Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
En usko, että Kimin nopeus tulee olemaan ongelma. Se, että osaako ajaa autolla, joka on "sinne päin", onkin vaikeampi kysymys. En ole LMS-vehkeillä koskaan ajanut, mutta ensinnäkin niitä ajaa 2-4 eri kuskia, ja olettaisin, että setup on jo tästä johtuen jonkin sortin kompromissi. Toisaalta itse kisassa ei vedetä koko ajan lämä tiskissä, vaan tarvitaan taktista silmää ja hyvää ymmärrystä esim renkaista miten niitä voi säästää.
Mielestäni nämä kaksi lauseen osaa ei sovi samaan kappaleeseen. Kimi ajotyyli on vaatinut perinteisesti hyvät säädöt eikä ongelmien kanssa mies tule kunnolla toimeen. Tämä saattaa olla juurikin ongelma, koska auto pitäisi säätää täysin Kimille mieluiseksi. Loeb takaisi varman tappion palkintopallitaisteluun, koska tuskin mies pärjää ratakuskeille.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta elän siinä uskossa, että...

...kompromissi usean kuljettajan vuoksi set upin suhteen ei tarkoita huonoja säätöjä?

(kristus!)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta elän siinä uskossa, että...

...kompromissi usean kuljettajan vuoksi set upin suhteen ei tarkoita huonoja säätöjä?

(kristus!)
Ei välttämättä, mutta jos toinen tykkää aliohjatuvasta ja toinen yliohjautuvasta, joudutaan hakemaan siltä väliltä. Tämä vaikuttaa toiseen enemmän kuin toiseen. Toinen pärjää kompromissisäädöillä paremmin kuin toinen. Eikös jossain ollut juuri sen suuntaisia kommentteja Räikkösestä (vrt muihin Ferrarikuskeihin), että on todella nopea säätöjen ollessa kohdallaan. Heti kun joudutaan tekemään kompromisseja, vauhti katoaa verrattuna Schumiin tai Alonsoon.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tietenkin ajotyylejä pyritään varmasti jotenkin mätsäämään.

Tuollaiset PR-tiimit jäänee ajatusleikiksi. Ei ole varaa kun kaikkien kolmen auton pitää pystyä voittamaan.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Ei välttämättä, mutta jos toinen tykkää aliohjatuvasta ja toinen yliohjautuvasta, joudutaan hakemaan siltä väliltä. Tämä vaikuttaa toiseen enemmän kuin toiseen. Toinen pärjää kompromissisäädöillä paremmin kuin toinen. Eikös jossain ollut juuri sen suuntaisia kommentteja Räikkösestä (vrt muihin Ferrarikuskeihin), että on todella nopea säätöjen ollessa kohdallaan. Heti kun joudutaan tekemään kompromisseja, vauhti katoaa verrattuna Schumiin tai Alonsoon.
Edelleen, elän siinä uskossa...

...että kyseisessä sarjassa toimivat autovalmistajat ja tiimit tallipäälliköineen saattaisivat olla siinä määrin ammattitaitoisia, etteivät samaan autoon istuta kuljettajia joiden mieltymykset auton käytöksen suhteen ovat niin kaukana toisistaan, etteivät ole sovitettavissa yhteen.

Ei-mielenkiintoinen keskustelu, painun leikkaamaan kynteni. Heips!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Stephane Sarrazin toki, jos haluaa kolmikon jolla on rallikokemusta.
Mielenkiintoisempi ajatusleikki on kolme mestarismiestä eri sarjoista. F1, WRC ja...? Bourdais epäilemättä olisi loogisin vaihtoehto, pitäähän jollain olla kokemustakin kyseisestä kisasta. Kimin mestaruussarake on kovin köyhä Loebin ja Bourdaisin peräkkäisten mestaruuksien rinnalla.

-Edit- Mutta jos oikeasti haluttaisiin kolme multimestaria ihan eri sarjoista, niin sehän pitäisi olla Loeb-Schumacher-Rossi.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1395
Mielestäni nämä kaksi lauseen osaa ei sovi samaan kappaleeseen. Kimi ajotyyli on vaatinut perinteisesti hyvät säädöt eikä ongelmien kanssa mies tule kunnolla toimeen. Tämä saattaa olla juurikin ongelma, koska auto pitäisi säätää täysin Kimille mieluiseksi. Loeb takaisi varman tappion palkintopallitaisteluun, koska tuskin mies pärjää ratakuskeille.
Outo kirjoitus tosiaan minulta, koska jokin lause/ajatus jäi pois. Tarkoitin sitä, että, kun autoa ei säädetä juuri mieleiseksi tai sitä ei yksinkertaisesti voi säätää juuri mieleiseksi, Kimi onkin pulassa. Ja senkin vielä voi selättää hanskalla muutamaksi kierrokseksi, mutta ei kauaa. Ja, kuten tunnettua, LMS-kisat on aika pitkiä, tietysti Le Mans siellä kunkkuna. Silloin kuskin asenteen pitää olla sellainen, että "sinne päin" autolla silti vedetää lujaa ja pitkään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Outo kirjoitus tosiaan minulta, koska jokin lause/ajatus jäi pois. Tarkoitin sitä, että, kun autoa ei säädetä juuri mieleiseksi tai sitä ei yksinkertaisesti voi säätää juuri mieleiseksi, Kimi onkin pulassa. Ja senkin vielä voi selättää hanskalla muutamaksi kierrokseksi, mutta ei kauaa. Ja, kuten tunnettua, LMS-kisat on aika pitkiä, tietysti Le Mans siellä kunkkuna. Silloin kuskin asenteen pitää olla sellainen, että "sinne päin" autolla silti vedetää lujaa ja pitkään.
Itse asiassa itsekin luin vähän huolimattomasti kommenttisi. Nyt jälkikäteen, löysin siitä pointtisi :)
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Joopajoo. Tietysti auto säädetään Kimille optimaaliseksi ja hän sitten suhaa huippu vauhtia yötä päivää maksimi stintit ja muut ajaa vain pakollisen minimin. :rolleyes: :alppu:

Katsotaan nyt ensin kelpaako edes kuskiksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Outo kirjoitus tosiaan minulta, koska jokin lause/ajatus jäi pois. Tarkoitin sitä, että, kun autoa ei säädetä juuri mieleiseksi tai sitä ei yksinkertaisesti voi säätää juuri mieleiseksi, Kimi onkin pulassa. Ja senkin vielä voi selättää hanskalla muutamaksi kierrokseksi, mutta ei kauaa. Ja, kuten tunnettua, LMS-kisat on aika pitkiä, tietysti Le Mans siellä kunkkuna. Silloin kuskin asenteen pitää olla sellainen, että "sinne päin" autolla silti vedetää lujaa ja pitkään.
Kimillä oli ennen Ferrari-aikaa pikemmin hyvän sopeutujan maine kuin juuri käteen istuvan auton vaativan kuskin. Tietysti jos auton perusfilosofia on jokseekin oikein, niin homma toimii. Ferrarilla ilmeisesti (välillä) oltiin liian kaukana. Pitää kuitenkin muistaa, että heti ensimmäisestä kisasta tuli voitto ja ensimmäisestä vuodesta mestaruus, vaikka sunnittelufilosofia ei varmasti ollut Kimin ajotyyliä hivelevä pitkän Schumikauden jälkeen.

LMP:ssä ei vedetä viimeisistä sadasosista, vaan kyse on usean kuskin tasaisesta suoritustasosta. Le Mansin pituisessa kisassa koko kisan perusidea on paras mahdollinen kompromissi. Ja se koskee myös kuljettajaa. Ei tarvitse olla salamannnopea joka kierroksella, vaan ajaa hyvä stintti. En usko Kimin "olevan pulassa", vaan pikemmin sieltä ajajakaartin nopeimmasta päästä Peugeotin kalustolla. Ja nimenomaan pitkällä stintillä auton ominaisuuksiin ehtii sopeutua paremmin.

Mitä sitten "pulassa olo" tässä tapauksessa tarkoittaa? Sitä, että Bourdais on nopeimmalla kierroksellaan sekunnin nopeampi? Vai jotain relevantimpaa?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta elän siinä uskossa, että...

...kompromissi usean kuljettajan vuoksi set upin suhteen ei tarkoita huonoja säätöjä?

(kristus!)
Niin ja eikö Kimi tunnetusti ole huono saamaan säätöjä kohdalleen, niin lienee positiivista ettei muutkaan niitä ehkä saa täysin mieleisekseen kompromissien vuoksi ;)

Nopeahan Kimi on jos säädöt on edes sinnepäin, muttei se millään traktorin ajo-ominaisuuksilla varustetulla autolla mielestäni pärjää niinkuin jotkut muut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nopeahan Kimi on jos säädöt on edes sinnepäin, muttei se millään traktorin ajo-ominaisuuksilla varustetulla autolla mielestäni pärjää niinkuin jotkut muut.
Traktorisäädöillä nyt tuskin kukaan pärjää. Kyse on siitä miten pärjää itselleen huonoilla säädöillä niitä vastaan, jotka eivät kärsi yhtä huonoista säädöistä. Le Mansin tapaisessa kilpailussa kaikilla talleilla on kompromissisäädöt, eli ei kellään ole ideaalisesti käteen istuvaa autoa.

Eli mitä tässä nyt haetaan? Kimi kärsii kompromissisäädöistä jotenkin kaikkia muita enemmän?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voin jotenkin ymmärtää, mistä kestävyyssarjoja seuraavien parempaakin on tarjolla -väitteet kumpuavat, mutten näe niille mitään katetta. Tämän hetken menestyneimmät protokuskit ovat päätyneet tuonne suunnilleen Räikkösen ikäisinä ja yleensä siksi, etteivät ole pärjänneet tai saaneet mahdollisuutta formuloissa. Nuori sukupolvi taas on valittu pitkälti kansallisuuden tai merkin muiden ohjelmien kautta tai perusteella. Räikkösellä ei pitäisi olla tuossa joukossa mitään vaikeuksia vallankin kun nykyiset panssarivaunut ovat kestävyytensä puolesta vähentäneet huomattavasti "älykkään" ja säästeliään ajon merkitystä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kimillä oli ennen Ferrari-aikaa pikemmin hyvän sopeutujan maine kuin juuri käteen istuvan auton vaativan kuskin. Tietysti jos auton perusfilosofia on jokseekin oikein, niin homma toimii. Ferrarilla ilmeisesti (välillä) oltiin liian kaukana. Pitää kuitenkin muistaa, että heti ensimmäisestä kisasta tuli voitto ja ensimmäisestä vuodesta mestaruus, vaikka sunnittelufilosofia ei varmasti ollut Kimin ajotyyliä hivelevä pitkän Schumikauden jälkeen.
Tuo on niin väsynyt keskustelun aihe ettei todellakaan jaksa kommentoida. Antaa noiden Alonso-fanien puhua läpiä päähänsä ihan rauhassa.


LMP:ssä ei vedetä viimeisistä sadasosista, vaan kyse on usean kuskin tasaisesta suoritustasosta. Le Mansin pituisessa kisassa koko kisan perusidea on paras mahdollinen kompromissi. Ja se koskee myös kuljettajaa. Ei tarvitse olla salamannnopea joka kierroksella, vaan ajaa hyvä stintti. En usko Kimin "olevan pulassa", vaan pikemmin sieltä ajajakaartin nopeimmasta päästä Peugeotin kalustolla. Ja nimenomaan pitkällä stintillä auton ominaisuuksiin ehtii sopeutua paremmin.
Tuohan olisi ihan Kimin heiniä. Sen lisäksi että kaveri on aina ollut @£$¤#&%:n nopea niin vähintään yhtä suuri vahvuus on ollut tasaisuus. Sitähän ne McLarenin insinööritkin ihmetteli ja kehui. Jo pikku formuloissa tämä ominaisuus herätti ihastusta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kiva nähdä Kimi taas hiilikuidun ympäröimänä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jahas, Red Bullin päähinesopimus kattaa kaikki päähineet, myös kypärän. Sääli.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
On todella mielenkiintoista seurata Kimin tekemisiä :)

Meidän oma monitoimi Suomi-poikamme autourheilu muailmalla. Ei ihan joka jannu pysty samaan.





Jahas, Red Bullin päähinesopimus kattaa kaikki päähineet, myös kypärän. Sääli.
Tikusta asiaa?
Miksi se on 'sääli' ja mitä väliä sillä kypärän grafiikalla on ajamisen kanssa?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös