Alonsolla ikävä rehtiä Räikköstä
Turun Sanomat 22.7 2010 20:52:37
Talvitestien jälkeen Fernando Alonso vakuutti, että Ferrarin F10 on paras auto, mitä hän on ikinä F1-urallaan ajanut. Torstaina Turun Sanomien haastattelussa, espanjalaiskuski vakuutti edelleen olevansa samaa mieltä, vaikka onkin MM-taistossa vasta viidennellä sijalla.
– Kyllä. Ehdottomasti tämä on paras auto, mitä olen päässyt ajamaan. Moottori, aerodynamiikka, sen tuottama tunne... Kaikki toimii paljon paremmin kuin niissä autoissa, mitä olen ennen ajanut.
– Olen tyytyväinen, mutta täytyy muistaa, että myös vastustajilla on vahvat autot. Se, että tämä Ferrari on paras auto, mitä olen ajanut, ei merkitse, että se olisi paras auto MM-sarjassa 2010, Alonso korostaa.
Vain onni ei
balanssissa
Alonso voitti debyyttikisansa Ferrarilla Bahrainissa, mutta sittemmin on mennyt heikommin. Missä on vika – onnessa, autossa vai virheissä?
– Mielestäni onni on ollut avaintekijä alkukaudella. Toisenlaisella onnella voisin johtaa sarjaa. Olen tehnyt virheitä – aavistuslähtö Kiinassa ja törmäys Monacon harjoituksissa – mutta se puoli on balanssissa, kun myös vastustajani ovat menettäneet pisteitä virheiden vuoksi.
– Onni on ainoa, mikä ei ole missään balanssissa. Minulla on ollut paljon vähemmän onnea kuin päävastustajillani. Odotankin parempaa onnea kauden jälkipuoliskolta – ja vähemmän turva-autotilanteita.
Heikompi jakso ei ole nujertanut Alonsoa. Hän uskoo täysin olevansa edelleen MM-taistossa tiukasti mukana.
Takaa-ajajana
erilaiset asemat
Tilanne on kuitenkin erilainen verrattuna siihen, kun Alonso voitti mestaruudet 2005 ja 2006. 2005 hän taisteli tittelistä Kimi Räikkösen ja 2006 Michael Schumacherin kanssa niin, että johti koko kauden ajan.
Nyt voitoista ajaa neljä muutakin kuljettajaa ja Alonso on joutunut takaa-ajajaksi.
– Nyt on selvästi enemmän kilpailua kuin aiemmilla mestaruuskausillani. Neljä kuljettajaa on edelläni ja minun täytyy pystyä kohentamaan asemaani.
– Hankalaksi tilanteen tekee se, etten voi keskittyä yhteen vastustajaan. Toisaalta tilannetta helpottaa, että nuo neljä eivät voi voittaa yhtä aikaa kisaa ja silloin napsimalla palkintosijoituksia pystyn parantamaan sijoitustani. Kun pisteet menevät ristiin, voin nousta nopeastikin ylemmäs, Alonso suunnittelee.
– Tärkeintä on voittaa mestaruus marraskuussa.
Kimistä tulee
myös rallivoittaja
Entä mitä Alonsolle sitten merkitsee pitkäaikaisen kilpakumppanin Kimi Räikkösen katoaminen F1-radoilta?
– Kimi oli aivan erityinen F1-kuski, erilainen luonne, loistava kuski ja reiluin vastustaja, jonka tiedän. Kimi on kunnioitettava ja kunnioittava kilpa-ajaja. Jokaisessa taistelussamme tai ohituksessamme Kimin kanssa oli aina tunne, että olemme turvassa, koska hän ajoi aina niin reilusti, Alonso suitsuttaa.
– Selvää on, että tämä 24 kuljettajan pórukka kaipaa Kimiä. Luulen, että hän nauttii siellä, missä ajaa, mutta kivaa olisi, jos hän tulisi vielä takaisin.
Oletko seurannut Räikkösen ralliuraa?
– Kyllä. Kimistä on tullut jo hyvä rallikuski. Ei se helppoa ole hänelle, kun vastustajilla on vuosien etumatka kokemuspuolella. Uskon kuitenkin, että Kimistä tulee pian voittaja rallissa ja vilpittömästi myös toivon, että hän voittaa maailmanmestaruuden myös siinä luokassa.
Entä riittäisi Alonson kärsivällisyys Räikkösen lailla ottamaan haasteen, johon kasvamiseen vaaditaan vuosien työ?
– En rakasta rallia niin paljon, että lähtisin sinne koskaan. Enkä luultavasti olisi riittävän kärsivällinenkään, koska ralli on niin kilpailullinen ja vaatii paljon oppimista. Se on vähän sama kuin DTM. Molempia on mukava katsoa, mutta kun yrität itse mukaan, vaatii 1-2 vuotta ennen kuin tietää, miten siellä toimitaan.
Varsinkin suomalaisjännärit ovat hämmästelleet, miksi Felipe Massa pystyi niin tasapäiseen suoritustasoon aika-ajoissa Räikkösen kanssa, kun Alonso on höyhentänyt brasilialaisen 7-2.
– En osaa vastata, mutta mielestäni Kimi löysi viime vuoden lopulla luottamusta autoon, kun Felipe ei pystynyt ajamaan. Jos Felipe olisi ollut mukana, uskon, että Kimi olisi ollut samalla lailla edellä kuin minä nyt.
– Tänä vuonna Felipellä on lipsunut, kun hänellä on ollut vaikeuksia saada renkaat lämpötilaan aika-ajokierroksella. Harjoituksissa ja kisoissa olemme olleet hyvin tasaväkisiä. Korkeammat lämpötilat nyt kesän aika-ajoissa auttavat varmasti Felipeä, Alonso pohtii.
Turun Sanomat, Hockenheim
HEIKKI KULTA