Nick Heidfeld

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
JML82 sanoi:
Tiiä sitten, onko tuhonnut Heidfeldin uran, jos ajaa tällähetkellä BMW:n ykköskuljettajana.
Mielestäni se oli Frentzen, joka oli tuhota Heidfeldin uran, kun paikka löytyi enää vain Jordanista. Sitten Ralffi joutui BMW:ltä ulos kreivin aikaan, Heifeld sai paikan ja näyttää pitävän siitä kiinni.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Zaikom sanoi:
Mielestäni se oli Frentzen, joka oli tuhota Heidfeldin uran, kun paikka löytyi enää vain Jordanista. Sitten Ralffi joutui BMW:ltä ulos kreivin aikaan, Heifeld sai paikan ja näyttää pitävän siitä kiinni.
Itse olen kyllä nyt todella iloinen, että Heidfied on kärkitallissa. Niin paljon epäonnea ollut matkassa. Mieshän on osoittanut olevansa nopea ja suoritusvarma. Jos BMW saa nopeutta kohennettua, voi olla hyvinkin jopa MM-kamppailussa mukana. Sit nähdään, millainen miehen paineensietokyky on.

Kummiskin minusta aliarvostettu kuljettaja. Rankkaisin Heidfieldin kuuden parhaan kuljettajan joukkoon: Hamilton, Räikkönen, Kovalainen, Heidfield, Alonso ja Trulli. Toki noista voi olla erimieltä, mutta itse nostan Trullin juuri nopeuden vuoksi. Aika-ajossa aivan käsittämätön välillä, mutta täksi kaudeksi ainakin Malesian perusteella kisanopeuttakin löytynyt!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
No jaa, kyllähän se Häkä oli joka tuhosi Kutin uran. Toki pisteen sille teki Kimi. Heidin uran pelasti hänen saksalaisuutensa. Bemarilla ei ollut parempaakaan saksalaista tarjolla, niin sinne sitten pääsi. Ralf ei lähtenyt Bemarilta, kun ei sillä koskaan ajanutkaan
Kyllähän se Ralffi bemarilla ajoi 2000-2004... ja Heidfeld sai hänen kiintiösaksalaispaikkansa 2005 eteenpäin. Näyttää osoittautuneen paremmin paikan arvoiseksi kuin Ralffi.
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
mn97 sanoi:
Vuosi 2001

Aikaajot

Hfeld - Räkä 10-7

Pisteet

Hfeld - Räkä 12-9

että sen verran nopeampi Kimi oli Hfeldiä. Kimi ei ole tuhonnut sen paremmin Hfeldin kuin Massankaan uraa.
Pelkkää mm-tilastoa tutkimalla ei saa oikeaa kuvaa kauden kulusta, on kuin katsoisi elokuvasta lopputekstit ja vetäisi nimilistan perusteella analyysin leffan hyvyydestä tai huonoudesta.

Kannattaa muistaa, että lähtökohdat kauteen 2001 eivät olleet lainkaan tasaveroiset Kimillä ja Nickillä. Kimi oli vihreä tulokas vailla kokemusta tehokkaista formulaluokista. Suoraan Formula Renaultista tullutta kuljettajaa pidettiin epäkypsänä ja jopa vaarallisena muille kuljettajille.

Kimillä oli takana vasta yksi kokonainen formulakausi, -99 hän oli keskeyttänyt kauden kun talli ei vastannut hänen ja taustatiimin vaatimuksia. Kaudeksi -00 hän pääsi Manor Motorsportille ollen ylivoimainen ja voittaen sarjan.

Nickillä tilanne oli aivan toinen, hän aloitti pikkuformuloissa jo vuonna 1994 saksan Formula Ford-sarjassa. 1996 hän nousi Saksan Formula 3 sarjaan ja vuonna 1997 hän voitti sen. 1998 hän siirtyi Formula3000 sarjaan ja vuonna 1999 hänen onnistui voittamaan sarja. Samalla hän toimi McLarenin testikuljettajana. Vuonna 2000 edessä olivat Formula ykköset ja Prost-talli .Talli ei vakuuttanut ja niinpä seuraavaksi kaudeksi hän pääsi Sauberille.

Nick oli silloin _se_ saksalainen, josta oli tuleva Schumin manttelinperijä. Hänellä oli pitkä sopimus mäkin kanssa, ja oli ainoa realistinen valinta korvaamaan Häkkinen tai Coulthard ja näin vihdoinkin hopeanuolta kuljettaisi saksalainen kuljettaja yli 40 vuoden tauon jälkeen.

Kaudesta 2001 pitää ottaa huomioon muutama seikka ennen lopullista yhteenvetoa: Kimin päätettyä lähteä mäkille, otti Peter Sauber tästä ns. palkokasvin hengityselimiin ja pisti kimille ja tämän taustatiimille kuraa niskaan niin mediassa kuin tallin sisälläkin. Tämän takia Kimi ei saanut enää samaa tukea tai teknistä kalustoa kolmeen viimeiseen kisaan kuin aiempiin. Sauber on myöhemmin pahoitellut tätä kohtelua, eli kyseessä ei ole kirjoittajan fantasia.

Kausi lähti hyvin käyntiin Sauberilla, Euroopan kauden alkaessa Nick oli kerännyt 7 pistettä Melbournen neljännen ja Brasilian kaaoskisan kolmannen sijan jälkeen ja Kimillä oli yksi piste avauskisan kuudennen sijan ansiosta. Aika-ajot Nick oli vienyt 3-0.

Ennen Monzaa ja mäkkisopparin tekemistä Kimi oli vienyt aika-ajot 7-4 Nickiin nähden ja kerännyt pistettä 8 Nickin kerätessä 4. Tämä on se syy miksi Kimi sai sopimuksen mäkille ja Nick jäi Sauberille ruikuttamaan: Olemattomalla kokemuksella varustettu junnu pisti itseään huomattavasti kokeneempaa ja superlahjakkuuden leiman saanutta tallikaveriaan jatkuvasti pataan. Osaksi Kimin osakkeet nousivat senkin takia, että tuolloin Nick oli oikeasti todella kovassa kurssissa.

Vähän samalla tavalla voisi sanoa, että olisiko Hamilton ollut viime kaudella yhtä kovassa huudossa, jos olisi kamppaillut tasaveroisesti vaikkapa De la Rosan kanssa ja sijoittautuen mm-pisteissä toiseksi? Ei varmasti.

Kimi yksin ei tehnyt "hyvää" Nickille, Mäkki teki tässä myös osansa ohittaessaan entisen testikuljettajansa, jonka kanssa heillä oli sopimus ja ostamalla isolla rahalla tämän tallikaverin ulos sopimuksestaan. Kun Nick ei kelvannut mäkille, jonka tunsi aiemman yhteistyönsä seurauksena tämän kyvyt ja taidot, niin eihän Nick sitten voinut ollakaan niin hyvä?? Sillä samalla hetkellä tämän osakkeet F1-maailman silmissä putosivat ja kylmä tosiasia on, että ne eivät ole vieläkään nousseet takaisin samalle tasolle. On jopa todennäköistä, että eivät tule ikinä nousemaankaan. Nykyään Nickiä pidetään ihan hyvänä, mutta vähän hajuttomana ja mauttomana kuskina.

Mitä Massaan tulee, niin -01 loppupuolella Peter Sauberin dissatessa Kimiä joka yhteydessä, hän kehui uutta kuljettajaansa Felipe Massaa, jonka piti olla Kimin korvaajana vielä tätäkin lahjakkaampi. Varsinaisten ajohommien alettua totuus oli kuitenkin toinen. Massa ei pysynyt radalla eikä kyennyt nopeudessa haastamaan Nickiä. Tämän seurauksena hän joutui jättämään ajohommat kesken ja siirtymään testikuljettajaksi kasvamaan korkoa ja oppimaan.

Periaatteessa Kimi siis teki hallaa Felipelle jo tuolloin ja nyt kun he ajavat samassa tallissa tilanne on vieläkin huonompi. Kylmä tosiasia on että Felipen F1-ura ei ole enää kuin matkalla alaspäin ja edessä ovat keskiluokan tallit ja eläkerahojen kerääminen. Sama juttu olisi edessä jokaisella kuljettajalla, jonka tiimikaveri on mestari ja nopeampi, ei se ole mikään Kimin yksinoikeus tuhota muiden kuljettajien F1-uria. Samalla tavalla Alonso mestaruusvuosinaan niisti Fisichellan Renulla ja Schumi JJ:n, Herbertin ja Barrichellon.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Kyllähän se Ralffi bemarilla ajoi 2000-2004... ja Heidfeld sai hänen kiintiösaksalaispaikkansa 2005 eteenpäin. Näyttää osoittautuneen paremmin paikan arvoiseksi kuin Ralffi.
Kuules, BMW on tallina ollut olemassa kaudesta 2006 lähtien ostettuaan Sauberin.

Sitä ennen Bemari toimitti moottorit Williamsille kaudesta 2000 alkaen.

Ne on kaks eri asiaa, vai onko Toro Rosso Ferrari, kun siinä on Ferrarin kone? :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Misa1 sanoi:
Kuules, BMW on tallina ollut olemassa kaudesta 2006 lähtien ostettuaan Sauberin.

Sitä ennen Bemari toimitti moottorit Williamsille kaudesta 2000 alkaen.

Ne on kaks eri asiaa, vai onko Toro Rosso Ferrari, kun siinä on Ferrarin kone? :D
No Williamsillahan Ralffi ajoi, mutta kyllä se yhteistyö oli erilaista kuin Toro Rosson ja Ferrarin nykyään. STR ostaa Ferrarin asiakasmoottorit, mutta Williams oli BMW:n ykköstalli. BMW toimitti käsittääkseni ilmatteeks moottorit Williamsille. Olihan nimikin BMW-Williams F1.
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
JML82 sanoi:
No Williamsillahan Ralffi ajoi, mutta kyllä se yhteistyö oli erilaista kuin Toro Rosson ja Ferrarin nykyään. STR ostaa Ferrarin asiakasmoottorit, mutta Williams oli BMW:n ykköstalli. BMW toimitti käsittääkseni ilmatteeks moottorit Williamsille. Olihan nimikin BMW-Williams F1.
Osa tallin budjetista tuli BMW:ltä, lisäksi BMW:llä oli oma henkilöstönsä mukana autonsuunnittelussa. Itseasiassa BMW olisi halunnut ostaa Williamsin kokonaan itselleen, mutta Frank ei suostunut tähän. Sen seurauksena BMW osti Sauberin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
Kuules, BMW on tallina ollut olemassa kaudesta 2006 lähtien ostettuaan Sauberin.

Sitä ennen Bemari toimitti moottorit Williamsille kaudesta 2000 alkaen.

Ne on kaks eri asiaa, vai onko Toro Rosso Ferrari, kun siinä on Ferrarin kone? :D
BMW moottorit eivät olleet mitenkään merkityksettömässä osassa tuossa Williams-BMW paketissa. Kyllä silloin yleisesti käytettiin myös nimitystä 'bemari' vaikka talli oli Williams. Itsehän käytän vielä nykyäänkin toisinaan Sauberista nimeä Sauber. Se on tallin nimi, vaikka omistaja ja moottorintoimittaja onkin bemari.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
TJS sanoi:
Nick oli silloin _se_ saksalainen, josta oli tuleva Schumin manttelinperijä. Hänellä oli pitkä sopimus mäkin kanssa, ja oli ainoa realistinen valinta korvaamaan Häkkinen tai Coulthard ja näin vihdoinkin hopeanuolta kuljettaisi saksalainen kuljettaja yli 40 vuoden tauon jälkeen.

--

Ennen Monzaa ja mäkkisopparin tekemistä Kimi oli vienyt aika-ajot 7-4 Nickiin nähden ja kerännyt pistettä 8 Nickin kerätessä 4. Tämä on se syy miksi Kimi sai sopimuksen mäkille ja Nick jäi Sauberille ruikuttamaan: Olemattomalla kokemuksella varustettu junnu pisti itseään huomattavasti kokeneempaa ja superlahjakkuuden leiman saanutta tallikaveriaan jatkuvasti pataan. Osaksi Kimin osakkeet nousivat senkin takia, että tuolloin Nick oli oikeasti todella kovassa kurssissa.
Olen kyllä vahvasti eri mieltä Heidfeldin arvostuksesta tuossa vaiheessa. Suht vaatimattomaksi jääneen Prost-kauden jälkeen Nickillä oli vielä paljon todistettavaa ja ainakaan itse en puhuisi järin kovasta kurssista. Minusta on täysin samantekevää, kumman katsoo olleen tuolloin parempi - kaksikko oli joka tapauksessa jokseenkin tasapäinen. Merkittävää oli sitä vastoin jo esille tuomasi seikka, että toisella kuskeista oli vasta parikymmentä formulakisaa takanaan.

Mitä tulee Heidfeldin BMW-paikkaan, niin ainakin Theissenin mukaan automerkin johdon saamalla kuvalla Williams-kauden aikana oli erittäin suuri merkitys valinnassa. Ottaen huomioon, millaiseen tilanteeseen BMW haki kuljettajaa, oli Nick todella sopiva valinta ja siksi en ainakaan itse pitäisi kansallisuuden merkitystä järin suurena.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kimiä nopeampi? Uudelleen nouseva tähti?

Jatketaan täällä...

TJS sanoi:
Pelkkää mm-tilastoa tutkimalla ei saa oikeaa kuvaa kauden kulusta, on kuin katsoisi elokuvasta lopputekstit ja vetäisi nimilistan perusteella analyysin leffan hyvyydestä tai huonoudesta.

Kannattaa muistaa, että lähtökohdat kauteen 2001 eivät olleet lainkaan tasaveroiset Kimillä ja Nickillä. Kimi oli vihreä tulokas vailla kokemusta tehokkaista formulaluokista. Suoraan Formula Renaultista tullutta kuljettajaa pidettiin epäkypsänä ja jopa vaarallisena muille kuljettajille.

Kimillä oli takana vasta yksi kokonainen formulakausi, -99 hän oli keskeyttänyt kauden kun talli ei vastannut hänen ja taustatiimin vaatimuksia. Kaudeksi -00 hän pääsi Manor Motorsportille ollen ylivoimainen ja voittaen sarjan.

Nickillä tilanne oli aivan toinen, hän aloitti pikkuformuloissa jo vuonna 1994 saksan Formula Ford-sarjassa. 1996 hän nousi Saksan Formula 3 sarjaan ja vuonna 1997 hän voitti sen. 1998 hän siirtyi Formula3000 sarjaan ja vuonna 1999 hänen onnistui voittamaan sarja. Samalla hän toimi McLarenin testikuljettajana. Vuonna 2000 edessä olivat Formula ykköset ja Prost-talli .Talli ei vakuuttanut ja niinpä seuraavaksi kaudeksi hän pääsi Sauberille.

Nick oli silloin _se_ saksalainen, josta oli tuleva Schumin manttelinperijä. Hänellä oli pitkä sopimus mäkin kanssa, ja oli ainoa realistinen valinta korvaamaan Häkkinen tai Coulthard ja näin vihdoinkin hopeanuolta kuljettaisi saksalainen kuljettaja yli 40 vuoden tauon jälkeen.

Kaudesta 2001 pitää ottaa huomioon muutama seikka ennen lopullista yhteenvetoa: Kimin päätettyä lähteä mäkille, otti Peter Sauber tästä ns. palkokasvin hengityselimiin ja pisti kimille ja tämän taustatiimille kuraa niskaan niin mediassa kuin tallin sisälläkin. Tämän takia Kimi ei saanut enää samaa tukea tai teknistä kalustoa kolmeen viimeiseen kisaan kuin aiempiin. Sauber on myöhemmin pahoitellut tätä kohtelua, eli kyseessä ei ole kirjoittajan fantasia.

Kausi lähti hyvin käyntiin Sauberilla, Euroopan kauden alkaessa Nick oli kerännyt 7 pistettä Melbournen neljännen ja Brasilian kaaoskisan kolmannen sijan jälkeen ja Kimillä oli yksi piste avauskisan kuudennen sijan ansiosta. Aika-ajot Nick oli vienyt 3-0.

Ennen Monzaa ja mäkkisopparin tekemistä Kimi oli vienyt aika-ajot 7-4 Nickiin nähden ja kerännyt pistettä 8 Nickin kerätessä 4. Tämä on se syy miksi Kimi sai sopimuksen mäkille ja Nick jäi Sauberille ruikuttamaan: Olemattomalla kokemuksella varustettu junnu pisti itseään huomattavasti kokeneempaa ja superlahjakkuuden leiman saanutta tallikaveriaan jatkuvasti pataan. Osaksi Kimin osakkeet nousivat senkin takia, että tuolloin Nick oli oikeasti todella kovassa kurssissa.

Vähän samalla tavalla voisi sanoa, että olisiko Hamilton ollut viime kaudella yhtä kovassa huudossa, jos olisi kamppaillut tasaveroisesti vaikkapa De la Rosan kanssa ja sijoittautuen mm-pisteissä toiseksi? Ei varmasti.

Kimi yksin ei tehnyt "hyvää" Nickille, Mäkki teki tässä myös osansa ohittaessaan entisen testikuljettajansa, jonka kanssa heillä oli sopimus ja ostamalla isolla rahalla tämän tallikaverin ulos sopimuksestaan. Kun Nick ei kelvannut mäkille, jonka tunsi aiemman yhteistyönsä seurauksena tämän kyvyt ja taidot, niin eihän Nick sitten voinut ollakaan niin hyvä?? Sillä samalla hetkellä tämän osakkeet F1-maailman silmissä putosivat ja kylmä tosiasia on, että ne eivät ole vieläkään nousseet takaisin samalle tasolle. On jopa todennäköistä, että eivät tule ikinä nousemaankaan. Nykyään Nickiä pidetään ihan hyvänä, mutta vähän hajuttomana ja mauttomana kuskina.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Kyllä "Quick-Nick" parhaimpina päivinään pystyy Kimin lyömään, jos Kimillä vaan on huono päivä. :wink: Massan pystys pesemään varmana pitkälläkin vedolla mennentullen. Että silleen. :ahem: Kaiken kaikkiaan, ihan hyvä ratinvääntäjä tuo on, ei vaan oo tuuri sattunu aina ihan kohilleen. "Quick-Nickin" ekaa voittoa odotellessa. :thumbup:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Yhteen aikaanhan mies kulki nimellä Pa-Nick kun vähän väliä aiheutti mitä erikoisimpia kolareita radalla :D

Nykyään näyttäisi vakiintuneen sellaiselle perushyvälle, mutta vähän munattomalle tasolle, jossa ajaa varmalla ajolla sijalle 3-6. Tietynlainen "Ralf Schumacher, this time with talent!". Mutta toki auton taso on asettanut rajoitteensa.

Hyvin mielenkiintoista olisi siis nähdä Heidi taistelemassa tosissaan mies miestä vastaan kilpailun voitosta. Toivottavasti jo tällä kaudella.
Kubicalta tosin odotan suurempia saavutuksia Bemarin ratissa.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Ukyo Katayama sanoi:
Hyvin mielenkiintoista olisi siis nähdä Heidi taistelemassa tosissaan mies miestä vastaan kilpailun voitosta. Toivottavasti jo tällä kaudella.
Samaa odottelen minäkin mielenkiinnolla. Fakta on, että kaveri osaa ohittaa ja ajaa tarvittaessa agressiivisesti, mutta kestääkö pää voittotaistelussa, se jää nähtäväksi...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nick Heidfeld? Perusvarma ja tasainen suorittaja - ei mestaritasoa. Ok, kyllä mies ansaitsee hatunnoston siitä hyvästä, että onnistui taistelemaan itsensä vielä ylös pohjalta vuoden 2004 loppupuolella. Kyseisen Jordanilla ajatun kauden jälkeen ura olisi voinut olla hyvinkin lopussa, ellei Williams (BMW:n vahvalla myötävaikutuksella) olisi tarjonnut oljenkortta, johon Nick tarrasi vahvasti kiinni.

Mutta ei, se ei ole sattumaa, että Kimi Räikkönen matkasi tulokaskautensa jälkeen huipulle - McLarenille ja seuraavan vuoden tallikaveri Felipe Massa matkasi Ferrarin testikuljettajaksi, kun samaan aikaan Heidfeld "joutui" jatkamaan Sauberilla ja vuoden kuluttua sai hädin tuskin paikan Jordanilta.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos BMW:n nykyisestä kuljettajakaksikosta pitäisi valita (lähi?)tulevaisuuden potentiaalinen maailmanmestari, niin laittaisin ehdottomasti panokseni Kubican puolesta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Minusta kahdesta BMW-kuskista vain Kubica on liian epätasainen mestaruuteen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Heidi on ehdottomasti ansainnut paikkansa sarjassa.
Miehestä on kypsynyt suoritusvarma ja silti nopeahko kuljettaja, joka
todennäköisesti pesee tallikaverinsa nimenomaan tasaisten suoritusten
ansiosta.

Osoittanut ehdottoman positiivista kasvua ja kypsymistä viime vuosien aikana F1-kuljettajana. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Heidfeld on hyvä kuski, mutta miehellä ei vaan ole munaa..
Siinäpä se lyhyesti sanottuna...
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Ukyo Katayama sanoi:
Nykyään näyttäisi vakiintuneen sellaiselle perushyvälle, mutta vähän munattomalle tasolle, jossa ajaa varmalla ajolla sijalle 3-6.
Bemarilla ei tuon parempaan pysty. Haastaisi Kimin ihan eri tavalla kuin Massa, joka ei montaa ruutulippua taida tällä kaudella nähdä.
 
Ylös