Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.autosport.com/news/report.php/id/93911
Peugeot's sport director Olivier Quesnel said the test had been planned 'for a long time' and that no decisions have been taken for the future.

"Originally, this test session was planned for a long time in order to prepare the rest of the season, on top of which we have allowed Kimi to discover the 908.

"As of today, nothing has been scheduled or planned for the future."
Tosta siis ymmärtää, että testi oli vanha suunnitelma, mutta Kimin osallistuminen uusi juttu. Luottaisin käännökseen, koska suoraan PR-osastosta.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
http://www.autosport.com/news/report.php/id/93911

Tosta siis ymmärtää, että testi oli vanha suunnitelma, mutta Kimin osallistuminen uusi juttu? Luottaisin käännökseen, koska suoraan PR-osastosta.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/muut/250897.html
Räikkönen nautti Le Mans -testistä

Turun Sanomat 24.8.2011 21:38:27

Kimi Räikkönen nautti täysin siemauksin testipäivästä Peugeotin 908 Le Mans -autolla. 31-vuotias suomalaiskuski ajoi yhteensä 35 kierrosta Motorland Aragon -radalla Espanjassa. Testissä olivat mukana myös Peugeotin Le Mans -konkarit Franck Montagny, Stephane Sarrazin, Alex Wurz ja Simon Pagenaud.

Mitään uutta ja hämmentävää ei ole siinä, että Räikkönen omaksui välittömästi vieraan auton haasteet. 550 hevosvoiman 3,7-litrainen V8-turbodiesel tarjosi uuden kokemuksen hallittavaksi.

– Kimi pääsi erittäin nopeaksi sinuiksi auton kanssa. Saimme häneltä arvokasta palautettava. On mielenkiintoista saada vaikutteita Kimin kaltaiselta kuljettajalta, Peugeot Sportin manageri Pascal Dimitri kiitteli.

Peugeotin urheilujohtaja Olivier Quesnel paljasti, että Räikkösen testiä oli suunniteltu pidemmän aikaa.

Le Mans Peugeot on jo viides erilainen kilpa-auto, mitä Räikkönen on ajanut kolmen viime kuukauden aikana. Citroenin DN3 WRC -ralliauton lisäksi Räikkönen kokeili toukokuussa Jenkeissä Nascar-sarjan Camping World Truck-, Nationwide ja Sprint Cup -autoja.

– Testi meni ok. Nautin ajamisesta. 908 on todella mukava auto ajaa, Räikkönen kiitteli.

Räikköstä on kaavailtu jo Pedro Lamyn tai Nicolas Minassianin tilalle Peugeotin Le Mans -miehistöön. 24 tunnin kisan lisäksi mahdollinen sopimus edellyttäisi muitakin kestävyyskoitoksia.

– Jos menisin Peugeotille, tulisi ainakin kolme testikisaa varsinaisen Le Mansin lisäksi, Räikkönen selvitti.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kimi yrittää lusikodia nyt liian montaa soppaa kerralla. On rallia, nascaria ja lemansia. Kaikki kolme eroavat toisistaan täysin. Onko järkeä sekoittaa päätä ja tuhlata kilpa-ajajan parhaat vuodet tällaiseen huvipuistomaiseen kokeilukierrokseen, kun voisi tehdä jostakin noista kolmesta oman uuden leipälajinsa ja ajaa nelikymppisenä maksukuskina sitten mitä kaikkea huvittaa?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Jahas, Red Bullin päähinesopimus kattaa kaikki päähineet, myös kypärän. Sääli.
Niinpä, erilaisen kypärän olisi tosiaan toivonut näkevän Kimin päässä.
Kimi yrittää lusikodia nyt liian montaa soppaa kerralla. On rallia, nascaria ja lemansia. Kaikki kolme eroavat toisistaan täysin. Onko järkeä sekoittaa päätä ja tuhlata kilpa-ajajan parhaat vuodet tällaiseen huvipuistomaiseen kokeilukierrokseen, kun voisi tehdä jostakin noista kolmesta oman uuden leipälajinsa ja ajaa nelikymppisenä maksukuskina sitten mitä kaikkea huvittaa?
Itse toki toivoisin WEC:in kiertämistä mikä ei toteudu, mutta oishan ne kolme mahdollista testikisaa ja le mans 24h ihan hyvä kokemus. Mutta sen näkee sitten myöhemmin että tapahtuuko mitään tuolla rintamalla Kimin osalta mutta aina voi toivossa elää.
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kimi yrittää lusikodia nyt liian montaa soppaa kerralla. On rallia, nascaria ja lemansia. Kaikki kolme eroavat toisistaan täysin. Onko järkeä sekoittaa päätä ja tuhlata kilpa-ajajan parhaat vuodet tällaiseen huvipuistomaiseen kokeilukierrokseen, kun voisi tehdä jostakin noista kolmesta oman uuden leipälajinsa ja ajaa nelikymppisenä maksukuskina sitten mitä kaikkea huvittaa?
Eiköhän Kimillä ole tuota rahan paskaa ihan tarpeeksi, ettei tarvi enää mitään uusia tai vanhoja uria alkaa rakentelemaan, vaan voi nauttia elämästä ilman suurempia rajoitteita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi se on 'sääli' ja mitä väliä sillä kypärän grafiikalla on ajamisen kanssa?
Koska *mielipide*. Oma persoonallinen design on mielestäni parempi kuin persoonaton Red Bull-design, joka on jo vähän joka toisella. Ei se ajamiseen millään lailla liity, miksi pitäisikään?
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Olisi mielenkiintoista nähdä Räikkösen aikoja testeistä verrattuna pögöti muihin kuskeihin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eiköhän Kimillä ole tuota rahan paskaa ihan tarpeeksi, ettei tarvi enää mitään uusia tai vanhoja uria alkaa rakentelemaan, vaan voi nauttia elämästä ilman suurempia rajoitteita.
Eiköhän tämä ole kuultu täällä foorumilla monesti. Eli Kimillä on rahaa eikä tarvitse käydä töissä.

Mutta eiköhän se ole jo selvä, että Kimi ei tehne uraa autourheilujen huipputasolla "tosissaan". Eli paluu F1:iin on unohdettava eikä ralliinkaan mies keskity täysillä. Aika jännä juttu kyllä, että nämä rallin erikoismiehet panostavat ralliin täysillä ja Kimi kuvittelee menestyvänsä ajamalla ns. oikealla kädellä tehden muuta samalla. Ei noin kyllä voi menestyä huipputasolla. Pitää keskittyä yhteen leipälajiin kerrallaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3850


Haiskahtaa vähän tabloidimaisuus tässä kannessa.

Taitaa olla aika heikkoa saatavuus peruslehtihyllyistä: http://www.lehtipiste.fi/cgi-bin/lehti.pl?aih=21&id='142281'
Juu ja vahvasti...

"What destroyed Kimi in f1?"

Huoh, olipahan vain yksi parhaista kuskeista, taas kerätään vaan halvalla lukijoita ja kohua.

Onpahan arvostus autosportia ollut laskussa jo jonkun aikaa heidän uutisoinnin tasosta johtuen mutta voi voi.

Toivotaan että mies jatkaa rallissa tai palaa formuloihin.
Nämä ovat omat suosikkilajini ja tietysti siellä haluan suosikkiani nähdä.

Kimi on onneksi sen verran hyvässä rahallisessa tilanteessa että voi tehdä melkein mitä haluaa ja hienoa että hänellä on mahdollisuus siihen ja tuntuu että se sopii miehelle paremmin kuin hyvin.

Joten vain onnea jatkoon on se sarja mikä tahansa !
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Eiköhän tämä ole kuultu täällä foorumilla monesti. Eli Kimillä on rahaa eikä tarvitse käydä töissä.

Mutta eiköhän se ole jo selvä, että Kimi ei tehne uraa autourheilujen huipputasolla "tosissaan". Eli paluu F1:iin on unohdettava eikä ralliinkaan mies keskity täysillä. Aika jännä juttu kyllä, että nämä rallin erikoismiehet panostavat ralliin täysillä ja Kimi kuvittelee menestyvänsä ajamalla ns. oikealla kädellä tehden muuta samalla. Ei noin kyllä voi menestyä huipputasolla. Pitää keskittyä yhteen leipälajiin kerrallaan.
Kun forumilta löytyy näinkin hyvä herra Raikkosen ystävä tietäen mitä mies haluaa ajamiseltaan ja elämältään yleensäkin...
...niin sisäpiiriläisenä voisit avata käyttääkö kyseinen gentlemanni Catchia vai Generalia? Kiitos jo etukäteen.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Joku kyseli yhdistelmää lemansii no tietysti:
Loeb, Räikkönen, Ekström. josei menesty niin saa syyttää autoa.

Kimi on ratakuski. Siinä täysin eroaa rallikavereista jotka on junnusta asti opetellu yrittään luottaan nuottiin. Esim. Kimin muistan A1-ringillä täräytteli pohjia ensimmäiselle sektorille aika-ajossa, ja ei siinä ollut kuin 1 kinkkinen mutka, mutta pointti oli et Kimi veti sen maksimilla semmosella vauhdilla et kukaan muu ei ois uskaltanut edes kokeilla. Kimin Spa-vauhti perustuu siihen et uskaltaa vetää muutamas kohdassa lujempaa kuin muut. Kimi on ratakuski eli wänkeri ja lemansis tulee kovaa jälkeä jos auto pysyy kasas.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Sääli, että Kimi eläköityi formuloista niin nuorena ja ryhtyi vain harrastelijaksi ilman palkkaa. Niin kuin Kimi on sanonut, ettei ole mitään käryä mitä hommailee ensi vuonna, se ei kerro ainakaan kauhean kovasta sitoutumisesta ralliin. Kaipaan sitä Kimiä joka haluaa ajaa vain voittaakseen, ei vain testaillaakseen eri sarjan autoja. :dunno:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Sääli, että Kimi eläköityi formuloista niin nuorena ja ryhtyi vain harrastelijaksi ilman palkkaa. Niin kuin Kimi on sanonut, ettei ole mitään käryä mitä hommailee ensi vuonna, se ei kerro ainakaan kauhean kovasta sitoutumisesta ralliin. Kaipaan sitä Kimiä joka haluaa ajaa vain voittaakseen, ei vain testaillaakseen eri sarjan autoja. :dunno:
Minulle on tullut viime aikoina sellainen tunne että Kimi jopa harkitsisi paluuta F1:een. Hyviä paikkoja on edes potentiaalisesti tarjolla hyvin vähän jos yhtään. Mielessä käynyt jopa ajatus että Kimin niin totaalinen F1:n aiempi dissaus voisi johtua siitä, että sopimus F1-kilpailukiellosta Ferrarin kanssa olisi kattanut vielä tämänkin kauden. Heikki Kullankin arvio Kimin viimeisimmän haastattelun jälkeen oli että F1 taitaa edelleen kiinnostaa kaveria. No, mene ja tiedä.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Minulle on tullut viime aikoina sellainen tunne että Kimi jopa harkitsisi paluuta F1:een. Hyviä paikkoja on edes potentiaalisesti tarjolla hyvin vähän jos yhtään. Mielessä käynyt jopa ajatus että Kimin niin totaalinen F1:n aiempi dissaus voisi johtua siitä, että sopimus F1-kilpailukiellosta Ferrarin kanssa olisi kattanut vielä tämänkin kauden. Heikki Kullankin arvio Kimin viimeisimmän haastattelun jälkeen oli että F1 taitaa edelleen kiinnostaa kaveria. No, mene ja tiedä.
Joo, Kultahan sanoo suoraan "On helppo päätellä, että F1-haasteeseen Räikkönen tarttuisi, jos sopiva tarjous tulisi kohdalle". Onhan tuossa haastattelussa muutenkin eroavaisuuksia aiempaan. En halua käynnistää keskustelua Kimin paluu -osa 213, mutta olen samaa mieltä että jos esim. Webberin paikasta tulisi hyvä tarjous, niin ei se lappu suoraan takkaan lennä.

Jos joku on missannut Kullan haastattelun jonka edelliselle sivulle laitoin niin tässä vielä tuo F1-osa:

F1-tarjous kiinnostaisi

On helppo päätellä, että F1-haasteeseen Räikkönen tarttuisi, jos sopiva tarjous tulisi kohdalle.

Kuinka paljon seuraat F1-kisoja?

– Aina silloin, kun vaan olen kotona.

Mitä mieltä olet Grand Prix -kisojen moninkertaistuneista ohitusmääristä?

– Jossain kisoissa se on ollut näköjään helpompaa kuin jossain toisessa. Riippuu ihan siitä, mitä ne päättävät siitä, missä sitä takasiipeä saa avata. Mutta ei sillä enää mitään tekemistä ole varsinaisten ohittamisten kanssa. Ei tarvitse kuin hiukan siirtyä viereen ja painaa nappia, niin toinen siinä edessä ei pysty tekemään mitään.

– Kai ne ovat yrittäneet viedä sitä oikeaan suuntaan. Ehkä se on kivammannäköistä telkkarissa, mutta ei se sellaista kunnon kilpa-ajamista ole.

– Rengaspuoli on sitten ihan eri asia. Ne kisat, missä renkaiden kuluminen on ratkaissut, ovat olleet kilpailullisesti kaikkein parhaita, Räikkönen punnitsee.

Eikö yhtään ole kutkuttanut päästä sinne mukaan ohittelemaan?

– Ei se muuta minun suhtautumistani yhtään, ohitetaanko siellä vai ei. Siistiä se on aina ollut, kun saa ajaa kilpaa. Ei siinä mitään muuta tarvita.

Räikkönen ei hämmästele, että Sebastian Vettelin ylivoima on hieman tasoittunut MM-taiston edetessä.

– Aika monesti tilanne on joka vuosi tasoittunut, jos joku on johtanut alkukaudesta paljon. Eikä Vettelin varmaan enää edes tarvitsisi voittaa kisoja, jotta pysyy kärjessä loppuun asti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
http://blogit.mtv3.fi/rallitietaja/
Rallia vai rataa?
Julkaistu 25.8.2011

Seuraava perustuu täysin leikkisään arvailuun. En usko, että yksikään ihminen maailmassa voi ennustaa Kimi Räikkösen tekemisiä, sillä niitä tuskin osaa ennustaa edes Kimi itse. Räikkönen on kilpa-autoilija, joka nauttii elämästä ja punoo ympärilleen mielenkiintoista ja kiinnostavaa tekemistä mahdollisuuksien mukaan. Näin meistä tekisi jokainen.

Räikkösellä on nyt meneillään toinen vuosi rallin MM-sarjassa. Tänä vuonna kisoja tulee vähemmän kuin kaudella 2010. Rallin lisäksi kypärä on sijoitettu päähän myös amerikkalaisilla ovaaliradoilla ja Peugeotin tehdastiimin ratatesteissä. Näistä jälkimmäisen uskoisin tuovan Räikköselle työpaikan – hänen tietysti sitä myös itse halutessa. Räikkösen siirtyminen Peugeotin palkkalistoille toisi mieleen parinkymmenen vuoden takaiset tapahtumat. Keke Rosberg niitti menestystä sen aikaisella Peugeotin kestävyyskisalaitteella formulauransa jälkeen. Rata-autoilun kestävyyskisojen mielenkiinto kasvoi meillä silloin merkittävästi.

Räikkönen on ollut määrätietoinen, kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen kuljettaja siitä lähtien, kun istui ensimmäisiä kertoja kartingauton ratin taakse. Viimeiset kaksi vuotta hän on joutunut ajamaan sarjassa, jossa voitto on vain tuleva tavoite, kenties vain haave. LeMans -sarjassa Räikkösellä olisi taas mahdollisuus taistella kilpailujen voitoista – siitä ei liene epäselvyyttä. Ja tähän kun lisätään vielä Nascar, niin sielläkin menisi varmasti pari vuotta ennen kuin menestys alkaisi olla arkipäivää. Peugeotin ratissa tuskin juhlavaa menestystä tarvitsisi odottaa päivääkään.

Syy miksi nyt ylipäätään lähdin tätä juttua arvailemaan on siinä, että minulle tulee tästä merkillisen usein kysymyksiä: “Jatkaako Kimi rallissa, koska se voittaa, siirtyykö se jenkkeihin, palaako formuloihin…?” Enhän minä näihin voi koskaan antaa täysin varmaa vastausta, mutta arvailla aina voin ja tietysti spekuloida. Se on moottoriurheilumaailman perinteinen reipas harrastus.

Parhaat arvaukset annan kahdelle vaihtoehdolle. Ralli ja LeMans. Jos Peugeot tarjoaa Räikköselle sopimusta, niin uskon hänen ottavan siitä kiinni. Miksi ei ottaisi? Mutta ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö ralli voisi jatkua – varsinkin kun kyseessä on saman konsernin laite. Tässä olisikin varmasti riemastuttava yhdistelmä. LeMans -sarja antaisi mahdollisuuden ajaa voitoista ja toimia osana täydellistä tehdastiimiä. Ralli taas voisi jatkua harrastuksena, joka tarjoaa haastetta ja jokainen parempi sijoitus on täydellinen bonus.

Ja loppuun pieni trivia. Kuinka monta suomalaista on ollut vuosien varrella Peugeotin tehdasauton ratin takana? Kaikki lajit huomioiden. Ei ole ihan helppo tehtävä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös