Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Urheilufanit ovat varmaankin huomanneet ettei kaikki huippujalkapalloilijat tai lätkän pelaajatkaan tee samaa tulosta kaikissa huippuseuroissakaan, mutta harvemmin syytökset ovat sitä luokkaa mitä Kimin tapauksessa. F1 on erikoinen laji monellakin tavalla.
Tämähän johtunee siitä, koska F1 on yksilöurheilua ihmisten silmissä. Toki talli on takana, mutta suorituksen ajaa pelkästään kuljettaja itse tavallisen tallaajan silmissä. Joukkuelajeissa kuten jääkiekossa suoritukseen vaikuttaa joukkuekaveritkin.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Mulla on ollut viis vuotta DNA:n liittymä käyttämättä. Joka kuukausi siitä on jotain maksuja mennyt. Ei vaan ole jaksanut sitä perua.
Nythän sitä ei enää kannatakaan.:alppu:
Minä taas pari kuukautta sitten vaihdoin DNA:han, äiti suorastaan pakotti, koska halusi tyyliin koko suvun saman liittymän alle. Nyt varmaan vaihtaa itse pois, ei nimittäin voi sietää formuloita eikä varsinkaan Kimiä :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Viimeistään nyt, kun huomioidaan Felipe Massan suorituskyky Räikköstä vastaan ja verrataan sitä Alonsoon (0.6s takkiin Alonsoa vastaan normaaliolosuhteissa Espanjan aika-ajossa sekä yleisesti hitaampi kisavauhti) voitaneen todeta että vastaus topicin kysymykseen on yksinkertaisesti ei.
Joo tää on taas näitä, Alonso voitti Massan, Hami voitti Alonson, Trulli voitti Alonson, Alonso voitti Trullin, Kovis voitti Trullin, Massa voitti Shumin, Shumi voitti kaikki, Kimi voitti Massan, Massa voitti Kimin, Hami voitti Koviksen, Button voitti Hamin, Hami voitti Buttonin. Eikun miten se meni?

Ehkä on viisaampaa katsoa formulakuljettajan uraa kokonaisuutena, eikä taas jonkun yksittäisen nimittäjän perusteella junnumaisesti niputtaa kuljettajan tasoa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kuten jo joku aiemmin totesikin, niin auton istuvuus kuljettajan hanskaan ratkaisee nykypäivänä todella paljon. Niimpä ei voi suoraan sanoa, että Alonso on Kimiä parempi, koska Massa voitti Kimin ja Alonso Massan. Viime kauden alkupuoliskolla olin jo epäilemässä Räikkösen taitoja, mutta vahva loppupuolisko sai mut vakuuttuneeksi, että kyseessä on edelleen yksi tämän hetken parhaista kuljettajista ellei jopa paras.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Näin juuri. Jo pelkästään viime vuoden Span voitto osoitti ettei vauhti ole
mihinkään kadonnut. (varsinkin kun ottaa huomioon miten huono Ferrari
ole viime vuonna)

Montakos voittoa Alonsolla on Spasta? nolla?
Veikkaanpa ettei Alonso voita siellä tänäkään vuonna vaikka hänellä nyt
paljon parempi auto mitä Kimillä oli.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Montakos voittoa Alonsolla on Spasta? nolla?
Veikkaanpa ettei Alonso voita siellä tänäkään vuonna vaikka hänellä nyt
paljon parempi auto mitä Kimillä oli.
F1:stä ei, mutta nyt kun tuli puheeksi niin ei kannata täysin unohtaa hänen F3000-voittoaan Spassa vuonna 2000. Jos Alonsolla joku läpimurtokisa oli, niin se oli juuri tuo.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinno nyt siellä Spassa on 2 Red Bullia varmaankin ihan törkeän ylivoimaisessa vauhdissa, joten ellei ne hajoa, niin tuskin siellä on kenelläkään mahdollisuuksia niitä vastaan, säävarauksella tietenkin. Tietty Kimillä olisi mahkut, mutkun se ei aja formulaa :D

Kun kuljettajien uraa katsotaan kokonaisuutena, niin kyllä minä ihan sinne kärkeen pistän niin Kimin, Alonson, Schumin kuin Hamiltoninkin. Massa ei ole urallaan vaan esittänyt yhtenäkään kautena niin kovia otteita kuin muut tästä nelikosta mielestäni(esim. Alonso 2005, 2006, Kimi 2003, 2005). Massan uran huippukohtina pidän vuoden 2006 Shumin peittoamista useimmissa kisoissa kauden toisella puoliskolla, sekä lähes mestaruutta 2008. Jotenkin sellainen loisto Massalta on kuitenkin puuttunut, mistä kertonee palkkapussinkin merkillisen maltillinen taso kautta uran.

Nyt taitaa olla liian myöhäistä enää nousta (minun)arvostuksessa kärkikastiin, oli syyt siihen mitkä hyvänsä.

Lisäksi olisi ihan kiva, ettei tarvitsisi lukea joka toisessa Kimivihaajan viestissä mantraa "Massa voitti Kimin", koska asiahan meni niin, että Kimi voitti Massan 2007, Massa Kimin 2008 ja 2009 oli tasaista, ja loppukaudesta on mahdoton sanoa miten olisi käynyt, Kimillähän näytti ainakin sujuvan hyvin. En nyt ala jälleen luettelemaan mahdollisia syitä sille, miksi Kimin suoritustaso yhtäkkiä "oudosti" notkahti 2008 Ranskan jälkeen, ja sitten pompsahti 2009 Massan siirryttyä toipilaaksi. Se on monille niin hankala pala käsitettäväksi, että helpompaa olisi syöttää pakkopullaa leijonille.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Niinno nyt siellä Spassa on 2 Red Bullia varmaankin ihan törkeän ylivoimaisessa vauhdissa, joten ellei ne hajoa, niin tuskin siellä on kenelläkään mahdollisuuksia niitä vastaan, säävarauksella tietenkin. Tietty Kimillä olisi mahkut, mutkun se ei aja formulaa :D

Kun kuljettajien uraa katsotaan kokonaisuutena, niin kyllä minä ihan sinne kärkeen pistän niin Kimin, Alonson, Schumin kuin Hamiltoninkin. Massa ei ole urallaan vaan esittänyt yhtenäkään kautena niin kovia otteita kuin muut tästä nelikosta mielestäni(esim. Alonso 2005, 2006, Kimi 2003, 2005). Massan uran huippukohtina pidän vuoden 2006 Shumin peittoamista useimmissa kisoissa kauden toisella puoliskolla, sekä lähes mestaruutta 2008. Jotenkin sellainen loisto Massalta on kuitenkin puuttunut, mistä kertonee palkkapussinkin merkillisen maltillinen taso kautta uran.

Nyt taitaa olla liian myöhäistä enää nousta (minun)arvostuksessa kärkikastiin, oli syyt siihen mitkä hyvänsä.

Lisäksi olisi ihan kiva, ettei tarvitsisi lukea joka toisessa Kimivihaajan viestissä mantraa "Massa voitti Kimin", koska asiahan meni niin, että Kimi voitti Massan 2007, Massa Kimin 2008 ja 2009 oli tasaista, ja loppukaudesta on mahdoton sanoa miten olisi käynyt, Kimillähän näytti ainakin sujuvan hyvin. En nyt ala jälleen luettelemaan mahdollisia syitä sille, miksi Kimin suoritustaso yhtäkkiä "oudosti" notkahti 2008 Ranskan jälkeen, ja sitten pompsahti 2009 Massan siirryttyä toipilaaksi. Se on monille niin hankala pala käsitettäväksi, että helpompaa olisi syöttää pakkopullaa leijonille.
En tiedä, olemmeko seuranneet samaa kautta 2006, mutta voisitko antaa esim. tilastotietoa tuolle kertomallesi.

Ja kaudesta 2009, kyllähän Ferrarin taso alkoi hetkellisesti nousemaan siinä puolivälissä kautta (juuri ennen Felipen onnettomuuutta), tästä hyvänä esimerkkinä esim. Massan kolmossija Saksasta ja nelossija Britanniasta. Eli ei ne Kimin palkintosijat Massan loukkaantumisen jälkeen siinä mielessä mitenkään yllättäviä olleet.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
En tiedä, olemmeko seuranneet samaa kautta 2006, mutta voisitko antaa esim. tilastotietoa tuolle kertomallesi.

Ja kaudesta 2009, kyllähän Ferrarin taso alkoi hetkellisesti nousemaan siinä puolivälissä kautta (juuri ennen Felipen onnettomuuutta), tästä hyvänä esimerkkinä esim. Massan kolmossija Saksasta ja nelossija Britanniasta. Eli ei ne Kimin palkintosijat Massan loukkaantumisen jälkeen siinä mielessä mitenkään yllättäviä olleet.
Unkarista lähtien kisat meni Massalla 4-2 ja aika-ajot samoin 4-2. Selkeästi oli nähtävissä, että Massa oli niskan päällä loppukaudesta. Tuli nopeimpia kierroksia kisassa, yms. Toki Schumilla oli luultavasti jo eläkepäivät mielessä ja motivaatio hieman hukassa.

Itse asiassa vuoden 2006 loppu oli aika pitkälti Massan ja Kimin näytöstä :ahem:

Mitä tulee kauteen 2009 niin kyllähän se alkukausi meni kohtuullisen tasaisesti sekä Massalta, että Kimiltä. Virheita tuli molemmille auton ollessa kohtuullisen hankala. Auton luotettavuus vei useita hyviä sijoituksia molemmilta. Tuolta osin on kyllä todella hankala väittää kumpi suoritui alkukaudesta paremmin. Mitään nousua ei kyllä ollut Ferrarilla nähtävissä. Mainitsemasi kisa esim. Briteissa oli pelkkää tuuria, että Massa pääsi nousemaan sijalta 11 sijalle neljä. KERSistä ei hyötyä ollut Kimin jurnuttaessa Trullinjunan takana, Massan hyötyessä tilanteesta oikein ajoitetulla varikkostopilla. Yllätten muuten tuon alkukauden aikana Kimin kohdalla näitä taktiikkakömmellyksiä sattui enemmän kuin kellään muulla ja taisipa saada joku kenkääkin mut mitäs näitä muistamaan :rolleyes:

Saksassa oli pientä kehitystä uuden etusiiven myötä, jota ei muuten Kimille tuotu ku vasta seuraavaan kisaan. Joka tapauksessa Button ei saanut autoa toimimaan koko viikonloppuna ja Ruben tupelsi renkaansa piloille kyseisessä kisassa johtoasemasta. Toki tuossa vaiheessa näytti hetkellisesti jopa siltä, että Ferrari oli nousemassa Brawnin ja RB:n jälkeen kolmanneksi mutta toisin kävi McLarenin kehittäessä autoa huimasti. Seuraavasta kisasta lähtien McLaren olikin jo RB:n ja Brawnin kanssa samalla viivalla, ellei jopa hieman edellä.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Unkarista lähtien kisat meni Massalla 4-2 ja aika-ajot samoin 4-2. Selkeästi oli nähtävissä, että Massa oli niskan päällä loppukaudesta. Tuli nopeimpia kierroksia kisassa, yms. Toki Schumilla oli luultavasti jo eläkepäivät mielessä ja motivaatio hieman hukassa.
Aivan. Silti muistan ne Schumin maagiset Q2 kierrokset Saksasta, Turkista, Unkarista ja Suzukasta ja Brasiliasta jossa hän oli ylivoimaisesti nopeampi kuin Massa. Eli kyllä raaka nopeus oli tallella silloinkin! :ahem: Jos oltais ajettu Q3 kevyella niin tiedä kenties Schumi olis pysyny edellä. Mutta toihan on nyt tietty jossittelua.
 
Viimeksi muokattu:

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Nuo 4-2 tuloksetkin olisivat olleet jotain muuta ilman Schumin moottorin laukeamista Japanissa ja Brasilian aika-ajossa pettämää bensapumppua. Japanissa Schumi olisi ajellut todennäköisesti helppoon voittoon ja Brasiliassakin vauhti olisi todennäköisesti riittänyt paalusta ja voitosta kisaamiseen. Kisavauhtihan Schumilla oli Brasiliassa erinomaista ja kisan nopein kierroskin jäi hänen nimiinsä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nuo 4-2 tuloksetkin olisivat olleet jotain muuta ilman Schumin moottorin laukeamista Japanissa ja Brasilian aika-ajossa pettämää bensapumppua. Japanissa Schumi olisi ajellut todennäköisesti helppoon voittoon ja Brasiliassakin vauhti olisi todennäköisesti riittänyt paalusta ja voitosta kisaamiseen. Kisavauhtihan Schumilla oli Brasiliassa erinomaista ja kisan nopein kierroskin jäi hänen nimiinsä.
Jossittelua. Toki tilanne voisi olla toisin, kuten kaikissa jossittelutilanteissa.

Totuus on kuitenkin se minkä kaikki lajia seuranneet ovat myöntäneet, että tuon kauden lopussa Massa otti oppinsa Schumilta ja nousi selkeästi korkeammalle tasolle, ehkä jopa Shumin haastavimmaksi tallikaveriksi.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Nuo 4-2 tuloksetkin olisivat olleet jotain muuta ilman Schumin moottorin laukeamista Japanissa ja Brasilian aika-ajossa pettämää bensapumppua. Japanissa Schumi olisi ajellut todennäköisesti helppoon voittoon ja Brasiliassakin vauhti olisi todennäköisesti riittänyt paalusta ja voitosta kisaamiseen. Kisavauhtihan Schumilla oli Brasiliassa erinomaista ja kisan nopein kierroskin jäi hänen nimiinsä.
Hauska, että Kimin tekemiä kisan nopeimpia kierroksia ei pidetä minään, mutta muiden kohdalla kyseessä on ilmiselvä todiste ylivoimaisen dominoivasta kuljettajasta.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Hauska, että Kimin tekemiä kisan nopeimpia kierroksia ei pidetä minään, mutta muiden kohdalla kyseessä on ilmiselvä todiste ylivoimaisen dominoivasta kuljettajasta.
Niin, tai sitten haukutaan että Kimi hajottaa moottorinsa ajamalla nopeita
kierroksia:mad:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Hauska, että Kimin tekemiä kisan nopeimpia kierroksia ei pidetä minään, mutta muiden kohdalla kyseessä on ilmiselvä todiste ylivoimaisen dominoivasta kuljettajasta.
Ne on ne värilasit. On puolueellista sinivalkolasien läpi katsomista väittää, että kaikki suomalaisten saavuttamat voitot eivät ole ylivoimaisella autolla myötätuuleen saavutettuja.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ja kaudesta 2009, kyllähän Ferrarin taso alkoi hetkellisesti nousemaan siinä puolivälissä kautta (juuri ennen Felipen onnettomuuutta), tästä hyvänä esimerkkinä esim. Massan kolmossija Saksasta ja nelossija Britanniasta. Eli ei ne Kimin palkintosijat Massan loukkaantumisen jälkeen siinä mielessä mitenkään yllättäviä olleet.
Entäs ennen Massan loukkaantumista?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ne on ne värilasit. On puolueellista sinivalkolasien läpi katsomista väittää, että kaikki suomalaisten saavuttamat voitot eivät ole ylivoimaisella autolla myötätuuleen saavutettuja.
Kaikki suomalaisten voitot eivät ole taatusti tulleet ylivoimaisella autolla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Siinä ainoassa poikkeuksessa KERS auttoi niin paljon, ettei Fisillä ollut mitään mahdollisuutta päästä ohi.
:ahem:

Kyllähän totuus on niin, että tämän pohjoisen paskakansan kaikki saavutukset ovat johtuneet joko autotuurista, talonmiehen piikittelystä, banaaninkuorista, myötätuulesta tai ylipäätään osaavampien kansakuntien epäonnesta. Tai sitten näitä parempia osaajia ei vaan kiinnosta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös