Alonso sivusi ennätystä
Espanjalainen AS kertoi Alonson sivunneen ennätystä parantaessaan lähtöruutuaan 18 pykälällä. Samaan on Monacossa pystynyt vuosien saatossa vain kolme kuljettajaa.
- Alonso paikkasi virheensä ajamalla huippukilpailun tavaramerkkeinään tunnetuilla nopeudella, varmuudella, aggressiivisuudella ja älyllä.
- Tulos oli ansaittu palkinto suorituksesta, joka todisti jälleen Alonson suunnattoman lahjakkuuden ja kertoi hänen palaavan maailmanmestariksi ennemmin tai myöhemmin. Hän ei lakkaa yllättämästä omaa talliansa eikä anna ikinä periksi. Monacossa nähtyyn suoritukseen pystyvät vain harvat ja valitut.
El País -sanomalehden mielestä Alonso tarjosi katsojille viihdettä koko rahan edestä.
- Alonson lähettäminen matkaan joukon hänniltä on katumusharjoitus hänelle mutta siunaus faneille: näin he pääsevät näkemään, miksi heidän idolinsa ansaitsee valtavan palkkansa.
- Alonso lähti Monte Carlon kaduille valtavalla raivolla, jonka uhriksi joutui viisi kuljettajaa: Karun Chandhok, Lucas di Grassi, Jarno Trulli, Timo Glock ja Heikki Kovalainen. Kaikki epäonnistuivat karkeasti yritellessään peitellä espanjalaisen hyökkäyksiä
----------------------------------------------------------------------------------
Kilpailuun toi väriä Fernando Alonson taistelu joukon hänniltä kuudenneksi.
- Nousu oli kuin teinien suosimasta Playstation-pelistä Gran Turismo. Paitsi että Alonson fantastinen ajo ei tapahtunut kaksi- eikä edes kolmiulotteisessa bittimaailmassa. Viimeisenä matkaan lähtenyt Ferrari numero 8 oli kuudentena 29 kierroksen jälkeen! Nousu olisi ollut vielä nopeampi, mikäli punainen TGV-luotijuna ei olisi jäänyt useamman kierroksen ajaksi di Grassin Virgin-auton taakse, Monaco-Matin kirjoitti.
Italialaisen Il Tempon mielestä Alonson suoritus antoi anteeksi virheen lauantaiaamun harjoituksissa.
- Fernandon show: viimeiseltä sijalta kuudenneksi ohitusten ja turva-auton ansiosta, lehti hehkutti.
- Alonson suoritusta voi pitää urotyönä. Ruhtinaskunnan kaduilla ohittaminen on käytännössä mahdotonta ja jopa Virginin ja Hispanian kaltaiset autot saattavat osoittautua liian vaikeiksi vastustajiksi.
Milanossa ilmestyvä Il Giornale muistutti Alonson hyötyneen melkoisesti turva-auton tulosta radalle heti kilpailun alussa. Alonso kävi tekemässä pakollisen varikkokäyntinsä ja ajoi koko loppukilpailun samoilla renkailla.
- Päivä oli ennen kaikkea Ferrarin varikkotiimin, jonka päätös kutsua Alonso renkaanvaihtoon ensimmäisen turva-autojakson aikana antoi espanjalaiselle mahdollisuuden voittaa 15 sijaa.
Myös italialaislehdissä käsiteltiin Schumin saamaa rangaistusta.
- Hill ei varmasti myönnä saaneensa päätöksestä tyydytystä. Tämä ei tuo menetettyä mestaruutta takaisin mutta sai kuitenkin englantilaisen lordin suun hymyyn, Il Giornale arvioi.
Torinolainen La Stampa piti tilannetta suorastaan ironisena.
- Damon Hill tuomarina Fernando Alonson ja Michael Schumacherin kiistassa. Tällainen kertomus kuulostaa ajattomalta lastensadulta, mutta Monte Carlossa epätodellinen muuttuu todelliseksi.
- Alonso oli luvannut nousta viimeiseltä sijalta pisteille. Tehtävä ei ollut helppo millään radalla, saati sitten Monacon kaltaisella katuradalla. Hän kuitenkin onnistui siinä, kiitos ohitusten ja taktiikan, La Stampa suitsutti.