En väitä että Alonson voitot ja mestaruudet olisivat tulleet vain huikeiden ajotaitojen ansiosta, vaikka mies onkin todellinen huippukuljettaja. Ei välttämättä nopein kaikista, mutta kokonaisvaltaisesti yksi parhaita, jollei jopa paras.
Teenpä tässä joutessani pienen yhteenvedon Alonson tähänastisesta urasta, niin kuin sen itse näkisin. En ota kantaa Santander-kysymykseen. Jokaisella on mielipiteensä, näin olen itse nähnyt Alonson tähänastiset kaudet:
Kaudesta 2001 on hankala vetää mitään johtopäätöksiä, autona kun oli umpisurkea Minardi. Alonsosta ei juurikaan puhuttu minään superlupauksena, muutenkin kahden muun 'supertulokkaan' tekemiset veivät suuremman huomion. Pääasiassa kohtuu tasaista ajamista tallikaverin (oliko Marques?) kanssa, muistaakseni Alonso ei kuitenkaan ollut tallikaverin edellä kauden lopputilanteessa?
2002 ajoi testiä Renault'lla, oli jo selvää että ajaa seuraavalla kaudella kilpakuljettajana kyseisessä tiimissä.
Kausi 2003 nosti Alonsoon kohdistuvaa kiinnostusta. Pari paalupaikkaa ja avausvoitto Unkarista. Trulli ei varsinaisesti jäänyt jalkoihin, muttei kyllä pystynyt aina kunnolla samanlaiseen vauhtiin Alonson kanssa. En silti pitänyt Alonsoa vielä kunnon 'vetomiehenä'.
Vuosi 2004 oli minun silmissäni todellinen läpimurtovuosi Alonsolle. Voitoista sun muusta suuremmasta menestyksestä lienee turha puhua, Ferrari oli käytännössä täysin pitelemätön koko kauden ajan, paria poikkeusta lukuunottamatta. Renault'n ainoan voiton otti kuitenkin Trulli Monacossa, siihen nähden tallitoveriin verratessa kyseessä oli Alonson uran heikoin kausi, kun tallikaveri ottaa voiton eikä itse yhtäkään. Jotenkin tästä kaudesta jäi sellainen kuva, että Alonsoa pidettiin jo tässä vaiheessa Renault'n johtotähtenä, olisiko kenties johtunut siitä että tallipäällikkönä toimi oma manageri...
Kaudella 2005 autolla ei nopeudessa pystynyt haastamaan McLarenia, mutta Alonso ajoi fiksusti ottaen yleensä ne pisteet jotka otettavissa oli eikä reuhannut turhia. Alkukaudella Renault hyödynsi vastustajien virheet ja Alonso otti tarvittavan eron Kimiin käytännössä ensimmäisten kolmen-neljän kisan aikana. Mestaruus olisi mennyt Kimille, jos auto ei olisi ollut epäluotettava, mutta F1 on suurelta osin välineurheilua, joskus vehkeet pettää. Sinällään Alonsolta nähtiin vain pari huippusuoritusta kauden aikana, paras kenties Suzukassa. Hieman kyseenalainen mestaruus, paras ei välttämättä voittanut.
Kaudella 2006 vähän samantyyppinen tilanne; alkukaudella Renault oli heti huippuiskussa eikä Schumacher Ferrarilla pystynyt ottamaan etumatkaa kiinni. Tosin Schumi olisi todennäköisesti mestaruuden vienyt, jos Ferrarin moottori ei olisi hajonnut Suzukassa ensi kertaa moneen vuoteen. Kauden aikana Alonso nosti minun silmissäni osakkeitaan huomattavasti, parhaiten jäänyt mieleen sateinen Unkarin GP, jossa espanjalainen väläytti ajotaitojaan. Omalla tavallaan kyseenalainen mestaruus tämäkin. Kumpi olikaan parempi, Alonso vai Schumi?
Vuodesta 2007 tuli surullisenkuuluisa. Hamilton löi Alonsoa ihan kunnolla päihin, eikä Alonso saanut enää kahden edellisen kauden ykköskuskin asemaa. Pettivätkö hermot, kun samasta tallista löytyi toinen huippunopea kuljettaja? Olisi kenties ansainnut mestaruuden siinä missä Kimi tai Hamilton, kauteen mahtui hienoja ajosuorituksia mutta myös pari pohjanoteerausta; ajovirheitä, kiukuttelua ja tallin syyllistämistä. Nürburgring oli vahva näyttö siitä, kuinka kova kuljettaja espanjalainen parhaimmillaan on.
2008 Alonso sai jälleen ykköskuskin aseman Renault'lla itselleen. Singaporen GP:n voitosta lienee turha sanoa juuri mitään, turha tahra F1:n historiassa. Mutta Fujin voitto oli kyllä vakuuttava, joskin kyseistä voittoa edesauttoivat huipputiimien mokaukset. Aika-ajoissa espanjalainen oli aika lailla vahva, muistaakseni Espanjassa ajoi Kimin jälkeen kakkosruutuun. Viimeistään tällä kaudella nostin Alonson omassa kategoriassani todellisten tekijämiesten joukkoon.
Kausi 2009 oli jotenkin yllättävän vaisu, ja 'sädekehä' alkoi murtua. Paalulle hän sentään kerran ajoi (mikä ei sinällään kerro juuri mitään), ja kerran podiumille. Eikö Alonso enää viitsinyt ajaa, kun joidenkin lähteiden mukaan tiesi jo kauden alussa ajavansa kaudella 2010 Ferraria? Olisi silti odottanut espanjalaisen väläyttelevän hieman enemmän vauhtiaan, ei auto sentään niin kökkö ollut.
2010 oli vähän kaksijakoinen vuosi. Joskus hienoja ajosuorituksia, joskus taas
todella kyseenalaista meininkiä ("Fernando is faster than you"). Jos mestaruus olisi Alonsolle mennyt, olisin sitä hänen mestaruuksistaan vähiten arvostanut. Useimmiten Vettelin menettämät pisteet menivät juuri Alonsolle, kuten Koreassa, eikä mestaruus olisi tullut millään muotoa 'ajamalla'. Kaikesta kuitenkin näki, että Alonsolle on jälleen taattu selkeä ykköskuskin asema, jonka hän olisi kylläkin saattanut saavuttaa myös ajamalla, Felipe ei valitettavasti tainnut enää olla sama mies kuin ennen.
Kuluvalla kaudella Alonso on joutunut taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Ykköskuskin asema on edelleen kiistaton, mutta espanjalainen on silloin tällöin esittänyt suorastaan huikeita ajosuorituksia. Monacon GP:n Alonso olisi saattanut voittaa ihan ajamalla, mutta punainen lippu sotki suunnitelmat. Ok, Britannian voittoon tarvittiin Red Bullin varikkotiimin sössimistä, mutta paniko kukaan merkille, miten hirmuista Alonson kyyti oli tuon varikolla tapahtuneen sijoitusten vaihtumisen jälkeen? Minä nimittäin panin. Alonson ajaminen tällä kaudella on vahvistanut käsitystäni siitä, että kyseessä lienee
kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna jopa sarjan paras kuljettaja.
En pidä itseäni Alonso-fanina, mutta arvostan häntä kilpa-ajajana. Henkilökohtaisella tasolla en häntä valitettavasti tunne
D) mutta vaikuttaa olevan vähän 'diivamainen' kaveri, joka vaatii tallin seisovan vain ja ainoastaan hänen takanaan. Puhuu mielestäni sen puolesta, ettei ole henkisesti aivan yhtä kova kaveri kuin moni muu huippukuljettaja.
Ja mitä tulee tähän ikuiseen kysymykseen, merkkaako auto enemmän kuin kuski; hyvällä autollakin ajaessaan ensimmäisenä pitää voittaa tallikaveri (vaikka tällä olisikin kakkoskuskin asema), mutta vastaavasti paskalla autolla ei hyväkään kuski aja pisteille. Mielestäni Alonso on kuluvalla(kin) kaudella näyttänyt, että hanskalla pystyy paikkaamaan auton pieniä puutteita. Ainakin yleensä Alonso on siihen pystynyt paremmin kuin Massa, kaikesta huolimatta.
Ugh, olen puhunut