http://www.ts.fi/f1/uutiset/123347.html
Uskoisin tuossa olevien summien olevan lähempänä totuutta. Vaikkakin yleisesti uskotaan, että julkisuuden palkkatiedot ovat jokseenkin ylimitoitettuja koska niitä käytetään myös neuvotteluvälineinä. Lisäksi arvioidut bonukset ja mainnossopimusrahat realisoituvat vasta jälkikäteen, vaikka ne palkkoihin jo arvioitaisiinkin mukaan. Ferrari kuitenkin jostain syystä törsää kuskeihinsa rahaa tahi laskee tulot eri tavoin.
Tuon mukaan Kimi saa Ferrarilta pitkälle toistakymmentä milj. ja RedBullilta kympin päälle. Alonso saa alun kolmattakymmentä milj. ja Hamilton parikymmentä.
Minen kyllä usko noitakaan lukuja. Laman myötä ja muutenkin on rahapussien nyörit tiukentuneet. Ferrariltakin jopa sanottiin kun Alonson palkasta oli huhuja (luvut eivät olleet sen suurempia kuin tuossa TS:n jutussa) että eivät pidä paikkaansa. Antoivat melko selvästi ymmärtää, ettei mikään talli enää maksa megaliksoja. Kyllä Alonson liksa olisi megaluokkaa vielä tuon mukaan. Mutta enpä usko että yksikään F1-kuski enää saa edes 20 miljuunaa. Korkeintaan dollareissa, ei ainakaan euroissa. Ja löisinpä vetoa että ei saa edes dollareissa. (Jos jollain sponsorisopimuksilla tulee paljon extraa niin sittenhän mitään rajoja ei ole tietenkään, saihan Tiger Woodskin vielä ei niin kauan sitten ihan älyttömiä sponsorituloja. Mutta eihän ne olleetkaan pallonlyöntipalkkaa, vaan sponsoreiden rahan haaskausta.) Mutta ei varsinaista ajopalkkaa siis. Taisi jäädä hulluuden huipuiksi Schumin ja Kimin n. 30milj/vuosi liksat, niistä ollaan tultu rajusti alaspäin, jopa 50% todennäköisesti. Sitä en siis sano etteikö Alonson tai Hamiltonin sponsorit halua edelleen heittää rahaa roskiin, puhun siis vain varsinaisesta ajopalkasta jonka joku talli olisi valmis maksamaan.
On muuten ihan mahdollista että Kimistä haluttiin siksikin eroon, että palkkataso oli niin huima. Vaikka joutuivatkin sitten maksamaan varmaan n. 20milj siitä ettei aja 2010, niin onhan se halvempaa silti maksaa se kerran kuin useampana vuotena sama tai enemmänkin. Harvoin kuski nimittäin suostuu palkanalennukseen jatkaessaan samassa tallissa. Tallia vaihdettaessa se on pikemmin mahdollista, jopa varmaa näinä aikoina. Siinä on sitten sekin, että jos Kimi olisi ajanut 2010 samaan tapaan kuin ajoi 2009 kauden toisen puoliskon, niin se olisi sitä pahempi tappio Ferrarille lopettaa työsuhde silloin kuin 2009 kun alla oli vähemmän mairitteleva 2008 ja 2009 alku (toki myös tallin omasta syystä, mutta tämä on imagolaji eikä perimmäisillä syillä ole niin väliä). Mitä jos 2010 Ferrari olisi mennyt voitosta voittoon Kimin ja Massan kanssa? Paljon vaikeampi silloin olisi ollut tuoda Alonso Kimin tilalle (Allu ei varmasti suostuisi Kimin tallikaveriksi, joten Massa olisi saanut jatkaa) vaikka Santander sitä varmasti vaatikin. Muutokset on aina helpompi tehdä heikompien kausien jälkeen.