Mclaren Mp4-23

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Mäkin etupöläreiden toimintaa selostetaan:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64810

Mitähän tuolla vikalla lauseella tarkoitetaan? Jäi ainakin mulle epäselväks?
bulbous on sanakirjan mukaan: sipuli- a ~ plant sipulikasvi 2 kuv sipuli-, peruna-, turpea a ~ dome sipulikupoli, a ~ nose perunanenä
Sillä viitataan siihen, että McLarenin ratkaisussa "pölykapseli" on suora ja vanteen kanssa samalla tasolla, kun taas muilla sen muoto on vähän pyöreä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Sillä viitataan siihen, että McLarenin ratkaisussa "pölykapseli" on suora ja vanteen kanssa samalla tasolla, kun taas muilla sen muoto on vähän pyöreä.
Aaa, erittäin hyvä huomio... Kiitoksia.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Mediaprofeetta sanoi:
Oho, mikä lie tarkoitus noilla? Ovatkohan edes lailliset?
Kiillottaa renkaan ulkoreunan jottei Hamiltonin soraralli näy tv:kameroissa jälkeenpäin.

No ei vaan onkohan tuo tötterö jonkinlainen ilmanotto joka jäähdyttää jarrut ja menee sen jälkeen auton alle lämpimänä ilmana.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Coni sanoi:
Kiillottaa renkaan ulkoreunan jottei Hamiltonin soraralli näy tv:kameroissa jälkeenpäin.

No ei vaan onkohan tuo tötterö jonkinlainen ilmanotto joka jäähdyttää jarrut ja menee sen jälkeen auton alle lämpimänä ilmana.
Katoin kans, että jotain vaahtomuoviahan ton lärpäkkeen ja renkaan välissä on... :D

Siis eihän toi mikään käyttöön tuleva jutska voi olla, koska mun käsittääkseni tuo on laiton.
Joten veikkaan renkaan kulumisen tai lämpötilan tarkkailua.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ghost_Glove sanoi:
Katoin kans, että jotain vaahtomuoviahan ton lärpäkkeen ja renkaan välissä on... :D

Siis eihän toi mikään käyttöön tuleva jutska voi olla, koska mun käsittääkseni tuo on laiton.
Joten veikkaan renkaan kulumisen tai lämpötilan tarkkailua.
Luultavasti kapsulit ei toimi ja ovat joutuneet lisäämään noi saadakseen jarrut pysymään ajettavina.... :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Coni sanoi:
No ei vaan onkohan tuo tötterö jonkinlainen ilmanotto joka jäähdyttää jarrut ja menee sen jälkeen auton alle lämpimänä ilmana.
Luultavasti ei, sillä kapselin tarkoitushan on ohjata renkaan sisäpuolelta tuleva ilma pois ulkopuolelta. Matkalla ilma siis menee renkaan läpi ja jäähdyttää jarruja, kiertokulku on kokoajan sama ja luonnollien myös aukkojen sijainnista päätellen. Jos tuo lisähässäkkä ohjais ilmaa jarruihin, niin se olis aikalailla vastaan sitä ilmavirtaa mikä siellä haluttaisiin olevan.

Tai voit olla oikeastaan oikeassakin. Jos McLaren kokeilee ideaa juuri toisinpäin. Eli ilma otetaankin ulkokautta (mitä ei ole koskaan aiemmin tehty) ja ohjataan se sisäpuolelta ulos auton alle. Jos näin on, niin sitten myös ymmärrän miksi McLarenin kapselissa on tuo aukko renkaan etupuolella, eli toisinpäin kuin Ferrarilla. Onkohan todellakin näin?

Etuna olisi se, että kaikki renkaasta tuleva lämmin ilma menisi auton alle (Ferrarilla osa menee varmaan auton vierestä). Vaarana voi kyllä olla, ettei ilma menekään auton alle, vaan moottorin jäähdytykseen.. ja se ei hjyvä..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oberfeldwebel sanoi:
Luultavasti ei, sillä kapselin tarkoitushan on ohjata renkaan sisäpuolelta tuleva ilma pois ulkopuolelta. Matkalla ilma siis menee renkaan läpi ja jäähdyttää jarruja, kiertokulku on kokoajan sama ja luonnollien myös aukkojen sijainnista päätellen. Jos tuo lisähässäkkä ohjais ilmaa jarruihin, niin se olis aikalailla vastaan sitä ilmavirtaa mikä siellä haluttaisiin olevan.

Tai voit olla oikeastaan oikeassakin. Jos McLaren kokeilee ideaa juuri toisinpäin. Eli ilma otetaankin ulkokautta (mitä ei ole koskaan aiemmin tehty) ja ohjataan se sisäpuolelta ulos auton alle. Jos näin on, niin sitten myös ymmärrän miksi McLarenin kapselissa on tuo aukko renkaan etupuolella, eli toisinpäin kuin Ferrarilla. Onkohan todellakin näin?
Autosportin selostuksen mukaan (jossain yllä) pöläri toimii pääperiaatteeltaan juuri niin kuin muillakin, eli sisältä ulos.
Ja kyllä se siltä näyttää tuon lisähärvelinkin kanssa kun sitä katsoo, niin tuo pölärin aukko on ihan samanlailla muotoiltu kuin ilman tuota härpäkettäkin, eli näyttäis yhtälailla ohjaavan ilmaa pölärin alareunasta ulospäin...

Ja kuten oon maininnut niin mun mielestä renkas on autoin uloin kohta sääntöjen mukaan eli sikäli jäähdytyksen toteutus toisin päin lienee mahdotonta...

Lisäksi olisiko siitä hyötyäkään?
Kuten esitit myös niin sitten jarrujen lämminilma voisi mennä myös moottorinjäähdytyksen harmiksi.
Muutenkin käsittääkseni jarrujen ja moottorin jäähdytyksistä saatavat lämpimät ilmavirrat eivät ole absoluuttisesti pelkästään hyvä juttu. Lämmin ilma kyllä virtaa kait nopeasti, mutta se on myös laajempaa ja siten sen paine on pienempi. Eli käsittääkseni ovat oikeisiin sovelluuksiin hyödyllisiä virtauksia, mutta vääriin taas huonoja... kait? :confused: :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove sanoi:
Ja kuten oon maininnut niin mun mielestä renkas on autoin uloin kohta sääntöjen mukaan eli sikäli jäähdytyksen toteutus toisin päin lienee mahdotonta...
No jos näin on, niin silloinhan ei ole epäilystä asiasta. Käyttävät kai testeissä jotain tietoa saadakseen. Itse en nuita sääntöjä ole lukenu, joten en osaa sanoa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Ja kuten oon maininnut niin mun mielestä renkas on autoin uloin kohta sääntöjen mukaan eli sikäli jäähdytyksen toteutus toisin päin lienee mahdotonta...
Muilla "pölykapseleita" käyttävillä tiimeillä rengas ei ole uloin kohta, koska osa on heillä muotoilultaan kupera. Ongelmia sääntöjen kanssa tulee tuolta kantilta vasta, jos leveys on jo ilman tuota hilavitkutinta sääntöjen rajaamassa maksimissa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eiköhän tossa etupölärin härpäkkeessä ole joku sensori, jolla hankitaan tietoa renkaan ulkoreunan lämpötilasta tai ilmanpaineen vaikutuksesta seinämän joustoon tai jotain muuta. Tuskin kyse on mistään muusta, koska autohan ylittää maksimileveyden. Ei kai kukaan auton leveydestä sentään tinkisi...
 

kommunisti

Active member
Liittynyt
17.1.2008
Viestit
44
kyllä tuo näyttää joltain renkaan puhkeamisen estävältä laitteellta. voisiko olla niin että tuossa kohti renkaasta on joku reikä josta se vuotaa?? eli on yritetty paikata nopeesti jollain peltipalalla
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
kommunisti sanoi:
kyllä tuo näyttää joltain renkaan puhkeamisen estävältä laitteellta. voisiko olla niin että tuossa kohti renkaasta on joku reikä josta se vuotaa?? eli on yritetty paikata nopeesti jollain peltipalalla
Et voi olla tosissas?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
kommunisti sanoi:
kyllä tuo näyttää joltain renkaan puhkeamisen estävältä laitteellta. voisiko olla niin että tuossa kohti renkaasta on joku reikä josta se vuotaa?? eli on yritetty paikata nopeesti jollain peltipalalla
:nope: :nope: Ei, ei, ei tää on nyt jo vähän liian kaukaa haettua.
Tästä seuraavasta kuvasta voi selvästi nähä, että ei tuo härpäke todellakaan edes kosketa rengasta:
Silk Cut Jaguar postasi jo tämän kuvan:


En tiedä mitä hyötyä tollasesta härpäkkeestä on, muttei se ainakaan mikään renkaan puhkeamista estävä laite ole! Pitäshän sunki jo tajuta, että se rengas pyörii ja toi laite pysyy paikallaan tuossa pölykapselissa. Se pölykapseli ei pyöri renkaan mukana. Eikä se oikeestaan mikään ilmanohjainkaan ole.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Älkää nyt liian tosissanne ottako sentään... ;)

Eihän jannu nyt tosissaan voinut tota läppää heittää...
Ethän??!?! :cool:

Eiköhän se joku sensori juttu ole. Ihan jo muotoilunsakin puolesta, ei ole järin aerodynaamisen oloinen.. ;)

Ja tuosta sääntöpykälistä, niin muistelin vaan, jotta viime vuonna Ferrarin pöläreistä puhuttaessa olisi ollut esillä sellainen, että se Ferkun pölärissä oleva ilmanohjain lirpakehan ei ole suorakaiteen muotoinen vaan se ohenee päädyistä keskelle mentäessä juurikin ilmeisesti sen takia, että itse pöläri oli kaareva ja jos lirpake olisi ollut tasaleveä niin se olisi ollut liian leveä keskikohdaltaan...

Tuli varmaan kaunis kuvaus taas tosi selkeesti ulos?? :D
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873


Itse uskon, että nappia painamalla tuosta kääntyy pieni piikki sivuun Bond-elokuvien tapaan, joka tulee olemaan kätevä varsinkin rengas rengasta vasten -kamppailuissa. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näköharha vai mikä lanka tosta Mobilin tekstin kohdilta lähtee alaviistoon?


Ja Ferkku ja Mäkki ovat muuten tähän mennessä nähdyistä uusista autoista ainoot joiden moottorikatteessa ei ole erillistä reikää nostoliinalle... Molemmilla nostoliinan paikka on moottorinilmanoton suun alapuolella.
Tiedä sit onko sillä merkitystä, mutta eipä ole ylimääräisiä reikiä moottorikatteen sivuilla...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös