Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin ja eikös Alonso lähtenyt vielä liikkeelle todella kevyellä autolla - ihan sattumalta yritettiin tälläistä "erilaista" strategiaa...

Mikä tuo Renaultin eturipustus sotku oikein oli...? Muisti pätkii...
Wikistä lainaten: Kattojärjestö FIA kielsi kyseenalaisesti Renault'n massavaimentimet vedoten, että massavaimentimet ovat kielletty aerodynaamisesti liikkuva ratkaisu. Renault kärsi massavaimentimien kieltämisestä lähes koko loppukauden.

Tämä siis toisen mestaruuden voittovuotena. Massavaimennin oli osa ripustusta jonka Renault oli kehittänyt yhdessä Michelinin kanssa - siksi kirjoitin ripustus -termillä sen.

tuolta lisää: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=20989
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Wikistä lainaten: Kattojärjestö FIA kielsi kyseenalaisesti Renault'n massavaimentimet vedoten, että massavaimentimet ovat kielletty aerodynaamisesti liikkuva ratkaisu. Renault kärsi massavaimentimien kieltämisestä lähes koko loppukauden.

Tämä siis toisen mestaruuden voittovuotena. Massavaimennin oli osa ripustusta jonka Renault oli kehittänyt yhdessä Michelinin kanssa - siksi kirjoitin ripustus -termillä sen.

tuolta lisää: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=20989
Ok, mutta miten se Lonson "loistoa" himmentää...?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Massavaimennin oli osa ripustusta jonka Renault oli kehittänyt yhdessä Michelinin kanssa - siksi kirjoitin ripustus -termillä sen.
Renaultin massavaimennin ei ollut osa ripustusta, vaan keulan sisällä oleva jousitettu paino.

 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Renault kärsi massavaimentimien kieltämisestä lähes koko loppukauden.

Tämä siis toisen mestaruuden voittovuotena. Massavaimennin oli osa ripustusta jonka Renault oli kehittänyt yhdessä Michelinin kanssa - siksi kirjoitin ripustus -termillä sen.
Renault otti kyseisen järjestelmän käyttöön ensimmäisenä F1:ssä 2005 syyskuussa jo (ei ole tietoa millä tavalla silloin he sitä käyttivät) ja R26-malli päätettiin alusta alkaen rakentaa sen myötävaikutuksen huomioon ottaen. Symonds jopa taisi mainita niiden poistamisen hidastaneen heidän autojaan Hockenheimissä 06 noin 0,3 sekunttia, kun taas Bob Bell sanoi merkityksen olevan vain "kymmenyksen murto-osien luokkaa".

Systeemistähän arveltiin olevan enemmän etua Michelin rekaille kuin Bridgestoneille, Ferrari ei tiettävästi ainakaan havainnut sen auttavan heidän suoritukseen juuri lainkaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Renaultin massavaimennin ei ollut osa ripustusta, vaan keulan sisällä oleva jousitettu paino.
Ei kun juu. Taidan sekoittaa tähän mukaan kun eräässä vaiheessa Renault ja Michelin oli suunnitellut heille ripustusjärjestelmän jota varten "räätälöidyt" Michelinin renkaat tietenkin toimi rellulla muita paremmin. Dementiaa.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3850
Siite että Alonsolle suunniteltiin niin aikainen varikkopysähdys, jolloin hän olisi ainut hyötyjä kolarista. Voittoa ei tietenkään voinut varmaksi sanoa, mutta säännöt olivat sellaiset että kaikki varikolle tulijat jäävät hänen peräänsä, joten etu oli ratkaiseva.

Samanlainen häpeätahra Alonsolla tuo, kuin esimerkiksi Schumin törmäilyt Jerezissä. Varmasti Alonsokin tiesi tästä, mutta suojelumekanismit toimii ja mies itse on deniaalissa asian suhteen.
Itse pidän tuota paljon isompana häpeätahrana.
Olen kyllä Schumin kannattaja joten se varmasti vaikuttaa vähäsen vaikka yritän ajatella tasapuolisesti.
Mutta samaa mieltä olen Ayrtonin tempusta 1990 Japanissa ;)
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Paljonko Alonso on vuosien varrella hyötynyt siitä, että tallin toiminnot on rakennettu vain hänen etuaan ajatellen? Voidaan sanoa, että tallin tekemät järjestelyt ovat antaneet Alonsolle epäreilun kilpailuedun, joka on mahdollistanut hänelle tuloksellisen ylisuorittamisen omaan suoritustasoonsa nähden.
Tyhmempi voisi luulla, että Alonson (ja Schumin) on ykköskuskistatuksen saavuttaakseen täytynyt itse tehdä jotain asian eteen. Tuskin kovin montaa kertaa ykkösten historiassa talli on palkannut jonkun satunnaisen rookie-kuskin ja todennut, että "terve, susta tulee ykköskuski ja tiimi rakennetaan täysin sun ympärillesi".
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tyhmempi voisi luulla, että Alonson (ja Schumin) on ykköskuskistatuksen saavuttaakseen täytynyt itse tehdä jotain asian eteen. Tuskin kovin montaa kertaa ykkösten historiassa talli on palkannut jonkun satunnaisen rookie-kuskin ja todennut, että "terve, susta tulee ykköskuski ja tiimi rakennetaan täysin sun ympärillesi".
Huono kuski ei voita mestaruutta - mutta kaikki hyvät eivät siihen silti saa tilaisuutta. Ja tämän tilaisuuden voi viedä vaikkapa toisen kuskin nauttima kilpailuetu.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tyhmempi voisi luulla, että Alonson (ja Schumin) on ykköskuskistatuksen saavuttaakseen täytynyt itse tehdä jotain asian eteen. Tuskin kovin montaa kertaa ykkösten historiassa talli on palkannut jonkun satunnaisen rookie-kuskin ja todennut, että "terve, susta tulee ykköskuski ja tiimi rakennetaan täysin sun ympärillesi".
Varmaan jotain joo, mutta ei se ole kuitenkaan se kestävin ja kunnioitettavin malli toimia - yleisön tai kilpakumppanien kannalta. Jos nyt vaikka Boltin Usainille sanottaisiin, että "soot sen verran hyvä, että saat hiukan piikitellä noita anabolisia ja me katotaan sormien välistä - että sulla olis hiukan helpompaa," niin harva olisi sanomassa, että hän on sen teoillaan ansainnut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Tuota ykköspalvelun vaatimista en kyllä koskaan ole nähnyt merkkinä mistään postitiivisesta, mutta nämäkin voi tietysti nähdä monin tavoin.
Niin kai. Itse en Alonsosta pidä, mutta monia ärsyttävät tapansa tuovat paljon menestystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmaan jotain joo, mutta ei se ole kuitenkaan se kestävin ja kunnioitettavin malli toimia - yleisön tai kilpakumppanien kannalta. Jos nyt vaikka Boltin Usainille sanottaisiin, että "soot sen verran hyvä, että saat hiukan piikitellä noita anabolisia ja me katotaan sormien välistä - että sulla olis hiukan helpompaa," niin harva olisi sanomassa, että hän on sen teoillaan ansainnut.
Analogiasi ei toimi. Ykköskuskiasema ei ole sääntöjenvastainen, joten mitään ei tarvitse katsoa läpi sormien. Ja muutenkin tuosta syntyy mielikuva, että se ykköskuskin asettava taho olisi FIA.

Rinnastettavampaa olisi, jos ne anaboliset olisi sallittuja kaikille, mutta vain Bolt(in valmennusryhmä) on niitä päättänyt hyödyntää.

-Edit- Ja kyllähän tuosta sellainen vaikutelma tulee, että Boltille annetaan tuo oikeus nimenomaan hyvyytensä takia, eli on sen teoillaan ansainnut.
 
Viimeksi muokattu:

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Jos nyt vaikka Boltin Usainille sanottaisiin, että "soot sen verran hyvä, että saat hiukan piikitellä noita anabolisia ja me katotaan sormien välistä - että sulla olis hiukan helpompaa," niin harva olisi sanomassa, että hän on sen teoillaan ansainnut.
Mainio analogia, onneksi olkoon.

edit: Hidas.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Rinnastettavampaa olisi, jos ne anaboliset olisi sallittuja kaikille, mutta vain Bolt(in valmennusryhmä) on niitä päättänyt käyttää.
Jos oletetaan, että olen tietoinen viime vuosikymmenten aikana tapahtuneesta dopingista kilpaurheilussa, niin saattaako olla mahdollista, että rivien välistä analogia on sittenkin toimivampi kuin luulet sen olleen?

Ylipäätään olisi kiva, jos keskusteluissa jaksettaisiin katsoa sen - muuttuvan ja muutettavissa olevan - sääntökokoelman ohi urheilun perusteisiin, eli siihen mitä urheilulla haetaan. Se on kovin helppoa aina vedota siihen, että "tuo on oikein, kun säännöt sallivat sen" ja "tuo on väärin, kun se on säännöissä kielletty".

Urheilun etiikasta keskustelu nyt muutenkin on kiinnostavampaa ja hedelmällisempää kuin sääntötulkintajarnaaminen.

-Edit- Ja kyllähän tuosta sellainen vaikutelma tulee, että Boltille annetaan tuo oikeus nimenomaan hyvyytensä takia, eli on sen teoillaan ansainnut.
Siis se, että päättävässä asemassa olevat sallivat Boltille anaboliset se on oikein? Eli auktoriteetti on aina oikeassa? Helppo se on tuota mieltä olla, kun on mode. :p
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niin kai. Itse en Alonsosta pidä, mutta monia ärsyttävät tapansa tuovat paljon menestystä.
Menestystä ne tuovat, itse vain koen, että on tärkeämpiäkin asioita kuin menestys. Varsinkin silloin, kun se menestys on saavutettu epäreiluun kilpailuetuun tästääviä toimintamalleja noudattaen.

Urheilun kontekstissa jotkut ovat jopa kutsuvat tätä huijaamiseksi.

Alonsosta on kovin helppo olla pitämättä. Tämä ei tosin tee hänestä huonoa ihmistä. Se, mitä epäreilu kilpailuetiikka hänestä tekee, onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos oletetaan, että olen tietoinen viime vuosikymmenten aikana tapahtuneesta dopingista kilpaurheilussa, niin saattaako olla mahdollista, että rivien välistä analogia on sittenkin toimivampi kuin luulet sen olleen?

Ylipäätään olisi kiva, jos keskusteluissa jaksettaisiin katsoa sen - muuttuvan ja muutettavissa olevan - sääntökokoelman ohi urheilun perusteisiin, eli siihen mitä urheilulla haetaan. Se on kovin helppoa aina vedota siihen, että "tuo on oikein, kun säännöt sallivat sen" ja "tuo on väärin, kun se on säännöissä kielletty".

Urheilun etiikasta keskustelu nyt muutenkin on kiinnostavampaa ja hedelmällisempää kuin sääntötulkintajarnaaminen.
No unohdetaan sääntökirja ja lähdetään siitä, että F1 on aina ollut tiimiurheilua ja ykköskuskiasema ja tallimääräykset ovat osa lajin dna:ta. Jos lajin luonne halutaan muuttaa toiseksi kuin mitä se on ja on aina ollut, niin siitä voi toki keskustella, mutta mielestäni silloin kannattaisi ennemmin perustaa eri laji.

Sama tietysti pätisi dopingin käyttöön. Perustetaan aineiden käyttäjille omat sarjat. Nykyinen "kiellettyä, mutta kaikki käyttää"-tilanne ei palvele ketään. Sama pätee tallimääräyksiin, kun tilanne niissä on jokseenkin sama.
Siis se, että päättävässä asemassa olevat sallivat Boltille anaboliset se on oikein? Eli auktoriteetti on aina oikeassa? Helppo se on tuota mieltä olla, kun on mode. :p
Kyseinen kommenttini ei ottanut kantaa siihen onko anabolisten antaminen oikein, vaan siihen miksi juuri Bolt kyseisen kohtelun saa.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tätä palstaa kun lukee niin alkaa tuntumaan että Alonso on dopingia käyttävä osaamaton ajaa ollenkaa ja kaikki hänen pisteensä ovat Saksan GP:n tallimääräyksen jäljiltä. :D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No unohdetaan sääntökirja ja lähdetään siitä, että F1 on aina ollut tiimiurheilua ja ykköskuskiasema ja tallimääräykset ovat osa lajin dna:ta.
Tämä on näkemyskysymys, ei mikään absoluuttinen fakta kuten vaikka: "F1-autossa on pyörät".
Jääkiekkotappelut ovat kuuluneet lajin DNA:han läpi lajin historian, silti on suuri osa kiekkovaikuttajia joka tahtoisi ne poistaa. Sama on asia filmaamisen kohdalla jalkapallossa.

Vaikka tietyt tahot eivät sitä tahtoo myöntää, niin urheilulajien DNAt, ytimet, perinteet tai mitä ikinä nimitystä tahtookin käyttää ovat muuttuvaisia. Ja kuten havaittavissa on ollut, suurin osa yleisöstä tuntuu kuten merkittävä osa laji-ihmisistäkin ajattelevan, että tallimääräykset eivät ole sellainen elimellinen osa F1:n DNA:ta, johon ei sopisi kajota.

Se on ymmärrettävää, että jotkut oikeasti pitävät lajin tiimipeliaspektia niin tärkeänä, että tahtovat tallimääräykset sallia, mutta kilpa-autoilun alkulimaan vetoaminen argumentoinnissa ei mielestäni kanna kovinkaan pitkälle.

Kyseinen kommenttini ei ottanut kantaa sihen onko anabolisten antaminen oikein, vaan siihen miksi juuri Bolt kyseisen kohtelun saa.
En tarkoittanutkaan, että se olisi sinusta oikein. Kyseenalaistin vain koko päätöksen taustalla olevan logiikan. Siis sen, että hyvyyden ansiosta tulisi antaa lisähelpotusta. Oli laji, taso tai sääntöpykälä mikä hyvänsä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Se on historiallinen fakta. F1:n MM-sarjan alusta asti on ollut ykköskuskeja ja tallimääräyksiä.
Niin on ollut kuolemaan johtaneita kolareitakin. Molempien poistumista on eri tahojen toimesta toivottu ja - niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin - näitä toiveita on muiden taholta vastustettu, useimmiten juuri lajihistorialla perustellen.

Iso kokonaisuus koostuu aina pienemmistä osista, mutta montako näistä osista voi vaihtaa, jos halutaan, että kokonaisuus säilyy edelleen samana? Siitä tässä kai on kyse.

Itselleni 10-6-4-3-2-1 on huomattavasti elimellisempi osa Formula 1 -lajia kuin tallipeli, vaikka tallipeliä on kiistatta ollut lajin alusta asti, mutta tuota järjestelmää ei. Silti koin sunnuntaina katsovani Formula 1 -kisaa.

Jos ainoa perustelu tallipelin puolesta on "no kun aina", niin ehkä se kertoo jotain tämän aspektin merkityksestä lajille?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös