25 päivää Räikkösen isoon jytkyyn
Turun Sanomat 25.4 2011 21:37:20
Formulamestari Kimi Räikkösen ’ison jytkyn’ niin Yhdysvalloissa kuin muuallakin autourheilevassa maailmassa synnyttävä Nascar-debyytti nähdään 25 päivän kuluttua Charlottessa, Pohjois-Carolinassa.
Camping World Truck -sarjan seitsemäs osakilpailu käydään aika-ajoineen yhdessä päivässä perjantaina 20. toukokuuta. Charlotte Motor Speedway on 1,5 mailia pitkä hieman neliömäinen ns. kvadraaliovaali.
Lauantaina radalla ajetaan miljoonan dollarin palkintopotista all star Sprint Cup -kisassa, mihin kutsun ovat kuitenkin saanut vain sarjan vakiintunut tähdistö.
Räikkösen ICE1 Racing -tiimi liisaa auton Kyle Busch Motorsportsilta. Ensi maanantaina 26 vuotta täyttävä Kyle Busch itse voitti viikonvaihteessa Truck -kauden viidennessä kisassa Nashvillessä.
Räikkösen kanssa vielä Unkarissa 2009 F1-kisaa ajanut Nelson Piquet junior tuli toiseksi. Se oli 25-vuotiaan brasilialaisen ensimmäinen palkintosijoitus Nascar-tasolla ja kaikkien aikojen paras brasilialaistulos kolmessa pääsarjassa.
Toistaiseksi Räikkösen kalenteria vasta rakennetaan. Charlotten kisojen lisäksi Kimi saatetaan nähdä ainakin Nascar-sarjan kahdessa normaalilla kilpa-areenalla käytävässä koitoksessa.
Motocrossissa
mekaanikkona
Seuraava MM-ralli Räikkösen ohjelmassa on vasta 17-19. kesäkuuta Kreikassa, mistä hän harppaa lähes saman tien Kaliforniaan.
Viikonlopun Räikkönen vietti oman motocrosstiiminsä mekaanikkona ja kannustajana Hollannissa kauden toisessa MM-osakilpailussa. Kimi osallistui innokkaasti pyörien huoltohommiin.
Vuodesta 2002 asti Räikkösen hyvinvoinnista vastannut kuntovalmentaja Mark Arnall ei ole laatinut erityissuunnitelmia kuljettajalle Nascar-haasteisiin.
– Testeissä Kimi ajoi parisataa kierrosta päivässä ovaalia. Yhteen suuntaan siellä koko ajan käännetään ja noin teoriassa rasitus tietyille lihaksille on erilaista kuin vaikkapa rallia ajaessa. Mitä nopeampaa mennään, sitä rankempaa se on niskalihaksille, Arnall aprikoi.
– Testissä Kimi ajoi sellaisia 20 kierroksen vetoja. Käsittelin lihakset illalla. Niska oli vähän jäykkä, mutta en pysty sanomaan, johtuiko se ajorasituksesta vai jostain muusta.
– Odotetaan nyt ensimmäiset kisat. Silloin ajetaan 300-400 kierrosta täysillä ja näemme selvemmin, tarvitaanko lihaspuolella jotain erityistä. Eiköhän se kuitenkin ole sama kuin F1-autolla kautta aloittaessa, että mitä enemmän ajaa, sitä paremmin lihakset siihen tottuvat.
Mitään asiantuntija-apua Arnallilla ei ole käytössään, sillä Nascar-tasolla muilla kuljettajilla ei ole ollut henkilökohtaista kuntohoitajaa apunaan.
Ei häiriötä
ralliajamiseen
Räikkösen ansiokkaana kartanlukijana ralleissa toimiva Kaj Lindström ei usko, että kahden kovin erilaisen lajin yhdistäminen samalla kaudella sotkisi millään lailla kummankaan suoritustasoa.
– Eihän siinä mitään ihmeellistä ole. Kimi on suunnitellut Nascar-hommansa niin, etteivät ne häiritsi rallejamme. Ei se mikään yllätys meikäläiselle ollut. Kaikkea pitää kokeilla, kun tilaisuus tarjoutuu ja niin monta kertaa häntä sinne on kosiskeltu mukaan, Lindström sanoo.
Jordanian MM-kisa on toistaiseksi Räikkösen paras rallisuoritus.
– Viitospaikassa olimme kiinni ja se menetettiin ilman kuljettajan virhettä. Sellainen onnistuminen palkitsee kivasti korvienväliä ja antaa lisää luottamusta omaan tekemiseen taas jatkossa, Lindström kiitteli.
Kokemuksesta
vahva pääoma
Entä mitä Räikkösen Nascar-ympyröihin houkutellut Foster Gillett sitten odottaa suomalaisesta maihinnoususta Amerikan johtavaan ratasarjaan?
– Onhan siinä haastetta tulla kesken kauden puskista mukaan. Kimillä on kuitenkin niin laajalti kokemusta kaikenlaisesta kilpa-ajamisesta kaikenlaisilla oloissa, että uskoisin hänen tuntevan olonsa ihan mukavaksi Nascar-kisoissakin. Näin lähtötilanteessa hän varmasti tavallaan hyötyy rallien ajamisesta F1-uran jälkeen, Gillett tuumailee.
– Kaikki päätökset Nascar-jatkon suhteen riippuvat täysin Kimistä, hän muistuttaa.