Lewis Hamilton, McLarenin kullan vuolija?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Nyt kun tuon näkee uudestaan, niin näkee selvästi, että Petrov pelkästään peesailee Hamiltonia, eikä edes yritä ohi kuin vasta suoran lopussa. Blokkailua se olisi siinä tapauksessa jos Petrov tekisi aloitteen ja yrittäisi tulla takaa rinnalle ja Hamilton kääntäisi eteen. Tätä ei minusta tapahtunut.

Parhaiten tuo asia kai selväisi jos sitä kysyisi Petrovilta.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Joku varmasti tietää, koskeeko tuo Hamiltonin saama varoitus koko kautta, vai oliko voimassa vain tuon kisan ajan? että seuraavasta samanlaisesta tulis sitten rankkua tjs. :confused:


Edit. Sainkin tähän jo vastauksen
 
Viimeksi muokattu:

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Vaikuttaa aika yleiselstä myytiltä, että F1-sarjan säännöissä sanottaisiin, että ajolinjaa saa vaihtaa kerran. Käsittääkseni se on pelkkä suositus ja herrasmiessopimus, ettei ajonlinjaa vaihdeta useammin. Eihän ajolinjan vaihdosta kai ole koskaan suoraan annettu penalttia? Tietenkin tuomarit voivat pitää sitä tilanteesta riippuen "vaarallisena ajona". Monissa muissa sarjoissa taidetaan vaan olla tiukempia tämän asian kanssa. Kuitenkn erittäin epäurheilijamainen temppu Hamiltonilta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
Ilman osumaa muistan vain kaksi kilpailutilannetta, mistä ylipäätään on rankaistu. Hamilton sai Fujissa 2008 läpiajorangaistuksen aiheuttamastaan hämmingistä ekassa mutkassa. Vastaavasti Villeneuvelle tuli 25 sekunnin aikasakko Montoyan kiilaamisesta Suzukassa 2005.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
"Vaikuttaa aika yleiselstä myytiltä" "Käsittääkseni se on pelkkä suositus"
Hienosti kerrottu kyllä Tuomopsoni.
Ensin se on myytti, ja sitten et ole itsekään varma.
Tässä Renaultin kommenttia Hamiltonin veivaamiseen: (tsekkaa erityisesti boldattu osuus)
"We just raised our point of view," Renault F1 Team Principal Eric Boullier told Autosport after the race. "Very frankly, it is very clear in the regulations that you can have one change of direction, so when you do three in a row something is wrong.
Ja mitä blokkaamiseen vs. linjan vaihtoon tulee:
Kyllä se on eri asia kuten WebSlave tuossa mainitsi, mutta silti säännöissä on kielletty että ajolinjaa saa suoralla vaihtaa vain kerran, Hamilton vaihtoi useampaan otteeseen, ja radan koko leveydeltä.
Tuomaristossa oli tällä kertaa ex-kuskikin mukana, jotenka itse kyllä luotan Herbertin "ammattitaitoon" tämmöisten asioiden tulkitsemisessa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Ja mitä blokkaamiseen vs. linjan vaihtoon tulee:
Kyllä se on eri asia kuten WebSlave tuossa mainitsi, mutta silti säännöissä on kielletty että ajolinjaa saa suoralla vaihtaa vain kerran, Hamilton vaihtoi useampaan otteeseen, ja radan koko leveydeltä.
Tuomaristossa oli tällä kertaa ex-kuskikin mukana, jotenka itse kyllä luotan Herbertin "ammattitaitoon" tämmöisten asioiden tulkitsemisessa.
Tuolla perusteella myös Petrov rikkoi sääntöjä.
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
FO110K sanoi:
Ja mitä blokkaamiseen vs. linjan vaihtoon tulee:
Kyllä se on eri asia kuten WebSlave tuossa mainitsi, mutta silti säännöissä on kielletty että ajolinjaa saa suoralla vaihtaa vain kerran, Hamilton vaihtoi useampaan otteeseen, ja radan koko leveydeltä.
Säännoissähän ei suinkaan ole sinänsä kielletty ajolinjan vaihtoa useammin kuin kerran. Säännöissä on kielletty kilpailijoita oikeudettomasti estämästä toisen kilpailijan oikeutettua ohitusta, englanninkielellä muotoiltuna:"illegitimately prevented a legitimate overtaking manoeuvre by a driver".

Tämän on tulkittu tarkoittavan sitä, että ohitustilanteessa edellä oleva ei saa vaihtaa linjaa ohittavan kuljettajan eteen blokaten tämän etenemislinjan. Tästä ei kuitenkaan millään muotoa itsestäänselvästi seuraa, että Hamiltonin tämänpäiväinen kurvailu olisi sääntöjen vastaista. Ensinnäkin tulee harkittavaksi, että koska Petrovin "oikeutettu ohitusmänööveri" alkoi, alkoiko se heti suoran alkaessa? Suoran puolivälissä? Vasta sitten kun Petrov yritti Hamiltonin rinnalle? Tämä on todella tärkeä kysymys, sillä jotta Hamiltonin ajoa ohitustilanteessa voitaisiin arvioida on ensin tiedettävä mistä kohtaa ohitustilanne alkoi, eli koska Petrov tosiasiallisesti aloitti ohitusmanööverinsä.

Tuomaristo toki sitten teki päätöksensä ja antoi Hamiltonille "varoituksen" eli ilmeisesti säännöissä mainitun nuhteen (reprimand), eli Hamiltonin siis todettiin oikeudettomasti estäneen Petrovin oikeutetun ohitusmanööverin eli sikäli asia on nyt selvä. Ennen kyseistä tapausta jos asiaa olisi pohdittu, tulkinta ei mielestäni olisi ollut mitenkään itsestäänselvä. Tuomaristo siis katsoi, että Petrovin ohitusmanööveri alkoi heti suoran alussa tai viimeistään sen keskivaiheilla. Näin ollen siis aina kun kaksi autoa tulee peräjälkeen suoralle, on kyseessä ohitustilanne. Saadaanpahan ainakin lisää tapahtumia kilpailuihin... :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuolla perusteella myös Petrov rikkoi sääntöjä.
Väärin.
Tämä sääntöhän tuli silloin kun oli tapana blokata ajamalla suoralla edessä peippaillen, esimerkkinä HIll Kanadassa
(muistaakseni Schumin edessä peippaili viimeisellä suoralla ennen lähtösuoran alkua)
Lisäksi Schumi teki samaa Häkkiselle Spassa, eli ensin ohittajan eteen sisälinjalle, ja sieltä vielä paluu "normaalille" ajolinjalle jarrutukseen.

Takana tulevan linjojen vaihdosta ei puhuttu mitään, eikä ole puhuttu nytkään koska sehän ei ole kenenkään tiellä, ja koska takana tulevalla on vastuu mm. päälle ajamisen kanssa niin oikeus hakea se optimilinja on ohittajalla.

Hamilton vaihtoi pääsuoralla linjaa seuraavasti:
- Ulostulo viimesestä mutkasta normaalisti oikeaan reunaan, josta suht nopea puolenvaihto vasemmalle laitaan jottei Petrov pääse imuun = OK.
- Edellisen jälkeen heti jyrkästi oikeaan laitaan = jotenkin vielä sääntöjen rajamailla jos olisi pitänyt tämän loppuun asti
- Heti taas puolenvaihto vasempaan reunaan = tämä menee jo laittomaksi
- Jälleen puolenvaihto sisälinjaan suoran lopussa, jossa myöskin jarruttaa saaden sisälinjan ekaan mutkaan.

Hamilton siis vaihtoi linjaa suoralla neljästi, ottaen huomioon ideaalisen ajolinjan ekaan mutkaan niin ekat kaksi olisi sallittuja liikkeitä, viimeiset 2 ei missään tapauksessa.
Petrov tietty hakee imua mahdolisimman pitkään, jotenka on oikeutettua pysyä Hämiksen kannoilla.
Tästä syystä ei Petroville ole koitunut mitään sanktiotakaan.
Kerrankin tuomaristossa on ex-kuskeja päättämässä asoista, eli tietotaitoa varmasti löytyy tarpeeksi.
Silti forumilla nähdään päivänselvä asia kyseenalaisena. Hieman outoa.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
"Vaikuttaa aika yleiselstä myytiltä" "Käsittääkseni se on pelkkä suositus"
Hienosti kerrottu kyllä Tuomopsoni.
Ensin se on myytti, ja sitten et ole itsekään varma.
En todellakaan ole varma. Siksi tuollainen muotoilu. FIA:n F1-säännöistä vain ei löydy kohtaa, jossa ajolinjan vaihto kielletään. Tuollahan niitä voi käydä lukemassa: http://www.fia.com/sport/Regulations/f1regs.html
Tai sitten en vain osaa etsiä. Eiväthän nuo mitään hirveän selkeää tekstiä tosiaan ole :p

Tietenkin jos sääntöjä tulkitaan tietyllä tavalla, ajolinjan vaihtelu voisi sisältyä esim. näihin kohtiin:

"Incident" means any occurrence or series of occurrences involving one or more drivers, or any action by any driver, which is reported to the stewards by the race director (or noted by the stewards and referred to the race director for investigation) which:

--

- illegitimately prevented a legitimate overtaking manoeuvre by a driver
- illegitimately impeded another driver during overtaking
Mutta näin ei ilmeisesti tulkita, koska ajolinjaa tuntuu saavan vaihtaa niin paljon kuin huvittaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Itse en ymmärrä tätä hulinaa Hamiltonin ja Petrovin taistelusta. Mun mielestä Hamilton siinä yritti vain yksinkertaisesti karistaa Petrovi imusta eikä blokata. Eikä Petrov edes ollut niin lähellä ja ohitusetäisyydellä että tuo olisi tulkittu blokkaamiseksi. Mutta plussaa Petroville siitä että pysyi kuin liimattu Hamiltonin imussa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikä Petrov edes ollut niin lähellä ja ohitusetäisyydellä että tuo olisi tulkittu blokkaamiseksi.
Nyt sitten lasit käteen: http://www.youtube.com/watch?v=H2kGNnGAcT0
Ensinnäkin Petrov pääsee ihan imuun kiinni koska Hamilton juuri ohitti hänet.
(vai meinaatko että pitäs olla jo autot rinnakkain suoralle lähdettäessä että olisi "tarpeeksi lähellä"?)
ja vaikka Hamilton peippailikin, pääsi Petrov silti jarrutuksessa täysin rinnalle ekaan mutkaan.
Mun mielestä ihan täysin realistinen ohitusyritys.
Ja Hamiltonin peippailu oli peittelyä koska ilman tuota vänkäämistä olisi Petrov mennyt heittämällä ohi ekaan jarrupaikkaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta näin ei ilmeisesti tulkita, koska ajolinjaa tuntuu saavan vaihtaa niin paljon kuin huvittaa.
Väärin. Ajolinjan vaihtamisestahan tuli juurikin Hamiltonille mustavalkoinen lippu.
Eli varoitus. Ei sitä nyt ihan tyhjästäkään anneta.

Tosiaalta kun muistaa että tää samainen taulapää ajoi päin punaisia valoja Montrealissa niin totesi "jos tein jotain väärin niin pyydän anteeksi",
ei tässäkään kohtaa hirveesti yllätä tuo Elwiksen "en mää mitään tehny" asenne...

Jännä kaveri kieltämättä, aina on kaikissa muissa vikaa, säännöissä, kuskeissa, autossa tai teamissa, muttei koskaan Elwiksessä... :rolleyes:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Eikö blokkaus yleensä tapahdu niin,
Yleensä ja yleensä. Kato säännöt menee nyt uusiksi, ei ole mitään sääntöjä. Jokainen saa kutsua liikkeitään miksi haluaa. Mistäs me katsojat tai tuomaritkaan voivat tietää mikä liike on blokkaus tai karistusyritys. Ehkä joskus on blokattu kuvailemallasi tavalla, mutta mikäänhän ei estä keksimästä uudenlaisia blokkailumuotoja, saati karistuskeinoja. Ja aina voi väittää olevansa vaan niin hidas reagoimaan toisen liikkeisiin että se näyttää joltain muulta kuin oli. Tai vaikka ei vaan nähnyt peileistä, ihme ettei Hamilton keksinyt tätä selitystä käyttää. (Ai niin, olisi tullut tallille noottia kun niistä peileistä pitäisi periaatteessa nähdäkin jotain.) Tai luuli että ohitusta yrittävä olikin menossa jonnekin muualle kuin meni. Aina voi keksiä jotain. Sellainen ei vissiin käy mielessä, että pidettäisiin niistä sovituista säännöistä kiinni, eli linjaa saa vaihtaa kerran, ei enempää.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Jännä kaveri kieltämättä, aina on kaikissa muissa vikaa, säännöissä, kuskeissa, autossa tai teamissa, muttei koskaan Elwiksessä...



Jep, samoilla linjoilla! Kuinkahan olis Petrovia rangaistu ja miten Lewis olis narissu JOS Petrov olis vaihtanu ajolinjaa edellisellä suoralla kun Lewis pääsi ohi:confused:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Hamiltonin selitys on täysin naurettava ja häntä olisi voitu rangaista varikon läpiajorangaistuksellakin. Pitäisi nyt Elvis turpansa kiinni.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Nyt sitten lasit käteen: http://www.youtube.com/watch?v=H2kGNnGAcT0
Ensinnäkin Petrov pääsee ihan imuun kiinni koska Hamilton juuri ohitti hänet.
(vai meinaatko että pitäs olla jo autot rinnakkain suoralle lähdettäessä että olisi "tarpeeksi lähellä"?)
ja vaikka Hamilton peippailikin, pääsi Petrov silti jarrutuksessa täysin rinnalle ekaan mutkaan.
Mun mielestä ihan täysin realistinen ohitusyritys.
Ja Hamiltonin peippailu oli peittelyä koska ilman tuota vänkäämistä olisi Petrov mennyt heittämällä ohi ekaan jarrupaikkaan.
No joo... Enemmänki tuo tilanne muistutti äijää joka yrittää karistaa ampiaiset kannoilta eikä sellainen kiilaus kuten esimerkiksi Webber teki Kimille viime vuonna missä rikkoi Kimin etusiiven eikä saanut mitään kun sallittua.

Kyllähän tuo kaartelu esti sen ettei Petrov päässyt yrittämään ohitusyritystä vaan päätti roikkua Hamiltonin perseessä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Hamiltonin selitys on täysin naurettava ja häntä olisi voitu rangaista varikon läpiajorangaistuksellakin. Pitäisi nyt Elvis turpansa kiinni.
Tämäkin virhe tekee Lewiksesta vahvemman. Pohtiko rangaistuksen jälkeen jopa lopettamista?
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Väärin. Ajolinjan vaihtamisestahan tuli juurikin Hamiltonille mustavalkoinen lippu.
Eli varoitus. Ei sitä nyt ihan tyhjästäkään anneta.

Tosiaalta kun muistaa että tää samainen taulapää ajoi päin punaisia valoja Montrealissa niin totesi "jos tein jotain väärin niin pyydän anteeksi",
ei tässäkään kohtaa hirveesti yllätä tuo Elwiksen "en mää mitään tehny" asenne...

Jännä kaveri kieltämättä, aina on kaikissa muissa vikaa, säännöissä, kuskeissa, autossa tai teamissa, muttei koskaan Elwiksessä... :rolleyes:
Väärin ja väärin... http://www.autosport.com/news/report.php/id/82717
a black and white flag for unsportsmanlike behaviour
Eli varoitus tuli virallisesti "epäurheilijamaisesta käytöksestä". Samasta uutisesta:
That action prompted suggestions that Hamilton had broken the unofficial drivers' code of conduct that they can only make one directional move to defend a position.
Eli näinhän se on, että kyseessä on pelkkä kuljattajien sopimus, eikä virallinen sääntö. Siksi Hamille ei voitu antaa penalttia. Ja en todellakaan ole mitenkään Hamiltonin puolella. Kiinnitin vain huomiota siihen, että tälläkin laudalla monet uskovat "vain yhden ajolinjan vaihdon" sisältyvän sääntökirjaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En todellakaan ole varma. Siksi tuollainen muotoilu. FIA:n F1-säännöistä vain ei löydy kohtaa, jossa ajolinjan vaihto kielletään. Tuollahan niitä voi käydä lukemassa: http://www.fia.com/sport/Regulations/f1regs.html
Tai sitten en vain osaa etsiä. Eiväthän nuo mitään hirveän selkeää tekstiä tosiaan ole :p
Kyseinen kohta ei ole F1-säännöissä, vaan FIA:n yleisissä Sporting-säännöissä. Bobakki taannoin kopsasi kyseisen pätkän foorumille:

c) Curves, as well as the approach and exit zones thereof, may be negotiated by the drivers in any way they wish, within the limits of the track. Overtaking, according to the circumstances, may be done either on the right or on the left.
However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as premature changes of direction, more than one change of direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the outside of the curve or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited and shall be penalised, according to the importance and repetition of the offences, by penalties ranging from a fine to the exclusion from the race. The repetition of dangerous driving, even involuntary, may result in the exclusion from the race.

Pitempänä versiona täällä ja PDF:nä FIA:n sivuilla.

Lihavoidut tässä tapauksessa olennaisia kohtia. Se ei sitten ole tiedossa missä määrin noita sääntöjä sovelletaan F1:ssä, mutta tuolta se "yksi linjanvaihto" tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös