Mclaren Mp4-23

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
formulastara sanoi:
Ferrari vaan oli ylivoimainen liikkuvan pohjansa ansiosta. Liikkuva pohja kiellettiin, ja näin tallit olivat jotakuinkin tasoissa. Välillä näytti siltä, että Mclarenin jossain määrin aggressiivisempi testiohjelma tuotti Ferraria nopeammin tulosta
Ja McLarenin pohjako ei liikkunut/liiku? Voihan sitä testiohjelmaksi kutsua kun kokeillaan kilpailijan teknisiä ratkaisuja....
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
talakem sanoi:
Ja McLarenin pohjako ei liikkunut/liiku?
No mistä minä tiedän. Tuskin liikkui Melbournessa niin paljon kuin Ferrarilla. Ainakaan Ferrarilla ei liikkune enää niin paljon kuin ennen kuin se kiellettiin/mittausmetodeja muutettiin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Pöläreistä puheenollen, vuoden 1976 Porsche 935:sta löytyi jo kunnon pölärit:



 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hmm, enpä kyllä vielä sanois, että Ferrari on mitenkään suuresti kasvattanut eroa McLareniin.

Ensinnäkin Valenciassa nopeimman kierrosajan teki Heikki. Ok, ehkä Ferrari ajoi painavammalla kuormalla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että auto olisi automaattisesti nopeampi vielä kevyempänä. Sehän voi olla ettei se kulje yhdellä kierroksella tarpeeksi nopeasti, ei saa renkaita lämpeämään riittävän nopeasti. Eli samaa ongelmaa kuin viime kaudellakin. Tätä ei ole missään todistettu vielä vääräksi, joten ei voida olettaa, että "ongelma" olisi korjattu.

Pitkissä vedoissa Ferrari on saman verran edellä kuin viimeisessä kisassa, ehkä. Viimeisestä kisasta täytyy kuitenkin muistaa pari seikkaa McLarenin kohdalta. Alonso ajoi kyseisen kisan vanhalla koneella ja oli tästä syystä selkeästi Ferrareita hitaampi. Hamilton tupelti itsensä niille sijoille missä hänellä ei ollut enää mahdollista ajaa Ferrareita vastaan, joten se ei anna oikeaa kuvaa voimasuhteista.

Jos minulta kysytään, niin Ferrari on epäilemättä parantanut syheröradoille sopivammaksi autoaan mutta riittääkö se McLarenia vastaan? Ei mitään tietoa vielä. McLaren on parantanut autoaan pitkiä vetoja ja nopeita mutkia varten. Riittäkö se Ferrareita vastaan? Ei mitään tietoa vielä.

Joten kaikki on noiden kahden osalta täysin auki vielä ja kumpi saa sitten sen parin ensimmäisen kisan jälkeen sen kärryn kulkemaan se on sitten vahvoilla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Misa1 sanoi:
Jos minulta kysytään, niin Ferrari on epäilemättä parantanut syheröradoille sopivammaksi autoaan mutta riittääkö se McLarenia vastaan? Ei mitään tietoa vielä. McLaren on parantanut autoaan pitkiä vetoja ja nopeita mutkia varten. Riittäkö se Ferrareita vastaan? Ei mitään tietoa vielä.

Joten kaikki on noiden kahden osalta täysin auki vielä ja kumpi saa sitten sen parin ensimmäisen kisan jälkeen sen kärryn kulkemaan se on sitten vahvoilla.
Aivan, ja loppuviimeksi koko homma voi olla kiinni siitä sattuuko olemaan huono tuuri ja tulee enemmän keskeytyksiä tekniseen vikaan kuin kovimmalla kilpailijalla. Ja nuo tekniset keskeytykset tuppaavat pääsääntöisesti tulemaan aika satunnaisesti. Edes kauden päätyttyä ei (läheskään) aina voi sanoa että maailmanmestaruus tuli nopeimmalla autolla.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JPP sanoi:
Edes kauden päätyttyä ei (läheskään) aina voi sanoa että maailmanmestaruus tuli nopeimmalla autolla.
No ei tietenkään. Todennäköisesti kuitenkin parhaalla. Tosin viime vuosi oli poikkeus. Viimeistään Ferrarin epäluotettavuus teki Mclarenista paremman.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292


Eikös Mäcillä ollut uusi aero-paketti viikonlopun testeissä.
Näkyykö eroja aiempaan?!?:doubtful:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Uudet pölärikuvat tännekin.
Perinteisempi:

Uus härpäkeversio:


Takapöläreitä eivät kuitenkaan käytä:

Onko mäkkärillä ollut missään kohtaa takapöläreitä?

Melkonen mela kyllä toi uusin pölärihärpäke:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
TS:stä
McLarenin lisäosa synnytti testikohun

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

LUIS VASCONCELOS

Jerezin varikolla torstaina huomion varasti Heikki Kovalaisen ennätystuloksen sijasta McLarenin Lewis Hamiltonin autossa kokeilema etupyörien vanteeseen kiinnittyvä umpikeskiö.

Hamilton kokeili uutuutta vain yhden 6-7 kierroksen vedon ajan, mutta heti siitä lähti kuvamateriaalia maailmalle.

Ferrari toi oman umpikeskiönsä kilparadoille viime kesänä. Siinä oli ilmaa jarrutuksen jäähdyttämiseen kerännyt aukko sen alaosassa.

McLarenilla keskiö on ennen kaikkea aerodynaaminen lisäke, jonka avanne on ylhäällä. MP4-23 -auton pyöräprofiilista ulkoneva uutuus ei noudata sääntöpykäliä.

- Tekniset säännöt sanovat suoraan, että profiilista ei saa työntyä mitään ulospäin. Kun McLarenin autoa katsoo suoraan ylhäältäpäin, lisäosa tulee selvästi ulospäin, sanoo TS:n F1-teknologian asiantuntija Paolo Filisetti.

Luultavaa on, että McLaren halusi vain mittauttaa tällaisen kehitysversion hyödyt jäähdytys- ja aerotehoissa.

McLarenin kuljettajat testasivat nyt uutta etusiipeään. Varsinaisesti uutta aeropakettia hiotaan vasta ensi viikolla Menorcan suoratesteissä.

Filisettin mukaan McLarenin etusiivekkeen uusittu yläprofiili, ns. siltasiipi ei mainittavasti eroa viime vuoden vastaavasta.

- Se on ehkä hieman erilainen, mutta eroja ei ole juuri nähtävissä. Muutenkin tällä autola kehitystyö on hankalaa, sillä se on niin pitkälti evoluutiota viime vuoden autosta. Kauden mittaan on hankala tuoda siihen jotain merkittävää kehityslisää, Filisetti arvioi.

Nopeimmissa kierrosajoissa torstaina Kovalainen oli puolitoista sekuntia Hamiltonin edellä.

Julkaistu 14.2.2008 23:06:48
Mistä on kyse?
Ilmeisesti ei tuosta eteenpäin työntyvästä härpäkkeestä josta kuvat yllä?

Niin ja hyvin taas HK vetää tota juttua: "Ferrari toi oman umpikeskiönsä kilparadoille viime kesänä. Siinä oli ilmaa jarrutuksen jäähdyttämiseen kerännyt aukko sen alaosassa." Yleensä poistoaukot ei kerää kyl mitään... :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No tuo HK:n juttu on ajastaan jäljessä. Tuo extrahärpäke tuli jo huomattavasti aikaisemmin McLarenille, nimenomaan testikäyttöön. Mitä sillä lie mitataankaan mutta se on sanomattakin selvää, että kyseinen härpäke on mittausväline.

Ei todellakaan mikään aerorynaaminen lisäke. Kyseinne juttu on suomennettu ja kirjoitettu jotenkin huonosti.

Paolon komentit ovat muutenkin vähän kyseenalaisia.

Muutenkin tällä autola kehitystyö on hankalaa, sillä se on niin pitkälti evoluutiota viime vuoden autosta. Kauden mittaan on hankala tuoda siihen jotain merkittävää kehityslisää, Filisetti arvioi.
Ei se ole mikään tae, että kehitys tuon auton osalta olisi käyty jo loppuun jos/kun se on evo. Hyvä esimerkki tästä on 17D-malli. Kyseinen auto oli todellakin pelkkä evo ja silti Kimi taisteli sillä mm:stä loppuun asti. Jos McLaren ei olisi tuhlannut aikaa susi 18-mallin kimpussa, voisi Kimi hyvinkin olla jo kaksinkertainen MM-mies.

Ensi kaudelle kaikki muuttuu, olisiko McLarenin pitänyt luopua voittavasta autosta ja tehdä radikaalit muutokset, kuten Bemari? Ei todellakaan. Bemarin ymmärtää. He eivät olleet voittajia, heidän kannattaakin kokeilla, samoin Renaultin ja oikeastaan kaikkien muiden. Ensi kaudelle kaikki kuitenkin joutuu rakentamaan aikalailla täysin uudet vehkeet kun noista härpäkkeistä päästään viimeinkin eroon.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
muutenkin tuon TS:n juttu on perseestä, se aukko noissa pöläreissähän on nimenomaan kuuman ilman hallittuun poistamiseen tarkoitettu reikä, ei jäähdytysilman ottokanava niinkuin tuossa mainitaan :jaska:
(jarrujahan jäähdytetään vanteiden sisäpuolella sijaitsevilla kanavilla/torvilla jo muutenkin)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
FO110K sanoi:
muutenkin tuon TS:n juttu on perseestä, se aukko noissa pöläreissähän on nimenomaan kuuman ilman hallittuun poistamiseen tarkoitettu reikä, ei jäähdytysilman ottokanava niinkuin tuossa mainitaan :jaska:
(jarrujahan jäähdytetään vanteiden sisäpuolella sijaitsevilla kanavilla/torvilla jo muutenkin)
Onko jollakin olemassa havainnollistavaa kuvaa miten F1 jarrut toimivat ja miten niissä kiertää ilma jne?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
bigbear sanoi:
Onko jollakin olemassa havainnollistavaa kuvaa miten F1 jarrut toimivat ja miten niissä kiertää ilma jne?
Viime vuonna tais olla sillä F2007 topicissa video grafiikkaa siitä, miten se Ferrarin pölykapseli toimi. Valitettavasti en löytänyt nyt sitä topicia, enkä myöskään videoo mistään (YouTubesta).

Jos asian kertoo, niin auttasko se yhtään?
Jarrujen toiminta on samantyylistä kuin henkilöautoissa, siitä en tiedä sen enempää kuin sinäkään.

Pölykapseli: Kun (kylmä) ilmavirta tulee eturenkaan sisäpuolen tuutista (ei ole piirretty kuvaan) vanteen sisään ja pyörähtää siellä pari kertaa renkaan ympäri, niin ilma lämpenee ja jarrut jäähtyy. Tämä ilma poistuu (uuden ilman edestä) pölykapselin reiästä auton alle, ja kun poistuva ilma on lämmintä se nopeuttaa ilmavirtausta auton alla joka puolestaa painaa autoa tienpintaan.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Toivottavasti typerät "pölykapselit" kielletään. Mäkin vanteilla voi torpedoida vastustajien renkaat. Tulee ihan Grease leffa mieleen, missä auton vanteessa oli pyörivä terä.
Ferrarinkin frisbeet ovat aivan törkeät, etenkin, kun niihin on maalattu se vanne. Jos pyöriä sit kuitenkin saa muokata, niin ei muutakuin matalaprofiili renkaat.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Laittais edes 96:n Saabin kapselit, ois ainakin tyyliä
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
L4z! sanoi:
Laittais edes 96:n Saabin kapselit, ois ainakin tyyliä
Näyttää nopealta :thumbup:

Lentokonetehtaan huippuunsa virittämää aerodynamiikkaa, syöksysämpylä turva-autoksi!
 

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
L4z! sanoi:
Antisaabismi on kateutta.
todellakin! etenkin kun mun silmäterä maclarenin hopeanharmaa saab 900i vm-84 varastettiin viime kesänä murtovarkaiden toimesta pakoautoksi! :jaska:

edit: anteeksi totaalinen offtopic
 
Viimeksi muokattu:
Ylös