Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onko Rellun vajoaminen jotenkin hyväksyttävämpää kuin Williamsin?

Maksukuski se on Ferrarillakin.
Sinä se vaan jaksat tästä jauhaa... Kuten joku totesi, Satander aikaisti vuodella Alonson tuomista talliin eli tällä kaudella ei ole maksukuski, edes millään ilveellä. Sinun logiikalla Rosberg, Schumacher, Hamilton, Button ja Vettel ovat maksukuskeja. Massa ei ole missään nimessä maksukuski. Kovalainenkin on makskukuski kun Fonecta maksaa Heikille pientä palkkaa.

Miksi Vetteliä ei pidetä maksukuskina? Hänhän on ajanut koko uransa RB:n rahoilla? Olisiko miehestä edes F1:iin ilman Red Bullia. Sehän vasta onkin maksukuski. Mitä eroa on Vettelin RB-kytköksillä tai Alonson Satander-suhteella. Ainiiin, Räikkönen sai Ferrarilta kenkää, Ei RB:ltä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ei varmasti ku DNA on maksanut viulut :D

Kun katsoo nykyistä Citikkaa, niin aika yksitoikkoiselta se vaan näyttää sponsorien suhteen. RB sponsoroi jossain määrin, mutta ei autosta päätellen kovinkaan suuresti. Eli minusta ainakin tällä hetkellä on sponsoripula. Eli tuskin rallaisi jos ei itse maksaisi osan viuluista.

Liekö Australiakaan ihan omasta reissaamishaluttomuudesta jäänyt ajamatta....
Jos vaivaudut lukemaan tekstini tarkemmin luultavasti huomaat, että puhuin F1-urasta. En tiedä onko Sontander halukas tukemaan Alonson ajoja Espanjan jokamies-luokassa tai mihin ikinä kaveri F1-uransa jälkeen päättääkään hakeutua.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jos vaivaudut lukemaan tekstini tarkemmin luultavasti huomaat, että puhuin F1-urasta. En tiedä onko Sontander halukas tukemaan Alonson ajoja Espanjan jokamies-luokassa tai mihin ikinä kaveri F1-uransa jälkeen päättääkään hakeutua.
Mitäs mahtavaa sponsoria Räikkösellä oli, muistaakseni TÖÖGHEUER jossain määrin ja DNA sauberin ajoilla. Mitään suuria henkilökohtaisia sponsoreita ei ollut?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kun Renaultilta lähtivät Michelinit alta kauden 2006 jälkeen, niin alamäen alku oli selvä. Tuo on se ylivoimaisesti suurin ja tärkein syy miksi Renaultia ei voi enää kaudesta 2007 lähtien kutsua huipputalliksi.

Talli ei saanut enää mitään aikaan vaikka kuningas Alonsokin palasi Flavion joukkoihin takaisin ja ydinryhmä säilyi muutenkin koossa.
Oliko vapaana muita paikkoja edes tuolloin? Kyllä itse luin Renaultin huipputalliksi, koska luetaanhan Mercedeskin... Kiellettiin Brawnin huippudiffuusori eikä silti Mersua laskettu pois huipputalleista. Helppo sinun on sanoa jälkikäteen tuo Michelin-kortti, kun tiedät tuloksen. Alonso käytti tilanteen hienosti hyödyksi ja palasi huipulle. Nyt Räikkönen voi tehdä saman. Menee Williamsille ja nousee niiden Sam the Manin sanomien sponsorien tuella vaikka Mclarenille.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Sinähän sen aloitit...
Pankkiasian ja maksukuskina peuhaamisen? Keskustelimme aiheesta yksityistallit vs. tehdastallit. Aloitit taas sen satander-keskustelun, mikä on kuultu varmaan tuhat kertaa täällä. Kaikki tietänee, että Ferrarin sponsori on Satander?

Sam the Man sanoi:
Sponsorin määrästäkö F1:ssä on pohjimmiltaan kysy...?
Ei, mutta kerro ne nyt kun sanoit niitä olevan ja eikä sponsoripulaa ole...
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Pankkiasian ja maksukuskina peuhaamisen? Keskustelimme aiheesta yksityistallit vs. tehdastallit. Aloitit taas sen satander-keskustelun, mikä on kuultu varmaan tuhat kertaa täällä. Kaikki tietänee, että Ferrarin sponsori on Satander?
Lueppa omia kirjoituksiasi ylempää. Kyllä, siellä taisi muutakin olla kuin keskustelua yksityistalleista... Ferrarin sponsori? Yeah, right.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Lueppa omia kirjoituksiasi ylempää. Kyllä, siellä taisi muutakin olla kuin keskustelua yksityistalleista... Ferrarin sponsori? Yeah, right.
Tottakai rupesin sanomaan vastaväitteitä kertomuksellesi. Otin sponsoriasian esille, kun jälleen kerran nostit sen tapetille. Nyt kun olemme tässä aiheessa ja rakas aiheesi on tämä Satander.

Voitko kertoa mitä eroa on RedBull/Vettel, McLaren/Hamilton tai Satander/Alonso -suhteella. Nämä ovat olleet vahvasti vauhdittamassa miehien uria, raivanneet tietä ylöspäin ja tavallaan helposti päässeet kuninkuusluokkaan. Alonso taisi nousta muuten F1:iin ilman Satanderia, jos nyt oikein muistan. Joku voi korjata jos olen väärässä? Vettelistä ei olisi välttämättä edes tullut F1-tason kuljettajaa ilman RB:n rahoja, kuten monelle lahjakkaalle kuljettajalle on käynyt.

Jokaisella edellä mainitulla kuljettajalla on mahdollisuus ajaa nykyään huipputalleissa ilman noitakin sponsoreita tai tukijoita. Kun aina purppaiset Alonson ja Satanderin suhteesta, voisitko kertoa miksi ainoastaan siitä kiihkoat, mikset Vettelistä ja RedBullista? Esimerkiksi onko Ricciardo viiden vuoden päästäkin maksukuski, koska ajaa tällä hetkellä HRT:llä RB:n rahoilla? Miksi RB:n junioireita ei pidetä maksukuskeina, koska nehä ajaa vuodesta toiseen RB:n ohjelman avulla. Mitä eroa on pankin ja energiajuomayhtiön rahoilla, molemmat käypää valuuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Oliko vapaana muita paikkoja edes tuolloin? Kyllä itse luin Renaultin huipputalliksi, koska luetaanhan Mercedeskin... Kiellettiin Brawnin huippudiffuusori eikä silti Mersua laskettu pois huipputalleista. Helppo sinun on sanoa jälkikäteen tuo Michelin-kortti, kun tiedät tuloksen. Alonso käytti tilanteen hienosti hyödyksi ja palasi huipulle. Nyt Räikkönen voi tehdä saman. Menee Williamsille ja nousee niiden Sam the Manin sanomien sponsorien tuella vaikka Mclarenille.
Huippupaikkojahan ei ollut tarjolla ja kun Alonsolle jäi mahdottomaksi pysyä McLarenilla, niin keskitason Renault oli ainoa vaihtoehto. Alonson ja McLarenin välirikossa syyllisiä löytyy toki molemmista, mutta espanjalaisen olisi ehkä kuitenkin kannattanut nöyrtyä ja yrittää viimeiseen asti jatkaa brittitallissa.

Nyky-Mercedestä ja Renaultia vuosina 2007-2009 on hieman vaikea vertailla keskenään koska toinen on vasta tulossa kärkitaisteluun eli on samassa vaiheessa kuin Renault oli 2002-2004 kun taas kaudelle 2007 tullessa Renault oli tippunut huipulta menettäessään tärkeimmän valttinsa ja Alonso joutui siirtymään talliin pakon edessä kaudelle´08 tietäen hyvin mikä on tuolloinen taso.

Väitän, että useimmille Michelinien merkitys Renaultin menestyksessä selvisi varsin hyvin ja kattavasti jo kauden 2007 aikana. Tupladiffuusori -vertauksesi on todella erikoinen, koska muut huipputallithan toivat omansa kiireesti haastajiksi ja kirivät Brawnin etumatkaa huomattavasti kauden 2009 aikana.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tottakai rupesin sanomaan vastaväitteitä kertomuksellesi. Otin sponsoriasian esille, kun jälleen kerran nostit sen tapetille. Nyt kun olemme tässä aiheessa ja rakas aiheesi on tämä Satander.
Minä alotin...ööööö...jaa... No sovitaan sitten niin. Pistetään riita puoliksi: on Kimillä/ Ice1 Racingillä sekä Alonsolla/ Ferrarilla jotain yhteistäkin. Molempia sponsoroi Santander. :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Nyky-Mercedestä ja Renaultia vuosina 2007-2009 on hieman vaikea vertailla keskenään koska toinen on vasta tulossa kärkitaisteluun eli on samassa vaiheessa kuin Renault oli 2002-2004 kun taas kaudelle 2007 tullessa Renault oli tippunut huipulta menettäessään tärkeimmän valttinsa ja Alonso joutui siirtymään talliin pakon edessä kaudelle´08 tietäen hyvin mikä on tuolloinen taso.
Voiko 2009 voittanutta tallia (Luen todellakin Brawn GP:n Mercdekseksi) sanoa, että on tulossa vasta kärkitaisteluun? Minusta Mercedeksen suunta on ollut Renaultin tapaan koko ajan alas päin. Eikä Renault olisi välttämättä tippunut ilman vakoiluskandaalin tuomia rahamenetyksiä näin alas, mitä se nyt on. Ilman skandaalia olisi nousu mahdollisuudet olleet paremman sponsorien myötä. Minä näen että molemmat tallit ovat samantasoisia eli mahdollisuuksia oli/on mestaruuteen tulevaisuudessa. Renaultilla ajauduttiin tekemään Briatoren toimesta kolttosia, jonka vaikutuksesta mm. pääsponsori vetäytyi. Tämä oli kuolinisku tallin menestykselle. Eikä Mercedeksen noususta ole mitään takuita. On mahdollisuuksia pudota jopa alaspäin tulevaisuudessa, koska hyviä nousiaehdokkaita on (tulevaisuudessa Renault, Lotus, Williams jne..) eli takeita menestyksestä ei ole.

Moottorien muuttuessa Mersun moottori voi jäädä alakynteen joten kuka tietää tulevaisuutta. Eikä yksistään kyllä renkaat tehneet Renaultista mestaria, oli siinä kyllä muutakin. Eli menettääkö Mercedes sen edun, joka on moottorin muodossa.

Eli kun lasku tapahtuu, talli putoaa huipputallista keskitason suhariksi? Minusta ainakin esim. McLaren on kuulunut F1:n eliittiin siitäkin huolimatta, vaikka talli kynsi pohjamudissa 90-luvulla noin viisi vuotta. Jokainen talli kohtaa jossain vaiheessa ongelmansa (Mclarenilla oli moottorit), jonka vuoksi putoaa kärkitaistelusta. Tuskin kukaan tiesi todellista Renaultin notkahtamista, ihan hyvin olisi voinut olla 09 takaisin voittajakorokkeella, jos auto olisi ollut parempi aerodynaamikaltaan. Resursseja olisi ollut käsittääkseni aivan riittävästi. Tuskin Red Bullkaan dominoi montaa vuotta, joten onko talli silloin takapakkia jonkun uralle?

EDIT: Jos renkaat olivat se suurin onnistuja Renaultilla, onko Pirellit juuri RB:n valtti? Eli kun Pirelli muuttaa renkaitaan, häviääkö RB:n nopeus/ylivoima samantien?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voiko 2009 voittanutta tallia (Luen todellakin Brawn GP:n Mercdekseksi) sanoa, että on tulossa vasta kärkitaisteluun?
Hondan lähdettyä taustalta Brawn joutui ajamaan tallin alas kulujen suhteen, eikä kaikilta osin erityisen hallitusti. Tämä näkyi jo 2009, kun Brawnin suorituskyky tippui kauden edetessä melko rajusti. Samoin talli menetti Hondan kehityspanoksen, joka ei ollut mitenkään merkityksetön. Hyvällä syyllä voi sanoa, että Mercedes on vasta rakennusvaiheessa.
Renaultilla ajauduttiin tekemään Briatoren toimesta kolttosia, jonka vaikutuksesta mm. pääsponsori vetäytyi.
Toistan itseäni, mutta ING olisi lähtenyt kauden lopussa joka tapauksessa. Mitä Renault'n notkahtamisen ennustamiseen tulee, niin merkit olivat kyllä nähtävissä emoyhtiön jahkaillessa jatkon suhteen. Alonso nyt esimerkiksi tajusi lähteä juuri oikeaan aikaan, hänen kannaltaan harmittavasti vain täysin väärään talliin.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Voiko 2009 voittanutta tallia (Luen todellakin Brawn GP:n Mercdekseksi) sanoa, että on tulossa vasta kärkitaisteluun? Minusta Mercedeksen suunta on ollut Renaultin tapaan koko ajan alas päin. Eikä Renault olisi välttämättä tippunut ilman vakoiluskandaalin tuomia rahamenetyksiä näin alas, mitä se nyt on. Ilman skandaalia olisi nousu mahdollisuudet olleet paremman sponsorien myötä. Minä näen että molemmat tallit ovat samantasoisia eli mahdollisuuksia oli/on mestaruuteen tulevaisuudessa. Renaultilla ajauduttiin tekemään Briatoren toimesta kolttosia, jonka vaikutuksesta mm. pääsponsori vetäytyi. Tämä oli kuolinisku tallin menestykselle. Eikä Mercedeksen noususta ole mitään takuita. On mahdollisuuksia pudota jopa alaspäin tulevaisuudessa, koska hyviä nousiaehdokkaita on (tulevaisuudessa Renault, Lotus, Williams jne..) eli takeita menestyksestä ei ole.
Muistelehan nyt huviksesi minkä verran Honda käytti rahaa, aikaa ja vaivaa Brawniksi muuttuneen mestariautonsa (BGP 001) suunnitteluun, kokoonpanoon ja kehitystyöhön (joka muuten jatkui japanilaistehtaan joulukuisesta vetäytymisilmoituksesta huolimatta aina Ross Brawnin kanssa solmittuihin tallikauppoihin asti). Hondan panostus kauden 2009 autoon lienee suurimpia koko F1-historiassa. Kun Hondan resursseja ei enää kauden mittaan ollut käytettävissä jatkokehitykseen, niin muut tallit ottivat etumatkan kiinni ja menivät ohi. Buttonin taktisesti järkevät ja rauhallisen varmat ajosuoritukset, Barrichellon kokemus sekä auton huippuluotettavuus pelastivat mestaruudet, jotka muuten olisivat menneet Vettelille ja Red Bull Racingille.

Mersulla ei ollut kauteen 2010 lähtiessään Hondan valmiiksi kehittämää voittaja-autoa (heh) eikä MGP saanut omalta tehtaaltaan "avointa piikkiä". Joukoista oli poissa myös huippusuunnittelija Jörg Zander. Mercedeksen F1-hankkeen pohjaksi hankittu Brawn GP on kieltämättä erinomaisen hyvä alusta rakentaa menestystä, mutta uuden mestaritallin luominen vie aina muutaman kauden. Sanot että Mercedes GP:n suunta on ollut alaspäin? MGP on ollut mukana vaivaiset kaksi kautta ja on sarjan neljänneksi paras talli toista vuotta peräkkäin.

Ja eiköhän Flavion ja kumppaneiden epätoivoisille kolttosille ollut syynä se, että menestystä piti hakea hintaan mihin hyvänsä koska normaaliolosuhteisssa sitä menestystä ei ollut odotettavissa.

Jos nyt on veikattava mikä talleista Mercedes GP, Lotus-Renault-Genii Capital, Team Lotus-Caterham vai Williams F1 nousee F1-huipulle, niin ylivoimaisesti pienimmän kertoimen tarjoaisin ensimmäiselle.

Moottorien muuttuessa Mersun moottori voi jäädä alakynteen joten kuka tietää tulevaisuutta. Eikä yksistään kyllä renkaat tehneet Renaultista mestaria, oli siinä kyllä muutakin. Eli menettääkö Mercedes sen edun, joka on moottorin muodossa.

Eli kun lasku tapahtuu, talli putoaa huipputallista keskitason suhariksi? Minusta ainakin esim. McLaren on kuulunut F1:n eliittiin siitäkin huolimatta, vaikka talli kynsi pohjamudissa 90-luvulla noin viisi vuotta. Jokainen talli kohtaa jossain vaiheessa ongelmansa (Mclarenilla oli moottorit), jonka vuoksi putoaa kärkitaistelusta. Tuskin kukaan tiesi todellista Renaultin notkahtamista, ihan hyvin olisi voinut olla 09 takaisin voittajakorokkeella, jos auto olisi ollut parempi aerodynaamikaltaan. Resursseja olisi ollut käsittääkseni aivan riittävästi. Tuskin Red Bullkaan dominoi montaa vuotta, joten onko talli silloin takapakkia jonkun uralle?
Tuota noin, missäs väitin että yksin renkaat olisivat tehneet Renaultista mestarin? Renaultin panostus ja knowhow sekä perinteet, Alonso, Briatore, Bob Bell jne. kaiketi näyttelivät jonkinlaista roolia menestysnäytelmässä myöskin, mutta on kyllä suorastaan typerää kiistää tai mitätöidä Michelinien huipputärkeää rooli Alonson ja Renaultin mestaruuksissa.

Ja missä ihmeen pohjamudissa McLaren 90-luvulla kokonaiset viisi kautta kynsi? Kaudet 1994-96 olivat voitottomina ne laihimmat, mutta tuo aikahan kesti vain kolme kautta.

Niin, se klassinen jos. Jos F60 olisi ollut onnistuneempi luomus kuin miksi se lopulta osoittautui, niin Kimi olisi kaksinkertainen maailmanmestari.

EDIT: Jos renkaat olivat se suurin onnistuja Renaultilla, onko Pirellit juuri RB:n valtti? Eli kun Pirelli muuttaa renkaitaan, häviääkö RB:n nopeus/ylivoima samantien?
Kokonaisuuteen täysin sopimattomat renkaat/rengasseokset voivat kyllä pahimmillaan pilata muuten täydellisenkin paketin, mutta kuten näemme, näinhän ei ole RBR:n ja Pirellin tapauksessa käynyt vaikka Pirelli ei olekaan suunnitellut renkaitaan yksin Red Bullin Racingin ja Vettelin ehdoilla.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/09/1393737/ferrari-kaappaa-buttonin

Taisinpas joskus luvata etten aio koskaan enää käyttää maikkarin palveluita, mutta kun tuli ikävä Erkki Mustakaria joten jouduin syömään pyhät sanani. Hän on kuin seireeni. Noh, mutta kuitenkin tämä kuvio avaisi Kimille tien McLarenille 2013 Buttonin tilalle. Luulisinpa että aikalailla todennäköistäkin olisi että Kimi palatessaan tällä kaudella istuisi Buttonin tilalle 2013 McLarenilla Buttonin kenties lähtiessä muualle. Jos vain vauhti olisi tallella ja vaatimukset pysyisi kurissa. Mutta mutta.. paljon muttia. Olisihan se aivan huikeaa saada Kimi takaisin McLarenille. Aina itse mieltää Kimin ja McLarenin yhteen samallalailla kuin Häkkisen ja McLarenin. Koskaan niin tottunu tähän Kimi ja Ferrari yhtälöön.
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Niin, se klassinen jos. Jos F60 olisi ollut onnistuneempi luomus kuin miksi se lopulta osoittautui
Väitän, että F60 oli hyvä auto, mutta Ferrari missasi tupladifun ja ajautui epätoivoiseen kopiointi-moodiin. Talvitesteissä auto pärjäsi hyvin, jos en ihan väärin muista niin se oli nopein aina siihen asti kun Brawn toi omansa kehiin viimeiseen talvitestiin ja veti maton muiden alta. Talvitestit ovat aina talvitestejä mutta Ferrarin tapana ei ole ollut ajella liian tyhjillä tankeillä mainosvetoja.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onhan se nyt aivan selvää, että toisille Alonso ja "Alonson tallit" on number one ja toisille Räikkönen ja muille joku muu...

Näkisin kuitenkin, että Vettelin RB-tuki on ihan eri asia kuin maksukuskien tuet. Ei Alonson Santanderkaan mikään perinteinen maksukuskikuviokaan ole, mutta ei paljon puutukaan. Kimillä oli kuitenkin sopimus voimassa Ferrarin kanssa, joten vähintään sopii kysyä millä logiikalla Kimi mahdettiin valita lähtijäksi? Järkiperusteilla minusta Massa olisi kannattanut vaihtaa Alonsoon, mutta mahtoikohan olla jossain/joillakin muitakin mielipiteitä/toiveita?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös