Nicolelle:
Silloin kun herrat Kimi ja Schumi ajelivat keskenään, oli huomattavissa erittäin selkeä ero kuljettajien ajotyyleissä. Tämä kuitenkin johtui pitkälti renkaista. Michaelin käyttämät Bridgestonet eivät olleet sivuttaispidossa Michelinien tasolla. Toisaalta Michelin ei pärjännyt jarrutus- ja kiihdytyspidossa opponentilleen.
Nämä syyt johtivat mielestäni varsin loogisesti tilanteeseen, jossa esim. Kimi ja Alonso vetivät Misukoilla aivan eri linjoilla mutkat kuin Schumi. Heillä oli mahdollista tulla mutkaan laakealla linjalla, kääntää sitten terävästi sisään- ja luottaa siihen, että sivuttaispitoa riittää. Schumi sen sijaan hyödynsi hienosti Bridgen vahvuuksia. Hän tuli mutkaan selvästi suoremmin lähemmäksi apexia, käänsi auton, ja oli hyvin nopeasti takaisin kaasulla.
Tämän tyylin Massa opiskeli Schumilta niin hyvin, että oppipoika pisti kampoihin ja oli jopa useimmiten Schumia nopeampi mestarin viimeisen vuoden jälkimmäisellä puolikkaalla -myös pisteissä.
Minusta tuntuu, että Kimi ei ole koskaan päässyt kunnolla "sisään" tähän Bridge-Ferrari tyyliin. Sanotaan kuin vaan, niin vuodesta 2002 lähtien Shumi, Bridge ja Ferrari olivat kehittäneet auton, joka kulki useimmiten erittäin junamaisesti aliohjaten, lukuunottamatta vuoden 2005 "katastrofia".
Loistava esimerkki löytyy youtubesta(brasilia 2006), kun Schumi hiillostaa viimeisessä kisassaan Kimiä usean kierroksen ajan huomattavasti nopeammalla autolla. On boardista näkee helposti, että hänen ei tarvitse - ja vaikka tarvitsisi, niin tuskin muuttaisi tyyliään - revittää koko radan leveydeltä, vaan ajella hillitysti jarruttaen syvälle apexiin- jonka pisteessä tiukka kääntö, ja sitten vaan kaasua reilusti auki. Ja vauhti riittää.
Kimin kannalta on tietysti valitettavaa, että Ferrarin peruskäyttäytyminen on edelleen samanlaista. Onni taas on siinä, että sliksit tarjoavat jokatapauksessa Kimin toivomaa sivuttaispitoa enemmän. Eli aika fifty-sixty kai.