70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Entä jos ...

Kattelemalla vanhoja lähtöluetteloita voi kanssa ounastella, kenen paikat on jääneet tyhjäksi.

Vuoden 80 VM:ssä (alkutalvesta) on iso juttu Saab 99 Turbon tulemisesta Stigun voimalla. Siinä puhutaan Suurajoistakin, mutta kisassa Stigua ei näkynyt. Numerot 8 ja 9 oli tyhjiä, olisko siinä ollut turboSaabin paikka? Talli ilmoitti tavoittteekseen MM-kullan 1981- kaudella, mutta hommahan meni ihan plörinäksi. Antero Laine ilmoittautui TurboSaabilla 1979, mutta ei lähtenyt.

Stigu muuten jätti 1978-1980 kolme kertaa Suurajot väliin...Kai sillä oli vähän välivaihe uralla, kun Saabin homma loppui...

Vuonna 1976 oli numerot 7 ja 8 myös tyhjiä, oliskos siinä ollut Röhlin ja vaikka J L Therierin tai J P Nicholasin paikka. Kummankin kulta-aika oli 1972-1973 Alpine A110:lla, jolla Therier ajoi mm. Ruotsin rallissa. Olis ollu hieno nähdä heidät Jyskälässä.

Waldegårdhan tuli 1977 ja 1979 tallifordilla Jyskälään, mutta antoi jo ennen kisaa ymmästää ettei aja voitosta. Hän muuten on sen polven kuski, joka ei koskaan edes yrittänyt B-ryhmän nelivedoilla. Saman teki mm. Anders Kullang, Roger Glark, ja suomalaisista Timo Mäkinen, Simo Lampinen ja Tapio Rainio.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Tallin Saabit

Ohessa lista kaikista Suomen tehtaan Saabeista, näissä on logiikkakin, eli numerot menevät niin että ensimmäinen numero on auton valmistumisvuosi ja jälkimmäiset numerot ovat auton järjestysnumeroita. Paitsi AYA-10 jossa numerot on toisin päin koska se on vuodelta -70 ja ainoa auto.

96
AYA-10
BSX-11 / BSX-12 / BSX-13
ADZ-21 / AFC-22 / AFC-23 / AFA-24
AAN-301 / AAN-302 / AAN-303 / AAN-304
ACB-401 / ACN-402 / ACN-403
AEC-501 / AEU-502 / AEU-503
AJN-701

99
AJB-601 / AJX-702
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kuvia tuosta paikallislehden ralliliitteestä liittyen niihin Fiatin testeihin kesällä 1978. Itselle oli ainakin ihan uusi tieto että kyseessä oli tuolloin ihan uusi juttu, kukaan muu ei aikaisemmin ollut testannut autoa Jyskälää varten ennakkotesteissä. Mutta Aléniltahan tällaisia peliliikkeitä saattaa tietysti odottaa. Uusi tieto itselle oli myös se, että soranuottiryhmän käyttäminen kisassa oli myöskin alunperin Markun idea - ekaa kertaa etuautoa (täysverinen Lancia 037) Markun talli käytti Jyskälässä 1982.


Ennakkotutustumiskiellon takia testejä ei voinut ajaa Keski-Suomessa (mukaanlukien Päijät-Häme ja Pirkanmaa), niinpä Fiat testasi Abarthia Kanta-Hämeessä ja ajankohta oli kesäkuun loppu 1978:




Tuleva mekaanikkolegenda Rino vaihtamassa iskunvaimentimeen uutta jousta - Rinon muistaa hyvin myös tällainen 80-luvulla syntynyt kloppi. :p




Pirellin Jyskälään valmistama uusi sorarengas testissä - erityishuomiona rata-automaisen leveät takarenkaat, näillä mentiin Markun mukaan miljoonaa torppariasvaltilla:
"Se oli huimaa touhua hei, joka pätkän maalissa huokaistiin että hengissä selvittiin."




Fiatin silloinen virallinen päätestaaja ja pääinsinööri Giorgio Pianta housunlahkeet käärittynä - Markun mukaan käärityistä lahkeista näki aina että Pianta oli juuri sinä päivänä ajanut ralliautoa:
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Näkyy Lahden EM-historickisan lähtölistalla olevan Suomessa harvoin nähty Lancia Stratos ja pari Mirafioria sekä useampikin Porsche 911 plus muut perinteisemmät merkit.
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Mistäs sen lähtöluettelon ja reitin näkis?
Lahden EM osallistujat http://www.tenab.net/v2008/080806l.htm (tai Kitissä)

Kisan kotisivut http://www.lahtihistoricrally.com/

Reittiä ei näy netissä. Seremonia-startti Lahden Vesijärven satamassa huomenna klo 18:30 ja perjantai ja lauantai kisaa.

Lainaus HRCF foorumilta:

Voidaankin todeta, että Poppoo Team saa vastattavakseen todellisen kansaivälisen rallin suurtapahtuman, jota kannattaa tulla seuraamaan kauempaakin. Mukana on ”uusia” Historic –ralliautoja, kuten muutaman harvinaisemman merkin mainitakseni; Mitsubishi Lancer 1600, Fiat Abarth 131 Rally, Alfa Romeo Alfetta GT America, Mazda RX-7, Autobianchi A112 Abarth 70HP, Lancia Stratos HF, sekä näiden lisäksi yleisimmät histroric ralliautojen merkit, jotka ajavat historic-tyyliin 14 eri luokassa. Vanhimmat mukana olevat autot ovat 1960 luvulta sekä uusimmat 1980 luvun alkupuolelta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Historic

Reittiä ei näy netissä. Seremonia-startti Lahden Vesijärven satamassa huomenna klo 18:30 ja perjantai ja lauantai kisaa.
Kiitos, täytyy koittaa päästä kattomaan. Kun kattoo lähtölistaa, on kuin kattois just 70- luvun suurajojen autolistaa. Siellä oli jopa Fiat 124 Spyder, jota en sitten 1974 olekaan nähnyt.

LIsäksi kun katoin viime vuoden videoo, oli monen auton maalaus ja teippaukset hienosti jöljitelty originalleista. Mm. Toyota Celica oli samanlainen kuin Mikkolalla 1977 ja monta muuta.

Eli, otan pojan autoon ja ajetaan Lahteen. Täytyy ostaa se kisapaketti.
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Onpa varsinainen ketju.. eilen meni ensimmäiset kolme tuntia työpäivästä nostalgiapainotteisesti ja tänään oli sitten pakko rekisteröityä.

Suurajot koukutti meikäläisen jo todella pienenä. Syynä tähän on se, että setäni rakensi joskus 60-luvulla kesämökin sattumalta rallireitin varteen, ja siitä lähtien koko suku on kerääntynyt elokuussa sinne rallia katselemaan, kun oli kerran vapaaliputkin! Mökki on vanhan Ouninpohjan pätkän välittömässä läheisyydessä ja sieltä on kävelty vuodesta toiseen Sivulan talon lähellä olevalle hyppyrille, joka nykyisin kyllä tunnetaan vähän toisella nimellä.. Vastaus on niin helppo ettei kehtaa tehdä siitä kysymystä eikä minulla ole kyllä mitään palkintojakaan:)

Omat kokemukset 70-luvun alkupuolen Suurajoista ovat vähän hataria, olin kyllä paikalla mutten välttämättä läsnä sanan varsinaisessa merkityksessä. Ekalla kerralla (1971) minulta meni itse tapahtuma vähän ohi kun nukuin, kuulemma. No, kuuden kuukauden iässä se lienee anteeksiannettavaa. Ensimmäiset ihan selkeät muistikuvat minulla on aikaisintaan vuodelta 1974. Muistan että joku kärkipään Saab 96 luikerteli hypyn alastulossa. Ja vuosi 1974 sen täytyy olla siksi, että muistan pitkän odotuksen kun autoja ei tullut, ja sitten tuli ambulanssi.. Seppo Jämsän onnettomuushan tapahtui juuri kyseisenä vuonna.

1975 ei Ouninpohjassa ajettu, olisiko syynä se että öljykriisin vuoksi Hämeen läänissä autokilpailut oli kielletty. Muistan että lähdimme isän kanssa silloin Ehikkiin Suurajoja katsomaan, täti kavereineen oli mukana. Auto jätettiin Virtasen kaupalle josta käveltiin sitten pikikselle. Tapahtumista ei ole liiemmälti muistikuvia, yleisö taisi jatkuvasti vaihtaa tien puolelta toiselle järjesysmiesten suureksi harmiksi..

Päällimmäiseksi niistä vuosista jäi mieleen se, että perjantaina satoi aina. Kärkipään autot näkyivät Ouninpohjassa hämärästi, mutta muuten katseleminen tapahtui täydessä pimeydessä. Pimeydessä lähestyvän auton valojen kajastus puihin ja puhelinlankoihin hyppyä edeltävältä suoralta , ja tietty sadepisarat valokiilassa… kieltämättä sitä fiilista kaipaa – hajuineen päivineen:eek!:

80-luvulta muistuu mieleen sitten jo ihan ajosuorituksiakin, mutta niistä joskus toiste.

Nyt harmittaa kun ei pääse Lahteen katsomaan, kalusto näyttää todella hyvältä:(
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ouni

Ensimmäiset ihan selkeät muistikuvat minulla on aikaisintaan vuodelta 1974. Muistan että joku kärkipään Saab 96 luikerteli hypyn alastulossa. Ja vuosi 1974 sen täytyy olla siksi, että muistan pitkän odotuksen kun autoja ei tullut, ja sitten tuli ambulanssi.. Seppo Jämsän onnettomuushan tapahtui juuri kyseisenä vuonna.

(
Hienoa että saatiin uusi jäsen. KUmpaan suuntaan ambulanssi meni Keltaisen talon kohdalla? Mä olin Hämepohjassa, mutta siellä se ei mennyt, miksi olisikaan, koska Jämsään se varmaan ajoi...

Mä haluaisin 'kirjaani' erityisesti muisteluita akselilta Laajavuori, Humalamäki, Urria, Ehikki ja Ouninpohja.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1972

Mulla on menossa vuoden 1972 kisan analyysi, ja ajattelin laittaa siltä vuodelta löytämäni voittaja-auton eli Simo Lampisen 5. ryhmän Saabin kuvan. Tää on Tuulilasista.

Simon kisa ei alkanut kovin häävisti, lähdössä Laajavuoren upouuden rallipolun eka mäkeen vaihde ei mennyt päälle ja Simo menetti siinä 17 sekuntia ylimääräistä aikaa...

Autosta oli riisuttu kaikki ylimääräinen pois, aurinkolippoja myöten.,Ikkunannostimet oli korvattu remmeillä, eikä puskureitakaan ollut. Simon mukaan pieni tehonlisäys ja suuri painonpudotus teki Saabista tosi suorituskykyisen pelin.
 
Viimeksi muokattu:

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Olen itsekin miettinyt että mitä järkeä ambulanssilla olisi mennä pätkän alusta koko pätkä läpi.. saattoi hyvinkin olla poliisiauto tai jotain. 3-vuotiaan muisti saattaa osin olla kollektiivinen.. eli en sitten tiedä mikä auto se oli. Onnettomuushan tapahtui samassa paikassa kun tänä vuonna kolme kaatoa (Galli, P-G, ja Salo?) - käsittääkseni.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ouni 1974

Olen itsekin miettinyt että mitä järkeä ambulanssilla olisi mennä pätkän alusta koko pätkä läpi.. saattoi hyvinkin olla poliisiauto tai jotain. 3-vuotiaan muisti saattaa osin olla kollektiivinen.. eli en sitten tiedä mikä auto se oli. Onnettomuushan tapahtui samassa paikassa kun tänä vuonna kolme kaatoa (Galli, P-G, ja Salo?) - käsittääkseni.
Mulla on semmonen muistikuva, että se Niemisen Mini olis törmännyt sillankaiteeseen. Keskisuomalainen kirjoitti tuoreeltaan tuosta ulosajosta, että kartturi Jämsä loukkaantui vain lievästi. Eikä koko viikonlopun kirjoituksissa ole mitään mainistaa menehtymisestä...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rallin kehitys 1972

MInä olin 1972 pilkkopimeellä Väärinmajan pätkälla nro 7. Kärsin hirveestä matkapahoinvoinnista ja oksentelin halkopinon takana koko kisan ajan. Muistan kuitenkin joitain autoja ja ainakin sen, että 5. ryhmän Saabeissa oli hehkuvan punaiset etujarrulevyt...

Ohessa on analyysi siitä, mikä oli kisan tiulanne juuri ennen Väärinmajaa. Sitä ei tuohon aikaan tiennyt edes kuskit ite. Lehdessä luki, että tuona vuonna oli eka kertaa TIETOKONE apuna tuloslaskuissa, ja pikataivaltulokset saatiin 10 minuutin viiveellä Laajavuoreen. Kuskeille tarkka tilanne selvisi oikeestaan vasta toisen päivän tauolla...

Graaffi on piirretty kisaa Västilän jälkeen johtaneen Lampisen ollessa referenssiauto. KOska Simo jäi Laajavuoressa 17 sekuntia pohjista, on alussa miinusmerkkisiä eroja...

Analyysi:

- Kolme 5. ryhmäläistä erottuu heti omaksi joukokseen, Mikkolan 5. ryhmäläinen ei ihan pysynyt kyydissä, ja keskeytti Ehikissä.
- Alen puuttuu kärkitaistosta, syy voi olla se, että hänellä oli niin iso numero (59), ettei ole ehtinyt Keskisuomalaisen tuloksiin...
- Muu joukko on Eklundin (2. ryhmän Saab) johdolla aika tasainen, mukana myös edellisvuoden kakkonen Rainio, ja Utriainenkin vielä Saabilla. Hän muuten ajoi rajusti ulos juuri Väärinmajassa.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lapsen muisti

Joo, ei ihme jos 3- vuotiaana nähty ralli ei enää 35:n vuoden päästä oikeen muistu mieleen. Mullaon kanssa kummallisiakin mustia aukkoja noista rallivuosista.

1971 ja 1972 aika hämäriä,
1973 kristalliskirkas Urriasta
1974 Ouninpohjasta tarkkojakin muistikuvia, mutta
1975 ja 1976 Ehikistä ei niin mitään. Velipoika muistelee niistä kaikkee, mutta mä en siis yhtään mitään. Ihme, koska noina vuosina olin jo hengessa mukana ja osasin lähtöluettelot aja kaikkee.
1977 oli umpipimeää Vilppulassa, enkä muista kun yhden auton, se oli Mr Alexanderin Opel Commodore. Isä oli hetken hukassa ja sen pelon muistan, koska oli siis ihan säkkipimeetä.
1978 On hyvin muistissa, Eklund tuli ekana valkoisella Porschella, ja Hämäläinen meni ruttuisella Escortilla aika paljon myöhemmin, vaikka olikin nro 1. OLi kaatanut Ounissa. Simo Lampinen ajoi valkoisella Mirafiorilla, josta jäi mieleen Terhi-mainokset. Varmaan ainut kerta kun sitä paska-.perämoottoria kukaan mainosti ;)
1979 on mielessä täysin pimeetä, ja olen tullut siihen tulokseen, että en kai sitten ollut missään, jota kyllä on vaikee suostua uskomaan... Silloin muuten tuli Humalamäki suorana lähetyksenä TV 2:sta. Muistan siitä kun Timo Mäkinen keskeytti Humalamäen maaliin Celicalla (nro 7) öljyjen tullessa ulos. Sitä muistaakseni ihan zoomattin sitä kuvakulmaa Toyotan alle...MIssähän sekin filmi nyt on, saiskos sen Ylestä??

Tänään kävin muuten taas pehmittämässä Keijo Valkosta Jyväskylän Minimanin valokuvaliikeessä. Hän oli tehnyt pienen koosteCD:n suurajokuvistaan rallien kunniaksi. Myi niitä 25 egellä, mutta mulle antoi ilmaseksi. Lupasin taas kohta tulla uudestaan mankumaan pääsyä hänen kotiarkistonsa. Hän sanoi taas, että kun työkseen tekee kuvia päivän pitkät, ei haluais yhtään ylimääräistä tehdä sen asian ympärillä. Mä lupasin että tuun silti uusiksi... :)
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
1972 voittaja

Moro
Osaako Makka tai joku muu kertoa mikä yksilö kyseinen 1972 voittaja auto on rallitallin kilpureista?
hopo
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Tänään kävin muuten taas pehmittämässä Keijo Valkosta Jyväskylän Minimanin valokuvaliikeessä. Hän oli tehnyt pienen koosteCD:n suurajokuvistaan rallien kunniaksi. Myi niitä 25 egellä, mutta mulle antoi ilmaseksi. Lupasin taas kohta tulla uudestaan mankumaan pääsyä hänen kotiarkistonsa. Hän sanoi taas, että kun työkseen tekee kuvia päivän pitkät, ei haluais yhtään ylimääräistä tehdä sen asian ympärillä. Mä lupasin että tuun silti uusiksi... :)
Oliko kuvissa "löytöjä"? Mennään joku kerta porukassa sinne kyselemään, voidaan vedota meidän Saabiin että tarviisi referenssimateriaalia teippauksiin....

Huomenna Lahteen katsomaan vanhoja vehkeitä, pitää kerrankin ottaa oikein kamera mukaan...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Moro
Osaako Makka tai joku muu kertoa mikä yksilö kyseinen 1972 voittaja auto on rallitallin kilpureista?
hopo
Tuossa on vaihtoehdot:

AYA-10
BSX-11 / BSX-12 / BSX-13
ADZ-21 / AFC-22 / AFC-23 / AFA-24

näkyy olevan jotkut siirtokilvet autossa, tietäisköhän Rafu jos siltä pyytäisi kaikki suomessa 96:lla ajetut kisat niin voisi ainakin päätellä mikä auto kyseessä.

Oletkos Hopo sama kaveri johon Saab foorumeissa olen törmännyt?
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Mulla on semmonen muistikuva, että se Niemisen Mini olis törmännyt sillankaiteeseen. Keskisuomalainen kirjoitti tuoreeltaan tuosta ulosajosta, että kartturi Jämsä loukkaantui vain lievästi. Eikä koko viikonlopun kirjoituksissa ole mitään mainistaa menehtymisestä...

Maininta kyllä löytyy sitten muista lehdistä.. Käsittääkseni sillankaideosuma tapahtui jossain Ounin talon liepeillä ja kartturi menehtyi sitten sairaalassa saamiinsa vammoihin.. Eli EI siinä samaisessa nyppyvasurissa missä Galli + muut rötäs tänävuonna...
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Niin juu ja kun tänään tuolla kaatosateessa päivysti Lahden suunnalla liikkuneita historiikkejä niin kyllä tuli väkisinkin mieleen ne 80-luvun vanhat Suurajokokemukset. Vettä tulee taivaan täydeltä ja autot on nostalgisia, itsehän en vielä 70-luvulla ehtinyt kisoja seuraamaan, mutta heti 1984 vuodesta lähtien onkin penkalla vietetty aikaa.. Tämän päivän vesisade oli kyllä sitä "taattua Jyskäläkamaa"

Huomena kun palaudun metsästä takaisin koneen ääreen niin teen youtubeen pienen videokoosteen historic-kilpureitten menosta. Tarttuipa nauhalle muutama tilannekkin tänään, vaikka suurimman osan pidinkin kameraa vesisateen vuoksi laukussa piilossa.
 
Ylös