Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ross Brawn ainakin totesi että Kimi neuvottelee kuin ei saisi ollenkaan korvausta Ferrarilta. Ei kuulosta siltä että "palkkaan" vaikuttaisi se, missä Kimi ajaa tai ei aja.

Missään ei Kimin sopimuksen purun ehtoja ole julkistettu.
Purun ehtoja ei ole julkistettu, kuitenkin on varsin yleisesti arveltu sopimussakon suuruuteen vaikuttavan ajaminen toisessa F1-tallissa. Eli sopimussakko olisi pienentynyt, mikäli Räikkönen olisi ajanut ykkösissä tällä kaudella.

Brawnin toteamukseen voisi tuumata, että miksi sen Ferrarilta tulevan korvauksen pitäisikään vaikuttaa. Jos joku saa firmasta A potkut kera ylimääräisen korvauksen, niin olettaako mahdollinen uusi työnantaja palkkapyynnön olevan pienempi tuon paketin takia, tuskinpa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kimi ei saa "palkkaa" formuloista. Ferrari maksaa, Santanderin rahoilla, korvausta sopimusrikkomuksesta, jotta Kimi saatiin pois autosta vuotta ennen sopimuksen umpeutumista ja Alonso tilalle.

Hoet joka paikassa faktana, että Kimi saa rahaa siitä ettei aja Formuloissa. Viitsitkö laittaa jonkun lähteen tuolle? Ross Brawn ainakin totesi että Kimi neuvottelee kuin ei saisi ollenkaan korvausta Ferrarilta. Ei kuulosta siltä että "palkkaan" vaikuttaisi se, missä Kimi ajaa tai ei aja.

Missään ei Kimin sopimuksen purun ehtoja ole julkistettu.
No aika yleisesti otaksuttu ja tunnustettu asia on, että Kimi sai enemmän rahaa/palkkaa siitä, että poistui kokonaan f1-näyttämöltä kuin, että ajaisi. Etenkin tuo tuli ilmi useissa medioissa tallipaikkaneuvotteluja uutisoidessa. Itse luen tuon niin, että kun Kimi ei aja kilpailijalla hän saa Ferrarilta vuoden ajopalkan ja sopimusrikkeen maksut tulevat vain siitä, ettei Ferrari tarjoa F1-kuskin paikkaa. Jos Kimi olisi mennyt johonkin muuhun F1-talliin tuo ajopalkka olisi muuttunut sopimusrikemaksuksi eli ilmeisesti pienemmäksi. Toisinsanoen Kimi voi olla teknisesti Ferrarin palkkalistoilla ja Ferrari hyvittää siitä, ettei tarjoa F1-kuskin ajotehtäviä. Vaihtoehtona eroraha kokonaisuudessaan ja Kimi vapaa ajamaan kilpailijalla mutta summa ei enää ole Kimin sopimuksen vuosipalkkaa vastaava.

Hoet joka paikassa siitä, että näin ei ole. Edelliseen, että näin olisi on lukuisia lehtiartikkeleita mutta yhtäkään en ole nähnyt siitä, ettei näin olisi.

Ja Ferrarihan ei maksa mitään Santanderin rahoilla jos Kimin sopimukset olivat Ferrarin kanssa tehdyt. Ferrari maksaa omistaan. Santander maksaa sen sijaan Alonsolle mutta silloin sopimus on suora hänen ja Santanderin välinen. Samaten Santander maksaa Ferrarille, kuten Mclarenillekin ja silloin sopimukset on heidän väliset.

Yksi lainaus aiemmasta:
Kimin manageri: Kimi haluaa palata formuloihin 2011

Kimi Räikkösen manageri Steve Robertson sanoo BBC:lle Kimi Räikkösen haluavan palata formuloihin kaudelle 2011.

- Hän haluaa olla takaisin formuloissa kaudella 2011, mutta hän on ansainnut jo niin paljon rahaa, ettei hänen tarvitse mennä keskitason talliin vain ansaitakseen lisää.
- Samat kriteerit pätevät kuin päättyneissäkin sopimusneuvotteluissa. Kimi menee vain talliin, jossa hänellä on mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus.

Kimi on tietojen mukaan saamassa Ferrarilta noin 20 miljoonaa euroa jäätyään ilman tallipaikkaa ensi kaudella. Hän olisi silti halunnut kunnon korvauksen ajamisesta toisessa tallissa. Robertson ei vahvista kipurahan suuruutta, vaan korostaa Kimin ja Ferrarin välisen sopimuksen olevan luottamuksellinen.

- Kimiä ei kiinnostanut ajaa sillä summalla, minkä McLaren tarjosi. Hän menee mieluummin ralliin, sanoi Robertson, jonka mukaan Kimi ei ottanut epäonnistuneita neuvotteluita kovinkaan raskaasti.
- Hän on nopealiikkeinen kaveri ja totesi vain, että sitten keskitytään ralliin.
(ILTALEHTI)
Välivuosi olisi Kimille taloudellisesti kannattavampi
06.11.2009 11:16
Kimi Räikkönen, kuva: Ker Robertson/Getty Images

Kimi Räikkönen tienaisi ensi kaudesta kaksi miljoonaa enemmän, jos hän jättäisi kokonaan kauden väliin, kertoo Auto, Motor und Sport -lehti.

Lehden mukaan Ferrari maksaisi Räikköselle 17 miljoonaa euroa, jos hän ei aja missään tallissa ensi kaudella. Muussa tapauksessa italialaistallin korvaus olisi vain 10 miljoonaa euroa.

McLaren maksaisi lehden tietojen mukaan Räikköselle "vain" viisi miljoonaa euroa palkkaa ensi kaudesta. Näin ollen Kimin tulot jäisivät ajamalla yhteensä 15 miljoonaan.


...........
Pistä sinä Olvi jotakin vastinetta välillä sen puolesta, ettei näin olisi.
 
Viimeksi muokattu:

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Kimi Räikkönen tienaisi ensi kaudesta kaksi miljoonaa enemmän, jos hän jättäisi kokonaan kauden väliin, kertoo Auto, Motor und Sport -lehti.

Lehden mukaan Ferrari maksaisi Räikköselle 17 miljoonaa euroa, jos hän ei aja missään tallissa ensi kaudella. Muussa tapauksessa italialaistallin korvaus olisi vain 10 miljoonaa euroa.

McLaren maksaisi lehden tietojen mukaan Räikköselle "vain" viisi miljoonaa euroa palkkaa ensi kaudesta. Näin ollen Kimin tulot jäisivät ajamalla yhteensä 15 miljoonaan.[/I]
Se on kuitenkin vain yksi kausi ja "vain" kaksi miljoonaa. Mutta mestaruus Mäkillä olisi poikinut lisää miljoonia ja paremman sopimuksen. Joten ei olisi ollut mikään iso uhraus...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Se on kuitenkin vain yksi kausi ja "vain" kaksi miljoonaa. Mutta mestaruus Mäkillä olisi poikinut lisää miljoonia ja paremman sopimuksen. Joten ei olisi ollut mikään iso uhraus...
No ehkä kymppi kaks ei tunnu sinun rahoissa.

Paitsi, että Red Bull / Citroen maksaa Kimille tältä kaudelta vajaat 10 milj + omat sopparit siihen. Eikä Formuloiden promootioita jaloissa ja tilalla uusi mukava rallihaaste mielen piristyksenä.

( Tuleva vuosi onkin sitten jo toinen juttu. )

2010:
Ralli = Ferrarilta 17 + RB/Citikka 8 + omat 2 milj = voisi olla n. 27milj.
McLaren = Ferrarilta 10milj + McLaren 5milj eikä tallin tapaan hk sponsseja = 15milj.

Maltillisestikin ajatellen siis yli kymmen miljoonan ero. Ja varauksella nämä summat. Mutta järjetöntähän tuota Formulaa olisi ollut ajaa kun toki halutessaan takaisin pääsee. No - ei taida haluta.
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
"...mutta hän on ansainnut jo niin paljon rahaa..."

"Kimiä ei kiinnostanut ajaa sillä summalla, minkä McLaren tarjosi."

Eikö rahan pitäisi olla sivuseikka, jos "sitä on ansainnut jo niin paljon"?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
"...mutta hän on ansainnut jo niin paljon rahaa..."

"Kimiä ei kiinnostanut ajaa sillä summalla, minkä McLaren tarjosi."

Eikö rahan pitäisi olla sivuseikka, jos "sitä on ansainnut jo niin paljon"?
No tuo Macin 5 milliä oli jo aika ikävästi Hamiltonin alle joten se olisi haitallisesti Kimin kannalta rakentanut hierarkiaa tallin sisälle. Button tuon haitan nieli, mutta ymmärrän miksi Kimi ei. Ja kaiketi kuten sanottu Kimin suustakin on, se ei jäänyt rahasta kiinni. Silloin jäljelle jäisi paitsi sopparin pituus myös muutamien rallien ajomahdollisuus ja promootiot jotka saattoivat olla sidottu Hamiltonin kanssa jo tehtyihin sopimuksiin = tasavertaiset velvoitteet/vapaudet. Eli Dennis ei ehkä kurinpidosta hellittänyt. Tai soppari sitoisi liian pitkäksi aikaa Kimin talliin. ( Kimihän oli F1-kuvioihin hieman kypsynyt )
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
No ehkä kymppi kaks ei tunnu sinun rahoissa.

Paitsi, että Red Bull / Citroen maksaa Kimille tältä kaudelta vajaat 10 milj + omat sopparit siihen. Eikä Formuloiden promootioita jaloissa ja tilalla uusi mukava rallihaaste mielen piristyksenä.

( Tuleva vuosi onkin sitten jo toinen juttu. )

2010:
Ralli = Ferrarilta 17 + RB/Citikka 8 + omat 2 milj = voisi olla n. 27milj.
McLaren = Ferrarilta 10milj + McLaren 5milj eikä tallin tapaan hk sponsseja = 15milj.

Maltillisestikin ajatellen siis yli kymmen miljoonan ero. Ja varauksella nämä summat. Mutta järjetöntähän tuota Formulaa olisi ollut ajaa kun toki halutessaan takaisin pääsee. No - ei taida haluta.
Muunkinlaisia summia on huhuissa pyöritelty, vaikka tuskin kukaan journalisti näitä asioita vuorenvarmasti tietää.

James Allenin tietojen mukaan Ferrarin irtisanomissopimuksessa luvattiin Kimille täksi vuodeksi 19 miljoonan euron tulot, joista vähennetään palkka, jonka Kimi saa ajaessaan jossain muualla. Allen laskee Kimin saavan tänä vuonna 10 miljoonaa euroa Red Bull / Citroen -sopimuksestaan, jolloin Ferrarin maksettavaksi jäisi 9 miljoonaa.

Siis Allenin mukaan Kimi olisi saanut McLarenilla ajamisesta periaatteessa samat tulot kuin nyt, mutta tilaisuus rallin kokeilemiseen taisi kiinnostaa miestä enemmän kuin formuloissa jatkaminen.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Muunkinlaisia summia on huhuissa pyöritelty, vaikka tuskin kukaan journalisti näitä asioita vuorenvarmasti tietää.

James Allenin tietojen mukaan Ferrarin irtisanomissopimuksessa luvattiin Kimille täksi vuodeksi 19 miljoonan euron tulot, joista vähennetään palkka, jonka Kimi saa ajaessaan jossain muualla. Allen laskee Kimin saavan tänä vuonna 10 miljoonaa euroa Red Bull / Citroen -sopimuksestaan, jolloin Ferrarin maksettavaksi jäisi 9 miljoonaa.

Siis Allenin mukaan Kimi olisi saanut McLarenilla ajamisesta periaatteessa samat tulot kuin nyt, mutta tilaisuus rallin kokeilemiseen taisi kiinnostaa miestä enemmän kuin formuloissa jatkaminen.

Voi olla, mutta hyvin harva noita sopimuksia on nähnyt.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Muunkinlaisia summia on huhuissa pyöritelty, vaikka tuskin kukaan journalisti näitä asioita vuorenvarmasti tietää.

James Allenin tietojen mukaan Ferrarin irtisanomissopimuksessa luvattiin Kimille täksi vuodeksi 19 miljoonan euron tulot, joista vähennetään palkka, jonka Kimi saa ajaessaan jossain muualla. Allen laskee Kimin saavan tänä vuonna 10 miljoonaa euroa Red Bull / Citroen -sopimuksestaan, jolloin Ferrarin maksettavaksi jäisi 9 miljoonaa.

Siis Allenin mukaan Kimi olisi saanut McLarenilla ajamisesta periaatteessa samat tulot kuin nyt, mutta tilaisuus rallin kokeilemiseen taisi kiinnostaa miestä enemmän kuin formuloissa jatkaminen.
Summathan on aika hatusta kaikissa palkkajutuissa - ja yleensä kovin yläkanttiin. Se ikään kuin palvelee F1-statusta sekä palkkaneuvottelijoita. Siitä kuitenkin on ollut aika selkeä yksimielisyys, että Kimi saisi vähemmän hynää jos ajaisi Formuloissa. Ilmeisesti koska Kimin oma soppari oli tehty hulluna aikana hullujen Ferrarimiesten kanssa koko lailla hulluilla summilla.

Kimi on kuitenkin sanonut että keskeinen syy lähtöön oli Santander. Ja että McLaren sopimuskuvio ei kaatunut rahaan. Ja Mersu puolestaan sanoi myöhästyneensä neuvotteluista Kimin päästyä sopimuksiin jo rallikuvioissa. Ja lehdissä ehti jo olla juttua sheikkien saatua rahaa kasaan Kimiä varten. Ja RB F1-talli oli hyvin hiljaa - ei tullut juuri julkisuuteen oliko tunnusteluja lainkaan sinne.
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Aika hölmöä väittää että palkkaerot aiheuttaisi jotain hierarkiaa tallin sisällä, kun katsoo esim. Rosbergia ja Schumia tällä kaudella. Tai Räikköstä ja Massaa pari kautta sitten. Eiköhän Kimin formulat ollut tässä. En jaksa uskoa että nykyisten testirajoitusten ja teknisten muutosten jälkeen edes Räikkösen olisi helppo palata kahden kauden tauon jälkeen. Saatavilla olevia hyviä kuskeja tuntuu muutenkin olevan paljon enemmän kuin muutama vuosi sitten jolloin siellä oli vain Kimi, Schumi ja Alonso. Kimin maine "kaikkeen sopeutuvana superlahjakkuutena" kärsi myös melkoisen inflaation Ferrarilla vaikka mestaruus hikisesti tulikin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aika hölmöä väittää että palkkaerot aiheuttaisi jotain hierarkiaa tallin sisällä, kun katsoo esim. Rosbergia ja Schumia tällä kaudella. Tai Räikköstä ja Massaa pari kautta sitten. Eiköhän Kimin formulat ollut tässä. En jaksa uskoa että nykyisten testirajoitusten ja teknisten muutosten jälkeen edes Räikkösen olisi helppo palata kahden kauden tauon jälkeen. Saatavilla olevia hyviä kuskeja tuntuu muutenkin olevan paljon enemmän kuin muutama vuosi sitten jolloin siellä oli vain Kimi, Schumi ja Alonso. Kimin maine "kaikkeen sopeutuvana superlahjakkuutena" kärsi myös melkoisen inflaation Ferrarilla vaikka mestaruus hikisesti tulikin.
Kimin maine nyt ei kärsinyt kun korkeintaan pitkäpertin pirtissä. Ei taida paljoa vaikuttaa. Aika hölmöä sanoa aika hölmöä kun Kimi oli matkalla niin Macille kuin Mersullekin eikä RB sekään ollut poissuljettu. Ja valitsi hieman soputumista vaativan rallin sen sarjan kovimmalla autolla.
 
Viimeksi muokattu:

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Kimin maine nyt ei kärsinyt kun korkeintaan pitkäpertin pirtissä. Ei taida paljoa vaikuttaa. Aika hölmöä sanoa aika hölmöä kun Kimi oli matkalla niin Macille kuin Mersullekin eikä RB sekään ollut poissuljettu. Ja valitsi hieman soputumista vaativan rallin sen sarjan kovimmalla autolla.
Niin olisi päässyt joo, viime vuonna, suoraan Ferrarilta. Nyt edes Webberiä ei haluttu siirtää syrjään vaikka optio oli papereissa. Eiköhän Schumin esimerkki ole osoittanut tallipäälliköille ettei se paluu onnistu nykypäivänä edes huippukuskilta. Etenkin kun Kimi oli Ferrarillakin usein sormi suussa säätöjen kanssa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös