Raha on hyvä konsultti
Olen edelleen sitä mieltä, että Kimi Räikkönen ei palaa F1-kilpakuljettajaksi. Tämä ei tarkoittane sitä, etteikö minusta olisi hienoa nähdä Kimi jälleen F1-auton ratissa ajamassa kilpaa.
"Se on McLaren tai ei mitään."
Liputan edelleen tuon "ei mitään" puolesta.
ELLEI
Kimin rahat ole lopussa. Nyt on otettava huomioon pari seikkaa: Kimi on noussut ihan normaaleista suomalaisista perusoloista multimiljonääriksi melko lyhyessä ajassa. Käytännössähän tämä on tarkoittanut aivan erilaista elintasoa, mitä keskiverto-oloissa eletään. Tästä on seurannut mm. muutto Sveitsiin veroseuraamusten välttämiseksi jne.
Vanha sanonta sanoo, että raha tulee rahan luokse. Eli Kimi on saanut palkaa miljoonia ja miljoonia euroja. Järkevästi sijoitettuna ne tuottavat osinko- ja korkotuloja, jolloin periaatteessa enää tarvi tehdä "mitään" rahan tulon eteen.
Itse en noista rahabisneksistä paljoa ymmärrä, mutta mitäpä, jos sijoitukset ja muut panostukset eivät olekaan menneet kovin hyvin. Esimerkkinä on Kimin ostaman Helsinkiläisen miljoona-asunnon hintapyyntö nyt kun Kimi haluaa päästä siitä eroon. Arvokiinteistön ostonhan oletetaan tuottavan myyjälle yleensä sijoitettua pääomaa enemmän. Tämä kyseinen osoite ei vain taida oikein mennä kaupaksi. Ja kuka tietää paljonko siihen on syydetty rahaa Kimin toimesta jo tähän saakka.
Toinen havaintoni Kimin raha-asioista on rallin MM-sarjan osakilpailuiden osallistumattomuus. Okei, Kimillä on ollut massia ajella kilpailukykyisellä kalustolla heti Ferrarin potkujen jälkeen. Käytännössähän Ferrari maksoi vuoden 2010 palkan. Samoin Citroen ja Red Bull haistoivat Kimin markkina-arvon ja "antoivat" Citikan kakkostallin ralliohjuksen Kimin alle.
Kaikki olisi varmaan myös rahallisesti mennyt hyvin, mutta totuus on se, että viime vuonna tuli siitä kalliista ralliohjuksesta romua vähän turhan usein. Samoin tulokset olivat vaatimattomia. Tuollaisella kalustolla olisi pitänyt päästä paremmille sijoituksille. Niinpä Kimille ei enää annettu vastaavanlaista autoa alle täksi kaudeksi ja Kimi joutui perustamaan oman tallin pystyäkseen ajamaan rallin MM-sarjassa.
Nyt kun käytännössä autoa pitää ajaa ns. omaan piikkiin, niin kaikkiin MM-sarjan osakilpailuihin ei enää olekaan varaa lähteä ajelemaan. Ralli on kuitenkin Kimille harrastus, eikä hänestä ikinä tule rallin maailmanmestaria. Kyllä Kimikin sen joutuu itselleen myöntämään. Se tilanne, mikä Kimillä on vielä jäljelläolevan rallin MM-kauden suhteen, on rahan säästäminen. Enää ei tuohon harrastukseen kannata lyödä yhtään huttaeuroa lisää sisään. Perutaan jo sovittuja osakilpailuita vaikka.
Toinen sanonta sanoo, että routa porsaan kotiin ajaa. Olettaen, että Kimin raha-asiat eivät ole parhaimmalla mahdollisella tasolla, niin nyt täytyy tehdä sitten suunnitelma, miten sitä rahaa voisi vielä saada ja sitä kautta pystyä säilyttämään ohjusmaisen nopeasti saavutettu elintaso.
Mitä Kimi on?
1. Jääkiekon maailmanmestari?
2. Rytmisen kilpavoimistelun maailmanmestari?
3. Formula 1:n maailmanmestari?
Jos tiedät oikean vastauksen, niin voit päätellä, missä Kimin arvo on. Oikein. Formula 1:ssä. Ei missään muualla. Ei veneilyssä, ei moottorikelkkailussa, ei rallissa, vaan Formula 1:ssä. Ja vain siellä.
Niinpä Kimin on täytynyt tehdä "reality check" tulevaisuutensa suhteen. Mikäli siitä ainoasta asiasta, mitä Kimi on - eli F1:n maailmanmestaruudesta - meinaa mitenkään hyötyä, niin ainut keino on palata Formula ykkösiin. Vaikka hieman ylimielinen kommentti "se on McLaren tai ei mitään" olikin Kimin omia sanoja, niin nyt on vain nöyrryttävä, otettava lakki käteen ja mentävä niiden tahojen luoksi, miten tämä rahan tekeminen olisi vielä mahdollista. On saatava kilpakuljettajan paikka Formula 1-tallista.
Kun mietitään kautta 2011, niin voittaja-auto on käytännössä kahdella tallilla: Red Bullilla ja McLarenilla. Okei, Alonso on voittanut yhden kisan Ferrarilla, mutta se ei ollut Ferrarin auton parhaimmuutta, joten ei siitä sen enempää. Red Bull on ollut Kimin kumppani rallissa, mutta Formula ykköset on ihan oma maailmansa. Mutta siellä on tämän hetken paras kuski parhaimmassa autossa ja molemmilla kuljettajilla on aika pitävän oloinen sopimus ensi kaudesta, joten käytännössä ovet ovat kiinni Red Bullille 2012. Sama tilanne on McLarenilla.
Kuljettajapakka sekoittuu hieman kauden 2012 jälkeen, kun esim. Massan ja Webberin sopimukset umpeutuvat. Joten kaudeksi 2013 voisi teoriassa olla mahiksia saada paikka huipputallista. Kimille se ei kylläkään ole mahdollista Ferrarille, mutta Red Bullille - ehkä. Kuka tietää edes tallien välisistä voimasuhteista ensi kaudella. Muistetaan aina Brawn GP:n ainokaiseksi jäänyt kausi F1:ssä. Maailmanmestaruus nerokkaan innovaation avulla. Kuka keksii vastaavanlaisen innovaation ensi kaudeksi? Tätä lienee turha spekuloida.
Okei, Kimiä on huhuttu kilpakuljettajaksi Williamsille kaudeksi 2012. Kimi tietää, että Williams on pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa ja teknisesti auto ei ole ollut kilpailukykyinen vuosikausiin. Käynnissä oleva vuosi lienee tuloksiltaan laihoin Williams-vuosi aikoihin. Kimistä ei ole kokeneena kilpakuljettajana kuitenkaan minkään tallin nostajaksi, joten hän "vain ajaa F1-autolla".
Mutta jos rahaa on saatava, niin F1 on se maailma, mistä Kimin on sitä vielä mahdollista saada. Kaikki on nyt ennemminkin siitä kiinni, mistä on valmis luopumaan sen rahan tienaamiseksi. Käytännössä rallitouhut edes harrastusmielessä pitää unohtaa F1-kilpakuljettajan osalta. Kivaa puuhaa, mutta first things first. Toinen on se tosiasia, että sponsoreiden rahoillahan nuo F1-tallit pyörivät. Suurimmatkin. Joten on vain nöyränä oltava sitten pokkuroimassa niiden sponsoreiden kissanristiäisissä. Käytännössä siis uhrattava omaa vapaa-aikaansa. Tai toisaalta, F1-kuski on "aina töissä" ja tämä totuus on vain nieltävä.
Mielestäni kuitenkin se suurin kynnys ja suurin asia, mikä Kimin pitää ylittää, on se tosiasia, että hänen markkina-arvonsa ei ole enää Ferrari-vuosien tasoa, eikä hänellä ole siis varaa joutua samanlaiseen asenneongelmaiseen tilanteeseen tallin kanssa. Olkoon se talli mikä tahansa. Jos tallia pyöritetään satojen mekaanikkojen, insinöörien ja muun henkilökunnan voimin (puhumattakaan sponsoreiden rahoista), jotta kuljettajalle saadaan paras mahdollinen kilpa-auto alle, niin siinä kohtaa ei voi sanoa, että "ei mua kiinnosta" tai että "ihan sama". On vain nöyränä oltava ammattimainen töissä ja vapaa-ajalla. Sama koskee sitä huikkapuoltakin, sori vain.
Niinpä näin tätä asia pyöriteltyäni totean: raha on hyvä konsultti. Se saa tekemään ihmeellisiä päätöksiä ja tekoja. :wink: