Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Olen vähän karsastellut ottaa kantaa tämän toikin aivopieruihin, mutta kyllä tämä on jo klassikko syntyessään. :) Etenkin näin testikieltokaudella. Joillekin nähtävästi jäätelönsyönti ja italialaisen laatumedian harkitut ja älykkäät analyysit Kimin tilanteesta ovat liikaa.
No nyt kun kerran alennuit kommentoimaan, niin kummanko itse ottaisit, Alonson vai Kimin?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No nyt kun kerran alennuit kommentoimaan, niin kummanko itse ottaisit, Alonson vai Kimin?
Kysymys ei ollut minulle asetettu, mutta niin Dennisillä kuin Ferrarinkin johdolla on ollut mahdollisuus seurata Kimin ja Alonso dataa ja kierrosanalyysejä - molemmat ovat valinneet Kimin. Ron valitsi toki Alonsonkin, mutta vasta Kimin jälkeen. Myös Schumacher antoi asiasta mielipiteensä ja suositteli Ferrarille Kimiä.

En ole näissä asiantuntija joten uskon edellämainittuja. Se, onko Ferrarilla ollut tarjottavana Kimille hänelle mieluista työkalua onkin jo toinen juttu, mutta ei tarkoita, että sellaista olisi välttämättä Alonsollekaan.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
F1-talli Ferrarin tiistainen ilmoitus MM-sarjan jättämisestä saa täyden tuen tallin suomalaiskuski Kimi Räikköseltä. Italialaistalli ilmoitti vetäytyvänsä sarjasta, mikäli kansainvälinen autoliitto FIA ei muuta ensi kaudeksi suunnittelemaansa 45 miljoonan euron budjettikattoa.

Suomalainen ei näe koko lajia enää samanlaisena jos hänen edustamansa talli vetäytyy ensi kaudelta.

- On vaikeaa kuvitella Formula 1 -sarjaa ilman Ferraria. Kun ajoin McLarenilla, vertailukohtamme oli aina Ferrari. Ja kun tulin Ferrarille, tajusin, että se on paljon enemmän kuin vain talli. Se on legenda, sanoi Räikkönen Ferrarin kotisivuilla.

- Olen aina halunnut ajaa kilpaa kaikella missä on moottori ja olen aina pitänyt formula ykkösiä moottoriurheilun suurimpana lajina. Joten jos säännöt tosiaan muuttuisivat kuten FIA on ehdottanut, olisi todella hankala ajatella formuloita tällaisina kuin ne tänään ovat.

Yksi FIA:n ehdotus oli, että budjettikaton käyttöönottavista talleista saisi käyttöönsä eri säännöt kuin ilman kulukattoa ajavat tallit.

- En voi kuvitella kuskeja kilpailevan keskenään eri säännöin rakennetuilla autoilla. Se ei olisi hyväksi lajille eikä faneille. Olisi todella harmi, jos se toteutuisi ja ymmärrän hyvin, että Ferrarin kaltainen talli haluaa ajaa kilpaa jossain muussa sarjassa, Räikkönen päättää.


MTV3

Hyvää tekstiä Kimin suusta, täyttä asiaa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
...En ole näissä asiantuntija joten uskon edellämainittuja. Se, onko Ferrarilla ollut tarjottavana Kimille hänelle mieluista työkalua onkin jo toinen juttu, mutta ei tarkoita, että sellaista olisi välttämättä Alonsollekaan.
Mitenkäs noiden veijareiden ajotyylit menee? Eikös Alonson ajotyyli ole juuri sellainen mikä sopisi Ferrarin autolle paremmin?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mitenkäs noiden veijareiden ajotyylit menee? Eikös Alonson ajotyyli ole juuri sellainen mikä sopisi Ferrarin autolle paremmin?
No, itseasiassa en osaa sanoa paljonko Alonson alustan säätötoiveet poikkeavat edellämainituista. Sehän on tiedetty, että niin Schumi kuin nykyään Massa haluaa autostaan aliohjaavia. Kimi puolestaan kääntää autoa pienesti ja tarkasti ja haluaa näin ollen tarkan ohjauksen. Näiden myötä hän myös rasittaa renkaita Massaa vähemmän. Ongelma ei kuitenkaan ymmärtääkseni ole niin suuri kuin välillä täälläkin saa käsityksen. Asia vain viime vuonna kärjistyi, koska aliohjausta korjaamalla renkaat eivät saavuttaneet lämpöjä - välillä eivät jarrutkaan. Nyt kun mekaanisen pidon merkityksen suurentuessa sliksien myötä tuo säätöikkuna suureni oleellisesti, niin se on täysin säädettävissä molemmille Ferrarikuskeille.

Sen sijaan, kun edelleen Bridgestone renkaiden ominaisuudet heittelehtivät ja niiden merkitys on keskeinen - on Kimillä usein hieman töitä ohjaustasapainon löytämiseksi. Tähän kun vielä sekoitetaan nyt takapäähän lisääntynyt d.force diffuuseriuudistuksen myötä - lienee Massalla hieman lyhyempi matka omiin säätöihin. Eikä asiaa helpota Kersin paino, joka on poissa painojakauman säätövarasta.

Voidaan katsoa, että Scumin perintö tallissa hieman puoltaa sitä, että aliohjaava auto on heille helpompi miellettävä - mutta tiedä sitten onko enää näin ainakaan haitassa määrin. Kimi on selvästi ollut 60:sen ohjaukseen tyytyväisempi kuin viimevuotiseen, samoin oli B-mallin, joten kaiketi se balanssi sieltä löytyy.

Toisaalta voidaanhan nähdä, että Massallakin on välillä vaikeaa ohjauksensa kanssa - ne vain tulee täältäkatsoen helposti sivuutettua.

Joku muu, Alonsoa seurannut saisi sanoa kuinka hän tähän nähden autoaan vie. Ainakin Luis osasi ajaa autoa joka Alonsollekin sopi. Kimistä puolestaan on sanottu, että harva vie autoaa kisassa niin tarkasti kuin hän. Tarkoittaa, että radan reunalla seurannut, on hämmästellyt kuinka kierros toisen jälkeen Kimi tuo auton kurvin määrätystä kohdasta lähes millilleen samasta paikasta. Tämä usein unohdetaan, kun Kimi toisaalta on varsin luova ratkaisuissaan kisatiimellyksessä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Joku muu, Alonsoa seurannut saisi sanoa kuinka hän tähän nähden autoaan vie. Ainakin Luis osasi ajaa autoa joka Alonsollekin sopi. Kimistä puolestaan on sanottu, että harva vie autoaa kisassa niin tarkasti kuin hän.
Se mikä minulle on jäänyt mieleen, niin ainakin Brundle väitti Kimin Ja Schumin tyylin olleen aika samankaltaisia, eli tykkäävät molemmat enemmän yliohjaavasta autosta. Hamiltonin tyyliä on myös kuvailtu samankaltaiseksi. Eli enemmän pitoa edessä, käännetään aggressiivisesti mutkaan.

Alonsosta olen sitten kuullut sellaista juttua, että tykkäisi enemmän aliohjaavasta. Ja joidenkin juttujen perusteella '07 McLaren ei oikein sopinutkaan Alonsolle, vaan paremmin Hamiltonille. Oliko tämä Kimin perintöä? Alonso joutuikin täten soveltamaan ajotyyliään enemmän Hamiltonin suuntaan, kuten myös Heikki hänen jälkeensä.

Mutta voihan asia olla niinkin, että kuljettajat ajavat sillä tyylillä mikä juuri sen hetkisellä autolla toimii parhaiten, tottuvat sitten siihen, ja kun eteen laitetaankin erilainen paketti, vie hetken tottua erilaiseen tyyliin. Mutta toki kuskeilla on se luontainen ajotyyli, jonka ovat oppineet jo kartingissa. Esimerkiksi Hamiltonilla kerrotaan olevan edelleen samanlainen tyyli kuin aina ennenkin.

Se, että Alonso joutui muuttamaan ajotyyliään Maccalla, ja Kimi Ferrarilla, johtuu osaksi toki myös renkaista.. molemmat olivat tottuneet laatu-Michelineihin, jotka kestää isompaakin rääkkiä. Sitten kun alle pistettiin siltakivet kivikaudelta, järkytys olikin suuri.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mainittakoon, että kun Massa oli Torinossa harjoittelemassa simulaattorilla Monacoa varten - oli Kimi Maranellossa ferrarin johdon ja tekniikan kanssa kokouksessa jossa analysoitiin kauden alussa tapahtuneita virheitä ja työtapaparannuksia. Kimi ei suinkaan ollut paikalla omien virheittensä vaan tallin tekemien virheiden vuoksi ja niihin kommentoimassa. Tiedättehän sanonnan johtokunnan palavereista ja taistosta - huonoimmassa asemassa on se, ketä ei ole edes kutsuttu. No, anyway - Kimihän ei pidä lainkaan simulaattoreista.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Mainittakoon, että kun Massa oli Torinossa harjoittelemassa simulaattorilla Monacoa varten - oli Kimi Maranellossa ferrarin johdon ja tekniikan kanssa kokouksessa jossa analysoitiin kauden alussa tapahtuneita virheitä ja työtapaparannuksia. Kimi ei suinkaan ollut paikalla omien virheittensä vaan tallin tekemien virheiden vuoksi ja niihin kommentoimassa. Tiedättehän sanonnan johtokunnan palavereista ja taistosta - huonoimmassa asemassa on se, ketä ei ole edes kutsuttu. No, anyway - Kimihän ei pidä lainkaan simulaattoreista.
Tämä oli kiinnostava tieto, kiitos.

Ja Mikael, ethän pahastu kun olen yhden aikaisemman kommenttisi kääntänyt englanniksi toiselle foorumille ja maininnut samalla nimesi - olivat todella kiitollisia tiedosta ja ihmettelivät miten paljon suomalaiset tietävät teknisistä asioista ;)

Olisin kysynyt vielä Schumacherin ajotyylistä... Olen itse ymmärtänyt että hänellä on ollut päinvastainen ajotyyli kuin Kimillä ja yksi taas väittää kivenkovaan että Kimin ja Schumin ajotyylit olisivat samanlaisia. Miten se oikeasti on?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jaa'a. Nyt on jo vähän unohtunut tuo smaikkelin tyyli. F1racing mm näitä aikoinaan ansiokkaasti kirjoitteli. Scumihan kuitenkin liu'utteli takarenkaita ja sikäli sitä voi luonnehtia yliohjaavaksi, mutta hän käytti paljon jarrua kaasun kanssa ja siksikin auton säädot oli melko erilaiset monen tallikaverinsa suhteen. Schumilla tyylillä myös renkaat kuluivat. Silloin oli myös jos jonkinlaista elektroniikkaa apuna näissä. Anyway - Schumi oli tunnettu siitä, että käänsi autoa jarrua käyttäen.

Kimi taas tekee käännökset lyhyesti, nopeasti ja tarkasti. Ja jos auto neutraalista johonkin poikkeaa, niin mielummin taka-akseli kevyempänä yliohjaavaan suuntaan. Näistä syistä myös renkaat ja polttoaine säästyvät. Kimi siis jarruttaa renkaat mahdollisimman suorina.

Massahan joutui opettelemaan Schumin tyylin, muuta vaihtoehtoa tuskin autolla olisi ollutkaan. Varmasti hän nyttemmin voi jo vapaammin tehdä asioita ihan omalla tyylillään mutta osansa schumi tyyliin varmasti jätti.

Tälläisiin käsityksiin olen tullut niistä mitä nyt lukenut on näistä saanut. Mutta kun näistä välillä puhutaan niin kaunopuheisesti, niin ristiriitaisuuksiakin kuvauksissa on.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Jaa'a. Nyt on jo vähän unohtunut tuo smaikkelin tyyli. F1racing mm näitä aikoinaan ansiokkaasti kirjoitteli. Scumihan kuitenkin liu'utteli takarenkaita ja sikäli sitä voi luonnehtia yliohjaavaksi, mutta hän käytti paljon jarrua kaasun kanssa ja siksikin auton säädot oli melko erilaiset monen tallikaverinsa suhteen. Schumilla tyylillä myös renkaat kuluivat. Silloin oli myös jos jonkinlaista elektroniikkaa apuna näissä. Anyway - Schumi oli tunnettu siitä, että käänsi autoa jarrua käyttäen.

Kimi taas tekee käännökset lyhyesti, nopeasti ja tarkasti. Ja jos auto neutraalista johonkin poikkeaa, niin mielummin taka-akseli kevyempänä yliohjaavaan suuntaan. Näistä syistä myös renkaat ja polttoaine säästyvät. Kimi siis jarruttaa renkaat mahdollisimman suorina.

Massahan joutui opettelemaan Schumin tyylin, muuta vaihtoehtoa tuskin autolla olisi ollutkaan. Varmasti hän nyttemmin voi jo vapaammin tehdä asioita ihan omalla tyylillään mutta osansa schumi tyyliin varmasti jätti.

Tälläisiin käsityksiin olen tullut niistä mitä nyt lukenut on näistä saanut. Mutta kun näistä välillä puhutaan niin kaunopuheisesti, niin ristiriitaisuuksiakin kuvauksissa on.
Kiitos Mikael, oli tosi selkeästi selitetty :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
täällä foorumilla on näistä ajotyyleistä vanhaa asiaa vaikka kuinka. Mm Schumi/Barrichello hakusanoilla lainaus ansiokkaasta vertailusta näiden miesten välillä. Sieltä varmaan löytyisi muistinvirkistystä scuminkin tyylistä.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
täällä foorumilla on näistä ajotyyleistä vanhaa asiaa vaikka kuinka. Mm Schumi/Barrichello hakusanoilla lainaus ansiokkaasta vertailusta näiden miesten välillä. Sieltä varmaan löytyisi muistinvirkistystä scuminkin tyylistä.
Thanks Mikael, en tullut edes ajatelleeksi sitä kun tulee yleensä vain seurattua meneillään olevia keskusteluja ja toivottavasti opittuakin jotakin siinä sivussa.

Ja kiitos siitä että vastailet kysymyksiin. Hei, mistä olet lukenut Ferrarin johtokokouksesta Maranellossa, yritin etsiä sitä?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ja kiitos siitä että vastailet kysymyksiin. Hei, mistä olet lukenut Ferrarin johtokokouksesta Maranellossa, yritin etsiä sitä?
Suomenkielisenä löytyy ainakin Iltasanomista verkkoversio ja tämänpäiväinen, lyhyesti. En saa näin mobiilista nyt linkkiä mukaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nicolelle:

Silloin kun herrat Kimi ja Schumi ajelivat keskenään, oli huomattavissa erittäin selkeä ero kuljettajien ajotyyleissä. Tämä kuitenkin johtui pitkälti renkaista. Michaelin käyttämät Bridgestonet eivät olleet sivuttaispidossa Michelinien tasolla. Toisaalta Michelin ei pärjännyt jarrutus- ja kiihdytyspidossa opponentilleen.

Nämä syyt johtivat mielestäni varsin loogisesti tilanteeseen, jossa esim. Kimi ja Alonso vetivät Misukoilla aivan eri linjoilla mutkat kuin Schumi. Heillä oli mahdollista tulla mutkaan laakealla linjalla, kääntää sitten terävästi sisään- ja luottaa siihen, että sivuttaispitoa riittää. Schumi sen sijaan hyödynsi hienosti Bridgen vahvuuksia. Hän tuli mutkaan selvästi suoremmin lähemmäksi apexia, käänsi auton, ja oli hyvin nopeasti takaisin kaasulla.

Tämän tyylin Massa opiskeli Schumilta niin hyvin, että oppipoika pisti kampoihin ja oli jopa useimmiten Schumia nopeampi mestarin viimeisen vuoden jälkimmäisellä puolikkaalla -myös pisteissä.

Minusta tuntuu, että Kimi ei ole koskaan päässyt kunnolla "sisään" tähän Bridge-Ferrari tyyliin. Sanotaan kuin vaan, niin vuodesta 2002 lähtien Shumi, Bridge ja Ferrari olivat kehittäneet auton, joka kulki useimmiten erittäin junamaisesti aliohjaten, lukuunottamatta vuoden 2005 "katastrofia".

Loistava esimerkki löytyy youtubesta(brasilia 2006), kun Schumi hiillostaa viimeisessä kisassaan Kimiä usean kierroksen ajan huomattavasti nopeammalla autolla. On boardista näkee helposti, että hänen ei tarvitse - ja vaikka tarvitsisi, niin tuskin muuttaisi tyyliään - revittää koko radan leveydeltä, vaan ajella hillitysti jarruttaen syvälle apexiin- jonka pisteessä tiukka kääntö, ja sitten vaan kaasua reilusti auki. Ja vauhti riittää.

Kimin kannalta on tietysti valitettavaa, että Ferrarin peruskäyttäytyminen on edelleen samanlaista. Onni taas on siinä, että sliksit tarjoavat jokatapauksessa Kimin toivomaa sivuttaispitoa enemmän. Eli aika fifty-sixty kai. :)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kimin kunniaksi on sanottava, että kukaan toinen ihminen ei ole päässyt näin pitkälle pelkästään kusettamalla. No taito se on tämäkin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kimin kunniaksi on sanottava, että kukaan toinen ihminen ei ole päässyt näin pitkälle pelkästään kusettamalla. No taito se on tämäkin.
Idiootein kommentti pitkään aikaan, onnittelen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Totta, muistankin jutut. Schumi tuli mutkaan ja teki ikäänkuin yhden pyöreähkön suttaisen kulman tuohon suunnanvaihdokseen käyttäen yhtäaikaisesti kaasua ja jarrua - kun samassa Kimi veisteli pienet terävät kolme neljä kulmaa mutkaan ja naputti ne sinne sentilleen samoihin paikkoihin tekemättä niitä kuitenkaan repimällä.

Hyvä tarina aiheesta on. Nämä Ferrarin teknikot olivat niin sisässä schumin tyylissä, että eivät uskoneet testissä nopeaa mutkaa voitavan ajaa niin kuin Kimi näytti se ajaneen. Pidon suhteen se ei pitäisi olla mahdollista ja aikakin kieli oikaisusta kierroksella. Sama kuitenkin toistui ja data selvästi kertoi, että näinkin sen voi ajaa. Sen jälkeen asiaa voitiinkin lähestyä aivan uudella tavalla - myös teknisesti.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kimin kunniaksi on sanottava, että kukaan toinen ihminen ei ole päässyt näin pitkälle pelkästään kusettamalla. No taito se on tämäkin.
Tuo nimimerkki lienee syntymävuodesta, niin ilmeisesti se oli aika vaikea. No, kirjoitustaito on jo hanskassa, hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kimin kunniaksi on sanottava, että kukaan toinen ihminen ei ole päässyt näin pitkälle pelkästään kusettamalla. No taito se on tämäkin.
Onnittelut myös multa. Tuo kommentti oli jopa idioottimaisempi kuin Renessanssineron viljelemät kirjoitukset Räikköseen liittyen :alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös