Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tätähän täällä toistetaan, mutta kauden 2009 auton kehitystyö oli lopetettu siinä vaiheessa, kun Massan onnettomuus tapahtui. Melko erikoiselta kuulostaa se, että olemassa jo olleilla palikoilla olisi yhtäkkiä pystytty tekemään joku selkeä muutos autoon selvästi Kimiä auttaneeseen suuntaan. Autosportissa arveltiin kauden päättymisen yhteydessä, että suorituskyvyn parantuminen johtui siitä, että päästiin radoille, joille Ferrari sopi.
Mikä epäilemättä sai Fisin suorituksen suorastaan häikäisemään :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikä epäilemättä sai Fisin suorituksen suorastaan häikäisemään :ahem:
Siankarlo ei missään vaiheessa ehtinyt päästä jyvälle, miten KERS-autoa tulisi viedä. Heikko esitys tosiaan.

Takaisin aiheeseen päästäkseni rakennan sellaisen aasinsillan, että aasi hukkuu... kuskin arvottamisessa korostetaan kenties liikaa tallikaveriin tehtävää vertailua. Jos toisella kuljettajalla on selkeitä ongelmia ja häntä pidetään silti jonain mittatikkuna, nostaa se verrokin ansiottoman korkealle. Pitää paikkansa Kimi vs. Fisichella -vertailussa samoin kuin Alonson kommenteissa vauhdistaan Massaan suhteutettuna.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Siankarlo ei missään vaiheessa ehtinyt päästä jyvälle, miten KERS-autoa tulisi viedä. Heikko esitys tosiaan.

Takaisin aiheeseen päästäkseni rakennan sellaisen aasinsillan, että aasi hukkuu... kuskin arvottamisessa korostetaan kenties liikaa tallikaveriin tehtävää vertailua. Jos toisella kuljettajalla on selkeitä ongelmia ja häntä pidetään silti jonain mittatikkuna, nostaa se verrokin ansiottoman korkealle. Pitää paikkansa Kimi vs. Fisichella -vertailussa samoin kuin Alonson kommenteissa vauhdistaan Massaan suhteutettuna.
Samoin kuin Kimi-Massa -08 -vertailu.
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
(MTV3)

Ferrari-kuljettaja Fernando Alonso kehottaa fanejaan jättämään Renault-kuski Vitali Petrovin jo rauhaan.

Mestaruustaistelun katkerasti hävinnyt Alonso näytti Petroville kansainvälisiä käsimerkkejä Abu Dhabin finaalin jälkeen, kun viipurilainen oli pitänyt hänet onnistuneesti takanaan 40 kierroksen ajan.

Petrov moitti myöhemmin Alonson saaneen huonon kasvatuksen, mikä puolestaan suututti espanjalaiskuskin fanit. Viipurilainen kertoi Alonson fanien täyttäneen hänen Facebook-sivunsa loukkaavilla kommenteilla.

Alonso pyytää fanejaan rauhoittumaan ja ajattelemaan päättyneen kauden positiivisia puolia.

- Luultavasti fanini eivät pitäneet joistakin hänen Abu Dhabin jälkeen antamistaan kommenteista. Meidän kaikkien täytyy ajatella sanomisiamme kisan jälkeen, mutta pyydän fanejani pysymään rauhallisina, koska olemme yhdessä eläneet mahtavan vuoden, tyynnytteli Alonso espanjalaiselle Onda Cero -radiokanavalle.
Kulmakarva yrittää pestä käsiään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tätähän täällä toistetaan, mutta kauden 2009 auton kehitystyö oli lopetettu siinä vaiheessa, kun Massan onnettomuus tapahtui. Melko erikoiselta kuulostaa se, että olemassa jo olleilla palikoilla olisi yhtäkkiä pystytty tekemään joku selkeä muutos autoon selvästi Kimiä auttaneeseen suuntaan. Autosportissa arveltiin kauden päättymisen yhteydessä, että suorituskyvyn parantuminen johtui siitä, että päästiin radoille, joille Ferrari sopi.
No eikös se nimenomaan ole kaikille ollut selvä, että autoa ei enää kehitetty, vaan viimein alettiin pelata niillä olemassaolevilla palikoilla niin kuin Kimi halusi ja muuttamaan täten auton peruskäyttäytymistä fisnkin haluamaan suuntaan.

Siitä kaiketi ollaan yksimielisiä, että Massa ja Kimi ovat aina halunneet hyvin erityyppisesti käyttäytyvän auton? Joten on aika loogista ajatella Kimin parantuneen vahdin johtuvan siitä(kin), että auton ominaisuuksia on voitu optimoida vain "yhteen suuntaan". Jonkinlainen paradoksi on tuo auton sopiminen erityisesti vaikka Spahan tai Suzukaan, vaikka suurin ongelma oli downforcen puute. Kyllä minä ennemmin katson, että sitä autoa oli vaan saatu Kimin käteen sopivammaksi, ja niinhän hän itsekin sanoi, että pidon puutetta lukuunottamatta auto on nyt hyvä ajaa(loppukaudella).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No eikös se nimenomaan ole kaikille ollut selvä, että autoa ei enää kehitetty, vaan viimein alettiin pelata niillä olemassaolevilla palikoilla niin kuin Kimi halusi ja muuttamaan täten auton peruskäyttäytymistä fisnkin haluamaan suuntaan.
Ei. Se on jotain, mitä olisi voitu tehdä koko ajan. Ei ole mitään syytä, miksi autoja pidettäisiin väkisin samantyyppisinä kilpailuviikonlopun aikana. Kehityksen suunta voi määräytyä yhden kuljettajan mukaan, mutta mitä niillä osilla tehdään on nykysäännöillä varmasti kuskin ja tämän kanssa työskentelevien päätettävissä. Kimin insinöörit ja mekaanikot eivät ole yhtäkkiä alkaneet työskennellä Kimille Massan loukkaantuessa, vaan ovat kyllä olleet hänen käytössään koko ajan. Ja kommenttien perusteella tulivat myös hyvin toimeen Kimin kanssa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei. Se on jotain, mitä olisi voitu tehdä koko ajan.
Miksi näin ei sitten tehty? esim. 2008 ripustukset joista Kimi ei pitänyt jne? Voihan se tietty olla, että Kimin olisi pitänyt lyödä nyrkkiä pöytään tms. mutta kovin varma tunnut olevan asiasta, että jatkuvasti kaikki on tehty Kimin menestyksen eteen. Sellainen ei siis varsinkaan Ferrarin tyylisessä tallissa voi olla mahdollista, että toista kuljettajaa suositaan ja hänen menestyksensä eteen tehdään enemmän töitä tai autoa kehitetään hänen ajotyylilleen sopivammaksi?

En nyt puhu mistään salaliittoteorioista tms. toteanpahan vaan, että selitys "ratojen sopivuudesta" ei ainakaan minusta kuulosta hirveän uskottavalta kun katsoo kauden tapahtumia lintuperspektiivistä. Ja jokin syy Kimin kohentuneeseen vauhtiin jokatapauksessa on olemassa, etenkin kun auton kehittäminen lähestulkoon jäädytettiin. Ei liene ainoa kerta f1-historiassa, kun auto olisi lähtökohtaisesti vain toiselle kuljettajalle sopivampi(luen 2008 puolivälistä alkaen). Vaikka siellä on kaksi kisaporukkaa, niin samalla pulkalla mennään. Ja kun resurssit voidaankin yhtäkkiä suunnata vain toisen kuljettajan toiveita ja mieltymyksiä ynnäämään, niin ei se minusta ole ihme, että tämän kuljettajan vauhti paranee.

edit. Kirjoitin vähän huonosti tuossa aluksi, meinaan, että kyllä minäkin uskon, että Kimin menestyksen eteen sen oma kisatiimi on kaikkensa tehnyt, mutta siis jos ja kun varsinainen auto kehitettiin ominaisuuksiltaan Massan käteen paremmin sopivaksi, niin eihän siinä kisatiimillä paljon ole enää tehtävissä. Pelkkää vahinkojen minimoimista kisasta toiseen(kunnes esim. viimein tajuttiin vaihtaa ne vanhat riparit takasin)
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
edit. Kirjoitin vähän huonosti tuossa aluksi, meinaan, että kyllä minäkin uskon, että Kimin menestyksen eteen sen oma kisatiimi on kaikkensa tehnyt, mutta siis jos ja kun varsinainen auto kehitettiin ominaisuuksiltaan Massan käteen paremmin sopivaksi, niin eihän siinä kisatiimillä paljon ole enää tehtävissä. Pelkkää vahinkojen minimoimista kisasta toiseen(kunnes esim. viimein tajuttiin vaihtaa ne vanhat riparit takasin)
Voin minä sen uskoa, ettei varsinaista autoa ole kehitetty riittävästi Kimin toiveiden mukaan. Edelleen, miten vauhti olisi parantunut taikaiskusta Massan onnettomuuden jälkeen "tiimin resurssien suuntauksella", kun auto on se mikä on ja käytössä vain ne samat osat kuin aiemminkin kaudella? Osien, joita ei koskaan Kimin mukaan tämän teorian perusteella kehitettykään? Mitään paluuta vanhoihin osiin tai vastaavaa Ferrari ei kuitenkaan loppukauden aikana tehnyt. Ainoat muutokset olivat aerodynamiikkaan Span ja Monzan vaatimuksia varten.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Voin minä sen uskoa, ettei varsinaista autoa ole kehitetty riittävästi Kimin toiveiden mukaan. Edelleen, miten vauhti olisi parantunut taikaiskusta Massan onnettomuuden jälkeen "tiimin resurssien suuntauksella", kun auto on se mikä on ja käytössä vain ne samat osat kuin aiemminkin kaudella? Osien, joita ei koskaan Kimin mukaan tämän teorian perusteella kehitettykään? Mitään paluuta vanhoihin osiin tai vastaavaa Ferrari ei kuitenkaan loppukauden aikana tehnyt. Ainoat muutokset olivat aerodynamiikkaan Span ja Monzan vaatimuksia varten.
Enhän voi mitään pomminvarmaa sanoa, mutta näkisin asian niin, että ilmeisesti ymmärrys näiden palikoiden ominaisuuksista lisääntyi, etenkin sen suhteen miten ne voisivat parhaalla tavalla hyödyttää juuri Kimin ajotyyliä. Jos tässä olisi Massa ollut mukana pyörimässä, niin ehkäpä näitä palikoita olisi yritetty ymmärtää hieman eri tavoin, kun myös tai varsinkin Massan mieltymykset olisi olleet priolistalla korkealla. Tietysti olisi voinut käydä niinkin, että Massankin vauhti olisi parantunut, vaikka suhtaudun asiaan hieman skeptisesti. Eli luulen, että tilanne olisi pikemminkin säilynyt ennallaan sekä Massan että Kimin suhteen.
Joka tapauksessa, myös Mersulla koettiin kuluneella kaudella melkoisia ihmeitä kun autoa ei kehitetty vaan yritettiin ymmärtää. Toisinaan näin tapahtuu.
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Tallipäälliköt äänestivät Alonson kauden parhaaksi

Ferrarin espanjalaiskuljettaja Fernando Alonso on äänestetty F1-kauden parhaaksi kuljettajaksi tallipäälliköiden toimesta.

Autosport-lehti järjesti 12 tallipäällikölle äänestyksen, jossa kauden kuljettajat pisteytettiin paremmuusjärjestykseen samaan tyyliin kuin osakilpailusta jaetaan pisteitä. Alonso oli äänestyksen ykkönen 9 pisteen erolla maailmanmestariin Sebastian Vetteliin.

Lewis Hamilton äänestettiin kolmanneksi ja Mark Webber neljänneksi. Nico Rosberg arvostettiin seitsemänneksi, joka oli hänen sijoituksensa myös MM-loppupisteissä.

Felipe Massa oli MM-pisteissä kuudes, mutta tallipäälliköiden silmissä hän oli vasta kauden kahdeksanneksi paras kuski, samalla jaetulla sijalla Nico Hülkenbergin kanssa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/12/1235620
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Tietysti olisi voinut käydä niinkin, että Massankin vauhti olisi parantunut, vaikka suhtaudun asiaan hieman skeptisesti. Eli luulen, että tilanne olisi pikemminkin säilynyt ennallaan sekä Massan että
Jos olisit vähän vaivautunut taas tarkistamaan asioita, niin huomaisit että Massan vauhti parani jo kaksi kisaa ennen onnettomuttta. Saksassa tuli kauden paras sijoitus, ja luulen että sama tahti (miksei olisi) jatkunut unkarissa. Luultavasti Massa vain yksinkertaisesti tuli sinuiksi auton kanssa pari kisaa aiemmin kuin Kimi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jos olisit vähän vaivautunut taas tarkistamaan asioita, niin huomaisit että Massan vauhti parani jo kaksi kisaa ennen onnettomuttta. Saksassa tuli kauden paras sijoitus, ja luulen että sama tahti (miksei olisi) jatkunut unkarissa. Luultavasti Massa vain yksinkertaisesti tuli sinuiksi auton kanssa pari kisaa aiemmin kuin Kimi.
Aika-ajot meni tuossa vaiheessa aika tasan niiden kahden kisan osalta mistä mainitsit, saksan kisaan Kimille lykättiin jotkin hämärät uudet osat jotka eivät sit toimineet lainkaan. Näistä uusista ja hyvistä osista luovuttiin heti seuraavaan kisaan mennessä, jonka jälkeen vauhtikin koheni. Kimillähän kyseisellä kärryllä kulki Monacossa ihan kohtuullisesti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos olisit vähän vaivautunut taas tarkistamaan asioita, niin huomaisit että Massan vauhti parani jo kaksi kisaa ennen onnettomuttta. Saksassa tuli kauden paras sijoitus, ja luulen että sama tahti (miksei olisi) jatkunut unkarissa. Luultavasti Massa vain yksinkertaisesti tuli sinuiksi auton kanssa pari kisaa aiemmin kuin Kimi.
Niin ja tämähän tekee kaiken teoretisoinnin tyhjäksi ja tarpeettomaksi. Massalla 2 kohtuullisen hyvää kisaa putkeen vrt. Kimillä lähes koko loppukausi selkeä tason parantuminen. Eikä se Massan Silverstone nyt mikään järisyttävä suoritus ollut. Hävisi Kimille aika-ajoissa, kisassa pääsi nousemaan lähinnä nappitaktiikalla ylöspäin. Toki ajoikin hyvin, mutta vastaavia ja parempiakin suorituksia oli jo f2009:llä kauden mittaan nähty. Nojaat siis kantavan ajatuksesi Massan viimeiseen kilpailuun. Vahvaa argumentointia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin ja tämähän tekee kaiken teoretisoinnin tyhjäksi ja tarpeettomaksi. Massalla 2 kohtuullisen hyvää kisaa putkeen vrt. Kimillä lähes koko loppukausi selkeä tason parantuminen.
Nousi se Kiminkin suoritustaso jo kahdessa Spata edeltäneessä kisassa, molemmissa podiumille. Eli se vähän syö väitteeltä, että jotain olisi hirvittävästi muuttunut Massan onnettomuuden jälkeen, saati takia. Pikemmin jotain muuttui kaksi kisaa ennen onnettomuutta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mikä epäilemättä sai Fisin suorituksen suorastaan häikäisemään :ahem:
Tästä saankin hyvän tilaisuuden mainita asiasta, joka tuli mieleen päivänä eräänä. Eli se, että Kimin ja Fisin eron pääasiallinen syy olisi ollut Fisin vaikeus sopeutua autoon. Tämä on väittämä jonka olen kuullut monesti. Eipä sitä voi vääräksikään todistaa, mutta todennäköisesti se on vain pieni osa totuutta. Fisi kuitenkin ajoi viisi kisaviikonloppua ja sai näin enemmän aikaa (varsinkin laatuaikaa) ratin takana kuin kuskit nykyään saavat talvitesteissä ennen kauden alkua. Silti kun kausi alkaa ollaan yleensä melko sinut auton kanssa. Fisi vaan ei päässyt sinuiksi auton kanssa oikein ollenkaan. Eikä KERSiä voi oikein syyttää, sitä kun olisi voinut olla käyttämättäkin. Sehän toi muutaman kymmenyksen kierroksella "turbo boostina" mutta vastaavasti maksoi aikaa heikomman painojakauman johdosta. Kimin ja Fisin ero oli kuitenkin niin massiivinen ettei KERS tai sopeutumattomuus autoon mitenkään voi selittää eroa. Mielestäni ero selittyy paljon paremmin sillä, että A) Kimi oli niin paljon parempi ja B) talli keskittyi enemmän Kimin autoon. Kohta B on ehkä merkittävämpi, ja lienee merkittävässä/merkittävimmässä roolissa miksi Kimillä alkoi kulkemaan loppukaudesta paremmin: talli vihdoin antoi todellista huomiota sille että Kimin auto pitää saada kulkemaan. Kyseinen efekti on ollut Michael Schumacherin ja Fernando Alonson takana myös kun ovat näyttäneet niin hyviltä eräisiin tallikavereihin nähden. Vuosi 1999 osoitti myös hyvin tämän seikan merkityksen. Kun Schumi oli poissa niin täysi lapanen Irvine pystyikin yhtäkkiä paljon parempiin suorituksiin kuin aiemmin ja ajamaan jopa mestaruudesta, joskin Mikan ja Mäkin toilailujen osittain avustamana.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos olisit vähän vaivautunut taas tarkistamaan asioita, niin huomaisit että Massan vauhti parani jo kaksi kisaa ennen onnettomuttta. Saksassa tuli kauden paras sijoitus, ja luulen että sama tahti (miksei olisi) jatkunut unkarissa. Luultavasti Massa vain yksinkertaisesti tuli sinuiksi auton kanssa pari kisaa aiemmin kuin Kimi.
Jos olisivat vaivautunut katsomaan kisoja, olisit huomannut että Massa sai 2009 parhaat sijoituksensa lahjana. Taisivat olla juuri Hockessa ja Silverstonessa kun tuli neljänneksi siksi, että muut ajelivat strategiansa sopivasti ristiin ja Massan eduksi. Esim. Rosberg pidätteli nopeampaa Barrichelloa jne. joka auttoi Massaa. En enää jaksa muistaa kaikkia yksityiskohtia, mutta Massan sijoitukset eivät tosiaan tulleet nopean kisavauhdin ansioista, vaan sopivasti ajoitettujen varikkopysähdysten ansiosta. Vai voittiko Petrov Alonson puhtaasti ajamalla Abu Dhabissa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Fisi vaan ei päässyt sinuiksi auton kanssa oikein ollenkaan. Eikä KERSiä voi oikein syyttää, sitä kun olisi voinut olla käyttämättäkin. Sehän toi muutaman kymmenyksen kierroksella "turbo boostina" mutta vastaavasti maksoi aikaa heikomman painojakauman johdosta. Kimin ja Fisin ero oli kuitenkin niin massiivinen ettei KERS tai sopeutumattomuus autoon mitenkään voi selittää eroa.
KERSin käyttämättä jättäminen ei ole ihan yksinkertainen ratkaisu, vaan jotta siitä saisi täyden hyödyn, täytyy autoon tehdä melko paljon muutoksia. Loppukaudesta auto oli Ferrarin mielestä nopeampi laitteen kanssa, joten sitä ei varmasti mielellään poistettu, joskin tässä yhteydessä Fisicon toiveiden kuuntelu voidaan kyseenalaistaa. Julkisesti hän ei kuitenkaan sanonut haluavansa ajaa ilman KERSiä.

Joka tapauksessa Fisico itse näki KERSin merkittävänä syynä ongelmiinsa. Pätkä Autosportin haastattelusta tammikuulta:
The biggest problem was that the F60 was a much more complicated animal than the Force India, with many more electronic tools available to the driver. Learning how to make the best use of them all, while getting on with the basics such as steering the thing and getting it stopped, was a big job.

"It was not easy at all, especially for the first couple of races. I was really struggling on that, losing two or three tenths just on concentration, because I was used to driving just concentrating on driving the car, and now I was switching many buttons.

"It was tougher than I expected. The car was completely different from what I expected to drive, completely different from the Force India. With the KERS system you need to drive differently, and it's not easy because I hadn't done this kind of driving for 15 years.

"You have to concentrate on braking and do different things, especially on the downshift you have to be later on that, because of the KERS, or there is a lot of rear locking. The car was quite inconsistent and the fact that there was no testing at all didn't help me. Starting from the 16th, 17th, the back of the grid, you need to change the strategy and try to overtake. It's not easy. But my pace at Suzuka in the second stint, when I was alone, was exactly the same pace as Kimi. That was very encouraging."
Sikäli olen samaa mieltä, että tuskin kyse koskaan on vain yhdestä asiasta. KERS on Fisicon kommenttien mukaan kuitenkin ollut huomattavasti isompi ongelma kuin tahdot myöntää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös