No nyt Kimi on sitten menossa Renaultille (tai ralliin):
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1723872
Olen pysynyt tässä hissuksiin, kun tästä koko jupakasta on niin vaikea sanoa mitään.
Keskeisenä kysymyksenä on minulla edelleen mielessä, että miksi ihmeessä Ferrarin (tai edes Santanderin) kannattaisi heittää huippuluokan kuljettaja menemään. Vaikka olen ns. Kimi-fani tai vastaava, voin rehellisesti tunnustaa, että minuakin mietityttää, että edellinen kausi ei ihan täysin putkeen mennyt. Toisaalta täytyy muistaa, että alkukaudesta Kimi oli pitkälti rautaa ja loppukauden kisoissa, kun auton kanssa palattiin vanhaan, näkyi Kimin otteissa vähintäänkin merkkejä siitä Kimistä, johon esim. McLaren-aikoina totuimme. Tämä kausi on ollut mielestäni Kimiltä autoon nähden täysin "hyväksyttävä".
Massa, joka on erittäin hyvä kuljettaja, on pistänyt Kimille hyvin hanttiin ja ollut välillä parempikin. F1-autoilun ollessa monen asian summa, en lähtisi tuomitsemaan Kimiä siitä, että hän ei ole vienyt Massaa kuin pässiä narussa. Jotenkin absurdia on se, että jollain tasolla kuvitellaan, että Alonso, erinomainen hänkin, toisi jotain lisää Ferrarille. Ainoastaan henkilökemioiden osalta tämä saattaa olla mahdollista. Osa väittää, että Kimi on ajanut hyvin vain silloin kuin hänellä on hyvä auto. Tämä ei kuitenkaan ole koko uraa ajatellen paikkansa. Taisi olla Montoya esimerkiksi, joka totesi, että Kimi sai aikaan ihme suorituksia, auton suorituskyvystä (tai sen puutteesta) huolimatta.
Kimin motivaation liittyvät puheet ovat kanssa kovin vaikeita ymmärtää. Jos Kimi olisi ns. tyytynyt maailmanmestaaruuteen, miksi hänen alkukautensa viime vuonna oli kuitenkin terävä?
Lisäksi täytyy vielä todeta, vaikkakin Kimin viestiketjussa, että myöskään Alonso ei ole tehnyt mitään niin ihmeellistä, että olisi sillä ansaitsemassa paikkaa Ferrarilta.
Kaikki on kuitenkin mahdollista, mutta jos Kimi joutuu syrjään tahtomattaan, toivon, että hän löytää tallipaikan ja ilostuttaa fanejaan vielä ainakin vuoden.
Jos Ferrari dumppaa hänet, toivon, kuten joku muukin täällä taisi toivoa, että Kimi käyttää kaikki juridiset keinot Ferraria vastaan. Kimi ei taatusti ole suorittanut niin huonosti että sopimusoikeudellisesti katsoen purkuperusteet täyttyisivät. Mikään puolikas kompensaatio ei siten riitä. Jos toinen sopimusosapuoli jättää oman suoritusvelvollisuutensa suorittamatta (Ferrarin osalta palkka ja kisakuskin paikka), on rikottu osapuoli sopimusoikeudellisten periaatteiden mukaan asetrttava siihen asemaan, jos sopimus olisi täytetty asiamukaisesti.
Katsotaan, miten käy. Itse haluan vielä sitä korostaa, että olisi joskus kiva, jos ihmiset pysyisivät mielipiteissään yhtä kisataukoa pidemmissä sykleissä. Itse pidin, pidän ja aion pitää Kimiä erittäin hyvänä ja lahjakkaana - kenties jopa "aikansa parhaana" - kuljettajana.