Oberfeldwebel sanoi:
Luultavasti ei, sillä kapselin tarkoitushan on ohjata renkaan sisäpuolelta tuleva ilma pois ulkopuolelta. Matkalla ilma siis menee renkaan läpi ja jäähdyttää jarruja, kiertokulku on kokoajan sama ja luonnollien myös aukkojen sijainnista päätellen. Jos tuo lisähässäkkä ohjais ilmaa jarruihin, niin se olis aikalailla vastaan sitä ilmavirtaa mikä siellä haluttaisiin olevan.
Tai voit olla oikeastaan oikeassakin. Jos McLaren kokeilee ideaa juuri toisinpäin. Eli ilma otetaankin ulkokautta (mitä ei ole koskaan aiemmin tehty) ja ohjataan se sisäpuolelta ulos auton alle. Jos näin on, niin sitten myös ymmärrän miksi McLarenin kapselissa on tuo aukko renkaan etupuolella, eli toisinpäin kuin Ferrarilla. Onkohan todellakin näin?
Autosportin selostuksen mukaan (jossain yllä) pöläri toimii pääperiaatteeltaan juuri niin kuin muillakin, eli sisältä ulos.
Ja kyllä se siltä näyttää tuon lisähärvelinkin kanssa kun sitä katsoo, niin tuo pölärin aukko on ihan samanlailla muotoiltu kuin ilman tuota härpäkettäkin, eli näyttäis yhtälailla ohjaavan ilmaa pölärin alareunasta ulospäin...
Ja kuten oon maininnut niin mun mielestä renkas on autoin uloin kohta sääntöjen mukaan eli sikäli jäähdytyksen toteutus toisin päin lienee mahdotonta...
Lisäksi olisiko siitä hyötyäkään?
Kuten esitit myös niin sitten jarrujen lämminilma voisi mennä myös moottorinjäähdytyksen harmiksi.
Muutenkin käsittääkseni jarrujen ja moottorin jäähdytyksistä saatavat lämpimät ilmavirrat eivät ole absoluuttisesti pelkästään hyvä juttu. Lämmin ilma kyllä virtaa kait nopeasti, mutta se on myös laajempaa ja siten sen paine on pienempi. Eli käsittääkseni ovat oikeisiin sovelluuksiin hyödyllisiä virtauksia, mutta vääriin taas huonoja... kait?