Voiko 2009 voittanutta tallia (Luen todellakin Brawn GP:n Mercdekseksi) sanoa, että on tulossa vasta kärkitaisteluun? Minusta Mercedeksen suunta on ollut Renaultin tapaan koko ajan alas päin. Eikä Renault olisi välttämättä tippunut ilman vakoiluskandaalin tuomia rahamenetyksiä näin alas, mitä se nyt on. Ilman skandaalia olisi nousu mahdollisuudet olleet paremman sponsorien myötä. Minä näen että molemmat tallit ovat samantasoisia eli mahdollisuuksia oli/on mestaruuteen tulevaisuudessa. Renaultilla ajauduttiin tekemään Briatoren toimesta kolttosia, jonka vaikutuksesta mm. pääsponsori vetäytyi. Tämä oli kuolinisku tallin menestykselle. Eikä Mercedeksen noususta ole mitään takuita. On mahdollisuuksia pudota jopa alaspäin tulevaisuudessa, koska hyviä nousiaehdokkaita on (tulevaisuudessa Renault, Lotus, Williams jne..) eli takeita menestyksestä ei ole.
Muistelehan nyt huviksesi minkä verran Honda käytti rahaa, aikaa ja vaivaa Brawniksi muuttuneen mestariautonsa (BGP 001) suunnitteluun, kokoonpanoon ja kehitystyöhön (joka muuten jatkui japanilaistehtaan joulukuisesta vetäytymisilmoituksesta huolimatta aina Ross Brawnin kanssa solmittuihin tallikauppoihin asti). Hondan panostus kauden 2009 autoon lienee suurimpia koko F1-historiassa. Kun Hondan resursseja ei enää kauden mittaan ollut käytettävissä jatkokehitykseen, niin muut tallit ottivat etumatkan kiinni ja menivät ohi. Buttonin taktisesti järkevät ja rauhallisen varmat ajosuoritukset, Barrichellon kokemus sekä auton huippuluotettavuus pelastivat mestaruudet, jotka muuten olisivat menneet Vettelille ja Red Bull Racingille.
Mersulla ei ollut kauteen 2010 lähtiessään Hondan valmiiksi kehittämää voittaja-autoa (heh) eikä MGP saanut omalta tehtaaltaan "avointa piikkiä". Joukoista oli poissa myös huippusuunnittelija Jörg Zander. Mercedeksen F1-hankkeen pohjaksi hankittu Brawn GP on kieltämättä erinomaisen hyvä alusta rakentaa menestystä, mutta uuden mestaritallin luominen vie aina muutaman kauden. Sanot että Mercedes GP:n suunta on ollut alaspäin? MGP on ollut mukana vaivaiset kaksi kautta ja on sarjan neljänneksi paras talli toista vuotta peräkkäin.
Ja eiköhän Flavion ja kumppaneiden epätoivoisille kolttosille ollut syynä se, että menestystä piti hakea hintaan mihin hyvänsä koska normaaliolosuhteisssa sitä menestystä ei ollut odotettavissa.
Jos nyt on veikattava mikä talleista
Mercedes GP, Lotus-Renault-Genii Capital, Team Lotus-Caterham vai Williams F1 nousee F1-huipulle, niin ylivoimaisesti pienimmän kertoimen tarjoaisin ensimmäiselle.
Moottorien muuttuessa Mersun moottori voi jäädä alakynteen joten kuka tietää tulevaisuutta. Eikä yksistään kyllä renkaat tehneet Renaultista mestaria, oli siinä kyllä muutakin. Eli menettääkö Mercedes sen edun, joka on moottorin muodossa.
Eli kun lasku tapahtuu, talli putoaa huipputallista keskitason suhariksi? Minusta ainakin esim. McLaren on kuulunut F1:n eliittiin siitäkin huolimatta, vaikka talli kynsi pohjamudissa 90-luvulla noin viisi vuotta. Jokainen talli kohtaa jossain vaiheessa ongelmansa (Mclarenilla oli moottorit), jonka vuoksi putoaa kärkitaistelusta. Tuskin kukaan tiesi todellista Renaultin notkahtamista, ihan hyvin olisi voinut olla 09 takaisin voittajakorokkeella, jos auto olisi ollut parempi aerodynaamikaltaan. Resursseja olisi ollut käsittääkseni aivan riittävästi. Tuskin Red Bullkaan dominoi montaa vuotta, joten onko talli silloin takapakkia jonkun uralle?
Tuota noin, missäs väitin että yksin renkaat olisivat tehneet Renaultista mestarin? Renaultin panostus ja knowhow sekä perinteet, Alonso, Briatore, Bob Bell jne. kaiketi näyttelivät jonkinlaista roolia menestysnäytelmässä myöskin, mutta on kyllä suorastaan typerää kiistää tai mitätöidä Michelinien huipputärkeää rooli Alonson ja Renaultin mestaruuksissa.
Ja missä ihmeen pohjamudissa McLaren 90-luvulla kokonaiset viisi kautta kynsi? Kaudet 1994-96 olivat voitottomina ne laihimmat, mutta tuo aikahan kesti vain kolme kautta.
Niin, se klassinen jos. Jos F60 olisi ollut onnistuneempi luomus kuin miksi se lopulta osoittautui, niin Kimi olisi kaksinkertainen maailmanmestari.
EDIT: Jos renkaat olivat se suurin onnistuja Renaultilla, onko Pirellit juuri RB:n valtti? Eli kun Pirelli muuttaa renkaitaan, häviääkö RB:n nopeus/ylivoima samantien?
Kokonaisuuteen täysin sopimattomat renkaat/rengasseokset voivat kyllä pahimmillaan pilata muuten täydellisenkin paketin, mutta kuten näemme, näinhän ei ole RBR:n ja Pirellin tapauksessa käynyt vaikka Pirelli ei olekaan suunnitellut renkaitaan yksin Red Bullin Racingin ja Vettelin ehdoilla.