Onhan se nyt taivahan tosi, ettei Kimin ura mihinkään teamityön puutteisiin kaatunut. Ei mm Kimin tiimin sisältä palaute ole lainkaan tämän suuntaista saati ne informaatiot mitä McLaren kokemuksistaan kertoi. Suoraan sanottuna Paskapuhetta. Ei mestaruuksia tai span kuninkuuksia saavuteta keskustelematta teamin kanssa.
Sen sijaan voi miettiä, miksi autonkehitys on kovin ailahdellut siihen nähden mikä Kimille sopii. Tottakai rengastuksen ongelmat siinä vaikeassa yhtälössä mukana. Mutta silloinkin teamityö on kaksisuuntaista eikä ollenkaan viittaa siihen, että Kimin palaute olisi ollut puutteellista. Ajoittain vain on ollut tallin valinta toteuttaa muutoksia päämääränä parantaa Massan suorituskykyä ja Kimi on joutunut tai helpommin sopeutunut niihin. Varmasti asiassa on ollut myös tahatonta sattumaa koska talli nyt vain on pitkälle valjastettu Massan ( lue Schumin perintönä ) ajotyylille. Siihen päälle huono, auktoriteetitön johto ja testausrajoitukset niin vaikeaksi meni.
Kyllä nämä on näitä höpöhöpö -jutusteluita, kun talli tarttui Santanderin houkutuksiin sen sijaan, että olisivat pohtineet kahden eri ajotyylejä käyttävän kuskin parempaa tukemista ja datan tehokkaampaa analysointia kahden erilaisten säätöjen mahdollistamiseksi saman säätöikkunan puitteissa.
Vaihtoehtona siis testausmahdollisuuksien puuttuessa teknistää analysointia ja siitä johdettua tuontantoa, raportointia ja vuoropuhelua sekä itsenäistää kahden tiimin työskentelyä - tai uudistaa vähemmän organisaatiota, toimintatapoja ja johtoa. Ottaa sen sijaan uusi lähtö erilaisen kuskin kanssa, laskea toiveikkaana Massan toipumisen suhteen ja saada samalla kokeilulle reilu rahoitus Santanderilta kun samaan aikaan katuautojen tuotannossa mietitään lomautuksia.
Jo lähtökohtakin filosofioissa on tyynni toinen kuin McLarenilla. Ferrarilla on tähtenä auto joka on lähtökohtaisesti hyvä ja siihen haetaan sopivat kuskit tai kuskit sopeutuvat auton ja tallin filosofiaan. Riippana vielä, että auto on Schumin klaanin jäljiltä ajettavuudeltaan hyvin hitaasti muuttuva jo pelkästään suunnittelu- ja testausvoimienkin vuoksi saatika, että sopivat Massalle, kuskeista jo 50%. Kaikki haluavat Ferrarille perintö on syvälle iskostunut.
McLaren sen sijaan on korkealle viritetty tekninen laboratorio joka pystyy eikä ole lähtökohtaisesti sitä vastaan, että Työkalu sopeutetaan jotta kuskista saadaan kaikki irti. Tai kuskeista, koska organisaatio kykenee myös toteuttamaan kahta hieman toisistaan poikkeavaa linjaa testausrajoitteista huolimatta ( data-pohjaisella analysoinnilla ). Tietenkin esim Heikin suhteen Macilläkin on ollut tässä puutteensa, mutta suomalainen on jäänyt prioriteeteissa jälkeen myös oman terävyyden puuttuessa, ei keskusteluyhteyksien.