Mclaren Mp4-23

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oberfeldwebel sanoi:
Mistähän tuo McLarenin MP4- tulee?
Marlboro Project 4 (Ei McLaren!). Tarina menee niin, että Ron Dennisin oli tarkoitus nousta oman Project 4 -tiiminsä kanssa F1:iin kaudeksi 1981 Marlboron tuella ja John Barnard suunnitteli tallin ensimmäisen auton, MP4:n (sekin hiilikuitumonokokkeineen varsin uraauurtava luomus, mutta toinen tarina). Samoihin aikoihin Marlboron tukema McLaren menestyi varsin heikosti ja tupakkayhtiön aloitteesta tallit päätettiin yhdistää ja tuloksena oli nykymuotoinen McLaren. Dennisin otettua ohjat vanha johto sai vähän kerrallaan poistua tallipäällikkö Teddy Mayerin johdolla. Tallin autot ovat pitäneet vanhan etuliitteen ja nykyään M:n kerrotaan toki tarkoittavan McLarenia.

Lisätääs nyt vielä, että Project 4 oli Dennisin antama nimi ja vähemmän yllättäen tarkoitti hänen neljättä talliprojektiaan. Edellisistä en tosin tiedä kuin Neil Trundlen kanssa perustetun Rondel Racingin ja F2:ssa lyhyesti esiintyneen Project 3:n.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bobakki sanoi:
Marlboro Project 4 (Ei McLaren!). Tarina menee niin, että Ron Dennisin oli tarkoitus nousta oman Project 4 -tiiminsä kanssa F1:iin kaudeksi 1981 Marlboron tuella ja John Barnard suunnitteli tallin ensimmäisen auton, MP4:n (sekin hiilikuitumonokokkeineen varsin uraauurtava luomus, mutta toinen tarina). Samoihin aikoihin Marlboron tukema McLaren menestyi varsin heikosti ja tupakkayhtiön aloitteesta tallit päätettiin yhdistää ja tuloksena oli nykymuotoinen McLaren. Dennisin otettua ohjat vanha johto sai vähän kerrallaan poistua tallipäällikkö Teddy Mayerin johdolla. Tallin autot ovat pitäneet vanhan etuliitteen ja nykyään M:n kerrotaan toki tarkoittavan McLarenia.

Lisätääs nyt vielä, että Project 4 oli Dennisin antama nimi ja vähemmän yllättäen tarkoitti hänen neljättä talliprojektiaan. Edellisistä en tosin tiedä kuin Neil Trundlen kanssa perustetun Rondel Racingin ja F2:ssa lyhyesti esiintyneen Project 3:n.
Kiitos!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
CamoN sanoi:
Heikillä testissä etupyörien pölykapselit;
Joo kauan se kestikin, että uskalsivat noi kopsia autoonsa...

Oon miettiny, että mahtoko asiaan vaikuttaa vakoilujupakka?
Nimittäin jos noi olis viime vuonna autoon tullu niin suuri yleisö olisi voinut saada melko konkreettisen kepin millä koputella mäkkärriä...
Tai jos pölärit olis ilmestyny heti kauden jälkeen niin kenties sama vaikutus...

Bemarin puoleltahan sanottiin, että pari kymppää per kierros auttaisivat...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ghost_Glove sanoi:
Joo kauan se kestikin, että uskalsivat noi kopsia autoonsa...

Oon miettiny, että mahtoko asiaan vaikuttaa vakoilujupakka?
Nimittäin jos noi olis viime vuonna autoon tullu niin suuri yleisö olisi voinut saada melko konkreettisen kepin millä koputella mäkkärriä...
Tai jos pölärit olis ilmestyny heti kauden jälkeen niin kenties sama vaikutus...

Bemarin puoleltahan sanottiin, että pari kymppää per kierros auttaisivat...
Johan niitä on testattu aiemminkin. Ongelma on ollut siinä että melkeen kaikki pitää muuttaa ripustuksissa ja muussa aerodynamiikassa että ne voitiin ottaa käyttöön...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
talakem sanoi:
Johan niitä on testattu aiemminkin. Ongelma on ollut siinä että melkeen kaikki pitää muuttaa ripustuksissa ja muussa aerodynamiikassa että ne voitiin ottaa käyttöön...
Koska mäkki on pöläreitä testannu?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Nimittäin jos noi olis viime vuonna autoon tullu niin suuri yleisö olisi voinut saada melko konkreettisen kepin millä koputella mäkkärriä...
Tai jos pölärit olis ilmestyny heti kauden jälkeen niin kenties sama vaikutus...
Sen jälkeen kun Toyota otti ne käyttöön olisi ollut jokseenkin naurettavaa laittaa McLarenin vastaavan ratkaisun käyttöönotto vakoilun piikkiin. Muut saavat kopioida, mutta McLaren ei?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave sanoi:
Sen jälkeen kun Toyota otti ne käyttöön olisi ollut jokseenkin naurettavaa laittaa McLarenin vastaavan ratkaisun käyttöönotto vakoilun piikkiin. Muut saavat kopioida, mutta McLaren ei?
Naurettavaa tai ei, mutta ootko sitä mieltä, että jos viime vuoden mäkkäriin olis satuttu kopiomaan suoraa joku ferkun juttu (esim. pölärit) niin sitä ei olisi nostettu esille mediassa? Kyllä nykypäivän media on niin syvältä, että varmasti asialla olisi myllytetty ihan riittävästi...
Ainakin mun mielestä... :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No oli miten oli, niin ainakin mäkki on tehnyt etupölereistä oman tulkintansa:

samaan syssyyn hyvä vertailukuva muilta:

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Naurettavaa tai ei, mutta ootko sitä mieltä, että jos viime vuoden mäkkäriin olis satuttu kopiomaan suoraa joku ferkun juttu (esim. pölärit) niin sitä ei olisi nostettu esille mediassa? Kyllä nykypäivän media on niin syvältä, että varmasti asialla olisi myllytetty ihan riittävästi...
Ainakin mun mielestä... :)
Toki se olisi nostettu, kun kerran vakoilujupakkaa jaksetaan nostaa ilman erityistä kimmokettakin. Ainakin tietystä suunnasta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Dimmu sanoi:
:yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck:
:D

Ja "etupölärit" - niin kuin se nykyään oikeaoppisesti on terminologisoitu - ovat tosiaan Mäcillä ihan oudosti mietityt. Nythän sieltä pääsee kuumaa ilmaa ihan minne sattuu. No, kaipa ne on mallintanut sen tarkoin mihin se tuosta etupuolelta menee. Olisi mielenkiintoista kuulla Filisetin ja varsinkin Luisin älyvapaat arvioinnit tilanteesta.

Autojen sivukuvista on kyllä havaittavissa Ferrarin linjakas yleimuoto: Eli virtaukset menevät suurimmilta osin ensin mukavasti ylös, sitten alas mennäkseen jälleen ylös -> siis keulasta taaksepäin ajatellen ja suoraan sivusta kuvaten. Edelleen tuo näyttää toimivimmalta pikemminkin nopeimmilla radoilla.

Rellu on todella muhkea keskiosiltaan. Se näyttää hankalalta virtauksia ajatellen. Kuvat muista suunnista kuitenkin vakuuttavat, että virtauksilla olisi hyvät mahdollisuudet edetä suhteellisen kivuttomasti, keulavarauksella kuitenkin.

Mp4 taas näyttää hyvin aggressiiviselta. Sulavalinjaisuus tyyliin F-2008 ei heti tule mieleen. Sen sijaan tietynlainen virtausten voimallinen maksimointi ja pikkutarkka syynääminen on selkeästi nähtävissä. Uskon Mäcin olevan edelleen niskan päällä Monacossa. Tosin renkaiden kuluminen saattaa tuoda yllättävän ongelman kisassa. Mclaren tuottanee tarvittaessa eniten downforcea, mutten usko sen kasvavan tasaisimmin nopeuden mukaan. Arvioni on, että samoin kuin äänen värähtelyssä taajuuden mukaan(Näin siis jos esimerkiksi kaiutinelementti resonoi jollain taajuudella hajataajuuksia), Mäcin downforcen taso ei kasva aina niin staattisen progressiivisesti auton etu- ja takapäässä -kuin Ferrarissa. Tämä uskoakseni vaikuttaa renkaiden kulumiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Renu näyttää kömpelöltä ja vanhanaikaiselta. Ja eipä ole ainakaan vielä säväyttä millään tasolla. Ei ole Alonson kommentienkaan mukaan oikein säväyttänyt.

McLaren on agressiivisimman näköinen ja sitä kautta ehkä hankalin hallita ja säätää. Voipi olla, että jollain radalla on ihan omassa luokassaan ja toisilla taas tulee suuria ongelmia.

Ferrari on sellainen tasapainoisen oloinen peli, ei juuri yllätä suuntaan eikä toiseen. Ehkä juuri sen ansiosta tasaisin kaikissa kisoissa ja uumoilee mestaruuden uusimista :ahem:
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Onko takasiivessä komeileva Hilton uusi sponssi vai onko se ollut jo aiemmin?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Banaani sanoi:
Onko takasiivessä komeileva Hilton uusi sponssi vai onko se ollut jo aiemmin?
En jaksa kuvia katella, mutta mun muistaakseni se on ollu jo muuan vuojen jos parikin..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mäkin etupöläreiden toimintaa selostetaan:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64810
McLaren's solution is different in that the position of the outlet and the internal ducting are unlike any other run so far.


McLaren have their opening ahead of the wheels centreline, in a 4 o'clock to 7 o'clock position. To aid the hot air within the wheel to exit, the fairing has internal ducting to lead air out in a spiral (red arrow) following the direction of the wheels travel.

This design keeps the fairing flush with the wheel unlike the more bulbous arrangement of other teams.
Mitähän tuolla vikalla lauseella tarkoitetaan? Jäi ainakin mulle epäselväks?
bulbous on sanakirjan mukaan: sipuli- a ~ plant sipulikasvi 2 kuv sipuli-, peruna-, turpea a ~ dome sipulikupoli, a ~ nose perunanenä

Jännä nähdä tulevalla kaudella, että osoittautuuko joku etupöläri ratkasu parhaaks vai tullaanko jatkossakin näkemään näinkin monta erilaista ratkaisua.
Nythän erilaisia on ainakin Ferrarilla, Bemarilla ja Mäkillä... Olikos Renullakin joku omansa vai oliko se Ferkun tyyppinen?
 
Ylös