Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Kait näille mestareille kelpaisi tasapainoinen auto jota saattaisi säätää haluamakseen. Kimi haluaa kiesiltään tarkkaa ohjausta, Alonson tuskin hänkään luistattelee eturenkaitaan Massan tavoin. Ongelmahan on, että näillä nykyisillä paskarenkailla auto on kisankin sisällä ali- ja yliohjaava. Tarkasti ohjaava ei lainkaan. No, painorajoituksen muutos tuo apua säädettävyyteen, samoin opit kersin sijoituksesta jollei siitä vallan luovuta. Kyllä minä uskon, että Alonso saisi yhtälailla mieleisekseen auton jonka Kimikin. Kimin käsiala tuhoutuu jos eturenkaat ei pidä eikä hänen tarkka muista poikkeava ajolinjojen kanssa työskentely onnistu.
Samaa mieltä. Mutta ei liene Alonsolle tuo eturenkaiden luistatus mikään ongelma:
http://www.youtube.com/watch?v=XN9m6Ok5HcM

EDIT: Täytyy nyt sanoa että video on Michelin ajoilta. Ei nykyiset kumit tuommosta ajoa kestäisi varmasti paitsi warm-up kierroksen. Mutta on kyllä ajotyyli muista poikkeava aika rankasti 05 vuoden Alonsolla.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Samaa mieltä. Mutta ei liene Alonsolle tuo eturenkaiden luistatus mikään ongelma:
http://www.youtube.com/watch?v=XN9m6Ok5HcM

EDIT: Täytyy nyt sanoa että video on Michelin ajoilta. Ei nykyiset kumit tuommosta ajoa kestäisi varmasti paitsi warm-up kierroksen. Mutta on kyllä ajotyyli muista poikkeava aika rankasti 05 vuoden Alonsolla.
Jotenkin tuo nykyrenault vaikuttaa aika yliohjaavalta, mutta Alonso silti panee sen aliohjautumaan tietyissä tilanteissa. Ehkä joillain voimansiirron tai jarrujen asetuksilla? Se tekee ajosta vähän vaappuvan oloista. Unkarin paalukierros: http://www.youtube.com/watch?v=X7V7O8YX4Mk
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kait näille mestareille kelpaisi tasapainoinen auto jota saattaisi säätää haluamakseen.
Taatusti kelpaisi, ei vaan taida olla sellaista pirssiä missään jota voisi säätää (siis nyky rattailla) Alonsolle sekä Kimille. Ongelmana tuppaa olemaan paska säätöikkuna autoissa, jolloin auton perusolemus jo suosii sille sopivaa kuljettajaa.


Matteus aiemmassa postauksessaan on oikeassa viimeisessä lauseessa. Ei missään nimessä Alonso - Räikkönen ole optimaalinen pari. Massa ja Alonso sopisi ajotyylien puolesta huomattavasti paremmin, mutta tässä parissa taitaisi olla muita ongelmia. Kimi ja Lewis saattaisi olla kovaa tavaraa McLarenilla.

Mielestäni Alonso on kuitenkin kohtalaisen sopeutuvainen kuljettaja, parempi tässä kuin moni muu kuten Kimi. Alonso pystyi varsin hyvään ajoon McLarenilla joka ei missään nimessä ollut Alonson mieleisekseen. Heikin kohdalla puhuttiin ensimmäisen kauden loppupuolella ajotyylin muutoksesta, Alonson kohdalla siitä ei tarvinnut puhua.

Mutta asia vain tuppaa olemaan niin, että se joka saa auton säädöt kohdalleen (kisakohtaiset erot) niin pärjää tallikaveriaan paremmin. Piquet tuskin sai kertaakaan hänelle parasta autoa.

Kovalainen oppi Renaultin autojen tyylin Alonson aikoina ja maksaa siitä nyt "veroa" McLarenilla. Massa oppi Ferrarin tyylin Schumin aikoina ja on nauttinut siitä muutamat vuodet. En tiiä pitääkö paikkaansa, mutta tällane kutina on tullut. Vastaavasti Kimi oppi Larenin tyylin eikä ole täysin iskussa Ferrarilla.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Itse veikkaan että Kimi vaihtaa Team BBC:lle korvaamaan potkut saanutta STIGIÄ..

Ei paljo tarvi höpötellä, saa vaan vetää
Tota oon aina miettiny, olis täydellinen homma Kimille, tietysti palkka ei olis ihan samaa ku F1:ssä. Sais vaan ajaa hienoja, nopeita autoja, ilman haastatteluja ja kaikkea oheisp****a.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Vai että lipsua.... Mä ainakin olisin tyytyväinen jos pystyn olla edellä nopeamia autoja!
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vai että lipsua.... Mä ainakin olisin tyytyväinen jos pystyn olla edellä nopeamia autoja!
Joni, imthesun (suom. olen aurinko) tarkoittaa tuolla lipsumisella Kimin kommenttia. Eli normaalisti Kimi on sanonu että aina yritetää voittaa eikä kakkos tai kolmostilasta oo mitään iloa. Nyt Kimi sanoo tossa että kolmostila antaa joitain hyviä fiiliksiä tms. Eli tämän suhteen Kimin ote alkaa lipsua, "tähden" (imthesun) mielestä. Ja melkeinpä voisin itsekin yhtyä tuohon. :thumbup:
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Joni, imthesun (suom. olen aurinko) tarkoittaa tuolla lipsumisella Kimin kommenttia. Eli normaalisti Kimi on sanonu että aina yritetää voittaa eikä kakkos tai kolmostilasta oo mitään iloa. Nyt Kimi sanoo tossa että kolmostila antaa joitain hyviä fiiliksiä tms. Eli tämän suhteen Kimin ote alkaa lipsua, "tähden" (imthesun) mielestä. Ja melkeinpä voisin itsekin yhtyä tuohon. :thumbup:
Ei ole paljon Ferkulle noita podium sijoituksia ropissut tänä vuonna, niin kait se on pakko olla tyytyväinen, kun sinne harvoin nykyään pääsee ja samalla vielä jättää papereilla edellä olevia autoja taakseen. Niinkun Valenciassa Heikin ja Jensonin sekä Red Bullit. :)
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Kimin rämpiessä viimekaudella kirjoitettiin jatkosopimus Ferrarille, joten minun järkeeni ei mahdu että nyt oltaisiin antamassa fuduja hyvien ajosuoritusten jälkeen.

Tosin mistä sitä tietää, tallin nykyinen johtoporras kun on mitä on.
Mistä tiedät että Kimille tehtiin jatkosopimus viime kaudella, jotkut huhut väittivät että optio oli Räikkösen käsissä ja hän nimenomaan halusi jatkaa Ferrarilla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mistä tiedät että Kimille tehtiin jatkosopimus viime kaudella, jotkut huhut väittivät että optio oli Räikkösen käsissä ja hän nimenomaan halusi jatkaa Ferrarilla.
Tehtiin = tekivät, eli sopimuksessa tietenkin kaksi osapuolta. Räikkösen käsissä se sopimus on nytkin, mutta rahaa niiden purku aina maksaa jommalle kummalle.
 

Miikka81

Active member
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
32
Samaten varsin tasapäiset suoritukset Ferrarikuskien kesken ovat nostaneet Massan arvostusta, eivät laskeneet Kimin.
Olemme ilmeisesti seuranneet eri lähteitä, koska ennen kahta viimeistä osakilpailua kansainvälinen media nimenomaan keskittyi Räikkösen arvostelemiseen. Kyllä Kimin maine on (median silmissä) ollut koko alkukauden tasaisessa laskussa, mutta jälleen nähtiin, että pari hyvää suoritusta ja kirjoitukset kääntyvät aivan eri suuntaan.

Mielestäni on kuitenkin vaikea sanoa Kimin tasosta yhtään mitään näiden kahden viimeisenkään kisan perusteella, koska aikaisemmassa kisassa Kimillä ei ollut minkäänlaista vertailukohtaa ja Valenciassa vertailukohteena ollut kuljettaja luuli olevansa turva-auton ratissa. Tästä huolimatta toivon, että Kimi ottaisi Span kisasta mitalin kotiin ja Badoer löytäisi "edes" sekunnin lisää vauhtia kierrokselle.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Tehtiin = tekivät, eli sopimuksessa tietenkin kaksi osapuolta. Räikkösen käsissä se sopimus on nytkin, mutta rahaa niiden purku aina maksaa jommalle kummalle.
Niin, tässä jää siis avoimeksi olisiko Ferrari ottanut Räikkösen kuljettajaksi tälle kaudelle ellei heillä olisi voimassa oleva sopimus jonka "langat" olivat Kimillä. Se vie pohjan argumentilta että miksi sitten tehtiin jatkosopimus tälle ja seuraavalle kaudelle jos kerran Alonso haluttiin talliin. Sopimus oli aluperinkin ainakin kolmivuotinen, ja siitä on vaikea päästä tallin puolelta eroon, mikä on tietenkin meidän suomalaisten kannalta hyvä asia.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, tässä jää siis avoimeksi olisiko Ferrari ottanut Räikkösen kuljettajaksi tälle kaudelle ellei heillä olisi voimassa oleva sopimus jonka "langat" olivat Kimillä. Se vie pohjan argumentilta että miksi sitten tehtiin jatkosopimus tälle ja seuraavalle kaudelle jos kerran Alonso haluttiin talliin. Sopimus oli aluperinkin kolmivuotinen, ja siitä on vaikea päästä tallin puolelta eroon, mikä on tietenkin meidän suomalaisten kannalta hyvä asia.
Sopimuksen purku optiovaiheessa voisi olettaa olevan halvempaa kuin kesken sopimuskauden. Samaten etenkin sen lyhentäminen optiovaiheessa. Eli voi olla, että Kimi lunasti optionsa johon hyvät tulokset hänet oikeuttivat, mutta silti Ferrari allekirjoitti mukisematta useampivuotisen jatkon josta ne nyt sitten pyrkisivät eroon vaikka jo sopimuskaudella olisivat kirjanneet myös Alonson kanssa uuden sopimuksen Kimin optiosta tietoisena.
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
No nyt Kimi on sitten menossa Renaultille (tai ralliin):
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1723872

Olen pysynyt tässä hissuksiin, kun tästä koko jupakasta on niin vaikea sanoa mitään.

Keskeisenä kysymyksenä on minulla edelleen mielessä, että miksi ihmeessä Ferrarin (tai edes Santanderin) kannattaisi heittää huippuluokan kuljettaja menemään. Vaikka olen ns. Kimi-fani tai vastaava, voin rehellisesti tunnustaa, että minuakin mietityttää, että edellinen kausi ei ihan täysin putkeen mennyt. Toisaalta täytyy muistaa, että alkukaudesta Kimi oli pitkälti rautaa ja loppukauden kisoissa, kun auton kanssa palattiin vanhaan, näkyi Kimin otteissa vähintäänkin merkkejä siitä Kimistä, johon esim. McLaren-aikoina totuimme. Tämä kausi on ollut mielestäni Kimiltä autoon nähden täysin "hyväksyttävä".

Massa, joka on erittäin hyvä kuljettaja, on pistänyt Kimille hyvin hanttiin ja ollut välillä parempikin. F1-autoilun ollessa monen asian summa, en lähtisi tuomitsemaan Kimiä siitä, että hän ei ole vienyt Massaa kuin pässiä narussa. Jotenkin absurdia on se, että jollain tasolla kuvitellaan, että Alonso, erinomainen hänkin, toisi jotain lisää Ferrarille. Ainoastaan henkilökemioiden osalta tämä saattaa olla mahdollista. Osa väittää, että Kimi on ajanut hyvin vain silloin kuin hänellä on hyvä auto. Tämä ei kuitenkaan ole koko uraa ajatellen paikkansa. Taisi olla Montoya esimerkiksi, joka totesi, että Kimi sai aikaan ihme suorituksia, auton suorituskyvystä (tai sen puutteesta) huolimatta.

Kimin motivaation liittyvät puheet ovat kanssa kovin vaikeita ymmärtää. Jos Kimi olisi ns. tyytynyt maailmanmestaaruuteen, miksi hänen alkukautensa viime vuonna oli kuitenkin terävä?

Lisäksi täytyy vielä todeta, vaikkakin Kimin viestiketjussa, että myöskään Alonso ei ole tehnyt mitään niin ihmeellistä, että olisi sillä ansaitsemassa paikkaa Ferrarilta.

Kaikki on kuitenkin mahdollista, mutta jos Kimi joutuu syrjään tahtomattaan, toivon, että hän löytää tallipaikan ja ilostuttaa fanejaan vielä ainakin vuoden.
Jos Ferrari dumppaa hänet, toivon, kuten joku muukin täällä taisi toivoa, että Kimi käyttää kaikki juridiset keinot Ferraria vastaan. Kimi ei taatusti ole suorittanut niin huonosti että sopimusoikeudellisesti katsoen purkuperusteet täyttyisivät. Mikään puolikas kompensaatio ei siten riitä. Jos toinen sopimusosapuoli jättää oman suoritusvelvollisuutensa suorittamatta (Ferrarin osalta palkka ja kisakuskin paikka), on rikottu osapuoli sopimusoikeudellisten periaatteiden mukaan asetrttava siihen asemaan, jos sopimus olisi täytetty asiamukaisesti.

Katsotaan, miten käy. Itse haluan vielä sitä korostaa, että olisi joskus kiva, jos ihmiset pysyisivät mielipiteissään yhtä kisataukoa pidemmissä sykleissä. Itse pidin, pidän ja aion pitää Kimiä erittäin hyvänä ja lahjakkaana - kenties jopa "aikansa parhaana" - kuljettajana.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
No nyt Kimi on sitten menossa Renaultille (tai ralliin):
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1723872

Olen pysynyt tässä hissuksiin, kun tästä koko jupakasta on niin vaikea sanoa mitään.

Keskeisenä kysymyksenä on minulla edelleen mielessä, että miksi ihmeessä Ferrarin (tai edes Santanderin) kannattaisi heittää huippuluokan kuljettaja menemään. Vaikka olen ns. Kimi-fani tai vastaava, voin rehellisesti tunnustaa, että minuakin mietityttää, että edellinen kausi ei ihan täysin putkeen mennyt. Toisaalta täytyy muistaa, että alkukaudesta Kimi oli pitkälti rautaa ja loppukauden kisoissa, kun auton kanssa palattiin vanhaan, näkyi Kimin otteissa vähintäänkin merkkejä siitä Kimistä, johon esim. McLaren-aikoina totuimme. Tämä kausi on ollut mielestäni Kimiltä autoon nähden täysin "hyväksyttävä".

Massa, joka on erittäin hyvä kuljettaja, on pistänyt Kimille hyvin hanttiin ja ollut välillä parempikin. F1-autoilun ollessa monen asian summa, en lähtisi tuomitsemaan Kimiä siitä, että hän ei ole vienyt Massaa kuin pässiä narussa. Jotenkin absurdia on se, että jollain tasolla kuvitellaan, että Alonso, erinomainen hänkin, toisi jotain lisää Ferrarille. Ainoastaan henkilökemioiden osalta tämä saattaa olla mahdollista. Osa väittää, että Kimi on ajanut hyvin vain silloin kuin hänellä on hyvä auto. Tämä ei kuitenkaan ole koko uraa ajatellen paikkansa. Taisi olla Montoya esimerkiksi, joka totesi, että Kimi sai aikaan ihme suorituksia, auton suorituskyvystä (tai sen puutteesta) huolimatta.

Kimin motivaation liittyvät puheet ovat kanssa kovin vaikeita ymmärtää. Jos Kimi olisi ns. tyytynyt maailmanmestaaruuteen, miksi hänen alkukautensa viime vuonna oli kuitenkin terävä?

Lisäksi täytyy vielä todeta, vaikkakin Kimin viestiketjussa, että myöskään Alonso ei ole tehnyt mitään niin ihmeellistä, että olisi sillä ansaitsemassa paikkaa Ferrarilta.

Kaikki on kuitenkin mahdollista, mutta jos Kimi joutuu syrjään tahtomattaan, toivon, että hän löytää tallipaikan ja ilostuttaa fanejaan vielä ainakin vuoden.
Jos Ferrari dumppaa hänet, toivon, kuten joku muukin täällä taisi toivoa, että Kimi käyttää kaikki juridiset keinot Ferraria vastaan. Kimi ei taatusti ole suorittanut niin huonosti että sopimusoikeudellisesti katsoen purkuperusteet täyttyisivät. Mikään puolikas kompensaatio ei siten riitä. Jos toinen sopimusosapuoli jättää oman suoritusvelvollisuutensa suorittamatta (Ferrarin osalta palkka ja kisakuskin paikka), on rikottu osapuoli sopimusoikeudellisten periaatteiden mukaan asetrttava siihen asemaan, jos sopimus olisi täytetty asiamukaisesti.

Katsotaan, miten käy. Itse haluan vielä sitä korostaa, että olisi joskus kiva, jos ihmiset pysyisivät mielipiteissään yhtä kisataukoa pidemmissä sykleissä. Itse pidin, pidän ja aion pitää Kimiä erittäin hyvänä ja lahjakkaana - kenties jopa "aikansa parhaana" - kuljettajana.
Kimin status huippukuljettana on laskenut nimenomaan sen takia että hän ei ole voittanut Massaa selkeästi, siitähän on kyse. Nyt kun Massa on poissa Kimi näyttää taas yhtä hyvältä kuin ennenkin. Massa on aliarvostettu. Toisaalta jos ajatellaan tätä Kimin paikan viejää niin Alonsolla on ollut 2 kautta huonoin F1-kuski tallikaverina ja sen rinnalla Alonso on näyttänyt jumalalta. Nyt Grosjean muuten ajoi ensimmäisessä kisassa nopeamman kierroksen kuin Fernando.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
"IS Urheilu kertoi jo viime viikonloppuna, että Ferrari-pomo Luca di Montezemolo on keskustellut Renault'n tallipäällikön Flavio Briatoren kanssa mahdollisuudesta siirtää Räikkönen ranskalaistalliin Alonson paikalle."

Joopa joo. Ihan varmasti. IS Urheilu selvästi rulaa.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
"IS Urheilu kertoi jo viime viikonloppuna, että Ferrari-pomo Luca di Montezemolo on keskustellut Renault'n tallipäällikön Flavio Briatoren kanssa mahdollisuudesta siirtää Räikkönen ranskalaistalliin Alonson paikalle."

Joopa joo. Ihan varmasti. IS Urheilu selvästi rulaa.
Veikkaan että Kimi jättäisi mielummin ensi kauden palkan kokonaan saamatta kuin että menisi Rellulle.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Veikkaan että Kimi jättäisi mielummin ensi kauden palkan kokonaan saamatta kuin että menisi Rellulle.
Mutta hei, Relluhan on ensi kaudella todella hyvä kun tämä mies joka toi Mclarenille omien sanojensa mukaan 0.6 sekuntia ja on maailman paras autonkehittäjä on kehittänyt sitä kaksi vuotta :). Tulokset ovat näkyvillä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös