton keulan päälle (näin ainakin siis männä vuosina).

Mutta olikos se niin, että Bstonet vaativat etupainoisen auton? Jos niin ei tuo sunkaan veikkaus kyllä huono ole...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tarkemmin ajateltuna, olisihan se oikeastaan harvinaisen typerää tällä tavalla kertoa muille tiimeille, että painopisteen pystyakseli on juurikin tällä kohdalla.

Siinä ei tarvittaisi edes Nigel Stepneytä, kun auton painojakauma olisi jo kaikkien tiedossa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jeeves sanoi:
Tarkemmin ajateltuna, olisihan se oikeastaan harvinaisen typerää tällä tavalla kertoa muille tiimeille, että painopisteen pystyakseli on juurikin tällä kohdalla.

Siinä ei tarvittaisi edes Nigel Stepneytä, kun auton painojakauma olisi jo kaikkien tiedossa.
Totta tuokin... :alppu:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tähän asti nähdyn perusteella Mc***** kuskeineen ei liene Ferrarin vauhdissa. :ahem:
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
azai sanoi:
Joo, ohi ovat menneet Ferrarista :D
Kyllä se Ferrari vielä edellä on, ei tosin niin paljoa ku viimekaudella. Mutta kuitenkin edellä. Muuten tuo oli hyvä pointti, koska uskon, että McLaren on jälleen tietyillä radoilla paljon vahvempi, valitettavasti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
IceManFani sanoi:
Kyllä se Ferrari vielä edellä on, ei tosin niin paljoa ku viimekaudella. Mutta kuitenkin edellä. Muuten tuo oli hyvä pointti, koska uskon, että McLaren on jälleen tietyillä radoilla paljon vahvempi, valitettavasti.
Oliko Ferrari viime kaudella Mclarenia edellä pohjakohun jälkeen? Mielestäni aika ratakohtaista oli, kummalla oli etulyöntiasema. Lisäksi Autoissa oli erilaisia vahvuuksia. Esimerkiksi Mclaren sai renkaat toimintakuntoon Ferraria nopeammin, mikä näkyi starteissa ja ensimmäisillä kierroksilla. Ferrarissa taas renkaat kestivät hieman paremmin.

Testeistä on ainakin minulle jäänyt kuva, että Ferrari on nyt Mclarenia edellä aika selkeästi. Ehkä noin 0,2 aika-ajoissa ja 0,3 pitkissä vedoissa per kierros. Ferrarin nopeimmat kierrokset ovat tulleet vähintään 5:n kierroksen vedoilla, kun Mclarenin nopeimmat ovat olleet selkeitä aika-ajorykäisyjä. Ferrari lienee petrannut juuri ongelma-alueellaan, eli syheröiden ratojen suorituskyvyssä, koska Jerez ja etenkin Valencia sujui niin mainiosti. Toisin kuin BMW, Ferrari on todellakin osannut paikantaa ja korjata ongelmat. Lyhentynyt akseliväli on ihan riemuvoittosuunnittelua.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
IceManFani sanoi:
Kyllä se Ferrari vielä edellä on, ei tosin niin paljoa ku viimekaudella. Mutta kuitenkin edellä. Muuten tuo oli hyvä pointti, koska uskon, että McLaren on jälleen tietyillä radoilla paljon vahvempi, valitettavasti.
formulastaran kanssa samoilla linjoilla, eli erimieltä sun kans. Ei mun mielestä Ferrari voi olla enää vähempää McLarenia edellä, jälkeen se jo jäis. Nyt ero on mun mielestä isompi kuin viime kaudella. Tai sanotaanko että Brasilian luokkaa se nyt on..
 

Pööni

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
82
Oberfeldwebel sanoi:
formulastaran kanssa samoilla linjoilla, eli erimieltä sun kans. Ei mun mielestä Ferrari voi olla enää vähempää McLarenia edellä, jälkeen se jo jäis. Nyt ero on mun mielestä isompi kuin viime kaudella. Tai sanotaanko että Brasilian luokkaa se nyt on..
Brasiliassa McLaren jäi minuutin Ferrareista, vaikka Ferrarit ajoivat selvästi säästellen kilpailun puolen välin jälkeen. Ferrari oli McLarenien edellä jo Jerezissä, vaikka radan ei pitäisi sopia ollenkaan Ferrarille. Tylsä kausi tulossa?

McLaren on muuten luopunut pölareistään ainakin Barcelonan testien perusteella! :thumbup:
Edit: Heikin autossa on vielä pölärit tallessa, joten ei niistä sittenkään olla vielä luovuttu..
 
Viimeksi muokattu:

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Eikös se vuosi sitten ollut sama juttu off-season testeissä että ferkku oli selvästi mäkkiä nopeempi?. Mäkki kuroi sitten alkukaudesta aikas hyvin kiinni...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Janne A. sanoi:
Eikös se vuosi sitten ollut sama juttu off-season testeissä että ferkku oli selvästi mäkkiä nopeempi?. Mäkki kuroi sitten alkukaudesta aikas hyvin kiinni...
Joo ku Ferrarilta meni se pohja by Stepney..
 

Pööni

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
82
Janne A. sanoi:
Eikös se vuosi sitten ollut sama juttu off-season testeissä että ferkku oli selvästi mäkkiä nopeempi?. Mäkki kuroi sitten alkukaudesta aikas hyvin kiinni...
Ei ainakaan mitenkään selvästi. Vaikuttaa siltä, että Ferrari ja McLaren olivat jo ennen kauden alkua melko tasoissa, mutta McLarenilla meni sitten Australiassa jokin pahasti pieleen, vai kuinka? Testeissä pystyivät kuitenkin radasta riippuen hyvin perässä, joskus edelläkin. Sitten yhtäkkiä vauhti tipahti sekunnilla ja heti seuraavassa kisassa taas tasoissa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Oberfeldwebel sanoi:
Nyt ero on mun mielestä isompi kuin viime kaudella. Tai sanotaanko että Brasilian luokkaa se nyt on..
Ja samaisella logiikalla testien perusteella Massa on nyt selkeästi nopeampi kuin Kimi? :D
 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
azai sanoi:
Ja samaisella logiikalla testien perusteella Massa on nyt selkeästi nopeampi kuin Kimi? :D
Eikös Kimi ole järjestään ollut talvella tallitoveriaan hitaampi, mutta kisoissa näyttänyt kaapin paikan. :alppu:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bambiino sanoi:
Eikös Kimi ole järjestään ollut talvella tallitoveriaan hitaampi, mutta kisoissa näyttänyt kaapin paikan. :alppu:
Mitäs täällä oikein sekoillaan? Kimi on ollut tän talven testeissä yleensä Massaa nopeampi, ja vieläpä kohtuullisen suurilla marginaaleilla. Eikä Kimi ole "yleensä ollut" tallikavereitaan hitaampi testeissä muutenkaan. Viime vuosi oli poikkeus ja syy siihen pitäisi olla jo selvillä.

Eikä siellä Melbournessa Mclarenille mitään ihmeellistä tapahtunut. Ferrari vaan oli ylivoimainen liikkuvan pohjansa ansiosta. Liikkuva pohja kiellettiin, ja näin tallit olivat jotakuinkin tasoissa. Välillä näytti siltä, että Mclarenin jossain määrin aggressiivisempi testiohjelma tuotti Ferraria nopeammin tulosta, ja esim. Usassa Ferrarilla ei ollut mitään asiaa taistella kisan voitosta. Loppukaudella Ferrarin kehitystyö taas ohitti Mclarenin. Nyt näyttää siis hyvältä Ferrarin kannalta. Kysymysmerkkejä tulee lähinna uudesta Mclaren-ecusta...
 
Ylös