Tuskinpa Kimistä olisi kamalasti kuultu F1-piireissä, jos hän ei osaisi sanoa riittävän kuuluvalla äänellä mikä autossa on vikana. Varmasti Kimi on kertonut minkälaisen autostaan haluaa ja varmaan myös purkanut turhautumistaan lähimpiin työkavereihin kun homma ei ole luistanut. Samoin tallin puolelta ollaan pyritty kuuntelemaan.
Mikäli kommunikaatio on todellakin ollut se suurin ongelmien aiheuttaja, veikkaisin vähän että Kimi on ehkä tottunut erilaiseen (= McLarenmaiseen) organisaatiokulttuuriin, vaikkei ole siitä erityisemmin nauttinut. McLarenilla varmaan riitti että kuski kertoi kisainsilleen mitä halusi ja kisainssi käänsi vaatimukset kirjalliseksi asiakirjaksi insinöörien ymmärtämälle kielelle, jota sitten puitiin kaikenlaisissa palavereissa kuin kokouksen asialistaa. Ferrarilla on ehkä totuttu vähän enemmän siihen, että jos joku haluaa asioiden tapahtuvan, täytyy heilutella niitä käsiä suureleisesti ja korottaa ääntä perilatinolaiseen tapaan jne. Se taas on tällaiselle pohjoisen keskivertojähylle varsin vastenmielistä jos ei ole mitään oikeaa syytä, eli vakavaa kuoleman hätää käsillä.
Kumpi osapuoli olisi siinä tapauksessa "syyllinen"? Ei kumpikaan. Tallin tulisi osaltaan mukautua kuljettajan toimintatapoihin (koska hän sentään on se kaveri johon panostetaan aikamoinen määrä resursseja) ja kuljettajan tulisi sopeutua tallin toimintatapoihin. Kuitenkin viime kaudella Ferrari voitti molemmat mestaruudet, että tuskin se kommunikaatio sinällään on keskeinen ongelma. Tai sitten Räikkönen on vaan niin kova rattimies, että ajoi viime kauden selkeästi paremmin kuin tallikaveri vaikka auto oli vain sinne päin. :tongue: