Vämpylä
Well-known member
Kiinnostaisi todella lukea tuo VM:n juttu stratoksesta. Saisiko kukaan sitä nettiin esille?
Wikipedia:Oliko vuosi tuo? No, asialla kai Andrzej Jaroszewicz, joka pystyi voittamaan Puolan rallin Stratoksella ja sitten teki siitä jossain muussa kisassa päreitä. Yhden Stratoksen moottorin sitten myöhemmin asetteli Poloneziin...:nope:
"Puolan pääministerin pojalle tilattiin kaksi Stratosta, jotka molemmat romuttuivat kolareissa. Autoista kuitenkin irrotettiin niiden tekniikka ja ne laitettiin FSO Polonezin koriin ("Stratopolonez, FSO Polonez 2500 Racing"). Tekniikan alkuperän paljastumista pyrittiin estämään hautaamalla tekniikattomat raadot FSO-tehtaan laajennussiiven alle, jossa ne lienevät edelleen."
No, tää on taas sitä kuuulopuhetta mitä mulle on vuosikaudet toisteltu.. joka tapauksessa sen minäkin muistan että siinä nyppyvasurissa OLI ennen todella jykevä kaide ulkomutkassa ennen sitä "rotkoa" - sellainen varmaan viiden tuuman parruista ja kivisistä pylväistä kokoon kasattu. Joku siinä kuitenkin ko. vuonna autonsa oli telonut, pitäisi haastatella silminnäkijöitä että mihin perustuu tää juttu. Hitto kun sitä ei kolmivuotiaana vielä tuo muisti pelaa...:jaska:
Mä kaivan sen esille ja laitan tänne jos vaan skannaus onnistuu...Siinä jutussa testaaja (oliskos ollu Geitel) hämmästeli kipinöiviä johtoja kojetaulun alla ja muutenkin viimeistelemätöntä tyyliä vähä joka paikassa..Kiinnostaisi todella lukea tuo VM:n juttu stratoksesta. Saisiko kukaan sitä nettiin esille?
Tää olis kiinnostava saada selville,ja muutekin Ouninpohjan ulosajot kuten esim:Noh itsehän olin kyseisenä vuonna vielä pilkkeenä isän silmäkulmassa, mutta vanhemman koulukunnan ammoväki on puhunut että siellä "pätkän loppupäässä" vasta tapahtui tuo onnettomuus.. Sitä en sitten tiedä että onko heihin uskominen...
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Toivonen+1982&y=6850939&x=2551125&lang=FI- Harri Toivonen 1982
JOs ikinä löydätte asioista muistavia, laittakaa tänne tietoja...
Laajavuoressahan tuo näkyy olevan, milloin siellä tuollainen on ollut? Soneran logosta päätellen ei ihan hirveän kauaa sitten....Tässä kuva Simon Safari Stratoksesta vuodelta 1978
Vaan missäs kuva on otettu?? :wink:
http://kuvablogi.com/nayta/1364229/
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Toivonen+1982&y=6850939&x=2551125&lang=FI
Tää on tieto. Kävin katsomassa autoa ko mutkassa. Suoran jälkeen ennen oikeaa on pieni nyppylä, lipesi ilmeisesti siitä ja ajautui ulkomutkaan ja tormäsi kuuseen. Kuusi oli Escorttia vahvempi ja leikki jäi siihen. Muistaakseni näin Harrin Ounin talon pihassa ulosajon jälkeen, ontui toista jalkaansa eli ilmeisesti vauhtia oli jonkin verran. Nyttemmin kuusi, johon auto törmäsi on kaadettu mutta jäljet olivat nähtävissä vuosia jälkikäteen.
Enpä ole tiennyt että Simo ajoi Safarissakin Stratosta, joka päivä oppii uutta!!Laajavuoressahan tuo näkyy olevan, milloin siellä tuollainen on ollut? Soneran logosta päätellen ei ihan hirveän kauaa sitten....
Jos tarkoitat juuri kyseistä yksiöä niin ei aavistustakaan, mutta jos 2002tii - mallia yleensä niin kyseessä oli Kugelfisherin mekaanisella ruiskutuksella varustettu versio 2002 - mallista. Tehokkaampi, paremmat jarrut ja sisustuksessa kello Ruiskulla saattaa olla jotain tekemistä Ameriikan tiukempien päästönormien kanssa. (arvailua) Lähde: Wikipedia, enimmäkseen...Kuka muuten tietää tuon Tii:n tarinan, mikä malli se oli?
1979 oli alla 242GT. HollanninVolvolla kisa jäi kesken mutta isopeli tuli maaliin asti.
Juu, tarkoitin noin yleensä. Mistähän sanoista tuo TII tulee, touring, Injection,... No, sama se, mutta näytti olevan se BMW:n malli, joka ralleissa pärjäsi, eikä sen jälkeen ole enää pärjännytkään, ennen kuin M3:lla.Jos tarkoitat juuri kyseistä yksiöä niin ei aavistustakaan, mutta jos 2002tii - mallia yleensä niin kyseessä oli Kugelfisherin mekaanisella ruiskutuksella varustettu versio 2002 - mallista. Tehokkaampi, paremmat jarrut ja sisustuksessa kello Ruiskulla saattaa olla jotain tekemistä Ameriikan tiukempien päästönormien kanssa. (arvailua) Lähde: Wikipedia, enimmäkseen...
Joo, kun oon tässä puhtaaksikirjoittanut lähtöluetteloita 1971 ja 1972, niin niissä oon luullut olevan painovirheen, kun on vaan yksi i t:n perässä...Joidenkin lähteiden mukaan Ti tarkoitti tuplakaasareilla varustettua mallia ja vastaavasti Tii sitten ruiskua. 1973 molemmat korvasi legendaarinen 2002 Turbo.. Taisi BMW olla kiinnostuneempi 2800Cs-mallin kehittämisestä Euroopan vakioautosarjoihin tuolloin, palveli todennäköisesti paremmin markkinointitarkkoituksia.