Näinhän se tietenkin meni. Eli Ferrari ei voinut laistaa sopimuksestaan tekemättä silloin sopimusrikkoa joka vasta kalliiksi tulisikin. Mutta lunastaessaan sopimuksensa rahalla saattoi sitä vastaan edellyttää Kimiltäkin sopimusehtoja eli Kimi pysyi Ferrarin leivissä. Tämä esti Kimiä sopimusaikana kilpailijoiden leipiin siirtymisen.Esim. tulonmenetyksen vuoksi. Koska Kimillä oli sopimus kaudeksi 2010, Ferrari oli velvoitettu maksamaan siitä. Mutta jos Kimi vaihtaa työnantajaa näin purkaen sopimuksen, Ferrarin maksuvelvollisuus raukeaa. Eli perimmäinen syy ei välttämättä lainkaan ollut yritys pitää Kimiä poissa ykkösistä/toisista talleista, vaan yksinkertainen sopimustekninen velvollisuus.
Toisaalta samalla rahalla Ferrari olisi saanut Kimin ajopalvelutkin, mutta Alonso olisi kärsinyt edelleen yhden arvonsa inflaatiovuoden jossakin tallissa. Santander tinki Alonson palkkiosta ja maksoi Kimin ulos. Massan maksaminen ulos olisi varmaankin tullut Kimiä halvemmaksi, mutta Kimille olisi pitänyt maksaa kuitenkin. Nyt Kimille jouduttiin maksamaan tosin menestysbonuksetkin joten hänestä tuli hetkeksi parhaiten palkattu F1-kuski vaikka hän ajoi rallia.
Massan irtisanomispykälistä on vaikea sanoa, mutta loukkaantuminen varmasti sotki kuvioita. Ja tietenkin se, että Brasilia on yksi Santanderin ja Fiatin tärkeimmistä markkina-alueista. Ja epäilemättä luokkaantunutta Massaa vastaan olisi helpompi rakentaa Alonso-brandiä kuin, että jos vastassa oli iceman.
Luonnollisesti Ferrari olisi voinut myös tehdä sopuratkaisua - vähemmän rahaa, mutta Kimille vapaus mennä kilpailijoiden rattiin. Nekin rahat sitten sijoittaa autonkehitykseen. Se olisi kuitenkin merkinnyt esim sitä, että Kimi nöyryyttäisi heitä toisessa huipputallissa ja tämä arvovaltatappio toki hinnoiteltiin tunteikkaassa italialaistallissa korkealle. Joku käytännöllisempi esin Brawn olisi ottanut rahat. Ilmeisesti kuitenkin luotto Kimin ajokykyihin oli melkoinen ja taas toisaalta Alonso hieman tuntematon kortti nykykunnossaan.
Kaiken kaikkiaan raha puhui ja Ferrari laski, että urheilullinen tappio ei voi olla pahimmillaan hirveän suuri. Ja Kimin poistuessa näyttämöltä myös vertailtamattomissa. Tosin nykyisenkaltaista menoa tuskin osasivat pelätä toista vuotta peräkkäin. Kukapa Red Bull / Vettel -lentoon olisi uskonut. Tuosta vielä Kimi tuomaan sheikkirahaa Williamsille ja kehittämään autoa hanskaansa varmaan saisi Monten ymmärtämään Kimin puheita vielä vähemmän.
Viimeksi muokattu: