No onpahan hiusten halkomiseksi mennyt tämä ketju. Kaipa minäkin pitkän hiljaiselon jälkeen avaudun hieman:
Fernando Alonso
- Monessa skandaalissa ryvettynyt (mutta erittäin taitava) kuljettaja, joka hankki molemmat mestaruutensa 2000-luvun puolivälissä Renaultilla. Ensimmäinen tuli, kun Kimin McLaren ei pysynyt kirveelläkään kasassa. Toisen voittamiseen tarvittiin Schumin ensimmäinen tekninen vika ikuisuuksiin (Suzuka 2006). Eivät nämä asiat kuitenkaan mestaruuksien arvoa vähennä, Alonso & Renault oli paras yhdistelmä noilla kausilla.
- "Syrjäytti" Kimin 2007 McLarenilla, mutta jäi tasapisteisiin TULOKKAAN kanssa, melko erikoista.
- 2008 voitti Singaporessa tallikaverin avustettua turva-auton kanssa ja Fujissa kaikki kovempien tiimien kuskit söhlivät omiaan.
- Voittanut Spassa ("kuskin radalla") huikeat nolla kertaa.
- Siirtyi vuoden etuajassa Ferrarille, kun Santander maksoi mieluusti sekä Kimin että Fernandon palkat kaudella 2010. "Pieksee" toista kautta kuoleman porteilla käynyttä tallikaveriaan lajissa, jossa sekunnin tuhannesosat ratkaisevat (voiko Massan onnettomuus vaikuttaa muutaman sadasosan verran miehen vauhtiin, kuka tietää absoluuttisen totuuden tähän?). 2010 Alonso olisi voinut voittaa mestaruuden, mutta ei sitten jaksanut Abu Dhabissa kiinnostaa.
- Hyvä laskelmoimaan, mutta tosipaikassa melko sukka kaveri. Varmistaa selustansa, ja sitä myöten pystyy tekemään hyviä tuloksia oikeassa ympäristössä (nyt sellainen on Ferrari).
- Kehuttu "autonkehittäjä", mutta Ferrarin suorituskyky vain heikentynyt jatkuvasti hänen ollessaan tallissa. Jospa jätettäisiin se kehitystyö asiansa osaaville ja Fernando keskittyisi siihen ajamiseen, voisi tulokset kohentua?
Kimi Räikkönen
- Mies, joka hävisi yhdellä kaudella huippuvireessä olleelle Massalle (ennen onnettomuutta). 2008 oli varmaankin Räikkösen huonoin kausi Ykkösissä. Paljon omia ajovirheitä, epätyypillistä hänelle.
- Hävisi Heidfeldille Sauberilla pisteissä, seitsemän keskeytystä (muistaakseni kaikki teknisiä vikoja) eivät varmaankaan hankaloittaneet pisteiden keräämistä.
- 2002 hävisi Coulthardille pisteissä McLarenilla. Tälläkään kertaa 10 teknistä vikaa eivät tainneet vaikuttaa pisteiden keräämiseen lainkaan.
- 2003 roikkui ihmisjärjen ylittävällä tavalla mestaruustaistelussa loppuun asti ylivoimaista Schumacherin Ferraria vastaan. Lopulta eroa jäi harmittavat 2 pistettä. Pari omaa virhettäkin mahtui kauteen, noloimpana ehkäpä Espanjan lähtösuoran kolari.
- 2004 lisää jatkuvia keskeytyksiä teknisiin vikoihin. Kuka edes jaksaa muistella koko kautta?
- Suzuka 2005: viimeisellä kierroksella kärkeen ja voittoon 14:stä lähtöruudusta. Viisi vuotta myöhemmin joku toinen ei pääse kirveelläkään ohitse Petrovista Lähi-Idän tähtikirkkaassa yössä. Kauden 2005 perusteella en osta koskaan Mercedestä…
- McLaren vietti menestyksestä vapaata välivuotta 2006, Kimi pyristeli mukana.
- Jättipotti Brasiliassa 2007 kaikkien muiden ajeltua sopivasti ristiin. Tuore Ferrari-kuski Kimi ajoi mestaruuteen äärimmäisen tasaisen kauden jälkeen.
- Vuonna 2009 koko F1-sirkus on sekaisin: Brawn voittaa kisoja samalla kun perinteiset mahtitallit tarpovat suossa KERS:n kanssa. Kimin ja Felipen tasainen kilpailu pisteistä saa dramaattisen käänteen Unkarissa 2009, kun Massa saa jousen päähänsä ja käy kuoleman rajamailla. Kaikki panostetaan tallissa Kimin menestyksen eteen, ja mystisesti auto alkaakin kulkea ihan uudella tavalla. Tuloksena voitto Spassa ja 3. sija Monzassa. Spassa Force Indialla toiseksi sijoittunut Fisico romahti Kimin uutena tallikaverina jonnekin todella syvälle.
- Voittanut Spassa ("ennen vanhaan kuskin rata, nykyään kaikki on samoja") vain neljästi.
- Kimi oli kauden 2010 parhaiten palkattu F1-kuski ilman, että tarvitsi ajaa metriäkään. Melko hyvä tienesti.
- Kimiä ei kiinnosta. Ei kiinnosta politikointi, ei autonkehittäminen (mies kuvittelee insinöörien olevan sitä varten – raukkaparka), ei meidän mielipiteemme. Yksi asia sen sijaan kiinnostaa, kilpaileminen/ajaminen.
Tässä minun absoluuttisen subjektiiviset totuuteni vallitsevista tosiasioista. Ja jos joku käy kiistämään, niin oma on häpeänsä.
Jatkakaa, olkaa hyvä