Sekalaiset GT-uutiset 2008

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
ACO julkisti ensi vuoden sääntö muutokset, sekä suuntaviivat vuoden 2011 säännöistä.

- P1 diesel moottoreille 10% pienempi kuristin ja 6% vähemmän ahtopainetta
- tuotantomoottoreille P1:ssä 3% pienempi kuristin
- P2 moottoreille 10% pienempi kuristin
- protoille 40cm kapeampi takasiipi- vain yksi pulttipyssy ja kaksi mekaniikkoa renkaan vaihtoihin ja renkaan lämmittimet kielletään (Pösö ei enää menetä aikaa kuljettajan vaihdoissa :D)
Michelinin kolmipäiväisissä testeissä Estorilissa Peugeotilla ja Orecalla oli uudet kapeat siivet. Näyttää aika hölmöltä :dunno:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Michelinin kolmipäiväisissä testeissä Estorilissa Peugeotilla ja Orecalla oli uudet kapeat siivet. Näyttää aika hölmöltä :dunno:
Minusta Peugeot näyttää paljon kompaktimmalta tuolla uudella takasiivellä, eikä se välttämättä ole lainkaan huono asia. Orecan Courage puolestaan näyttää hieman Mikki Hiireltä, mutta ei sekään nyt kovin kamalalta näytä...

Mazda-Lolaa American Le Mans -sarjassa ajattanut BK-Motorsport on laittanut molemmat autonsa myyntiin. Talli lopettaa toimintansa neljän vuoden jälkeen.
Mazda kuitenkin aikoo jatkaa ALMS:ssä ja huhut ovatkin viemässä Lola-Mazdoja Dyson Racingin autotalliin. Dysonin talli ilmoitti tällä viikolla lopettaneensä yhteistyön Porschen kanssa. Kokoonpano Lola-Mazda-Michelin voisi olla kauden 2009 musta hevonen. Aiemmin BK ajatti autoa Dunlopin renkailla.

Porsche vetäytyy muutenkin ALMS-projektista ja Pensken talli onkin jo ollut Daytonassa testaamassa automerkin Grand-Am prototyyppiä. Amerikan varikoilla on liikkunut huhuja, että Porsche saattaisi palata parin vuoden sisällä, mutta silloin LMP1-protolla ja Le Mansiin.

Toinen saksalaismerkki BMW on edustettuna Amerikassa ja Euroopassa. Amerikan GT2:ssa BMW:llä on tehtaan panostus ja Rahal-Letterman Racing toimii merkin ykkösnyrkkinä. Euroopassa Henri Pescarolon talli testasi Estorillissa LMP1-luokan autoa BMW:n moottorilla. Erittäin mielenkiintoista nähdä mihin se johtaa...

Paul Gentilozzin ja Rocketsportin huhutaan palaavan urheiluautoihin Jaguarin kalustolla. Gentilozzi kirjoitti Trans-Am-sarjan ennätyskirjat uusiksi ajamalla pahasti näivettyneessä sarjassa Jaguarin XKR:llä mestaruuksiin 2000-luvun alkupuolella.

Force Indialta poispotkitun Colin Kollesin puolestaan on huhuttu kiinnostuneen ajattamaan Audia Le Mans-sarjassa. Tähän kun vielä lisätään Dome-Toyotan ja Charouzin tulevaisuuden suunnitelmat, niin tästä talvesta tulee erittäin mielenkiintoinen alkusoitto kaudelle 2009.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Euroopassa Henri Pescarolon talli testasi Estorillissa LMP1-luokan autoa BMW:n moottorilla. Erittäin mielenkiintoista nähdä mihin se johtaa...
Ei vaan LMP2. Moottorihan oli BMW Sodemo V8. En ole varma mutta tämä kai luokitellaan GT2 tuotantomoottoriksi.

Tosin GT2-Bemarin on huhuttu tulevan myös Eurooppaan ja samalla tämä on yhdistetty vetäytymiseen WTCC:stä.

Paul Gentilozzin ja Rocketsportin huhutaan palaavan urheiluautoihin Jaguarin kalustolla. Gentilozzi kirjoitti Trans-Am-sarjan ennätyskirjat uusiksi ajamalla pahasti näivettyneessä sarjassa Jaguarin XKR:llä mestaruuksiin 2000-luvun alkupuolella.
Lisätietoa?

http://www.business-standard.com/india/storypage.php?autono=329691 ;)

Tähän kun vielä lisätään Dome-Toyotan ja Charouzin tulevaisuuden suunnitelmat, niin tästä talvesta tulee erittäin mielenkiintoinen alkusoitto kaudelle 2009.
Charouz tuskin jatkaa Lola-Astoneilla koska ne ovat myynnissä ja Astonin koko P1-projekti taitaa jäädä toistaiseksi vielä näkemättä.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei vaan LMP2. Moottorihan oli BMW Sodemo V8. En ole varma mutta tämä kai luokitellaan GT2 tuotantomoottoriksi.

Tosin GT2-Bemarin on huhuttu tulevan myös Eurooppaan ja samalla tämä on yhdistetty vetäytymiseen WTCC:stä.
Pardon mi French.
Ei sen enempää kuin että olen pitkin vuotta kuullut Gentilozzin suunnittelevan jonkinlaista kisaohjelmaa urheiluautoihin ja yrittävän hankkia projektilleen autotehtaan tukea. Rocketsportshan on Long Beachin jälkeen keskittynyt lähinnä autojen kunnostamiseen ja huoltoon, eikä talli ole osallistunut mihinkään kisatapaamisiin. Tiedän Gentilozzin olleen ainakin Road American ALMS/Atlantic-viikonloppuna varikolla nuuhkimassa ilmaa. Tosin hän on myös itse aiemmin osallistunut Grand Am-sarjaan.

Jaguarin mukaantulosta taas puhuttiin tosiaan TATA:n ostettua kissapedon Fordilta ja menneellä viikolla Mika Salo mainitsi brittimerkin yhtenä ensi vuonna uutena mukaan tulevista autoista. Aina niin luotettava tietotoimisto Salo sanoi merkin tulevan mukaan tehtaantiimillä, joten laskin 1 + 1. Jaguarillahan on jo GT3-luokan auto. Ehkä siitä kehitetään geetee kakkonen?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jaguarin mukaantulosta taas puhuttiin tosiaan TATA:n ostettua kissapedon Fordilta ja menneellä viikolla Mika Salo mainitsi brittimerkin yhtenä ensi vuonna uutena mukaan tulevista autoista. Aina niin luotettava tietotoimisto Salo sanoi merkin tulevan mukaan tehtaantiimillä, joten laskin 1 + 1. Jaguarillahan on jo GT3-luokan auto. Ehkä siitä kehitetään geetee kakkonen?
Ja heinäkuussa Ranskan maaseudulla ilmaa olivat myös nuuskimassa Apex Motorsportin henkilökuntaa, joka on tähän asti sitä GT3-autoa ajattanut. P1-projekti (jos nyt ylipäätään TATA:n omistaja puhuu "paluusta Le Mansiin", ainakin voisi olettaa tarkoittavan sitä pääluokkaa) ei taida tulla ihan vielä kyseeseen.

Missä Salo sanoi näin? Linkkiä? Salosta puheenollen, jatkosta on vähän ristiriitaisia huhuja ollut. Petitin aikoihin Speedin Marshall Pruett piti lopettamista ALMS:ssä jo varmana, mutta...

P2 on aika köyhä ilman Porschea.
Mahdollisuus tulosta P1:een vuoden kahden päästä lohduttaa :)

Ja ainakaan ensi kaudella ei tarvitse enää kuvitella radalla olevan yhtä protoluokkaa (kuten tähän asti, muutamia ratoja lukuunottamatta).

Mazdakin voisi nyt tulla pois sieltä P2:sta, tai siis sen verran kuin siinä nyt "Mazdaa" on...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Missä Salo sanoi näin? Linkkiä? Salosta puheenollen, jatkosta on vähän ristiriitaisia huhuja ollut. Petitin aikoihin Speedin Marshall Pruett piti lopettamista ALMS:ssä jo varmana, mutta...
Ei linkkiä. Salo sanoi näin Vanhasen vieraana menneen viikon Motorsport Eveningssä Urheilukanavalla. Samalla sanoi myös, ettei hänellä ole sopimusta ensi kaudeksi, vaan ottaa nyt talven rauhassa ja katsoo jaksaako keväällä enää lähteä kiertämään Amerikkaa.

Samassa haastattelussa Salo myös myönsi NASCARin kiinnostavan ja jos hän saisi päättää, hän ajaisi "kaikki viisi NASCARin pysyvät radat, eli ei ovaaleja." Kysymys nyt vain kuuluukin, mitkä ovat nämä viisi NASCARin moottorirataa?
Salo ei myöskään poissulkenut sitä mahdollisuutta, että ajaisi molemmissa, sekä ALMSissa että NASCARissa, jos virtaa riittää.

Näihin puheisiin tosin on aina turvallista lisätä se kuuluis "salovaraus".

P1-projekti (jos nyt ylipäätään TATA:n omistaja puhuu "paluusta Le Mansiin", ainakin voisi olettaa tarkoittavan sitä pääluokkaa) ei taida tulla ihan vielä kyseeseen.
P1-autosta en tiedä mitään. Itse oletan huhujen koskevan GT2-luokkaa.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Samassa haastattelussa Salo myös myönsi NASCARin kiinnostavan ja jos hän saisi päättää, hän ajaisi "kaikki viisi NASCARin pysyvät radat, eli ei ovaaleja." Kysymys nyt vain kuuluukin, mitkä ovat nämä viisi NASCARin moottorirataa?
Mikäli mennään tämän kauden malliin niin Infineon (Sprint Cup), Montreal (Nationwide), Meksiko (Nationwide) ja Watkins Glen x 2 (sekä Nationwide että Sprint Cup).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikäli mennään tämän kauden malliin niin Infineon (Sprint Cup), Montreal (Nationwide), Meksiko (Nationwide) ja Watkins Glen x 2 (sekä Nationwide että Sprint Cup).
Niin. Minähän en tietenkään laskenut sitä mahdollisuutta, että Salo ajaisi molemmissa sekä Nationwidessa että Cupissa Glenin kilpailun, mutta siitähän se neljäs ensi vuoden moottoriratakisa saadaan. Meksiko kun tipahtaa ensi vuodeksi pois, niin ei niitä kisoja hirveästi kyllä tarjolla ole. Ehkä Salon kannattaisi vain suosiolla suunnata Speedcariin, jos tankin ajaminen kiinnostaa...
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Onkos mitään uutisia ollut jo ensi vuoden FIA:n GT sarjasta? Uusia tiimejä kenties tai muita muutoksia?
Yritin www.fiagt.com:sta kaivella, mutta aika hiljasta oli näin toistaiseksi.

Harmittaa suunnattomasti, että enää ei ole sitä BPR GT sarjaa. Jotenkin siinä oli hohtoa hirvittävän paljon enemmän. Tosin sekin saattaa johtua siitä, että minä olin silloin 15-17 vuotias ja sarjassa oli McLarenit...;)
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Voi olla ettei moni tallikaan tiedä mitä tekevät ensi kaudella. Sponsoreita ei tällä hetkellä kovin helppo ole etsiä, eikä ajopaikastaan maksavia kuskejakaan välttämättä liiaksi asti löydy.

Eikä välttämättä kovin monella tallilla ole kiinnostusta reissata Euroopan ulkopuolelle, saa nähdä millaiseksi kalenteri muodostuu.

Saati sit ne tiimit jotka ovat ajaneet myös LMS:ssä, varmaan joutuvat karsimaan.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ahaa vai vaikuttaa tämä talouskriisi tännekin, no tottakai se vaikuttaa kun sitä alkaa miettimään tarkemmin. No toivotaan, että pystyvät hyvän kauden järjestemään.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kyllähän nykyinen tilanne tekee autotehtaat ja sponsorit varovaisemmiksi.

Onkohan Pösöllä innostusta ajella vielä LMS:ää ilman Audin seuraa?
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
Tässä FIA GT kalenteri 2009

2009 FIA GT Championship

March TBA **
3rd May Silverstone, Great Britain
23rd May Adria, Italy
28th June Oschersleben, Germany
26th July Spa, Belgium
30th August Bucharest, Romania
13th September Algarve, Portugal*
11th October Zolder, Belgium
22nd November San Luis, Argentina*
* Subject to the homologation of the circuit
** To be confirmed by the FIA WMSC in December

2009 FIA GT3 European Championship
2nd -3rd May Silverstone, Great Britain
23rd - 24th May Adria, Italy
27th - 28th June Oschersleben, Germany
12th - 13th September Algarve, Portugal *
3rd – 4th October Paul Ricard HTTT, France **
14th- 15th November Dubai, United Arab Emirates
* Subject to the homologation of the circuit.
** To be confirmed by the FIA WMSC in December


GT4 European Cup
2nd -3rd May Silverstone, Great Britain
23rd - 24th May Adria, Italy
27th - 28th June Oschersleben, Germany
22nd – 23rd August Zolder, Belgium
12th - 13th September Algarve, Portugal *
3rd – 4th October Paul Ricard HTTT, France **


* Subject to the homologation of the circuit.
** Subject to the confirmation of the FIA GT3 round by the FIA WMSC in December
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eikä välttämättä kovin monella tallilla ole kiinnostusta reissata Euroopan ulkopuolelle, saa nähdä millaiseksi kalenteri muodostuu.
No eipä FIA GT nyt kovin hirveästi Euroopan ulkopuolella ole kisaillut tähänkään asti.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
No eipä FIA GT nyt kovin hirveästi Euroopan ulkopuolella ole kisaillut tähänkään asti.
Ei niin. Argentiinaan on kuitenkin pitkä matka. Spa24:nen taitaa olla yksittäisistä kisoista pahin resurssisyöppö kauden aikana.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ainakin Luc Alphand (Corvette) vaihtaa FIA GT:hen LMS:stä. Eikä ihmekään, FIA GT:n (ja Le Mansin) ulkopuolella GT1 luokka oli kuollut jo ennen tätä talousshittiä.

FIA pitää World Motor Sport Councilin kokouksia tällä viikolla, ainakin F1:n osalta, että liekkö silloin laitettaisiin myös lukkoon GT-säännöt 2010 jälkeen. GT2:n oletettu pysyvän suunnilleen samanlaisena, mutta GT1 on epäselvempi tapaus. Ainakin yksi ehdotus jossa luokat jaettaisiin moottorin koon mukaan (muistaaksani GT2 <-- 5.0-5.5L --> GT1 tai jotain) oli ihan käsittämätön, ja tuossa välillä olevan auton saisi luokitella vain jompaan kumpaan luokkaan...

FIA GT:n Stephane Ratel haaveilee "World GT" (maailmanmestaruus mandaatilla, tosin GT2 olisi silti euroopan mestaruus) sarjastaan edelleen kahdella luokalla, mutta valmistajia näyttää kiinnostavan GT2. Mm. ALMS:n Corvette-tehdastiimi vaihtaa GT2:een ensi vuonna. BMW tulee uutena tehdastuella ALMS:ään, Jaguarista huhutaan ja Aston Martinilla on jo GT2-luokiteltu Vantage. Ferrari ja Porsche ovat tietysti jo GT2:ssä. Kaikki samassa - mihin tarvitaan GT1:stä?
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Harmi jos tuo tollaseksi menee. :frown: GT1 on aina ollut se luokkien kunkku näissä hommissa. Ehkä meikäläiseen tosiaan vaikuttaa se historia tässä kohtaa, kun GTR McLarenit hallitsivat 90-luvun puolessa välissä GT1 luokkaa.

No katsotaan miten tässä käy. Joka tapauksessa, autothan on mielettömän mielenkiintosia. Mutta miten on kisojen laita ja katsojien kiinnostus.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mutta miten on kisojen laita ja katsojien kiinnostus.
Niimpä, jos lähdöruudukko on tyhjä? :) Esim. tehdas-Corvetet on ajelleet kaksi vuotta kirjaimellisesti yksinään ALMS:ssä GT1:ssä, kun taas GT2:ssa on riittänyt autoja.

Ja vielä se, että valmistajat haluaa olla samassa luokassa niiden kanssa joiden kanssa ne ovat vastakkain automarkkinoillakin.

Se olisi tietty vähän sääli, nämä eksoottisemmat kuten Saleen tai Maserati jäisi pois, mutta ompa noita Ascareja ja muita GT3:ssa. Tosin en ole ihan varma mikä GT2:n ja GT3:n ero taas olikaan.
 
Ylös