Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Kerro mitkä seikat tekevät Alonsosta hyvän johtajan? Mclaren vuosi päättyi tallipäällikön eli pomon kiristämiseen ja Renault vuodet huijaukseen.Loistava johtaja:rolleyes:
En mä tiedä onko Alonso hyvä johtaja eikä se sinällään kiinnosta minua. Jos nyt herra ymmärtäisi että osa keskustelijoista täällä ei koko ajan perusta mielipidettään fanittamiselle, eli jos arvostelen herra X:ää niin se ei johdu siitä että kannatan herra Y:tä. :jaska:

Hyvin tiivistetty.



Huoh. Minusta Kimi on sitä ja tätä, koska hän on seitsemän ja puoli vuotta sitten sanonut, että jäätelö on hyvää, jne. Kyllähän noista Kimin ominaisuuksista tiimipelurina on tullut sisäpiirin tietoa, niin McLarenilta kuin Ferrariltakin. Voisiko olla niin, että Kimiä ei kiinnosta (ja varsinkin hänen taustajoukkojaan) mainoistaa näitä ajamisen ulkopuolisia toimintamalleja samoissa määrin kuin joidenkin muiden kuljettajien.
Tiimipeluri ei ole sama kuin johtaja. Toisaalta kysymys kuuluu että miksi sen kuskin pitäisi tallin toimintaa johtaa? Eikös sitä varten ole tallipäällikkö
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Alonso tulee Kimin tilalle juuri johtaja ominaisuuksien vuoksi.tämän takia kysyin mikä tekee Teflonsosta paremman johtajan? Sinun postaus historiasi on antanut sellaisen kuvan,että olet Teflonso fani.Sori jos olen väärässä:eek: Tallipäällikön hommahan se on johtaa,siinä ollaan samaa mieltä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Erittäin asiallinen analyysi Calvinilta! :ahem:
Ehkä Kimin pitäisi vielä osata lahjoa ihmisiä kuten Schumi teki aikoinaan.

On se kyllä hieno mies tuo Kimi.
Luulenpa että Kimi voisi hieman paremmalla motivoinnilla saavuttaa tiimin tukea taakse, mutta mitäpä se semmosia tekemään ku ajaminen on se mikä kiinnostaa. En kyllä ittekään alkais ihan mitä vain tekemään töissä jotta virmalla menis paremmin, pitäähän se tehä sitä mikä ihtiä kiinnostaa, vaikka oiskin huonommat tulot (menestys)..
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Eiköhän se nyt ole jo aivan selvää, että Alonso tuli Ferrarille sponsorin vaatimuksesta, ei niinkään johtajuuden vuoksi. Eihän se Rellullakaan ajaessaan tiennyt mitä ihmiset tallissa tekee, tästähän on Fialla todisteetkin. Lisäksi Kimihän olisi omien sanojensa mukaan halutessaan voinut ajaa vielä viimeisen vuoden Ferrarilta, mutta päätti ottaa rahat ja etsiä parempaa kohtelua antavan tiimin.

Kimillä on varmasti työtarjouksia pöydällä. Toyota ei pystynyt parempaa antamaan, joten Kimi on liian kallis heille. Näinhän se menee. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko rallipuolelta tullut mitään isompia tarjouksia vielä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan se nyt taivahan tosi, ettei Kimin ura mihinkään teamityön puutteisiin kaatunut. Ei mm Kimin tiimin sisältä palaute ole lainkaan tämän suuntaista saati ne informaatiot mitä McLaren kokemuksistaan kertoi. Suoraan sanottuna Paskapuhetta. Ei mestaruuksia tai span kuninkuuksia saavuteta keskustelematta teamin kanssa.

Sen sijaan voi miettiä, miksi autonkehitys on kovin ailahdellut siihen nähden mikä Kimille sopii. Tottakai rengastuksen ongelmat siinä vaikeassa yhtälössä mukana. Mutta silloinkin teamityö on kaksisuuntaista eikä ollenkaan viittaa siihen, että Kimin palaute olisi ollut puutteellista. Ajoittain vain on ollut tallin valinta toteuttaa muutoksia päämääränä parantaa Massan suorituskykyä ja Kimi on joutunut tai helpommin sopeutunut niihin. Varmasti asiassa on ollut myös tahatonta sattumaa koska talli nyt vain on pitkälle valjastettu Massan ( lue Schumin perintönä ) ajotyylille. Siihen päälle huono, auktoriteetitön johto ja testausrajoitukset niin vaikeaksi meni.

Kyllä nämä on näitä höpöhöpö -jutusteluita, kun talli tarttui Santanderin houkutuksiin sen sijaan, että olisivat pohtineet kahden eri ajotyylejä käyttävän kuskin parempaa tukemista ja datan tehokkaampaa analysointia kahden erilaisten säätöjen mahdollistamiseksi saman säätöikkunan puitteissa.

Vaihtoehtona siis testausmahdollisuuksien puuttuessa teknistää analysointia ja siitä johdettua tuontantoa, raportointia ja vuoropuhelua sekä itsenäistää kahden tiimin työskentelyä - tai uudistaa vähemmän organisaatiota, toimintatapoja ja johtoa. Ottaa sen sijaan uusi lähtö erilaisen kuskin kanssa, laskea toiveikkaana Massan toipumisen suhteen ja saada samalla kokeilulle reilu rahoitus Santanderilta kun samaan aikaan katuautojen tuotannossa mietitään lomautuksia.

Jo lähtökohtakin filosofioissa on tyynni toinen kuin McLarenilla. Ferrarilla on tähtenä auto joka on lähtökohtaisesti hyvä ja siihen haetaan sopivat kuskit tai kuskit sopeutuvat auton ja tallin filosofiaan. Riippana vielä, että auto on Schumin klaanin jäljiltä ajettavuudeltaan hyvin hitaasti muuttuva jo pelkästään suunnittelu- ja testausvoimienkin vuoksi saatika, että sopivat Massalle, kuskeista jo 50%. Kaikki haluavat Ferrarille perintö on syvälle iskostunut.

McLaren sen sijaan on korkealle viritetty tekninen laboratorio joka pystyy eikä ole lähtökohtaisesti sitä vastaan, että Työkalu sopeutetaan jotta kuskista saadaan kaikki irti. Tai kuskeista, koska organisaatio kykenee myös toteuttamaan kahta hieman toisistaan poikkeavaa linjaa testausrajoitteista huolimatta ( data-pohjaisella analysoinnilla ). Tietenkin esim Heikin suhteen Macilläkin on ollut tässä puutteensa, mutta suomalainen on jäänyt prioriteeteissa jälkeen myös oman terävyyden puuttuessa, ei keskusteluyhteyksien.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Sinällään hassua puhua Kimin huonosta tiimityöstä ja siitä ettei hän puhu, kun Domenicali sanoi joulukuussa 2008 Autosprintin haastattelussa näin:

Autosprint (an Italian magazine) 16.12.2008 (paper edition)

Did Kimi share his problems with you?
- We always talk with each other and argue about general technical issues. From the technical point of view he was dissatisfied with front suspension, and it didn't work the way he wanted. The front suspension to suit him was a recurrent topic of our discussions.
- How fast did you discover that?
- In midseason. We changed the suspension in Germany and returned it for Kimi in Monza.



Eli he puhuivat jatkuvasti toisilleen ja väittelivät teknisistä asioista. Hän oli tyytymätön etujousitukseen (joka tuotiin Hockenheimiin) ja se oli jatkuva keskustelun aihe.
 

Jenni

Active member
Liittynyt
15.10.2009
Viestit
35
On se kyllä tullut huomattua, että Ferrari ei ole enää lähelläkään samoissa sfääreissä kun se oli Schumin aikoina. Kaikki pelas niin 100% hyvin: varikkotyöstentely, strategiat, auton luotettavuus ja nopeus, Schumin selvä ykköskuskin asema jne. On aivan unohtunut kuinka Ferrari dominoi suurinta osaa kaudesta.... että kyllä Kimin Ferrari-aikana on talli mennyt jyrkästi alamäkeen. 2007 Todtin ollessa tallipäällikkö asiat vielä toimivat suht hyvin mutta 2008 vuodesta eteenpäin ei selvästi Ferrarilla olla osattu hyödyntää Kimiä ja sen taitoja vaan keskitytty Massaan, joka on täsyin käsittämätöntä. Myös esim. varikko-stopit ja strategiat olivat viime kaudella täysiä katastrofeja. Kimihän on tietysti saanut sitte syyt niskoilleen, kun ei ole pystynyt samaan Schumi-tyyliseen dominointiin... Enkä kyllä usko että edes ensi kaudella asiat kauheena parantuu, varsinkin nyt kun Alonso ja Massa ovat tallikavereita... Alonso tuskin saa ykköskuskin asemaa kun Massahan on niiden lellikki, ja mites Alonso tähän suhtautuu? Tai sitte jos Alonso tekee selvästi parempaa työtä kuin Massa, niin eiköhän Massa ole heti itkemässä medialle tekosyidensä kanssa. Enkä usko, että Alonsokaan ihmeitä voi tallin sisällä tehdä...

Pääsyy varmasti Alonson Ferrari-pestiin on tosiaan Santander ja sen rahat. Pelkkää tekosyiden keksimistä on noi Domin ja muiden kommentit siitä, että Kimi on liian sulkeutunut kun taas Alonso on avoin ja lämmin. Eihän tallin sisältä kuule kuin positiivista palautetta Kimistä, kuinka se tuntee auton hyvin ja osaa selittää mikä on vikana jne. Ja ovathan ne avoimesti ihmetelleet, miten Kimi on pystynyt nyt loppukaudesta niin loistaviin suorituksiinsa Ferrarin autolla, joka tosiaankaan ei kuuluisi palkintopallille tai edes top 6 joukkoon. Kyllä Kimi on osoittanut, että pystyy tekemään ihmeitä, jos vaan talli keskittyy häneen, ja strategiat ja tiimityöskentely sujuu.

Ferrarihan korostaa sitä, että "we're a big, happy family". On kiinnostavaa huomata, miten tämä "happy family" selviää Massan ja Alonson erimielisyyksistä ja riidoista... kyllä saattaa tulla ikävä Kimiä, joka ei turhia politikoi eikä puhu pahaa kenenkään selän takana medialle. Alonso ja Massa taas eivät näytä oikeen muuta tekevän :D
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Sinällään hassua puhua Kimin huonosta tiimityöstä ja siitä ettei hän puhu, kun Domenicali sanoi joulukuussa 2008 Autosprintin haastattelussa näin:

Autosprint (an Italian magazine) 16.12.2008 (paper edition)

Did Kimi share his problems with you?
- We always talk with each other and argue about general technical issues. From the technical point of view he was dissatisfied with front suspension, and it didn't work the way he wanted. The front suspension to suit him was a recurrent topic of our discussions.
- How fast did you discover that?
- In midseason. We changed the suspension in Germany and returned it for Kimi in Monza.



Eli he puhuivat jatkuvasti toisilleen ja väittelivät teknisistä asioista. Hän oli tyytymätön etujousitukseen (joka tuotiin Hockenheimiin) ja se oli jatkuva keskustelun aihe.
Mestaria kuunnellaan:thumbdown Oliko se niin vaikeata antaa Kimille takaisin etujousitus joka toimi?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sinällään hassua puhua Kimin huonosta tiimityöstä ja siitä ettei hän puhu, kun Domenicali sanoi joulukuussa 2008 Autosprintin haastattelussa näin:

Autosprint (an Italian magazine) 16.12.2008 (paper edition)

Did Kimi share his problems with you?
- We always talk with each other and argue about general technical issues. From the technical point of view he was dissatisfied with front suspension, and it didn't work the way he wanted. The front suspension to suit him was a recurrent topic of our discussions.
- How fast did you discover that?
- In midseason. We changed the suspension in Germany and returned it for Kimi in Monza.


Eli he puhuivat jatkuvasti toisilleen ja väittelivät teknisistä asioista. Hän oli tyytymätön etujousitukseen (joka tuotiin Hockenheimiin) ja se oli jatkuva keskustelun aihe.
Eli tuokin paremmin viittaa siihen, että Kimi kyllä kommunikoi ja hänelle vastakommunoikoidaan mutta italialaiseen tapaan mitään ei tapahdu. Tiimityöstä ei siis ole kyse, vaan johdon ja teknisen suunnittelun kykenemättömyydestä analysoida tai reagoida. Ja käsitellä kahden eri ajotavan ristiriitaisia palautteita. Selvästikin Massan tarve oli helpompi ymmärtää mutta ei välttämättä tuottanut nopeampaa autoa. Kimin tiimityöhön tuo ei liittynyt lainkaan tai siihen, miten Alonso pärjäisi jouduttuaan samaan rakoon.
 

TST

Well-known member
Liittynyt
12.10.2009
Viestit
78
Mestaria kuunnellaan:thumbdown Oliko se niin vaikeata antaa Kimille takaisin etujousitus joka toimi?
Aivan käsittämätön talli tuo Ferrari.:thumbdown Todtin jälkeen Ferrari on mennyt vain alaspäin, eikä parannusta näy ensi kaudellakaan.:thumbdown:nope:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Aivan käsittämätön talli tuo Ferrari.:thumbdown Todtin jälkeen Ferrari on mennyt vain alaspäin, eikä parannusta näy ensi kaudellakaan.:thumbdown:nope:
Mihin perustat väitteen ettei parannusta näy ensi kaudellakaan kun tallissa keskityttiin jo aikaisessa vaiheessa uuden auton suunnitteluun ja epäonnistunut aerodynamisti siirrettiin pois?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mihin perustat väitteen ettei parannusta näy ensi kaudellakaan kun tallissa keskityttiin jo aikaisessa vaiheessa uuden auton suunnitteluun ja epäonnistunut aerodynamisti siirrettiin pois?
Schumin varjo,Alonson pakko ottaa mestaruus,Domenicalin puuttuvat johtajan kyvyt ja jne.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Mihin perustat väitteen ettei parannusta näy ensi kaudellakaan kun tallissa keskityttiin jo aikaisessa vaiheessa uuden auton suunnitteluun ja epäonnistunut aerodynamisti siirrettiin pois?
Tuo on vain toiveajattelua ja veikkailua (suomalaiset osaa varsinkin tämän jälkimmäisen). Itsekin ihan ilkeyksissään toivon, että Ferrari sukeltaa syvällä pohjavedissä ensi kaudella ja Alonso&Massa on historian epäonnistunein kuljettajapari, mutta sentään siihen kansanliikkeeseen en lähde mukaan, jossa tuo on jo kristallipallosta nähty ja todettu.

Toisaalta ei tarvitse olla mikään Einstein veikatakseen kränää kuskien välillä ja johdon huonon tason jatkuvan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Webber vei etusiiven, Kovalainen yritti polttaa jäämiehen. Kumman paikan otat, Kimi?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös