Alonson esitys villitsi Monzan
Se oli 61.Italian Grand Prix – ja italialaislegenda Ferrari voitti 18.kerran ikioman kotikilpailunsa.
Maranellon tehdasväki oli rakentanut kaikkein nopeimman auton Monzan erikoissiivet vaativiin haasteisiin. Fernando Alonso ajoi italialaisten tifosien sydämiin loistavalla hattutempulla – napattuaan paalupaikan, voiton ja vielä nopeimman kisakierroksen koristeeksi juhlakakkuun.
– Fantastinen kilpailu, aivan fantastinen, myhäili kerrankin ikionnelliselta näyttänyt Ferrarin tiedottaja Luca Colajanni.
Alonso ei pystynyt pitämään kärkipaikkaansa startissa, kun McLarenin Jenson Button ampui espanjalaisten ahdisteluista huolimatta kakkosruudusta kärkeen kahden ensimmäisen shikaanin slalomissa.
Button olisi kuitenkin kaivannut tallikaverinsa Lewis Hamiltonin valitsemaa suorilla nopeampaa aeroratkaisua, sillä F-putkensa kanssa hän ei päässyt Alonsolta karkuun.
Panokset nousivat huippuunsa, kun Alonso prässäsi McLarenin takana ja kumpikin odotti parasta hetkeä tehdä pakollinen varikkokäyntinsä.
Button pujahti sisään 36 kierroksen jälkeen. Varikkokäyntiin meni 22,955 sekuntia ja ennen kaikkea täysstoppiin rengasvaihdossa kului 4,2 sekuntia.
Alonso käytti yhden ylimääräisen kierroksensa visusti edukseen. 37 kierroksen jälkeen Ferrarin varikkokäyntiin meni 22,154 sekuntia ja pysähdys kesti vain 3,4 sekuntia.
Alonso puristi varikolta väkisin Buttonin edelle ensimmäiseen mutkiin ja sen jälkeen peli oli selvä. Ferrari sai kauden kolmannen voittonsa ja ensimmäisen Monzassa neljään vuoteen.
Täydellinen viikonloppu nosti Alonson MM-taistossa viitospaikalta kolmanneksi ja 21 pisteen päähän kärkipaikan kuutostilalla vallanneesta Red Bullin Mark Webberistä.
Täydellinen varikkokäynti
Varikkokäynti sai Alonson ja hänen kilpainsinöörinsä Andrea Stellan säteilemään ilosta ja tyytyväisyydestä.
Oliko se nopein rengasvaihtosi vai oletko tehnyt sen vielä nopeammin harjoituksissa?
– En tiedä varmasti. Täytyy tarkistaa. Muistaakseni jossain kisassa stoppi kesti vain 3,2, kun se nyt oli 3,4 sekuntia. En ole varma, oliko silloin kilpatilanne, koska kilpatilanteessa on tietysti aina enemmän stressiä.
– Kaiken kaikkiaan taistelu voitosta silloin, kun pääkilpailijasi on tehnyt oman varikkokäyntinsä kierrosta aiemmin ja sinun täytyy tehdä omasi kolmessa sekunnissa täällä Italiassa kaikkein kovimmissa paineissa... Onhan sitä siinä.
– Itsestäni tuntuu, että tämä oli nopein pysähdys, mitä ikinä olen tehnyt. Kun pysähdyin, näin vihreän valon syttyvän saman tien ja pystyin vain pistämään ykkösen pesään. Fyysisesti ei jäänyt aikaa painaa kaikkia nappuloita, mitä pitää, kun mekaanikot olivat jo vaihtaneet kaikki neljä rengasta. Se oli jotain äärimmäisen hyvää ja äärimmäisen vakuuttavaa. Isot kiitokset koko tiimille, Alonso kuittasi.
Stella aloitti kilpainsinöörinä Kimi Räikkösen kanssa viime kaudella. Silloin tuli yksi voitto Belgiassa. Nyt Alonson kanssa tuli kolmas täysosuma.
– Tietysti voitto Italiassa italialaiselle on kaikkein tunteellisin juttu. Tietysti tuuletin ja juhlin, kun auto tuli maaliin. Olen kuitenkin ehtinyt oppia paljon ja pitämään pään kylmänä. Kun Kimi voitti mestaruuden 2007, jouduimme jännittämään viisi tuntia ennen kuin FIA:n lopputarkastus vahvisti tuloksen. Se auttaa hallitsemaan tunteet, kun kaikki on sataprosenttisen varmaa vasta katsastusten jälkeen, Stella selvitti.
– Oliko se kaikkein aikojen nopein varikkokäynti? Sitä en pysty sanomaan, mutta ainakin se oli yksi kaikkien aikojen parhaistamme, Stella sanaili.
Turun Sanomat 12.9 2010 22:54:51